بخش acquisition گوگل آنالیتیکس؛ ماحصل سئو و دیجیتال مارکتینگ!

سفارش سئو سایت

آیا می خواهید بدانید کاربران چطور سایت شما را پیدا می کنند؟ آیا می خواهید راجع به acquisition در Google analytics بیشتر بدانید؟ آیا فکر می کنید شناخت منابع اصلی ترافیک سایت در تصمیم گیری به شما کمک خواهد کرد؟ در این مقاله به آموزش بخش acquisition report در آنالیتیکس خواهیم پرداخت. اینکه چطور می تواند در افزایش ترافیک و فروش سایت به شما کمک کند. با وب تب همراه باشید. 

acquisition در لغت به معنی ماحصل و چیزی است که کسب شده است. بخش Acquisition در واقع حاصل بازدیدهایی است که شما بدست آورده اید. اکتسابات شما از کجا آمده اند؟ موتور جستجوی گوگل آنها را راهنمایی کرده یا شبکه های اجتماعی و سایت های دیگر واسطه شده اند؟ در زمان ارزیابی تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ شرکت، گزارش های این بخش فاکتور کلیدی سنجش شما خواهند شد.

دید کلی overview در بخش acquisition گوگل آنالیتیکس

یک شمای سریع و کلی از نحوه ی ورود، رفتار در سایت و نرخ تبدیل کاربران خود داشته باشید. البته تنها در صورتی که اهداف (goal) برای خود تعیین کرده باشید، اطلاعاتی در زیر ستون conversion به شما نمایش داده می شود. اطلاعاتی که نشان می دهد هر منبع ترافیکی شما چه نرخ تبدیلی به جای گذشته است؛ مثلا استوری اینستاگرام شما برای جشنواره فروش چقدر بازدهی داشته است؟

قیمت سئو سایت

channels در بخش acquisition  آنالیتیکس

 اصطلاحاتی که در ادامه معرفی می شود، کاربرد فراوانی در گوگل آنالیتیکس داشته و فقط مربوط به بخش acquisition نیستند. 

  • Organic search: بازدید کنندگانی که از طریق جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو به سایت شما آمده اند.
  • Paid search: کاربرانی که از طریق گوگل ادز یا سایر جستجوهای مبتنی بر پرداخت وارد سایت شما شده اند.
  • Direct: این بازدید کننده ها به خاطر استفاده از روش های مستقیم، برای آنالیتیکس قابل ردیابی نبوده اند؛ مثلا مستقیما آدرس url شما را در مرورگر تایپ کرده اند یا سایت شما را بوکمارک کرده و با یک کلیک روی آن وارد شده اند. 
  • Referral: در این قسمت می توانید بازدهی هر کدام از لینک های سئو خارجی خود را بسنجید. کاربری که رفرال وارد سایت شما شده یعنی روی لینک شما در سایت دیگری کلیک کرده است. 
  • Social: از شبکه های اجتماعی چه بازخوردی گرفته اید. تمام شبکه های اجتماعی در شمای کلی بخش acquisition در کنار هم قرار می گیرند.
  • Other: اگر از پارارمترهای utm (ساخت url اختصاصی و قابل ردیابی( برای کمپین های دیجیتال مارکتینگ خاص خود استفاده می کنید، نتایج مربوط به آنها را در این قسمت خواهید یافت.

Source/Medium در بخش acquisition آنالیتیکس

به جای اینکه هر کدام از کانال های بالا را به صورت مجزا ببینید، هر کدام از منابع ترافیکی را با فرم “نام/ نوع کانال” داشته باشید. در این گزارش بخش acquisition رتبه بندی از بالا به پایین بر اساس میزان ترافیک ارجاعی از مبدا می باشد. مثلا اگر شما google/organic را در سطر اول جدول مشاهده می کنید یعنی بیشترین ترافیک از موتور جستجوی گوگل و به صورت طبیعی برای شما حاصل شده است. 

گزارش کلمات کلیدی Keywords در بخش acquisition

تمام کلماتی که جستجوی آنها منجر به بازدید از سایت شما شده شامل کلمات کمپین گوگل ادز و کلمات رتبه دار در جستجوی ارگانیک در این قسمت نمایش داده می شود. شما می توانید این دو بخش را مجزا هم بررسی کنید ولی اینکه ترافیک طبیعی و پولی در کنار هم ارزیابی شوند، معمولا طرفداران بیشتری دارد.

 

خدمات سئو سایت

گزارش گوگل سرچ کنسول در بخش acquisition گوگل آنالیتیکس

ابزارهای مختلف گوگل مثل google search console و google analytics امکان اتصال به یکدیگر را دارند. اطلاعاتی که بعد از این اتصال در بخش acquisition می توانید مشاهده کنید شامل جایگاه کلمات کلیدی، میزان تعامل کاربران از کشورهای مختلف دنیا و … است. به طور کلی اتصال با سرچ کنسول گوگل به شما نشان می دهد که چطور اطلاعات قبل از کلیک (مثل impression) منجر به داده های بعد از کلیک (مثل bounce rate یا انجام تراکنش مالی در سایت) می شوند؛ چطور این داده ها می توانند مکمل یکدیگر باشند و یا کار یکدیگر را خراب کنند!؟ بعد از برقراری ارتباط کنسول و آنالیتیکس اطلاعات زیر در بخش acquisition به شما نمایش داده می شود.

صفحات فرود (Landing pages):

صفحاتی که کاربران بعد از جستجو در گوگل به آنها راهنمایی شده اند. نرخ کلیک، تاثیرات و میانگین رتبه ی این صفحات برای شما در بخش acquisition گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده خواهند بود.

سئو سایت در تهران

کشورها (countries):

گزارش impression، کلیک و نرخ آن را بر اساس کشور مبدا داشته باشید. همچنین شما می توانید با تغییر در dimension و تنظیم آن بر روی google property گزارش همان متریک های بالا را روی انواع مختلف محتوا مثل متن، تصویر یا ویدیو داشته باشید. از این طریق می توانید متوجه شوید که مردم کشور مورد نظر بیشتر در جستجوی چه نوع محتوایی به سایت شما می رسند.

دستگاه ها (Devices):

میانگین رتبه در نتایج جستجو، نرخ کلیک و impression را برای هر نوع دستگاه مثل تبلت، موبایل یا دسکتاپ به صورت مجزا مشاهده کنید. 

عبارت ها (queries):

کاربر با تایپ چه کلمه ای در گوگل به سایت شما رسیده است؟ این گزارش در بخش acquisition گوگل آنالیتیکس میانگین رتبه و نرخ کلیک را بر اساس کلمه کلیدی به شما نمایش می دهد. 

مشاوره سئو سایت

نتیجه گیری

به طور کلی انجام آزمایش و تمرین در یادگیری گوگل آنالیتیکس نقش اساسی دارد. بخش acquisition در google analytics برای سئو و دیجیتال مارکتینگ به یک اندازه دارای اهمیت است؛ فاکتورهایی مثل نرخ کلیک و تاثیرگذاری روی کاربر (impression) مستقیما از سئو داخلی اثر می گیرند. پس شما برای استفاده ی بهینه از بخش های مختلف آنالیتیکس باید دانش سئو نیز داشته باشید. نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.