آموزش بخش engagement در گوگل آنالیتیکس

سئو سایت در تهران

عبارت engagement (تعامل) بسته به چیزی که قرار است اندازه گیری شود، می تواند معانی مختلفی داشته باشد. به همین دلیل برای شروع آموزش بخش engagements در آنالیتیکس به تعریف گوگل بسنده می کنیم:

Any user interaction with your site or app” یعنی هرگونه برخورد (رفتار) کاربر با سایت یا اپلیکیشن شما یک نوع تعامل محسوب می شود. مثلا برای ناشران محتوا این تعامل می تواند اسکرول کردن آرام به سمت پایین صفحه باشد؛ چیزی که نشان می دهد کاربر در حال مطالعه است نه اینکه صرفا طول متن را اندازه بگیرد. برای یک سایت فروشگاهی، مشارکت کاربر می تواند مشاهده ی جزئیات محصول و یا صرف زمان معینی در یک صفحه باشد. برای یک سایت دانشگاهی، پلی شدن ویدیوی آموزشی استاد معنی تعامل کاربر را میرساند. همین تفاوت ها سبب ایجاد متریک های متنوع در گوگل آنالیتیکس شده است.

یکی از روشهایی که شما می توانید از نرخ تبدیل وب سایت خودتان آگاه شوید، engagements report در گوگل آنالیتیکس است. اگر کاربران هیچ تعاملی با سایت برقرار نمی کنند، این به معنی عدم بازدهی سایت و استراتژی دیجیتال مارکتینگ شماست. حال سوال اینجاست که در کدام قسمت میتوانید این گزارشها را بیابید.

تحلیل میزان engagement بازدید کنندگان سایت از طریق منابع ترافیکی

از منوی سمت چپ گوگل آنالیتیکس به مسیر Acquisition > All Traffic > Source/Medium بروید. در این صفحه مراجع مختلف ترافیکی سایت در کنار معیارهای تعاملی کاربران مربوط به هر مسیر به شما نشان داده می شود. در مقالات قبلی آنالیتیکس توضیح دادیم که برای اینکه تفکیک مدنظرتان را روی هر مسیر اعمال کنید، استفاده از utm ها می تواند راهگشا باشد. در این جدول سه متریک مرتبط با بخش engagement را تحت نام behavior مشاهده می کنید:

1. Bounce rate

چند نفر وارد وب سایت شما شده و بدون بازدید از هیچ صفحه ی دیگری (به جز همان صفحه ورود) سایت را بسته اند. دانستن اینکه میزان bounce rate برای کل سایت شما چقدر است، یک دید کلی به شما می دهد. برای اینکه به دیتای مفیدتری برسید، به bounce rate هر ردیف دقت کنید. مثلا در تصویر زیر مشاهده می کنید که نرخ پرش مربوط به ترافیک مستقیم (direct) سایت با نرخ پرش کلی اختلاف کمی دارد. در مورد ترافیک حاصل از ایمیل مارکتینگ ما ولی تفاوت فاحش است و این نشان می دهند، کاربران از آن لینک وارد سایت شده و چند صفحه ی مختلف را مشاهده کرده اند.

اما دلیل تفاوت 15 تا 20 درصدی در bounce چیست؟ اگر جدول زیر را با دقت دیده باشید، در دو ردیف email ذکر شده است. ردیف اول مربوط به مشتریان سایت است. کسانی که قبلا به هر طریقی به محصول و بیزینس شما علاقه مند شده و یا خرید کرده اند. ردیف پایینی اما بدون چنین فیلتری، برای یک جامعه آماری ارسال شده است. طبیعتا شخصی که برند و محصول شما را می شناسد و تجربه ی موفقی از سایت شما دارد، رفتار بهتری درون سایت خواهد داشت!

برای بهینه سازی سایت و سفارش سئو هر چه سریعتر اقدام کنید. رقبای شما هر روز از این دیرکرد بهره می برند!

