رابطه سئو و بازاریابی محتوا (قسمت اول)

در مورد رابطه سئو و بازاریابی محتوا نظریات مختلفی وجود دارد. واقعاً سئو و بازاریابی محتوا چه رابطهای با هم دارند. آیا آنها با هم همخوانی دارند. آیا آنها با هم تفاوت دارند. در این صورت چگونه میتوان آنها را در کنار هم قرار داد.حقیقت این است که آنها با هم همخوانی دارند و در راستای همدیگر هستند.

حال میخواهم دلیل این امر را توضیح بدهم و بگویم که چرا سئو درباره بازاریابی محتوا است و بلعکس بازاریابی محتوا هم درباره سئو است.اما در این بین مشکلی وجود دارد که سعی میکنم در ابتدای امر به آن بپردازم.

مشاوره سئو سایت

چرا سئو و بازاریابی محتوا منسجم نیستند؟

مشکل اساسی این است که سئو و بازاریابی محتوا از هم متمایز هستند، به گونه های که گویا دو چیز کاملاً متفاوت هستند. اما در حقیقت آنها میتوانند با هم همپوشانی داشته باشند، به هم بپیوندند و با هم ترکیب شوند.

بعضی افراد فکر میکنند که بازاریابی محتوا باعث میشود که دیگر نیازی به وجود سئو نباشد. اما این گونه نیست.

بازاریابی محتوا چگونه میتواند از سئو پیشی بگیرد؛ در حالی که تنها راه برای موفقیت در بازاریابی محتوا، داشتن سئو است. بنابراین غیر ممکن است اگر تصور کنیم این دو را میتوان از هم جدا کرد.

اما جالب است بدانید که متاسفانه این سوء تفاهم همچنان ادامه دارد؛ به گونهای که یک مقاله در هفته نامه گاردین (Guardian) نیز همین اشتباه را تکرار کرده است. در این مقاله آمده است: «به نظر میرسد که گوگل از دوست قدیمی خود یعنی سئو خسته شده است، در عوض در حال جلب رضایت کودک نوپای بازاریابی محتوا است».

مشکل این دیدگاه این است که سئو و بازاریابی محتوا را کاملاً از هم جدا میکند. 

اما باید بدانید در صورتی که میخواهید در دنیای اینترنت دیده شوید، چاره ای جز این ندارید که از دو ابزار بازاریابی محتوا و سئو در کنار هم برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

آیا سئو و بازاریابی محتوا با هم همپوشانی دارند؟

جواب این پرسش کاملاً روشن است: بله سئو و بازاریابی محتوا به میزان زیادی با هم همپوشانی دارند.

در شکل زیر دیدگاه غلط و رایج در مورد رابطه بازاریابی محتوا و سئو نشان داده شده است.

اما رابطه واقعی بازاریابی محتوا و سئو به صورت شکل زیر است.

سئو سایت در تهران

چه تفاوتهایی بین بازاریابی محتوا و سئو وجود دارد؟

سئو و بازاریابی محتوا در چندین زمینه مهم از هم متمایز هستند. هر چند آنها نقاط تمایزی دارند، اما هنوز هم نمیتوان این دو را کاملاً از هم منفک کرد.

من به جای اینکه به اختلاف های بین این دو بپردازم، سعی میکنم به تضادهای اساسی آنها اشاره کنم. این تضادهای اساسی عبارتند از:

  • سئو محدودتر، اما تکنیکی تر است.
  • در عوض بازاریابی محتوا گسترده تر و جامع تر است.

حال چگونه این دو به سوی هم همگرا میشوند:

  • روش به کارگیری سئو به شیوهای گسترده تر، این است که سئو تلاش های فنی خاص خود را به سمت بازاریابی محتوا هدایت میکند.
  • بلعکس تنها راه اطمینان از موفقیت در بازاریابی محتوا، استفاده از تکنیکهای سئو در اجرای آن است.

بازاریابی محتوا و سئو چگونه با هم ادغام میشوند؟

حال بیایید از دیدگاهی دیگر به این مقوله نگاه کنیم. حقیقت این است که سئو خواسته هایی دارد و بازاریابی محتوا، آن خواسته ها را برآورده میکند. 

دقیقاً مثل رابطه بین دو نفر شکل زیر:

    حال بیایید به این بپردازیم که چگونه سئو و بازاریابی محتوا یکدیگر را تکمیل میکنند. 

    بیایید ابتدا به خواسته های سئو بپردازیم و بعد به این موضوع بپردازیم که چگونه بازاریابی محتوا خواسته های سئو را برآورده میکند.

    سئو به محتوا نیاز دارد، در حالی که بازاریابی محتوا خود، محتوا است.

    حقیقت این است که سئوی بدون محتوا وجود ندارد. شما برای این که یک سایت را سئو کنید به کلمات، مقالات، مفاهیم، کلمات کلیدی و سخن پردازی نیاز دارید. 

