برای افزایش امنیت سایت چه کاری انجام دهیم؟

قطعا شما در خیابان ها نیز به دنبال امنیت بالا هستید و همواره از اموال خود به بهترین شکل مراقبت می کنید.

در اینترنت نیز این مسئله دارای اهمیت بالایی می باشد و متاسفانه باید همواره فعالیت هایی را به منظور افزایش امنیت سایت خود انجام دهید.

همواره افزایش امنیت سایت یکی از دغدغه ها ونگرانی های افراد بوده است و ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است.

در واقع اولین فعالیتی که بعد از طراحی سایت شما باید انجام دهید، تمهیداتی به منظور افزایش امنیت سایت می باشد.

هک شدن وب سایت یکی از مواردی است که شما را وادار می کند تا فعالیت هایی به منظور افزایش امنیت وب سایت خود انجام دهید.

در این مقاله از شرکت وب تب ارائه دهنده خدمات سئو، شماوره سئو و طراحی سایت قصد داریم ابهامات شما در رابطه با افزایش امنیت سایت را از بین ببریم و فعالیت هایی را به منظور افزایش امنیت سایت به شما معرفی کنیم.

طراحی سایت با وردپرس

اهمیت امنیت وب سایت

تفاوتی ندارد که وب سایت شما کوچک باشد یا بزرگ؛ شما همواره در مسیر هکران قرار دارید و ممکن است که وب سایت شما در معرض خطر این هکرها قرار داشته باشد.

شما برای اینکه بتوانید از دسترسی و وارد شدن هکرها به وب سایت خود جلوگیری کنید می توانید فعالیت هایی را به این منظور انجام دهید.

شاید در ذهن خود بگویید که هکران وب سایت ما را هک نمی کنند و ما را مورد هدف قرار نمی دهند اما باید گفت که تمام وب سایت ها در معرض خطر هک شدن قرار دارند و ممکن است هر وب سایتی هک شود.

به همین منظور در ادامه این مقاله شما می توانید با خواندن مطالب، با راه و روش های افزایش امنیت سایت آشنا شوید و با انجام دادن فعالیت های گفته شده، وب سایت خود را از معرض هکران خارج کنید.

نکات کلیدی جهت افزایش امنیت سایت

افزایش امنیت سایت شامل فرآیندهای پیچیده و ساده می باشد و شما می توانید با انجام این فعالیت ها ، امنیت وب سایت خود را بهبود ببخشید. البته همواره خطر هکران در معرض وب سایت ها می باشد و هیچ گونه امنیت 100 درصد یا تضمینی وجود ندارد!

1-بروزرسانی نرم افزارها و پلاگین ها

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در تقسیم بندی مشکلات ایمنی می باشد، استفاده از نسخه های بروز نشده یک نرم افزار (cms) یا پلاگین می باشد.

باید به این نکته اشاره کرد که هکران و ربات های هوشمند می توانند وب سایت های مدنظر را اسکن کنند و در صورت بروز نبودن نرم افزارها یا پلاگین ها وارد عملیات شوند.

جلوگیری و مانع شدن از این فعالیت بسیار ساده و آسان می باشد؛ تنها کافی است که شما پلاگین یا نرم افزارهای وب سایت خود را بروز نگه دارید.

این بروز رسانی ها برای سلامت و افزایش امنیت سایت بسیار حیاتی و مهم می باشد و اگر نرم افزارهای شما آپدیت نباشد وب سایت شما نیز از امنیت بالایی برخوردار نمی باشد.

احتمالا شما با درخواست های بروزرسانی های نرم افزارها رو به رو شده اید؛ در صورت مشاهده این وضعیت شما باید این هشدارها را جدی بگیرید و تمام بروز رسانی های درخواستی را انجام دهید.

این بروز رسانی ها شامل پیشرفت های امنیتی و تعمیرات سیستمی می باشند و در افزایش امنیت سایت شما تاثیرگذار هستند.

2-فعال کردن SSL

یکی از راه های افزایش امنیت سایت که بسیار رایج می باشد، استفاده از url های امن می باشد.

