راه حل بهبود سرعت سایت وردپرسی

آیا به یاد دارید آخرین باری که برای لود شدن یک سایت صبر کردید، چه زمانی بود؟ احتمالاً به یاد نمی‌آورید، زیرا خیلی وقت است که سایت‌های با سرعت پایین دیگر مورد توجه کاربران نیستند. طبق گفته گوگل اگر وب‌سایت شما در کمتر از دو ثانیه لود نشود، کاربر سریعاً وب‌سایت شما را ترک می‌کند و احتمالاً هرگز دیگر به آن برنمی‌گرد. به همین دلیل همه صاحبان وب‌سایت‌های وردپرسی، تلاش می‌کنند تا با توسل به راهکارهای مختلف سرعت سایت خود را افزایش دهند.

اما افزایش سرعت سایت وردپرسی یک کار یک شبه نیست، پس اگر واقعاً می‌خواهید سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید و صبر و پشتکار لازم را دارید، توصیه می‌کنم با ما در وب‌تب همراه شوید تا بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی سایت با وردپرس

روش‌های افزایش سرعت سایت در وردپرس

قبل از اینکه بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی را مورد بررسی قرار دهیم، ذکر یک نکته مهم ضروری است. بارگذاری سریع سایت شما در رایانه خودتان، به این معنی نیست که در رایانه مخاطبان شما نیز به سرعت بارگیری می‌شود. زیرا چون شما به کرات از وب‌سایت خود بازدید می‌کنید، مرورگر آن را در حافظه پنهان خود ذخیره می‌کند و به محض اینکه شما آدرس سایت را تایپ می‌کنید، مرورگر به سرعت داده‌های آن را از حافظه پنهان به حافظه اصلی انتقال می‌دهد و همین باعث می‌شود وب‌سایت شما بلافاصله بارگذاری شود.

اما این اصل برای مخاطبی که برای اولین از وب‌‎سایت شما بازدید می‌کند، صدق نمی‌کند. از این رو شما باید در ابتدا با استفاده از یک ابزار تست سرعت، سرعت واقعی بارگذاری صفحات سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. وب‌سایت‌های زیر به شما کمک می‌کنند سرعت واقعی سایت خود را بسنجید:

  • org
  • Pingdom.com
  • PageSpeed Insights

بعد از اینکه سرعت سایت خود را مورد ارزیابی قرار دادید و متوجه شدید که سرعت بارگذاری آن بیشتر از 2 ثانیه است، باید سریعاً برای افزایش سرعت سایت دست به کار شوید. روش‌های کاربردی زیر به شما کمک می‌‎کنند سرعت سایت وردپرسی خود را سریعاً افزایش دهید.

انتخاب یک میزبان وب مناسب

شرکت میزبان وب و پکیج هاستینگ سایت شما، تاثیر زیادی بر سرعت آن دارد. پکیج هاستینگ شما ممکن است از نوع اشتراکی، اختصاصی یا سرور اختصاصی مجازی (VPS) باشد. در حالت کلی نوع سرور تاثیر زیادی بر سرعت سایت شما دارد و در عین حال هر چه سرور با کیفیت‌تر باشد، قطعاً هزینه آن بالاتر است.

در خدمات هاستینگ اشتراکی، منابع سرور بین شما و سایر مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود و این بدان معنی است که اگر سایت همسایه شما ترافیک بالایی داشته باشد، بر عملکرد کلی سرور تاثیر گذاشته و باعث کاهش سرعت وب‌سایت شما می‌شود. در این گونه موارد یک سرویس هاستینگ مدیریت شده وردپرس، بهترین انتخاب است.

وب‌سایت‌هایی که دارای محتوای بیشتر هستند و یا حجم ترافیک منظم بالایی دارند، باید از یک سرور اختصاصی یا VPS استفاده کنند. این دست از سرورها منابع سرور کافی برای مدیریت افزایش ترافیک سایت را بدون تاثیر بر زمان بارگذاری، در اختیار آنها قرار می‌دهند.

