بررسی و مقایسه تفاوت های وردپرس و جوملا

یکی از سوالات و ابهاماتی که برای مقایسه وردپرس و جوملا همواره برای عموم افراد و کاربران پیش می آید این است که برای راه اندازی یک وب سایت از چه سیستم مدیریت محتوا (cms) استفاده کنیم؟

یا به عبارت ساده تر باید گفت که وردپرس یا جوملا؟

انتخاب هر کدام از این سیستم های مدیریت محتوا دارای ویژگی های مثبت و منفی می باشد که باید این جوانب و ویژگی ها را به درستی مقایسه و بررسی کنید تا بتوانید بهترین سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

در این مقاله از {وب تب} قصد داریم به بررسی و مقایسه وردپرس و جوملا بپردازیم؛ البته که باید گفت افراد بر اساس نیاز و امکاناتی که برای وب سایت خود نیازمند هستند سیستم مدیریت محتوا وب سایت خود را انتخاب می کنند.

طراحی سایت با وردپرس

بررسی وردپرس و جوملا از معیارهای مختلف

امروزه علاقه مندان به سیستم مدیریت محتوا وردپرس از تعداد بیشتری برخوردار هستند اما نمی توان از مصرف و علاقه مندان جوملا نیز به راحتی گذر کرد.

به همین منظور برای کسانی که همواره به دنبال بررسی و مقایسه وردپرس و جوملا بوده اند قصد داریم به بررسی این دو سیستم مدیریت محتوا بپردازیم.

۱- از نظر امنیت

وب سایت های وردپرسی به دلیل تعداد بالایی که دارند و افراد مختلفی برای طراحی وب سایت خود از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند تحت الشعاع امنیت بیشتری قرار گرفته اند و همواره در طول زمان گزارشات حمله به این نوع وب سایت ها مشاهده می شود.

البته وردپرس به دلیل دارا بودن هزاران پلاگین امنیتی در مخزن وردپرس که هر کدام از این پلاگین ها (افزونه) امکاناتی برای وب سایت شما فراهم می کند تا از امنیت بیشتری برخوردار باشند.

البته نکات و سوالات مهمی در نصب و استفاده از این افزونه ها وجود دارد مانند آیا این افزونه ها قابل اطمینان هستند؟

آیا این افزونه ها سازگاری کامل را با وب سایت یا وردپرس را دارند؟

این سوال ها از جمله سوالاتی می باشند که افراد به دنبال پاسخ آن ها هستند.

هزینه های طراحی سایت با وردپرس چقدر است

همین افزونه ها و قالب ها بخشی از راه های نفوذ رو برای هکرها در صورتی که به درستی کدنویسی نشده باشند فراهم میکنند که همواره اگر در جریان اخبار افزونه های وردپرس بوده باشید شنیدی که افزونه هایی باعث شدند تا بسیاری از سایت های وردپرسی هک شوند که نمونه جدید اون افزونه آمار وردپرس بوده است.

برخلاف وردپرس جوملا از موارد پیشفرضی مانند SSL در داشبورد خوش بهره مند می باشد و به منظور امنیت بیشتر به صورت دو مرحله ای می باشد.

 جوملا با ارائه راهکارهایی مثل امکان استفاده از SSL و امکان استفاده از 2FA برای تایید دو مرحله ای در هنگام ورود به داشبورد سایت که به صورت پیشفرض در اون قرار داره بهتر عمل کرده و مجموعه ای از موارد امنیتی بیشتری را ارائه می دهد.

در مقایسه وردپرس و جوملا به دلیل اینکه جوملا به صورت پیشفرض و بدون تکیه به افزونه ها و پلاگین ها بستر مناسب تری برای امنیت را فراهم کرده است و هنگام استفاده از آن میزان نیازهای لازم برای استفاده از قابلیت هایی برای افزایش امنیت اون ممکنه کمتر باشد بهتر عمل میکند؛  بنابراین میتونیم که جوملا را از نظر امنیت برتر اعلام کنیم. هرچند که در حالت کلی برای هر دو پلتفرم ما نیاز به پیاده سازی قابلیت های امنیتی متنوع از طریق افزونه ها و کدنویسی های اون خواهیم داشت.

2-بهینه سازی موتور جست و جو وردپرس و جوملا

بهینه سازی موتور جست و جو یا (seo) یکی از معیارهایی است که در مقایسه وردپرس و جوملا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

بهینه سازی و افزایش میزان سئوی سایت (افزایش بازدید وب سایت) از مهمترین مسائلی هستند که میتوانند تا منجر به این موضوع شوند که وب سایت شما از موفقیت بالایی برخوردار شود زیرا که  کاربران بیشتری را می توانید از موتورهای جستجو دریافت کنید که واقعا به دنبال مطالب شما هستند تا از خدماتی که به آنها ارائه می‌کنید استفاده کنند.