برای ایمن نگه داشتن وب سایت خود به یک url امن نیازمند هستید. اگر بازدید کنندگان سایت شما پیشنهاد ارسال اطلاعات خصوصی خود را دارند، برای ارائه آن به HTTPS نیاز دارید.

اگر اطلاعات کاملی در رابطه با SSL ندارید در زیر قصد داریم به طور خلاصه به آن بپردازیم

sslچیست؟

SSL مخفف Secure Sockets Layer یکی دیگر از پروتکل های ضروری به منظور افزایش امنیت سایت است. SSL اطلاعات شخصی بازدید کننده را بین وب سایت و پایگاه داده شما در حین انتقال رمزگذاری می کند تا از خواندن آن توسط سودجویان جلوگیری کند.

همچنین افراد فاقد اختیار مناسب را از دسترسی به داده ها منع می کند و از این فعالیت جلوگیری می کند SSL

باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از SSL در افزایش رتبه وب سایت شما نیز تاثیر بسیار و شایانی دارد؛ زیرا امنیت وب سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای بهینه سازی وب سایت یا همان seo است.

3-انتخاب گذرواژه هوشمند

شما به جهت افزایش امنیت سایت خود نیاز است تا برای هر بخش ورود، یک رمز عبور منحصر به فرد ایجاد کنید. با رمزهای عبور پیچیده ، تصادفی و دشوار سایت خود را ایمن کرده و سپس گذرواژه ها را خارج از فهرست وب سایت خود ذخیره کنید.

از هرگونه استفاده از اطلاعات شخصی در انتخاب رمزهای عبور خودداری کنید.

باید در این تلاش باشید که گذرواژه های غیر قابل حدس را انتخاب کنید.

تغییر این گذرواژه بعد از 2 ماه نیز یکی از نکاتی است که به منظور افزایش امنیت سایت می باشد و در این مسیر به شما کمک فراوانی می کند.

سیستم مدیریت محتوای سازمانی یک سیستم روشمند است که از انواع استراتژی‌ها و ابزارها برای مدیریت اطلاعات استفاده می‌کند. از جمله این استراتژی‌ها و فرآیندها می‌توان به اسکن، ردیابی، نمایه‌سازی و اقداماتی از این دست اشاره کرد. در واقع ECMS مسئول محتوایی است که چهارچوب اصلی یک شرکت را تشکیل می‌دهد. در اصل ECMSها بسته‌های نرم‌افزاری بزرگی هستند که تهیه گزارش‌ها را راحت‌تر می‌کنند. در ضمن آنها در زمینه پایش و کنترل عملیات‌های پیچیده یک کسب و کار به کاربر کمک می‌کنند.

یکی از بزرگترین مزیت‌های سیستم‌های ECMS این است که فایل‌ها پس از استفاده از محتوای مورد نیاز و پس از مدتی نگهداری، حذف می‌شوند. به همین دلیل سیستم‌های ECMS در دسترس بودن فضا را تضمین می‌کنند. Atlasian و Confluence دو نمونه از سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی هستند.

4-استفاده از هاست و شرکت میزبان امن

بسیاری از میزبان ها ویژگی های امنیتی سرور را ارائه می دهند که از داده های وب سایت بارگذاری شده شما بهتر محافظت می کند. استفاده از یک هاست مناسب یک فعالیت عالی به جهت افزایش امنیت سایت است.

وارد خاصی وجود دارد که می توانید هنگام انتخاب میزبان بررسی کنید.

  • آیا میزبان وب پروتکل امن انتقال فایل (SFTP) را ارائه می دهد؟ SFTP

  • آیا استفاده FTP توسط کاربر ناشناس غیرفعال است؟

  • آیا از اسکنر روت کیت استفاده می کند؟

  • آیا خدمات پشتیبان گیری از فایل را ارائه می دهد؟

  • آنها چقدر در مورد به روزرسانی های امنیتی به روز هستند؟

5-بررسی دسترسی کاربران و مدیران وب سایت

اگر شما صاحب یک وب سایت بزرگ یا حتی متوسط باشید قطعا نیازمند گروهی برای مدیریت وب سایت شما خواهید بود.

