خوشه بندی کلمات کلیدی؛ همیشه بیشتر بخواهید!

یک استراتژی تولید محتوای ساده معمولا شامل بهینه سازی محتوای سایت برای تعداد محدودی کلمه کلیدی (زیر 3 کلمه) می شود؛ اما آیا استفاده از این روش هنوز هم جواب می دهد؟ پاسخ منفی است. الگوریتم های گوگل به وضوح پیشرفته تر شده اند. بهینه سازی یک صفحه برای فقط یک کلمه ی خاص دیگر توصیه نمی شود. البته جای هیچ نگرانی نیست چرا که در این مقاله از وب تب قصد داریم با معرفی خوشه بندی کلمات کلیدی (keyword clustering) شما را در تدوین استراتژی کلمات کلیدی یاری کنیم. 

واقعیت این است که اوضاع کمی متفاوت شده است. خزنده های موتور جستجو آنقدر پیشرفته شده اند که موضوعات مختلف و سرنخ های درون متن ایندکس شده را ردیابی کنند. به بیان دیگر خزنده ها محدودیت سابق را ایجاد نمی کنند. بنابراین چرا باید شما به یک کلمه کلیدی رضایت دهید، وقتی می توانید صد کلمه داشته باشید!

خوشه بندی کلمات کلیدی چیست؟

خوشه بندی کلمه های کلیدی (گروه بندی کلمات کلیدی) شبیه به همان تحقیق کلمه کلیدی است ولی در مقیاس بزرگتر! نظریه این است که داده هایی مثل ترند های صنفی روز، رفتار مشتری و استراتژی رقبا را برای تهیه گروه هایی از کلمات بررسی کنید. کلمه هایی که قرار است پایه سئو داخلی سایت را بر روی آنها بنا کنید. با خوشه بندی کلمه کلیدی شما متوجه ارتباط کلمه ها با یکدیگر و عبارت مورد علاقه کاربر می شوید و می توانید بهتر هدف مخاطب خود را شناسایی کنید.

سفارش سئو سایت

مراحل تهیه نقشه راه محتوا و خوشه بندی کلمات کلیدی

در این قسمت می خواهیم فرآیند خوشه بندی کلمات کلیدی را مرحله به مرحله توضیح دهیم:

جمع آوری داده های مربوط به کلمات کلیدی

از هر منبع ممکن این کلمات و اطلاعات مربوط به آنها را استخراج کنید. حتی اگر به نظر شما حجم آن بیش از اندازه شده، نگران نباشید. برای این حجم چند صدتایی با خوشه بندی کلمات کلیدی برنامه خواهیم داشت. می توانید در یک فایل اکسل اطلاعات را جمع آوری کنید. منابع و مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  1. تحقیق روی کلمات کلیدی موجود
  2. رفتار کاربران سایت و علایق آنها
  3. کلمات کلیدی یا موضوعاتی که رقبا بر روی آن تمرکز کرده اند
  4. ابزارهای ارزیابی آنلاین مثل SEMrush یا MOZ و Ahrefs در کنار گوگل آنالیتیکس

کوتاه تر کردن فهرست حاصله

در این مرحله قبل از خوشه بندی کلمات کلیدی به سراغ لیستی که در مرحله ی قبل تهیه شده رفته و تکراری ها را حذف کنید. حال باید به دنبال الگوها باشید. عبارت ورودی که شامل یک کلمه کلیدی با همراهان متفاوت است. مثلا “طراحی سایت” کلمه کلیدی شماست و عبارات: “بهترین طراحی سایت”، “ارزان ترین طراحی سایت”، “استراتژی های طراحی سایت”، “طراحی سایت سئو محور” و الگوهای دیگر این چنینی داشته باشید. سپس ما باید کلمه های دارای بیشترین تکرار در عبارات مختلف را پیدا کنیم. در مثال بالا، شاید وقتی کل فهرست را در نظر بگیریم، کلمه ی “ارزان” تعداد تکرار بالایی داشته باشد.