    شاید این سخن خیلی کلیشه ای به نظر برسد، اما واقعیت دارد. حقیقت این است که محتوا پادشاه است. 

    حقیقت این است که محتوا در صنعت سئو پادشاهی میکند. 

    حالا ممکن است این سوال پیش بیاید که خب پس بازاریابی محتوا در مورد چیست؟ بازاریابی محتوا در مورد محتوا است. کاربرد عملی (محتوای) سئو، همان مفهوم بازاریابی محتوا است. 

    وقتی سئو میگوید: «من به محتوای بیشتری نیاز دارم». بازاریابی محتوا پاسخ میدهد: «متوجه شدم، نگران نباش من از تو محافظت میکنم».

    سئو به کلمات کلیدی نیاز دارد، در حالی که بازاریابی محتوا به معنای استفاده از کلمات کلیدی است.

    حال به یکی دیگر از مفاهیم مهم در سئو رسیدیم و آن کلمات کلیدی است.

    کاملاً مشخص است که یکی از مولفه های اساسی در مورد سئو کلمات کلیدی است. جستجوی کلمات کلیدی، استفاده کردن از آنها و نقش آنها در رتبه بندی سایت شما در (SERP) (صفحه نتایج موتور جستجو) همگی نقش مهمی در سئو بازی میکنند. 

    چگونگی استفاده از کلمات کلیدی، بازاریابی محتوا نامیده میشود. تنها روشی که میتوان از کلمات کلیدی به شکل موثری استفاده کرد؛ این است که به شکلی استراتژیک از کلمات کلیدی در تمام مقاله استفاده کرد. در واقع بازاریابی محتوا دربر گیرنده مقالات درجه یکی است که برای اشخاص نوشته شده است و از کلمات کلیدی که مورد نظر این افراد است، استفاده میکند. 

    اگر فکر میکنید که تنها با پر کردن مقاله خود از کلمات کلیدی و بدون بهینه کردن آن میتوانید رتبه بالایی در موتور جستجو کسب کنید، باید بگویم که کاملاً اشتباه میکنید. تنها زمانی موفق خواهید بود، که از بازاریابی محتوا و سئو با هم استفاده کنید. استفاده توامان از این دو مثل داشتن دو بال کارآمد برای پرواز است؛ در این صورت با خیال راحت پروازی شیرین را تجربه خواهید کرد.

    در قسمت دوم مقاله به بررسی سایر مشترکات بین سئو و بازاریابی محتوا میپردازیم و سعی میکنیم یک نتیجه کلی از این بحث بگیریم

      خدمات سئو سایت

      رابطه سئو و بازاریابی محتوا (قسمت دوم)

      در قسمت اول مقاله در مورد تفاوتها و تشابه های سئو و بازاریابی محتوا بحث کردیم، حال به ادامه بحث میپردازیم.

      سئو به بکلینک نیاز دارد، بازاریابی محتوا بک لینک ها را معرفی میکند

      سایتهای اینترنتی به خاطر اینکه بتوانند رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب کنند، باید سئو شوند. یکی از برترین عوامل سئو بک لینک ها هستند و این امکان تنها از طریق بازاریابی محتوا در اختیار سئو قرار میگیرد. 

      شما میتوانید با عقد قرارداد با موسسات ساخت لینک، لینک بگیرید. اما تنها عدهای از آنها معتبر هستند و عدهای دیگر خیر!

      اما باید بدانید که بهترین راه برای ساخت لینکها انتشار محتوای با کیفیت است، در این صورت خواه ناخواه شما با تعداد زیادی لینک به محتواهای وب سایتتان روبرو خواهید شد. این تنها روش موفقیت واقعی و مستمر در سئو است.

      بنابراین عنصر مهم و تاثیرگذار در سئو، داشتن محتواهای با کیفیت و یا به عبارت دیگر بازاریابی محتوا است. 

      محتوای با کیفیت و یونیک منتشر کنید تا به راحتی با سیل لینکها مواجه شوید.

      سئو به بهینه سازی فنی نیازمند است، در حالی که بازاریابی محتوا به (UX) نیازمند است.

      حال چرا؟ سئو بیشتر در مورد مقالات وبلاگی، کلمات کلیدی و بک لینک ها است. سئو در مورد بهینه سازی robots.txt، تقویت فراداده ها، استفاده مناسب از برچسب ها و تولید نقشه های راهبردی وبسایت و سایر موارد فنی است.

      همان گونه که متوجه شدید، سئو به صورت غیر مستقیم با بازاریابی محتوا مرتبط است.

      این بهینه سازی فنی برای این است که کار کاربر تسهیل شود. خواه کاربر در حال جستجوی محتوا، انتخاب محتوا و یا خواندن آن باشد. در واقع این کارهای فنی در راستای بهبود (UX) است. کار مولفه های فنی سئو خدمت به کاربر و ارتقای محتوای سایت شما است.

      نکته: (UX) که مخفف (User Experience design) میباشد به تجربه کاربر از رویت وبسایت گفته میشود.

