آموزش گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سفارش سئو سایت

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از مهم تربن ابزارهای بهینه سازی و سئو سایت می باشد. در مقاله 10 ابزار برتر سئو ما به طور خلاصه به بررسی این ابزار پرداختیم و گفتیم که پیش نیاز هر سایت، داشتن ابزاری قدرتمند مانند گوگل سرچ کنسول برای آنالیز سئو سایت می باشد.

آیا قصد دارید بدانید که روزانه چند نفر از طریق موتور جست و جوی گوگل وارد وب سایت شما می شوند؟ آیا دوست دارید متوجه شوید که گوگل چه صفحاتی از وب سایت شما را ایندکس و در موتور جست و جو نمایش می دهد؟ جواب همه سوالات در Google search console نهفته شده است.

در این مقاله ما قصد داریم که به طور تخصصی تر به بررسی ابزار گوگل سرچ کنسول بپردازیم. هم چنین درباره گزارشات این برنامه که ابعاد مختلفی از سئو سایت را مورد بررسی قرار می دهد صحبت می کنیم. با ما همراه باشید…

گوگل سرچ کنسول دارای چه امکاناتی است؟

اگر بخواهیم سوال بهتری نسبت به این سوال مطرح کنیم، باید بگوییم دارای چه امکاناتی نیست!؟ این ابزار واقعا آنقدر قوی و کامل است که شما می توانید تمام نیازهای سئویی مربوط به وب سایت خود را بر طرف کنید. گوگل سرچ کنسول از آن دسته ابزارهایی است که اطلاعات خود را در قالب گزارش های مختلف ارائه می دهد. هر کدام از گزارش های موجود کاربرد خود را دارا است. از جمله مهم ترین گزارش های موجود در سرچ کنسول می توان به گزارش Coverage، گزارش Performane، گزارش Links و گزارش Mobile Usability اشاره کرد.  گزارش های موجود در گوگل سرچ کنسول به همین موارد ختم نمی شود که ما در ادامه به بررسی دقیق و کامل هر کدام خواهیم پرداخت.

چگونه از سرچ کنسول استفاده کنیم؟

برای این که بتوانید از ابزار Search Console استفاده کنید، لازم است که احراز هویت مالک وب سایت خود را در ابزار انجام دهید. برای این کار طبق مراحل زیر احراز هویت خود را انجام دهید.

  1. ابتدا وارد وب سایت گوگل سرچ کنسول به آدرس https://search.google.com/search-console/welcome شوید. هنگامی که وارد صفحه زیر شوید، با صفحه ای همانند صفحه روبرو مواجه خواهید شد.

سئو سایت در تهران

شما دو راه برای وارد کردن دامنه اینترنتی دارید. یکی از راه ها وارد کردن Domain و یکی دیگر از راه ها وارد کردن URL prefix می باشد. برای سادگی کار پیشنهاد می کنیم که روش URL prefix را انتخاب کنید. یک نکته مهم درباره استفاده از این روش این است که وب سایت خود را به همان گونه که وجود دارد، وارد کنید. مثلا اگر از HTTPS و WWW در آدرس سایتتان استفاده می کنید، در قسمت مد نظر آدرس خود را به صورت Https://www.domain.com وارد کنید.

2. پس از آنکه آدرس وب سایت خود را به صورت صحیح وارد کردید، در مرحله بعد با تصویر روبرو مواجه خواهید شد.

شما برای احراز هویت خود 5 روش موجود در عکس را در پیش دارید که البته راحت ترین راه استفاده از روش HTML tag می باشد. در این روش نیاز است که یک متا تگ را به قسمت <Head> وب سایت خود اضافه کنید. اگر از وردپرس برای سیستم مدیریت محتوا خود استفاده کنید، با استفاده از افزونه Insert Header & Footer می توانید این کار را انجام دهید. اگر هم سایت شما دارای کد نویسی اختصاصی می باشد، می توانید از برنامه نویس خود این موضوع را درخواست کنید.

3. بعد از اینکه متا تگ را در قسمت Head وب سایت خود قرار دادید، بر روی دکمه Verify کلیک کنید و حالا زمان آن رسیده است          که از این ابزار جادویی استفاده کنید.

