گوگل پنالتی چیست؟ چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

گوگل پنالتی چیست؟ چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

گوگل پنالتی یکی از الگوریتم‌هایی است که در گوگل برای تشخیص رتبه‌های غیر قانونی در یک وب سایت مورد استفاده قرار می‌دهد. چنانچه به کمک این الگوریتم امتیازات کسب شده توسط وب سایتی غیر مجاز اعلام شود رتبه‌های کسب شده توسط گوگل حذف شده و به وسیله وب مستر به صاحب سایت اعلام می‌گردد. امروزه با توجه به گستردگی فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی و تعدد وب سایت‌های فعال بسیار ضروری است که با نحو امتیازدهی و یا سلب امتیاز توسط گوگل آشنا شد و به بهبود وضعیت سایت در این موتور جستجوی پر مخاطب کمک کرد. در همین راستا بر آن شدیم تا در این مقاله به گوگل پنالتی و روش‌های رهایی از آن بپردازیم.

خدمات سئو سایت

پنالتی گوگل چیست؟

چنانچه سایتی از شیوه‌های غیر مجاز و نادرستی برای بهبود رتبه خود در گوگل استفاده کند توسط الگوریتم‌های ضد اسپم موجود در گوگل شناسایی شده و جریمه خواهد شد. با توجه به این توضیح یکی از روش‌های پیشگیرانه از این مشکل رعایت قوانینی است که در گوگل ملزم به آن هستیم. بیان موضوع با یک مثال ساده کمک زیادی به درک راحت آن می‌کند. در بستر گوگل وب سایت‌های فعال مانند بازیکنان یک تیم در نظر گرفته می‌شوند و خود گوگل نیز در نقش داور است. اگر بازیکنان از طرق غیر مجاز سعی در کسب امتیاز کنند از طرف داور با مجازات‌هایی مواجه خواهند شد. حتی در صورتی که خطای صورت گرفته خیلی یزرگ باشد داور می‌تواند بازیکن را از زمین بازی اخراج کند. دقیقا همین اتفاق در خصوص وب سایت‌های فعال در بستر گوگل می‌افتد. چنانچه توسط گوگل جریمه شوید وب سایت شما در این موتور جستجو با افت چشمگیری مواجه خواهد شد و این جریمه و بهاری خطایی است که توسط سایت شما انجام گرفته است.

گوگل پنالتی چیست

الگوریتم‌ های گوگل شامل چه مواردی است؟

در این بستر الگوریتم‌های ضد اسپم مختلفی طراحی و پیاده سازی شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

گوگل پنالتی با الگوریتم پاندا

ارزش سنجی محتوای سایت به وسیله این الگوریتم مورد سنجش قرار خواهد گرفت. دلیل این نامگذاری نیز این است که این الگوریتم مانند یک پاندا که به جدا کردن ماهی‌های درشت می‌پردازد به بررسی کیفیت محتوایی وب سایت‌ها از طریق اندازه گیری کردن تعداد کلمات و تگ‌های HTML و نیز یونیک بودن محتواهای به کار گرفته می‌پردازد. پس از مقالات و محتواهایی که در سایت خود استفاده کرده‌اید با این معیارها مطابقت داشته باشد در این الگوریتم دچار گوگل پنالتی نخواهید شد.

گوگل پنالتی با الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن مسئول شناسایی کردن سایت‌هایی است که از نظر محتوایی در دسته اسپم بوده و تنها برای تبلیغات دیگر سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کار نیز توسط پیگیری کردن لینک‌های ورودی و خروجی در وب سایت توسط الگوریتم پنگوئن انجام می‌گردد. اگر وب سایت شما دارای لینک‌‌های بیش از اندازه و ناگهانی باشد ممکن است با پنالتی گوگل مواجه گردد.

مشاوره سئو سایت

گوگل پنالتی با الگوریتم مرغ مگس خوار

در این الگوریتم ارتباط بین کلمات کلیدی و متن بررسی می‌گردد. در این بررسی اولین کلمه کلیدی اصلی تلقی شده و تعداد تکرار آن در متن مورد شمارش قرار خواهد گرفت. این الگوریتم هم به کم بودن تراکم کلمات کلیدی و هم به تکرار زیاد از اندازه آن حساس است. در هر دو حالت نیز متن را اسپم در نظر می‌گیرد.

سایت از طریق موتور های جستجو چطور دیده می‌ شوند؟

در خصوص شیوه خوانده شدن سایت تفاوت زیادی بین ربات‌های خزنده در موتورهای جستجو مانند گوگل و کاربران حقیقی وجود دارد. موتورهای جستجو برای بررسی و خواند یک سایت به دو روش عمل می‌کنند:

  • از نظر فنی: در این بخش از کار مباحث فنی بر اساس اصول شناسایی در گوگل بررسی می‌شود.
  • از دید کاربران آن: سایتی که به لحاظ فنی عالی است اما موفق به جذب کاربران خود نشده است از دید گوگل موفق به کسب رتبه بالایی نخواهد شد. طراحی سایت و محتوای آن نباید به گونه‌ای باشد که کاربر خیلی زود بعد از وارد شدن به سایت از آن خارج گردد.

