متا تگ رفرش یا Refresh Meta چیست و چه کاربردی دارد؟

متا تگ رفرش یا Refresh Meta چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه صفحات وب با توجه به گستردگی خدمات و تنوع استفاده کاربران در اشکال و ساختار گوناگونی قرار دارند. برخی از صفحات وب با توجه به نیاز کاربران لازم است که در فواصل خاص و منظمی به‌روز شده و مطالب جدید‌تر در اختیار کاربران قرار بگیرند. وب مستران برای این کار از تگ‌های متا رفرش (Refresh Meta) استفاده می‌کنند. همچنین این تگ‌ها قابلیت اجرای ریدایرکت صفحات را دارند. در این مقااله به بررسی این تگ و کاربرد‌ها و مضرات آن‌ می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

موارد استفاده تگ رفرش

صفحاتی در سطح اینترنت هستند که با توجه به محتوای ارزشمند و فورس ماژوری که تولید می‌کنند، لازم است به سرعت برای کاربران داخلی به نمایش در بیاید. همانطور که می‌دانید مطالب جدید منتشر شده تنها در صورت رفرش صفحه توسط مخاطبان به نمایش آن‌ها در می‌آید. حال اگر مخاطبان صفحه مورد نظر را رفرش نکنند به محتوای جدید دسترسی نخواهند داشت. وب مستران برای حل این مشکل از تگ‌ HTML استفاده می‌کنند که متا تگ رفرش نام‌ دارد. این تگ‌ها معمولا در صفحات اصلی خبرگزاری‌ها، سایت‌های آماری و انجمن‌ها کاربردی هستند.

خبرگزاری‌ها

 با توجه به نشر لحظه‌ای اخبار و لزوم دسترسی مخاطبان به اخبار فوری، خبرگزاری‌ها معمولا از متا رفرش‌ها در صفحات اصلی استفاده می‌کنند. البته توصیه شده است که از این تگ‌ تنها در صفحات خبر فوری و لحظه‌ای استفاده کنند تا مورد اذیت کاربران صفحات دیگر نشود.

صفحات آمار زنده و لحظه‌ای

یکی از پراستفاده‌ترین صفحاتی که تگ‌های متا رفرش در آن‌ها کاربرد بسیاری دارند؛ صفحات نمایش آماری زنده (Live) یا لحظه‌ای هستند. این صفحات برای کاربران بسیار پراهمیت بوده و لازم است که اطلاعات موجود درآن‌ها به صورت مداوم به‌روزرسانی شود.

انجمن و تالارهای گفتگو

انجمن‌های یکی از تعاملی‌ترین صفحات کاربر محور در سطح وب هستند. در این صفحات به صورت مداوم مطالبی توسط کاربران به نمایش درمی‌آید. برخی وب‌مستران برای افزایش تعامل کاربران در مطالب جدید از تگ متا رفرش در صفحات اصلی خود استفاده می‌کنند.

تگ متا رفرش در سئو

انجام ریدایرکت

علاوه بر کاربرد تگ‌های متا رفرش در به‌روزرسانی صفحات وب، این‌ تگ‌ها در انجام ریدایرکت‌ یا تغییر مسیر صفحات وب نیز کارایی دارند. البته امروزه استفاده از این تگ‌ها به عنوان ریدایرکت منسوخ شده و توصیه شده است که از شیوه‌های دیگر برای ریدایرکت صفحات استفاده کنید. اما درصورتی که می‌خواهید از این روش برای ریدایرکت صفحات خود استفاده کنید کافی است از کد HTML زیر استفاده کنید.

<“/meta http-equiv=”refresh” content=”2;url=https://google.com>

مشاوره سئو سایت

روش درج تگ متا رفرش

برای رفرش صفحه‌ای از سایت خود در بازه مشخصی از زمان کافی است که در قسمت HEAD سایت خود کد HTML متارفرش را مانند نمونه زیر وارد کنید. برای انتخاب بازه زمانی می‌توانید زمان مورد نظر خود را جایگزین عدد زیر کنید.

<meta http-equiv=”refresh” content=”30; URL=http://www.example.com” />

درصورتی که از CMS وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه‌های درج کد HTML در هدر خود استفاده کنید. یکی از آسان و کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس برای درج این کد به نام insert header and footer در کتابخانه افزونه‌های وردپرس است. درصورتی که از سامانه اختصاصی یا سایر CMS ها استفاده می‌کنید کافی است کد بالا را در قسمت روت قالب بارگذاری شده خود در ابتدا HEAD درج کنید. توصیه می‌کنیم که این اقدام را بعد از ذخیره کردن یک بک آپ از قالب به انجام برسانید و یا انجام آن‌ را به پشتیبان فنی سایت محوّل کنید.

موارد منع مصرف تگ متا رفرش

همواره سعی کنید به جز موارد خاص از تگ‌های متا رفرش استفاده نکنید. استفاده بیهوده از این تگ‌ها می‌تواند میزان بانس ریت سایت شما را تا حد زیادی افزایش بدهد. در ادامه به مهم‌ترین قسمت‌هایی از سایت که نباید این تگ‌ها را درج کنید می‌پردازیم.