دقت کنید که ما در این مقاله سعی کردیم که راحت ترین روش ممکن را برای احراز هویت مشخص کنیم. در مقاله ای جدا ما به تمامی روش های احراز هویت گوگل سرچ کنسول خواهیم پرداخت.

گزارش های گوگل سرچ کنسول

هنگامی که وارد محیط سرچ کنسول شوید، با صفحه ای همانند صفحه زیر مواجه خواهید شد.

خب حالا نوبت این است که بررسی تک تک گزارشات این ابزار بپردازیم.

گزارش Overview

گزارش Overview همان طور که از اسمش پیداست، قرار است اطلاعات کلی از گزارش های Performance، گزارش Enhancement و گزارش coverage در اختیار شما قرار دهد.

شما در قسمت گزارش overview می توانید تعداد کلیک های کلی وب سایت، تعداد صفحات دارای مشکل سئو داخلی و سئو تکنیکال و هم چنین معیارهای Enhancement وب سایت مانند Coreweb vituals را مشاهده کنید.

    قیمت سئو سایت

    همان طور که در عکس نیز مشاهده می کنید، شما می توانید با کلیک روی هر کدام از گزارشات وارد صفحه مخصوص آن گزارش شوید.

    گزارش Performance

    گزارش Performance از آن دسته گزارش هایی است که باید هر روز توسط شما چک شود. این گزارش اطلاعات کلی درباره تعداد کلیک، تعداد مشاهده شدن صفحات شما در نتایج جست و جوی گوگل و….. در اختیار شما خواهد گذاشت. تصویر زیر را مشاهده کنید.

    در تصویر زیر مشاهده می کنید که شما با نموداری مواجه هستید که اطلاعاتی را درباره متریک های مختلف در اختیار شما قرار خواهد داد. این متریک ها عبارتند از:

    Search type: نوع سرچ موتور جست و جوی گوگل را مشخص می کند. پیش فرض این قسمت بر روی موتور جست و جوی وب می باشد. شما می توانید آن را بر روی web, Images, news و.. قرار دهید.

    Date Range: می توانید آن را بر روی بازه های زمانی 3 ماهه، 1 ماهه و… قرار دهید.

    Total Clicks: تعداد کل کلیک وب سایت در موتور جست و جوی گوگل می باشد.

    Total Impressions: تعداد کل مشاهده شدن وب سایت در لیست نتایج جست و جو می باشد.

    Average CTR: اگر Total Impressions را بر Total Clicks تقسیم کنیم، Average CTR به دست می آید. CTR به معنای نرخ پرش می باشد.

    Average Position: میانگین رتبه شما در نتایج جست و جوی گوگل می باشد.

    خدمات سئو سایت

    در این قسمت شما می توانید مشاهده کنید که صفحات وب سایت شما در چه عبارت هایی، در چه کشورهایی و در چه دستگاه هایی به کاربر نمایش داده شده است.

    این قسمت از گزارش بسیار کاربردی است که در مقاله ای جدا به طور کامل و مفصل به آن خواهیم پرداخت.

    URL inspection

    هنگامی که روی المان زیر کلیک می کنید، گوگل در بالای صفحه، آدرس صفحه مد نظر شما را از شما در خواست می کند. هنگامی که آدرس مد نظر خود را وارد کنید، با تصویری همانند تصویز زیر مواجه خواهید شد.

    در این قسمت شما می توانید صفحه مد نظر خود را در معیارهایی مانند Coverage، Enhancement و… بررسی کنیم. هم چنین تا تاریخ 14 اکتبر می توانستید درخواست index صفحه خود را به گوگل اطلاع دهید، اما در حال حاضر متاسفانه تا تاریخی نامعلوم این درخواست ایندکس غیر فعال گردیده است.

    البته نکته دیگری که می توان در مورد ابزار گفت این است که شما با استفاده از live test Url می توانید صفحه خود را از دیدگاه ربات های گوگل مشاهده کنید.

    مشاوره سئو سایت

    همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، وظیفه بررسی سلامت سایت از دید معیارهای سئو تکنیکال و داخلی در اختیار گزارش Coverage می باشد. هنگامی که وارد گزارش می شوید، در بالای صفحه با 4 معیار مواجه می شویم.