به روز نگهداشتن سایت

وردپرس به عنوان یک پروژه منبع باز، همواره به صورت منظم به روز می‌شود. در هر به روزرسانی نه تنها ویژگی‌های جدیدی به این برنامه اضافه می‌شود، بلکه مشکلات امنیتی و باگ‌های آن نیز رفع می‌شوند. قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس نیز معمولاً به صورت منظم به روزرسانی می‌شوند.

هزینه های طراحی سایت با وردپرس چقدر است

در هر صورت شما همواره باید از:

  • نسخه به روز شده وردپرس
  • نسخه به روز شده PHP
  • آخرین نسخه HTML و
  • قالب‌ها و افزونه‌های به روز شده وردپرس

استفاده کنید.

 تنها در این صورت است که می‌توانید عملکرد سایت خود را بهینه کنید، سایت‌تان را ایمن نگهدارید، باگ‌ها را برطرف کنید و مطمئن شوید که تمام ویژگی‌ها و ابزارهای وب‌سایت شما آن طور که باید کار می‌کنند.

انتخاب یک قالب بهینه با سرعت مناسب

در بازار وردپرس، تنوع قالب‌های وردپرس بسیار زیاد است. اما شما در هنگام انتخاب قالب وردپرس نباید به زیبایی ظاهری آن توجه کنید، زیرا قالب‌هایی که دارای محتوای زیاد و جزئیات فراوان هستند، باعث می‌‎شوند سرور میزبان به کندی به درخواست‌های شما پاسخ دهد.

در واقع شما باید به جای انتخاب یک قالب با ویژگی‌های فراوان، قالبی را انتخاب کنید که فقط دارای ویژگی‌های اصلی و ضروری باشد. زیرا در این صورت دیگر لزومی ندارد زمان زیادی صرف بارگیری کدهای فراوان قالب وردپرس شود.

بهینه کردن پایگاه داده

وردپرس معمولاً همه چیز را به صورت خودکار ذخیره می‌کند، از ویرایش پست‌های وبلاگی گرفته تا نظرات تائید نشده، پینگ‌بک‌ها و تقریباً هر چیزی که به وب‎‌سایت شما مربوط است. این کار باعث می‌شود پایگاه داده شما به سرعت پر شود.

پاکسازی پایگاه داده از طریق phpMyAdmin یا با استفاده از یک افزونه، راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل است. افزونه‌های زیر می‌توانند به شما در بهینه‌سازی پایگاه داده وب‌سایت‌تان کمک کنند:

  • WP-Optimize
  • Advanced Database Cleaner
  • WP-Sweep

این افزونه‌ها سطل زباله پایگاه داده شما را پاک می‌کنند و آن را کارآمد نگه می‌دارند. بدین صورت تنها مواردی که باید نگهداری شوند در پایگاه داده ذخیره می‌شوند. البته قبل از انجام هر اقدامی، باید ابتدا یک نسخه پشتیبان از داده‌های خود تهیه کنید.

کاهش درخواست‌های سرور

هر زمانی که مرورگر شما نوعی منبع را از سرور درخواست می‌کند، یک درخواست سرور اتفاق می‌افتد. چنین چیزی ممکن است یک فایل مانند یک شیوه‌نامه، یک اسکریپت یا یک تصویر باشد.

هر چه درخواست‌های سرور برای تکمیل روند بارگذاری سایت شما بیشتر باشد، بارگذاری آن بیشتر طول می‌کشد. در نتیجه شما باید درخواست‌ها را تا حد امکان کاهش دهید، راهکارهای زیر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند:

  • تعداد پست‌های نشان داده شده در یک صفحه را کاهش دهید.
  • تنها گزیده‌های پست‌ها را به نمایش بگذارید (هیچ پست کاملی نباید در صفحات بایگانی شما وجود داشته باشد).
  • پست‌های طولانی‌تر را به چند صفحه تقسیم کنید.
  • اگر تعداد نظرات پست‌های شما زیاد است، آنها را به چند صفحه تقسیم کنید.
  • تعداد تصاویر و سایر عناصر را در صفحات وب‌سایت خود کاهش دهید.
  • افزونه‌های غیرضروری، به خصوص افزونه‌های کندتر را حذف کنید.