فروشگاه‌ها

استفاده از این تگ‌ها در صفحات فروشگاهی می‌تواند منجر به بی اعتمادی و کاهش خرید کاربران داخل سایت بشود. رفرش ممتد صفحات کاربرانی که در صفحه اصلی فروشگاه در حال گشت و گذار برای یافتن محصولات هستند را با مشکل مواجه می‌کند. اغلب کاربران پس از تکرار رفرش صفحات در این صفحات، فروشگاه را ترک می‌کنند.

سایت‌های شرکتی

معمولا اکثر سایت‌های شرکتی و تجاری نیازی به استفاده از این تگ‌ها ندارند زیرا تعداد مطالب محدودی در روز تولید می‌کنند و همچنین سرعت انتشار و آگاهی مطالب برای کاربران آن‌ها اهمیت ندارد. استفاده از این تگ‌ها در سایت‌های تخصصی و شرکتی می‌تواند باعث کاهش اعتبار و تشکیک کاربران در امنیت سایت بشود.

لندینگ پیج‌ها

بد‌ترین جایی که می‌تواند تگ‌های متا رفرش در آن‌جا مورد استفاده قرار بگیرد؛ لندینگ‌ پیج‌ها هستند. این صفحات معمولا صفحات هدفمندی هستند که برای جمع آوری اطلاعات مشتریان از کمپین‌ها تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات معمولا شامل فرم‌های جمع آوری اطلاعات هستند. درصورتی استفاده از تگ متارفرش در این صفحات، علاوه بر کاهش اعتبار؛ می‌تواند منجر به کاهش نرخ تبدیل ورودی‌ها به مشتریان بشوند.

کاربرد متا تگ رفرش

مضرات استفاده از تگ متا رفرش

همواره استفاده بی رویه از هر ترفندی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سایت بشود. متا رفرش نیز از آن دست ترفند‌هایی است که تنها در موارد خاص کاربردی است و استفاده از آن به صورت بی رویه چالش‌هایی را برای سایت ایجاد خواهد کرد. در ادامه به مهم‌ترین مضرات استفاده غیر اصولی از این تگ می‌پردازیم.

ایندکس

یکی از عواقب استفاده از متارفرش به عنوان ریدایرکت، کاهش سرعت ایندکس و یا حتی ایندکس نشدن این صفحات است. این موضوع در ادامه می‌تواند کاهش بودجه خزش سایت توسط خزنده‌های گوگل را به همراه داشته باشد. ایندکس نشدن صفحات یکی از تلخ‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سایت ایجاد بشود؛ گاهی برای صفحات وب زحمات بسیاری کشیده شده اما با استفاده غیر اصولی از برخی اقدامات این صفحات مخفی می‌مانند.

علت اثر منفی ریدایرکت متا رفرش بر روی صفحات، عدم خواندن صفحه مبداء توسط خزنده‌های گوگل است. همواره توصیه شده است که برای جلوگیری از این‌گونه مشکلات از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ به جای متارفرش‌ها استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

نقش لندینگ پیج در سئو؛ موتور محرک سئو را فعال کنید

تاثیر HTTPS روی سئو سایت + HTTPS چیست؟

نارضایتی کاربران

یکی از عمده نتایج استفاده از تگ‌های متا رفرش به صورت اشتباه و غیر اصولی؛ کاهش خصوصیت رابط کاربری و در نتیجه نا رضایتی کاربران است. رفرش سایت در صفحات غیر مربوط به کاربران مشکل امنیتی سایت را به آن‌ها القاء می‌کند. همچنین این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند سرعت حرکت کاربران درون سایت را با مشکل مواجه کنند. این عامل می‌تواند نرخ پرش یا بانس ریت سایت را افزایش داده و همچنین تعامل کاربران را نیز با مشکل جدی مواجه کند.

عدم سازگاری برخی مرورگر‌ها

گاهی اوقات مرور‌گر‌های قدیمی از نظر سازگاری با این تگ با مشکلی جدی مواجه هستند. این مرورگر‌ها در صورت ناسازگاری صفحات ۴۰۴ را به کاربران نمایش می‌دهند یا آن‌ها را صفحات دیگری منتقل می‌کنند. از این رو توصیه شده است که از این تگ‌ها تا حد امکان استفاده نکنید.

قیمت سئو سایت

کلام نهایی

تگ‌های متا رفرش یکی از ابزار‌های کاربردی برای به‌روز رسانی صفحات در موارد ضروری و ریدایرکت‌ها هستند. اما امروزه با به روز شدن زبان‌های برنامه نویسی، استفاده از این تگ‌ها کم‌تر شده است. به‌طوری که صفحات مهم و فوری به جای استفاده از این تگ‌ها از ابزا‌ر‌ها و پلاگین‌های نمایش سریع مطالب که به تازگی منتشر شده‌اند، استفاده می‌کنند. اما درصورتی که مجبور به استفاده از این تگ‌ها شدید همواره از آن‌ها به صورت اصولی و محدود استفاده کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.