بنابراین سایتی موفق به کسب رتبه خوب و ممتاز از طرف گوگل می‌شود که هم در بخش فنی قوی عمل کرده باشد و هم برای مخاطبان خود جذاب و مفید باشد. پس به کیفیت مطالبی که در سایت خود قرار می‌دهید اهمیت زیادی را تخصیص دهید تا نتیجه کار  به جای گوگل پنالتی یک امتیاز ایده‌آل باشد. برای انجام سئو و بهینه سازی وب سایت خود توصیه می‌شود تا حتما با افراد حرفه‌ای در زمینه الگوریتم‌های گوگل و مباحث فنی آن مشورت کنید.

بعد از اینکه با انواع الگوریتم‌های پنالتی گوگل آشنا شدیم به این پرسش می‌رسیم که چطور از دست پنالتی گوگل رها شویم.

رهایی از گوگل پنالتی

نحوه خارج شدن از گوگل پنالتی

در ابتدا باید در وب مستر گوگل و در قسمت پیام‌ها به دنبال پیام راهنمایی باشید. مطالعه این بخش بسیار مفید و سودمند خواهد بود. بعد از مطالعه این بخش راهنمایی می‌توانید گام به گام و بر اساس آن اقدام کنیم. مراحل کار برای خارج شدن از این وضعیت و بهبود وضعیت وب سایت به شرح زیر خواهد بود:

1- چنانچه در کامنت‌ها لینک گذاریی نموده‌اید تا جایی که امکان دارد حذف نمایید.

2- چنانچه به کاربران این امکان را داده‌اید که در کامنت‌ها لینک گذاری نمایند سریعا تمام لینک‌های ایجاد شده را حذف کنید. برای کار از دستور PHP و یا ASP استفاده شود. به این شیوه دیگر نیازی به حذف یکی کی لینک‌ها و چک نمودن تک تک کامنت‌ها نخواهید داشت.

3- آن بخش از وب سایت را که از نظر محتوا اسپم است و تنها برای انجام تبلیغ دیگر وب سایت‌ها در نظر گرفته شده را حذف نمایید.

4- تغییر نام‌های تبلیغات کاربری را در دستور کار خود قرار داده و یا آن‌ها به طور کامل حذف کنید.

5- در جستجوی گوگل وب سایت خود را از نظر محتواهای خارج از عرف و غیر اخلاقی مورد بررسی قرار دهید. چنانچه چنین مطالبی را در سایت شما نمایش داد آن‌ها بلافاصله حذف کنید.

6- از دیگر اقدامات لازم برای خروج از گوگل پنالتی حذف کلیه محتواهایی است که با کلیت سایت شما تطابق ندارد.

7- بهتر است بحث‌های سیاسی از سایت حذف گردد.

8- اجازه لینک گذاشتن را به کاربران خود ندهید.

همچنین بخوانید:

الگوریتم paraphrasing گوگل | تبدیل موتور جستجو به موتور پاسخ دهنده

الگوریتم برت (Bert) گوگل را بهتر بشناسید.

بعد از انجام تمام مراحل فوق سایت شما دیگر یک سایت اسپم در نظر گرفته نخواهد شد. اما اگر بعد  از طی این مراحل باز هم مشکل سایت بر طرف نشد بهتر است تا این موضوع را به گوگل اطلاع دهید. در این صورت وب سایت شما دوباره در بخش وب مستر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. نکته مهم در این میان این است که بدانید سایت شما علاوه بر اینکه توسط ربات‌های طراحی شده در گوگل کنترل می‌شود به وسیله کارشناسان گوگل نیز مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد.

قیمت سئو سایت

سخن آخر

گوگل پنالتی یکی از جریمه‌های گوگل برای افراد تخطی کننده از قوانین این موتور جستجو است. برای رهایی از این مشکل باید به راهنمای موجود در وب مستر مراجعه کرده و مواردی که منجر به این جریمه شده را پیدا نموده و رفع کنید. با وجودی که الگوریتم‌های طراحی شده در گوگل نظیر پنگوئن، سایت‌های خطا کار را پیدا کرده و جریمه می‌کند اما با توجه به پیشرفت‌های زیادی که گوگل در سال‌های اخیر در این زمینه داشته این امکان وجود دارد که تنها صفحه خاطی مشمول مجازات شده و کل وب سایت با جریمه روبه‌رو نشود. در این زمینه حتما با یک سئو کار کاربلد و حرفه‌ای مشورت کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.