الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه کار می‌ کند؟

الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه کار می‌ کند؟

الگوریتم پنگوئن یکی از شیوه‌های امتیازدهی توسط گوگل به وب سایت‌هایی است که در این بستر مشغول به فعالیت هستند. این الگوریتم در کنار تعداد دیگری از الگوریتم‌ها مانند پاندا و مرغ مگس‌خوار برای رتبه‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی صورت گرفته به نحوی است تا هر کدام به بررسی یک بخش از عملکرد وب سایت بپردازند و در نهایت با مجموع بررسی‌های صورت گرفته کلیت کار مورد برآورد قرار گیرد. پنگوئن نیز الگوریتمی است که برای کنترل کیفیت بک لینک‌های صفحات سایت‌ها طراحی و به کار گرفته شده است. در ادامه با الگوریتم پنگوئن بیشتر آشنا شده و به معرفی شیوه عمل آن خواهیم پرداخت.

خدمات سئو سایت

الگوریتم پنگوئن چیست؟

همانطور که اشاره کردیم این الگوریتم موظف است تا کیفیت بک لینک‌ها در صفحات وب را مورد بررسی قرار دهد و برای آن امتیاز در نظر بگیرد. اما سوال اصلی این است که چرا باید بک لینک‌های یک سایت برای گوگل مهم باشد تا جایی که در امتیازدهی به عنوان یک فاکتور  اصلی در نظر گرفته شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به زمانی که تنها الگوریتم پاندا مورد استفاده قرار می‌گرفت باز گردیم. بسیاری از مدیران سایت از طریق تولید کردن محتواهای طولانی و استفاده از چند کلید واژه قادر بودند تا سایت خود را به صفحات اول گوگل رسانده و امتیاز بالایی کسب کنند. به همین خاطر گوگل تصمیم گرفت تا محتواهایی که نسبت به بقیه بهتر هستند را شناسایی کرده و بر اساس آن سنجش و امتیازدهی را انجام دهد. فاکتور و پارامتری از طریق برآورد آن این امکان وجود داشت تا کیفیت مورد سنجش قرار گیرد بک لینک بود. در واقع زمانی یک وب سایت با بک لینک از طرف دیگر سایت‌ها روبه‌رو می‌شود که دارای محتوای با کیفیتی باشد. چرا که هیچ سایتی حاضر نیست به سایت بی ارزش و ضعیف لینک بدهد. به هیمن دلیل به این لینک‌ها می‌توان به چشم یک برگه رای به سایت مورد نظر نگاه کرد. در الگوریتم پنگوئن علاوه بر این که تعداد بک لینک‌ها مورد شمارش قرار می‌گیرد کیفیت سایت‌هایی که بک لینک داده‌اند نیز در نظر گرفته می‌شود.

الگوریتم پنگوئن چیست

هدف اصلی از طراحی الگوریتم پنگوئن چیست؟

دو هدف اصلی در استفاده از این الگوریتم وجود دارد. یکی بررسی کیفیت محتوایی یک سایت از طریق بک لینک‌های دریافتی آن و دیگری پیدا کردن کلاهبرداری‌هایی که از طریق صورت می‌گیرد. یعنی اگر یک سایت تلاش کند تا بیشتر از طریق سایت‌های اسپم لینک داشته باشد و یا از روش سئو کلاه سیاه استفاده کند به وسیله الگوریتم پنگوئن شناسایی شده و جریمه گردد. یکی دیگر از شاخصه‌های این الگوریتم جریمه کردن صفحاتی است که خطا مرتکب شده‌اند. به این ترتیب کل سایت از جریمه شدن مصون می‌ماند. البته رتبه بندی سایت در گوگل بر اساس رتبه تک تک صفحات موجود در آن برآورد می‌شود. اما اگر تنها یک یا دو صفحه با جریمه از طرف گوگل مواجه شده باشند در امتیاز کل سایت تاثیر زیادی نخواهد داشت.

مشاوره سئو سایت

مواردی که الگوریتم پنگوئن روی آن حساس است؟

این الگوریتم به نحوی طراحی شده که بر روی دو مورد حساسیت بسیار زیادی نشان می‌دهد. یکی دست کاری و تقلب در بک لینک‌های سایت و دیگری پر نمودن صفحات سایت با کلمات کلیدی آن هم در جایی که نباید قرار داشته باشند. در این بخش به توضیح جامع این دو بخش از اهداف این الگوریتم می‌پردازیم:

لینک سازی اسپم

اقدام به بک لینک سازی تنها باید زمانی صورت گیرد که خود سایت از نظر محتوایی قدرتمند و غنی باشد. توجه کنید یک سایت تازه تاسیس که از نظر بک لینک در سطح بالایی قرار دارد از نظر گوگل نرمال نیست. همچنین مورد بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد دریافت بک لینک از وب سایت‌هایی است که اسپم هستند. این موضوع برای سایت می‌توان بسیار آسیب زننده باشد. الگوریتم پنگوئن متوجه این موضوع خواهد شد که شما بک لینک‌های خود را از سایت‌هایی دریافت نموده‌اید که مشکوک هستند. تنوع زیاد در بین سایت‌هایی که به شما بک لینک داده‌اند نیز موجب بی ارزش شدن این بک لینک‌ها خواهد شد. پس هرگز:

  • با پرداخت پول بک لینک نخرید.
  • لینک در ازای لینک انجام ندهید.
  • از نرم افزارهای لینک سازی استفاده نکنید.
  • از دایرکتورهای بی کیفیت نیز لینک نگیرید.