مشاوره سئو سایت

 2. Page per session 

کاربر حین بازدید از سایت شما چند صفحه را باز کرده است؟ معیاری که ارتباط نزدیکی با سئو تکنیکال و داخلی سایت شما دارد. سرعت بارگذاری تا چه حد است؟ لینکسازی داخلی چقدر قوی است؟ باز هم مشاهده می کنید که بازدهی کاربران قدیمی که با تکنیک های ایمیل مارکتینگ دعوت شده اند، بالاتر بوده است. میانگین صفحات بازدید شده به ازای هر session چیزی نزدیک به 4 صفحه بوده که این مشتریان یک صفحه بیشتر دیده اند. عددی نزدیک به 2 اینجا قابل قبول است. بالاتر رفتن pages per session از دید تعاملی برای سایت شما نشانه ی مثبتی محسوب می شود.

3. Average session duration

افراد به طور میانگین چه مدت زمانی را در سایت شما باقی مانده اند؟ در تصویر زیر مشاهده می کنید که میانگین چیزی نزدیک به 19 دقیقه است. بازهم ایمیل هایی که به مشتریان قدیمی زده ایم بازدهی بالاتری داشته است. جمعا این سه مورد نشان می دهد که نرخ تبدیل لیست مخاطبان ایمیل شرکت، بسیار بالا بوده است. در مورد ترافیک گوگل که هدف اصلی سئو بوده هم موارد موفقیت آمیزی دیده می شود؛ چرا که همه چیز نزدیک به میانگین و یا حتی بالاتر از آن بوده است. این یعنی کاربر به آنچه که از جستجوی گوگل میخواسته (Search intent) نزدیک شده است.

آنالیز engagement کاربران به ازای صفحه فرود

برای این کار به مسیر Behavior > Site Content > Landing Pages بروید. گزارشی که در این بخش به شما نمایش میدهد، شبیه به گزارش قبلی است با این تفاوت که جای منابع ترافیکی، صفحات فرود (landing pages) قرار گرفته اند. برای درک بهتر به دو ردیف که در تصویر زیر انتخاب شده است، دقت کنید. تفاوت 35 درصدی در bounce rate نشان می دهد افرادی که وارد صفحه ی اصلی می شوند، برای بستن سریع سایت و ندیدن صفحات دیگر بسیار مستعد هستند! این تفاوت با توجه به محتوای موجود در صفحه اصلی سایت های مختلف، طبیعی است. 

در ستون بعدی تفاوت در تعداد صفحات بازدید شده (page per session) را مشاهده می کنید. چه کسی به صفحه ی login سایت شما می رود؟ قطعا کاربری که عضو است، پس از لاگین صفحات بیشتری را مشاهده خواهد کرد!

در ستون بعد تفاوت در مدت زمان حضور در سایت (Average session duration) مشهود است. مدت زمانی که اعضای سایت در آن حضور دارند، طبیعی است که بیشتر از رهگذران و سایرین باشد!

سفارش سئو سایت

تحلیل تعامل (engagement) بر حسب دستگاه کاربر

برای دسترسی به این گزارش به مسیر Audience Reports > Mobile > Overview بروید. مانند دو گزارش قبلی این report گوگل آنالیتیکس هم دیدگاهی نسبت به نرخ تبدیل و تعامل کاربر ارائه می کند. اعداد مربوط به bounce rate، average session duration و page per session همان ارقام قبلی است؛ با این تفاوت که اینجا براساس دستگاه کاربر دسته بندی شده اند. کامپیوترهای خانگی (desktop)، موبایل یا تبلت در هر کدام از این دستگاه ها چه نرخ تعاملی دارید؟ آیا سایت شما به اندازه کافی واکنش گرا بوده یا ضعف مشهودی دارد؟ به تفاوت های زیاد در این بخش از آنالیز engagement سایت خود دقت کنید.

قیمت سئو سایت

نتیجه گیری

همانطور که حتما دیده اید در زمان نگارش این مقاله بخشی تحت عنوان engagement در Google analytics وجود ندارد. در نرم افزارهای شرکت گوگل، نام ها هرچند وقت یکبار تغییر می کنند ولی موارد کاربردی مثل متریک هایی که معرفی کردیم، هیچگاه حذف نمی شوند. آموزش بخش engagement در گوگل آنالیتیکس با هدف کمک به درک مطلب و انتخاب موارد صحیح برای مقایسه در آنالیزها، منتشر شده است. امید است در این امر موفق بوده باشیم. نظرات و سوالات خود را حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.