هر آنچه که باید در مورد پروژه AMP گوگل بدانید.

سایت شما کند است؟ آیا وقتی که با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ سرعت سایت مانند Gtmetrix و Google Lighthouse، سرعت سایت خود را بررسی می کنید، می بینید که سرعت سایت شما در نسخه موبایل جالب نیست؟

جالب است بدانید که سرعت سایت طبق گفته های مت کاکس (مدیر بخش سئو و مارکتینگ گوگل)، یکی از بیش از 200 فاکتور گوگل برای جایگاه بندی صفحات وب می باشد. جالب تر اینکه طبق آخرین تحقیقات انجام شده، روز به روز تعداد سرچ در نسخه موبایل افزایش می یابد و افراد بیشتر از سه ثانیه به یک صفحه اجازه لود و بارگذاری نمی دهند.

اگر سرعت سایت خوبی ندارید و دنبال یک معجزه برای این موضوع می باشید، AMP درخدمت شماست. AMP قسمتی از سئو تکنیکال می باشد و در طی آن سعی می کنیم که صفحات وب سایت را در سریع ترین زمان ممکن به کاربر نشان دهیم.

در این مقاله ما به بررسی تعریف پروژه AMP و تاثیر آن بر سئو موبایل می پردازیم. سپس به چگونگی اجرایی کردن آن بر روی وب سایت هایی با CMS های اختصاصی از جمله وردپرس می پردازیم. با ما همراه باشید.

قیمت سئو سایت

AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

AMP مخفف کلمه Accelerated Mobile Page به معنای لود سریع صفحات در نسخه موبایل می باشد. این پروژه در اکتبر سال 2015 توسط گوگل معرفی شد. هدف از معرفی این گونه پروژه ای توسط گوگل بهبود تجربه کاربری کاربران موتور جست و جو گوگل می باشد.

به طور کاملا خلاصه در مورد AMP می توان گفت که باعث کاهش حجم صفحات وب و درخواست های HTTP ارسالی به سرور می گردد. همین موضوع باعث می گردد که سرعت وب سایت به طرز چشم گیری در اسمارت فون ها افزایش یابد.

AMP با استفاده از جدیدترین فناوری های روز در زمینه برنامه نویسی می تواند اقدامات زیر را انجام دهد.

رهبر و مدیر بخش AMP گوگل یعنی David Besbris در برنامه این برنامه به طور خلاصه گفته است:

به طور کلی هدف ما از ارائه پروژه AMP افزایش سرعت در نسخه موبایل و بهبود سئو داخلی وب سایت می باشد. 57% افراد از موبایل برای انجام جست و جو روزانه خود استفاده می کنند و این افراد معمولا به یک وب سایت در حدود 3 ثانیه وقت می دهند که محتوای خود را به نمایش بگذارد.

به طور کلی سرعت وب سایت تاثیر عجیبی بر نرخ تبدیل (Conversion Rate) می گذارد. همه این ها دلایل کافی هستند که ما برای انجام AMP برای وب سایت اقدام کنیم.

تاثیر AMP بر سئو چگونه است؟

خدمات سئو سایت

تاثیر AMP بر سئو را می توان بررسی کرد. می توان به صورت کلی گفت که فعالسازی و یا عدم فعالسازی AMP تاثیر مستقیمی بر سئو وب سایت شما ندارد و بیشتر به صورت غیر مستقیم بر سئو وب سایت شما تاثیر گذار است. این سه عامل به صورت زیر می باشد:

افزایش سرعت سایت

همان طور که در بالا نیز ذکر شد، افزایش سرعت سایت به منزله دریافت تیک تائید از گوگل در راستای سرعت می باشد. علاوه بر آنکه شما تیک تائید گوگل را دریافت می کنید، تیک تائید کاربران خود را نیز دریافت می کنید و کاربران شما به جای استقبال از شما با افزایش Bounce Rate (نرخ پرش)، با حضور بیشتر در وب سایت و افزایش حضور در سایت (Dwell Time) از شما قدردانی می کنند. (Dwell Time و Bounce Rate دو عامل بررسی شده توسط الگوریتم رنک برین برای رتبه بندی می باشد.) پس اولین تاثیر AMP بر سئو، در قسمت افزایش سرعت سایت می باشد.