پر کردن صفحه با کلمات و عبارات کلیدی

ضرورتی ندارد تا همه انکرتکست‌ها را به کمک کلمه و عبارت کلیدی به صفحه مقصد انتقال دهید. برای اینکه بک لینک‌های شما طبیعی‌تر به نظر برسند بهتر است تا در برخی از انکرتکست‌ها از آدرس صفحه و در برخی دیگر از عبارتی مانند این صفحه استفاده نمایید. نکته دیگری که در این قسمت باید مورد توجه قرار داده شود استفاده کردن از کلید واژه به صورت‌ها و فرم‌های مختلف است. مثلا از کلمات مترادف با آن استفاده شود. برای اینکه توسط الگوریتم پنگوئن شکار نشوید بهتر است تا متنی روان داشته باشید که به راحتی توسط خواننده درک شود.

موارد مهم در الگوریتم پنگوئن

باورهای غلط در خصوص الگوریتم پنگوئن

از آن جایی که این الگوریتم از زمان معرفی توسط گوگل تا به حال چندین بار به روز رسانی شدهاست بسیاری از افراد و حتی سئوکارانی که چندان از نظر دانش آپدیت نیستند را با اشتباهاتی درگیر کرده است. این اشتباهات شامل:

  • الگوریتم پنگوئن موجب پنالتی شدن کل سایت می‌گردد: این یک باور غلط است و در به روز رسانی‌های این الگوریتم تنها صفحات خاطی جریمه شده و یا حذف می‌شوند.
  • پنگوئن تنها بعضی از اوقات فعال است: در نسخه‌های قبلی این الگوریتم این مشکل وجود داشت و اگر سایتی توسط پنگوئن دچار افت رتبه می‌شود بعد از رفع مشکل باید تا مدتها و بعضا تا یک سال برای فعال شدن مجدد آن صبر می‌کردند. در حالی که در نسخه‌های جدید این مسئله مرتفع شده است.
  • الگوریتم پنگوئن تنها روی سایت‌های ورد پرس فعال است: این موضوع نیز یک باور غلط در خصوص این الگوریتم بوده و هرگز نه رسما و نه غیر رسمی اعلام نشد.
  • پنگوئن تنها صنایع خاص را بررسی می‌کند: در گذشته و در دیگر الگوریتم‌ها در گوگل مشاهده شده بود که تنها برخی از کسب و کارها مورد بررسی قرار می‌گیرند اما در به روز رسانی‌های جدید این مشکل نیز وجود ندارد.

همچنین بخوانید:

گوگل پنالتی چیست؟ چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

الگوریتم برت (Bert) گوگل را بهتر بشناسید.

راهکارهای رفع جریمه پنگوئن چیست؟

در ابتدا باید به تمام بک لینک‌ها دسترسی داشت و. لیستی از تمام آن‌ها تهیه نمود. در مرحله بعد نیز بک لینک‌هایی که اسپم هستند باید حذف شوند. با بررسی تمام بک لینک‌ها این کار امکان پذیر خواهد بود. در مرحله آخر نیز تمام بک لینک‌های اسپم موجود در سایت را باید Disavow نمود. با این روش دیگر این لینک‌ها بر روی سایت شما حضور نخواهند داشت. چنانچه انجام دادن این مراحل برای شما دشوار است پیشنهاد می‌شود تا از شرکت‌های ارائه کننده خدمات سئو کمک بگیرید. یک سئوکار حرفه‌ای قادر است تا شما را از دست جریمه‌های پنگوئن خشمگین گوگل نجات دهد.

قیمت سئو سایت

سخن نهایی

الگوریتم پنگوئن یکی از شیوه‌های نظارتی گوگل بر روی سایت‌ها است که از طریق آن می‌تواند کیفیت محتوایی یک سایت را مورد ارزیابی قرار داده و امتیازدهی درستی داشته باشد. در واقع گوگل از طریق این الگوریتم‌ها می‌خواهد سایت‌هایی را به صفحه اول خود وارد کند که به لحاظ کیفیت فنی و محتوایی در سطح بالایی قرار داشته باشند و برای مخاطبان خود جذاب باشند. دریافت رتبه خوب از این الگوریتم مستلزم صرف زمان و دانش تخصصی است. بنابراین هنگام استفاده از این الگوریتم به سئوکار خود فرصت کافی را برای کسب رتبه ممتاز از گوگل را بدهید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.