متاسفانه امکان دارد امنیت وب سایت برای این افراد به اندازه ای که برای شما حائز اهمیت است، اهمیت نداشته باشد.

کارمندان شما هنگام ورود به سیستم به امنیت وب سایت فکر نمی کنند و تمرکز آنها به وظیفه ای است که به عهده دارند.

6-تغییر تنظیمات پیشفرض cms

غالبا حملات علیه وب سایت ها به صورت کاملا خودکار انجام می گیرد، دلیلی این کار کاملا واضح است، زیرا بسیاری از کاربران از CMS های عمومی با تنظیمات پیشفرض استفاده می کنند. لازم است شما پس از انتخاب CMS، بلافاصله تنظیمات پیش فرض را تغییر دهید، این تغییرات کمک می کند تا از وقوع تعداد زیادی از حملات جلوگیری شود و یکی از اقدامات مهم افزایش امنیت سایت است.

اگر بخواهیم به یک مثال برای این موارد اشاره کنیم می توان به {مجوزهای پرونده} اشاره کرد.

شما می توانید در این قسمت تغییراتی را ایجاد کنید و مشخص کنید که چه کسی حق دسترسی و انجام فعالیت بر روی پرونده ها را دارد.

7-تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت

یکی از مهم ترین کاربردی ترین فعالیت هایی که به منظور افزایش امنیت سایت بسیار رایج می باشد، تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت مدنظر می باشد.

این فعالیت به این منظور مهم می باشد که ممکن است وب سایت شما به هر دلیلی غیرفعال شود یا از دسترس خارج شود. در صورت تهیه نسخه پشتیبان دیگر نگرانی از بابت از دست دادن اطلاعات و محتواهای خود نخواهید داشت.

تهیه نسخه پشتیبان یا همان بکاپ از جمله ساده ترین راه های امنیت افزایش سایت است و در واقع یکی از مفیدترین ها می باشد.

8-اطمینان از پیکربندی صحیح (Firewall Web Application)

مطمئن شوید که برای فایروال برنامه وب (WAF) اقدام کرده باشید.

این نرم افزار وظیفه اتصال بین سرور و وب سایت شما و تنظیم آن ها را بر عهده دارد. امروزه بیشتر WAF ها مبتنی بر cloud (سرویس ابری) هستند.

سرویس ابری دروازه ای برای دسترسی بیشتر به ترافیک ورودی است که از هک شدن تا حد زیادی جلوگیری می کند. همچنین این سرویس انواع دیگر ترافیک ناخواسته مانند اسپمرها و ربات های مخرب را مسدود می کند.

9-استفاده از پلاگین های امنیتی

افزونه ها یا پلاگین هایی وجود دارند که با نصب آن ها بسیاری از فعالیت های امنیتی به صورت خودکار بر روی وب سایت شما اعمال می شوند.

اگر قصد استفاده از این پلاگین ها را دارید برای افزایش امنیت سایت خود بهتر است که از نسخه های غیر رایگان این افزونه ها استفاده کنید زیرا از امنیت و امکانات بالاتری برخوردار می باشند.

اما پلاگین های رایگانی نیز وجود دارند که می توانند مناسب باشند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • WordFence

  • BulletProof Security

  • iThemes Security

  • Security Sucuri

طراحی سایت وردپرس

10-اسکن وب سایت به صورت منظم

یکی از فعالیت هایی که منظور افزایش امنیت وب سایت انجام می گیرد، اسکن وب سایت به صورت منظم می باشد.

شما می توانید یک نرم افزار برای اسکن کردن وب سایت خود نصب کنید و خطرات احتمالی و آسیب های احتمالی را شناسایی و برطرف کنید.

نرم افزارهای اسکن وب سایت به صورت رایگان و غیر رایگان قابل نصب و استفاده هستند اما قطعا نرم افزارهای پولی از عملکرد مناسب تری برخوردار می باشند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.