    1. Error: کاملا از اسمش واضح است. ارورهای سایت را در این قسمت مشاهده خواهید کرد.
    2. Valid With Warning: این معیار گوگل در گزارش Coverage نشان دهنده صفحاتی است که دارای مشکلات جزئی می باشد ولی تیک تائید گوگل را دریافت می کند.
    3. Valid: گوگل در این صفحات مشکلی پیدا نکرده است.
    4. Excluded: در این قسمت می توانید صفحات کراول شده اما ایندکس نشده، صفحات کنونیکال تائید نشده توسط گوگل، صفحات No Index سایت و… را مشاهده کنید. در حقیقت این صفحات نه از طرف گوگل تائید می شوند و نه در آن ها ارور خاصی مشاهده می شود.

    گزارش Sitemaps

    در این قسمت گوگل سرچ کنسول از شما می خواهد که آدرس نقشه سایت (SiteMap) را برای کراول بهتر توسط ربات ها وارد نمایید. دقت کنید که نقشه سایت شما نباید از نوع استاتیک و ثابت باشد. چون در آن صورت هیچ کمکی به ربات نخواهد کرد.

    گزارش Removals

    در این قسمت از ابزار سرچ کنسول شما می توانید صفحه ای از وب سایت خوذ را برای مدت زمان بازه 6 ماهه از موتور جست و جو حذف نمایید. دقت کنید که در بازه زمانی 6 ماهه شما می توانید درخواست خود را کنسل کنید. این قسمت امکانات بیشتری دارد که در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

    گزارش Core Web Vitals

    گزارش Core Web Vitals که یک گزارشی بر مبنای تجربه کاربری (User Experience) می باشد، با سه معیار CLS، FID و FCP یک وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد. طبق اخرین توییت منتشر شده در صفحه توییتر گوگل در سه ماه آینده این معیار به فاکتورهای اصلی گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها تبدیل خواهد شد. برای اطلاع از این معیارها می توانید از ابزار Google Page Speed Insight و ابزار GTmetrix  استفاده کنید.

    گزارش Mobile Usability

    در این قسمت شما می توانید ارورهای مربوط به نسخه موبایل وب سایت را مشاهده کنید. علاوه بر آن شما می توانید مشاهده کنید که وب سایت شما دارای قابلیت Responsive Design هست یا نه؟

    اگر وب سایت شما از این قابلیت بهره ببرد، می توان گفت که تیک تائید الگوریتم Mobile First Index را دریافت نموده است.

    گزارش Links

    در این قسمت از ابزار گوگل سرچ کنسول شما می توانید لینک سازی داخلی و خارجی صفحات وب سایت خود را مشاهده کنید. مشاهده این گزارش به شما اطلاعات جامع و کاملی درباره فعالیت های سئو خارجی شما می دهد.

    internal links

    همان طور که از اسم گزارش معلوم است، شما می توانید مشاهده کنید صفحات وب سایت شما از چه صفحات دیگر وب سایتتان لینک دریافت کرده است.

    این بخش از گزارش به شما کمک می کند تا استراتژی لینک سازی داخلی خود را مورد آنالیز و بررسی قزار دهید.

    External links

    دوست دارید که لینک سازی های خارجی وب سایت خود را مشاهده کنید اما نمی دانید که چطور و چگونه؟ شما می توانید از این گزارش رایگان ابزار استفاده کنید. علاوه بر آن می توانید از ابزار Ahrefs و هم چنین ابزار MOZ نیز برای اطلاع از لینک سازی خارجی سایت استفاده کنید.

      نتیجه گیری

      امیدوازم از مقاله آموزش گوگل سرچ کنسول لذت کافی برده باشید. ما در این مقاله سعی کردیم که به صورت کامل به معرفی این ابزار بپردازیم. در مقاله های دیگر وب سایت، تمامی قسمت های بالا را به صورت جزئی تر زیر ذره بین خوهیم برد.

      در بخش نظرات پاسخگوی هر گونه سوالی درباره ابزار گوگل سرچ کنسول خواهیم بود.

      در صورت نیاز به سئو سایت و هم چنین مشاوره تخصصی سئو می توانید با تیم تخصصی وب تب در ارتباط باشید.

      دیدگاه شما

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.