استفاده از تصاویر بهینه

استفاده از تصاویر برای درگیر نگهداشتن بازدیدکنندگان یک وب‌سایت ضروری است. شما می‌توانید وب‌سایت خود را با تصاویر زیاد زیبا کنید، اما باید آنها را تا حد امکان بهینه کنید تا سرعت بارگذاری سایت شما افزایش پیدا کند. بهترین راه، فشرده‌سازی تصاویر، افزودن متن و عنوان جایگزین و ایجاد نقشه سایت است.

هزینه طراحی سایت وردپرسی

فعال‌سازی کش صفحه

صفحات وردپرس پویا هستند. زیرا هر بار که یک بازدیدکننده، صفحه وب را از یک سایت غیرکش درخواست می‌کند، PHP روی سرور وردپرس شما باید تمام محتوای مربوطه را از پایگاه داده وردپرس شما بازیابی کند، آن را در یک فایل HTML جمع کند و سپس آن فایل را برای مشتری ارسال کند.

هر چند این روش باعث صرفه‌جویی در فضای سرور و ایجاد محتوای پویا در وب‌سایت می‌شود، اما به زمان و انرژی بیشتری برای ارسال یک صفحه وب‌سایت نیاز دارد.

بهترین راهکار برای مقابله با این مشکل، استفاده از افزونه کش است. افزونه کش ظاهر نهایی وب‌‎سایت شما را برای بازدیدکنندگان بعدی ذخیره می‌کند، به همین دلیل وردپرس هر بار مجبور نیست آن را بازیابی کند. برخی از پرکاربردترین افزونه‌های کش عبارتند از:

  • Cache Enabler
  • W3 Total Cache
  • WP Super Cache

استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

استفاده از یک CDN باعث بارگذاری سریع‌تر صفحات وب‌‎سایت شما می‌‎شود، زیرا هنگام پیکربندی وب‌سایت شما از سرور بهینه‌ای استفاده می‌کند که به بازدیدکننده سایت شما نزدیک‌تر است. مرکز داده این شبکه، محتوا و فایل‌های ثابت را ذخیره می‌کند و سپس آنها را براساس موقعیت مکانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در این صورت میزان درخواست‌های HTTP کاهش پیدا می‌کند، زیرا به جای درخواست همزمان هزاران HTTP محتوای استاتیک از قبل آماده است. شما می‌توانید از شبکه‌های تحویل محتوا زیر استفاده کنید:

  • Incapsula – ارائه‌دهنده CDN رایگان
  • Cloudflare
  • CDN Enabler – افزونه وردپرس

معمولاً راه‌اندازی و نصب CDN ممکن است چند ساعت طول بکشد. اما معمولاً این یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود سرعت لود صفحات یک وب‌سایت است.

طراحی سایت وردپرس

سخن آخر

راهکارهای فوق تنها چند مورد از روش‌هایی هستند که می‌توانند به شما در افزایش سرعت سایت‌تان کمک کنند. فراموش نکنید که تمام تلاش‌ها برای طراحی و سئو یک وب‌سایت، بدون داشتن یک استراتژی برای افزایش سرعت سایت، با شکست مواجه می‌شوند. زیرا متاسفانه مخاطب امروز بسیار عجول است و هرگز مدتی طولانی منتظر بارگذاری وب‌سایت شما نمی‌ماند.

این راهکارها به شما کمک می‌کنند که وب‌سایت خود را از جنبه‌های مختلف بهینه کنید و نهایتاً سرعت آن را افزایش دهید. اما به خاطر داشته باشید که این مسیر یک شبه طی نمی‌شود و به پشتکار و صبر فراوان نیاز دارد.

منبع: https://wedevs.com/blog/325384/speed-up-wordpress-site-user-guide/

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.