      باز هم سئو و بازاریابی محتوا جدایی ناپذیر هستند. دلیل این که نقشه سایت خوبی میخواهید، چیست؟ زیرا شما میخواهید کاربران راحت تر به محتوای وبسایت شما دسترسی داشته باشند. چرا شما میخواهید robots.txt را بهینه کنید؟ زیرا شما میخواهید موتورهای جستجو بهتر وبسایت شما را اسکن کنند، بنابراین خوانندگان بهتر میتوانند مطالب وبسایت شما را مشاهده کنند. چرا باید از برچسب های مناسب در مکانهای مناسب استفاده کنید؟ زیرا محتوای وبسایت شما بهتر ایندکس میشود، نتایج جستجو دقیق تر میشود و خوانندگان بیشتری مطالب وبسایت شما را مطالعه میکنند.

      حال متوجه شدیم که همه چیز به محتوا باز میگردد.

      سئو به خروجی منسجم نیاز دارد. بازاریابی محتوا به انسجام نیاز دارد.

      گوگل بسیار به محتواهای تازه و یونیک علاقه مند است و تولید محتواهای یونیک، به کار بیشتری نیاز دارد. اگر درباره سئو به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید، میدانید که محتواهای یونیک به سرعت ایندکس میشوند و بالاتر از محتواهای کم ارزش قدیمی در (SERP) ها ثبت میشود. زمانی که این محتواهای یونیک در سایتهای قدیمی معتبر، قرار میگیردن؛ دستیابی به رتبه بالاتر در (SERP) محتمل تر است.

      نکته: (SERP) مخفف کلمه (Search Engine Results Page) است و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو میباشد.

      بنابراین سئوی خوب به معنای تولید محتوای منسجم و مستمر است. تولید محتوای منسجم به معنی انجام دادن بازاریابی محتوا است.

      بازاریابی محتوا یک کار مستمر است، در واقع همیشه باید مشغول تولید محتواهای یونیک و جذاب باشید، بنابراین فکر نکنید که فقط با تولید چند محتوا میتوانید رتبه های مناسبی در گوگل کسب کنید.پس دوباره به این نتیجه رسیدیم که سئو و بازاریابی محتوا همگرا هستند.

        سفارش سئو سایت

        نتیجه گیری

        حال دوباره به این نتیجه رسیدیم که سئو درباره بازاریابی محتوا است و بازاریابی محتوا درباره سئو است. در زیر دو نتیجه استراتژیک از این مقاله ذکر گردیده است:

         شما نمیتوانید تنها یک سئوکار باشید، مگر اینکه یک بازاریاب محتوا هم باشید. شما نمیتوانید تنها یک بازاریاب محتوا باشید، مگر اینکه یک سئوکار هم باشید.

        البته اگر افراد سئوکار یا بازاریاب محتوا به این حقیقت اعتقاد ندارند، مشکلی نیست. اما حقیقت این است، که این یک حقیقت است.

        نکتهای که من قصد دارم بیان کنم این است که، بازاریابی محتوای شما به سئو نیاز دارد و سئوی شما به بازاریابی محتوا نیاز دارد. بازاریابی محتوا و سئو از هم جدا نیستند. یک سئوکار باید در مورد بازاریابی محتوا اطلاعات داشته باشد و یک بازاریاب محتوا باید درباره سئو اطلاعات داشته باشد.

        میخواهم اصطلاح (SEOCM) را معرفی کنم که مخفف کلمه (Search Engine Optimization + Content Marketer) (بهینه سازی موتور جستجو به علاوه بازاریابی محتوا) است. هر گاه خواستید در مورد افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو فکر کنید، این اصطلاح را به خاطر بیاورید و بدانید که برای پرواز موفق به این دو بال نیاز دارید. 

         

        2-اگر میخواهید کمپین سئوی شما با موفقیت به انجام برسد باید بدانید که حتماً باید کمپین سئوی خود را در بازاریابی محتوا ادغام کنید و اگر میخواهید کمپین بازاریابی محتوای شما با موفقیت به انجام برسد حتماً باید آن را درکمپین سئو ادغام کنید.

        بدیهی است که بازاریابی محتوا تنها در صورتی موفق خواهد شد که از وجود سئو و ویژگیهای آن بهره ببرد. دلیل این کار بسیار روشن است؛ محتوای شما برای دیده شدن در محیط اینترنت باید در دسترس کاربرانی قرار بگیرد که به دنبال آن هستند، محتواها برای اینکه در دسترس کاربران قرار بگیرند به سئو نیاز دارند، در غیر این صورت حتی اگر محتواهای بسیار با ارزش و یونیکی هم تولید کنید، نخواهید توانست آنها را به شکلی مناسب در اختیار کاربران قرار دهید. 

        پس همیشه به خاطر داشته باشید که برای دیده شدن در محیط اینترنت باید بازاریابی محتوا و سئو را با هم ادغام کنید.

          دیدگاه شما

          نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.