افزایش نرخ CTR

CTR به معنای درصد کلیک به ازای مشاهده شدن (Impression) می باشد. معمولا CTR مناسب برای یک وب سایت چیزی در حدود 3 الی 5 درصد می باشد. البته اگر قرار باشد که در مورد CTR یک صفحه از یک وب سایت صحبت کنیم، می توان گفت که مهم ترین قسمت، جایگاه و رتبه صفحه در کلمه کلیدی مد نظر می باشد. CTR رتبه اول در هر کلمه کلیدی در حدود 35 درصد و رتبه دوم و سوم چیزی در حدود نصف رتبه اول می باشد.

اگر شما AMP را برای افزایش سرعت سایت و برای مثال سئو وردپرس انجام می دهید،گوگل در صفحه نتایج جست و جو (SERP) در کنار url وب سایت شما، نماد AMP که یک موشک است را قرار می دهد. این عامل طبق تحقیقات صورت گرفته همانند داده های ساختار یافته باعث افزایش نرخ کلیک می شود.

افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل و یا conversion rate از دید مارکتینگ به معنای تبدیل شدن یک کاربر به مشتری شما می باشد. این کاربر می تواند مشتری محصول شما، محتوای شما و… باشد. وقتی که سرعت وب سایت شما افزایش می یاید، افراد از دید UX  و تجربه کاربری ارتباط مناسبی با وب سایت شما برقرار می کنند و همین موضوع باعث افزایش نرخ تبدیل می شود. پس می توان به صورت کلی گفت که AMP به طور غیر مستقیم بر افزایش نرخ تبدیل تاثیر گذار است.

 

سفارش سئو سایت

چگونه AMP را بر روی وب سایت خود فعال نماییم؟

اگر بنا به دلایلی که در بالا ذکر کردیم، قصد فعالسازی AMP بر روی وب سایت خود دارید، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که وب سایت شما از چه نوعی است؟ کد نویسی آن به صورت اختصاصی می باشد و یا از سیستم های مدیریت محتوا همانند جوملا، وردپرس و… استفاده می کنید.

فعالسازی AMP در سایت های اختصاصی

بسیار ساده است. با پشتیبان و یا توسعه دهنده وب (Developer) خود تماس بگیرید و از او بخواهید که AMP را در سایت تان فعال نمایند. اگر نیاز به فعالسازی AMP در وب سایت تان دارید، اما به توسعه دهنده وب دسترسی ندارید، حتما با وب تب در ارتباط باشید.

فعالسازی AMP در سایت های وردپرسی

فعال کردن AMP در سایت های وردپرسی کار به شدت راحت تری نسبت به فعالسازی آن در سایت های اختصاصی است. کافی است افزونه های مرتبط به این موضوع را از مخزن وردپرس دانلود کنید.

بهترین افزونه های وردپرسی AMP به صورت زیر می باشد.

  • افزونه AMP for WP
  • افزونه AMP

افزونه AMP for WP در حال حاضر و در زمان انتشار مقاله دارای 90 هزار نصب فعال می باشد، در حالی که رقیب این افزونه یعنی AMP تا حدود 230 هزار نصب رسیده است. نمره افزونه AMP for WP در حال حاضر 4.6 از 5 می باشد، در صورتی که AMP دارای نمره 3.8 از 5 می باشد.

قابلیت هایی که افزونه AMP for WP در اختیار شما قرار می دهد، بسیار فراوان تر از افزونه های دیگر وردپرس می باشد.

و در آخر این انتخاب شماست که کدام یک را برای این کار انتخاب می کنید.

سئو سایت در تهران

AMP از آنچه که فکر می کنید، می تواند خطرناک تر باشد.

یکی از نکاتی که ما در زمینه پروژه AMP باید بدانیم این است که AMP یک صفحه، یک نسخه کپی از محتوای صفحه اصلی آن می باشد. برای مثال اگر آدرس صفحه مقاله به صورت زیر باشد، https://domain.com/blog؛ مقاله AMP آن به صورت https://domain.com/blog/amp می باشد. با توجه به این موضوع و اینکه گاهی اوقات گوگل صفحهجایگزین را به عنوان صفحه اصلی قبول می کند، بهتر است با استفاده از تگ کنونیکال صفحه اصلی به گوگل معرفی شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی پروژه گوگل و مزایا و معایب آن پرداختیم. هم چنین به نحوه پیاده سازی در سایت ها نیز پرداختیم. در صورت هر گونه سوال درباره این پروژه و هم چنین انتقاد و پیشنهاد می توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

امیدوارم که از مقاله زیر لذت برده باشید.

در صورتی که قصد سئو سایت خود را دارید و به دنبال مشاوره سئو هستید، می توانید از خدمت مشاوره رایگان تیم مجرب وب تب بهره مند شوید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.