هزینه طراحی سایت وردپرسی

سئو وردپرس

سیستم مدیریت محتوا (cms) وردپرس از افزونه یا همان پلاگین Yoast Seo برخوردار می باشد که این امکان را در اختیار افراد  قرار می دهد که تا با ارائه ویژگی های زیاد و قدرتمند بتوانند در جهت افزایش میزان بهینه سازی وب سایت خود بپردازند.

این پلاگین برای اینکه بتواند سطح میزان سئو یا بهینه سازی وب سایت را به افراد نشان دهد از رنگ های قرمز، زرد و سبز استفاده می کند که این رنگ ها همان طور که گفته شد نشان دهنده میزان سطح سئو وب سایت می باشد.

علاوه بر این موارد این افزونه به افراد پیشنهادهایی را ارائه می دهد که با انجام این پیشنهادها می توان سطح سئو وب سایت را پیشرفت داد.

سئو جوملا

در جوملا نیز پلاگین  EFSEO  وجود دارد که می توان گفت مشابه پلاگین Yoast Seo وردپرس در سیستم مدیریت محتوا جوملا می باشد.

پلاگین EFSEO جوملا نیز امکاناتی رو برای شما فراهم میکند تا بسیاری از چک لیست های مشابه که در وردپرس هم وجود دارد را مانند ویرایش اطلاعات متا نوشته، در انتهای آن به صورت مستقیم وارد کنید و یا اینکه با استفاده از حالت اتوماتیک به ساخت اطلاعات متا برای نوشته بپردازید.

بنابراین می توان گفت که وردپرس از لحاظ معیارهای سئو و بهینه سازی وب سایت عملکرد و کارایی بهتری از خود نشان می دهد.

3-میزان پتانسیل سفارشی سازی وردپرس و جوملا

سفارشی سازی در این دو سیستم مدیریت محتوا به این گونه می باشد که یک کاربر مبتدی بدون داشتن هیچ گونه سواد و علم برنامه نویسی از افزونه ها و پوسته هایی که در هر دو سیستم مدیریت محتوا وجود دارد استفاده کند.

پوسته ها و افزونه های مورد استفاده  برای وردپرس و برای جوملا را می توانید از طریق وبسایت های رسمی هر دو پلتفرم که به عنوان مخزن آن ها را میشناسیم به فهرست عظیمی از این پوسته ها و افزونه ها دسترسی داشته باشید.

در این بخش می توان گفت که وردپرس با پوسته ها و افزونه های فراوانی که در مخزن خود جای داده است توانسته برتری کامل را در این زمینه فراهم کند.

4-مقایسه توانایی مدیریت و کنترل محتوا وب سایت

تعرفه طراحی سایت وردپرس

اگر چه وردپرس در زمان های گذشته به عنوان یک سیستم مدیریت وبلاگ استفاده می شده است اما امروزه می توان از وردپرس برای طراحی وب سایت در هر نوع و کسب و کاری استفاده کرد.

جوملا هم به دلیل پیچیدگی بالایی که دارد مشهور است و بر اساس آمار منتشر شده از انعطاف پذیری بالایی برای راه اندازی هر نوع وبسایت برخوردار است. اما تفاوتی که با وردپرس دارد در این است که منحنی یادگیری در جوملا برای کاربران مبتدی و آماتور زمان‌بر و طولانی است.

طراحی سایت وردپرس

درواقع کار با جوملا برای بسیاری از کاربران که یا کدنویسی و توسعه وبسایت آشنا نیستند پیچیدگی خاص خودش را دارد.

باید گفت که هر دو سیستم مدیریت محتوا از قابلیت های مناسبی برای مدیریت و کنترل محتوا بهره مند می باشند اما منصفانه باید گفت که وردپرس،  کاربران را قادر می سازد محتوای خود را با سهولت نسبی و بهتری مدیریت کنند.

 هر کسی می تواند سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کند و چگونگی افزودن نوشته در وردپرس، صفحات یا انواع پست های سفارشی را در عرض چند دقیقه با استفاده از آموزش هایی که در محیط های مختلف  وجود دارد بیاموزد، در حالی که این وضعیت در جوملا کمتر به چشم میخورد و برای یادگیری و کار با این سیستم به فرصت و مدت زمان بیشتری نیاز داریم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.