شناسایی مضامین

از لیستی که در اختیار دارید، عباراتی را انتخاب کنید که از جهت جذب ترافیک و ارتباط محتوایی با مخاطب ارزش بالاتری دارند. با استفاده از چند فرمول ساده در اکسل و ابزاری که در مرحله قبل ذکر شد، پرتکرارترین ها را پیدا کنید. همینطور که به فهرست می نگرید، چند سوال را از خود بپرسید:

  1. کدام عبارات بیشترین ارتباط را به کسب و کار من دارند
  2. کدام یک بیشترین میزان رقابت را دارند؟
  3. کدام یک برای این که نقطه تمرکز یک محتوا قرار بگیرد، مناسب است؟ (مثلا “عوامل زشت کننده طراحی وب سایت” یا “زیباترین طراحی وب سایت”) 

برای هر جواب سوال یک ستون در فایل اکسل در نظر بگیرید. در مرحله بعدی خوشه بندی کلمات کلیدی به آن نیاز خواهیم داشت.

گروه بندی کردن کلمات کلیدی (Keyword clustering)

بعد از پاسخ به سوالات بالا، شما آگاه شده باشید که ارزشمند ترین کلمات برای بیزینس شما، کدام کلمات است. حال به دنبال الگوهایی در این لیست باشید و کلمات خود را دسته بندی کنید. پیشنهاد ما این است که قیف بازاریابی را ملاک دسته بندی قرار دهید. هر عبارت از نظر شما در کدام بخش قیف جای می گیرد:

  • عباراتی که نقش ایجاد آگاهی عمومی را بر عهده دارند
  • عباراتی که نقش ایجاد نیاز و علاقه، تقویت ارتباط با مخاطب و تشویق وی به خرید را بر عهده دارند
  • کلماتی که مستقیما در نرخ تبدیل موثرند و مشتری بالقوه آنها را جستجو می کند

به مضمون سازمانی هر عبارت درون لیست نگاه کرده و خوشه بندی کلمات کلیدی را انجام دهید. اگر حس می کنید کار زیادی پیچیده شده است، ابزارهای خوشه بندی کلمات کلیدی (keyword clustering tool) در فضای وب وجود دارند. این ابزارها می توانند کلمات کلیدی را برای شما به صورت اتوماتیک تفکیک کنند. در نظر داشته باشید که خوشه بندی غلط و درست معنا ندارد؛ صحت این عمل کاملا به اولویت های شما بستگی دارد. در آخر این مرحله شما باید چندین خوشه از کلمات کلیدی متمرکز بر موضوعات خاص در اختیار داشته باشید. 

خدمات سئو سایت

پر کردن نقشه راه محتوای سایت (تعیین pillar content)

خوشه بندی کلمات کلیدی شما کامل شده و حالا باید آن را درون محتوا استفاده کنید. برای این کار چند روش وجود دارد. شما می توانید هر دسته بندی را برداشته و به تهیه مقاله بپردازید یا اینکه با اضافه کردن محتوای شامل این کلمات و مقالات قبلی یک امتیاز مثبت از الگوریتم freshness کسب کنید. با این روش شما می توانید یک تقویم محتوای جامع و حساب شده تهیه کنید. الگوی دیگری که ممکن است تحت عناوین pillar content و cluster content شنیده باشید به شکل زیر کار می کند.

خوشه بندی کلمات کلیدی چطور باعث افزایش ترافیک سایت می شود؟

یک استراتژی سفت و سخت خوشه بندی کلمات کلیدی نه تنها باعث افزایش ترافیک ارگانیک شما شده بلکه انعطاف پذیری سئو شما را چند برابر می کند. محتوایی که روی صد کلمه کلیدی بنا شده در موتور جستجو بسیار موفق تر است. در این حالت شما در برابر تغییرات الگوریتم های گوگل و نوسانات حاصل از آن نیز خیال راحت تری خواهید داشت. نظرات، تجربیات و سوالات خود در ارتباط با خوشه بندی کلمات کلیدی (keyword clustering) را در این صفحه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.