Keyword stuffing چیست؟ چرا تکرار کلمه کلیدی اشتباه است؟

صاحبان وبسایت ها، جهت بهینه سازی موتورهای جستجوگر از دید سئو داخلی و بهبود رتبه وبسایت همواره روش های مختلفی را انجام می‌دهند. یکی از روش های نسبتا قدیمی، keyword stuffing یا بمباران کلمات کلیدی نام دارد.

هدف در این روش پرکردن کلمات کلیدی در قسمت عنوان، متن اصلی، توضیحات متا و لینک های داخلی است. (یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه). در گذشته اغلب در هر 3 خط از محتوا، 2 کلمه کلیدی هدف به چشم می خورد. اما امروزه تکرار کلمات کلیدی اشتباه بوده و کارایی ندارد. در این مقاله keyword stuffing را معرفی کرده و دلایل عدم تکرار کلمه کلیدی را شرح خواهیم داد.

Keyword stuffing چیست؟

سفارش سئو سایت

اصطلاح keyword stuffing یا بمباران کلمات کلیدی، روشی قدیمی و رایج به‌منظور معرفی کلمه کلیدی هدف به ربات‌های گوگل است. در این روش با تکرار کلمه یا عبارت مشخص، تلاش می‌شود تا شانس کسب جایگاه در موتورهای جستجوگر افزایش داده شود.

این عمل به ظاهر موجب افزایش چگالی کلمه کلیدی هدف شده و گوگل را متوجه موضوع صفحه می کند. این روش در سال های اخیر تکنیکی کارآمد بوده و با وجود ابزارهای آنالیز سئو استفاده از آن منطقی به‌نظر می‌رسد. در گذشته از کلمه کلیدی هدف در هر 3خط از محتوا دوبار استفاده می‌گشت. اما با گذشت زمان این روش کارآیی سابق را نداشته و استفاده کمتری از آن می شود.

راهکار تکرار کلمات کلیدی از کجا شروع شد؟

الگوریتم های طراحی شده در نخستین مراحل طراحی موتورهای جستجو بسیار ساده بودند. این الگوریتم‌ ها در سال‌ های نخست، در درک ارتباطات معنایی کلمات و شناسایی مفهوم پاراگراف با مشکلاتی مواجه می‌شدند. در چنین شرایطی روش مناسب جهت شناسایی صفحه، انتخابی عباراتی با بیشترین تکرار در صفحه مورنظر بود.

به این ترتیب ربات های گوگل با توجه به کلمات تکرار شده موضوع را تعیین کرده و جایگاه مناسب را به آن اختصاص می‌داد. متخصصان سئو، با تکرار کلمات کلیدی و استفاده از ضعف موتورهای جستجو تلاش خود را جهت کسب جایگاهی بهتری در این عبارات به کارگرفتند.

به مرور زمان، الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی شده و تحولاتی را به وجود آورد. این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط معنایی عبارات و تعیین کیفیت محتوای صفحه را تشخیص داد. با افزایش دقت ربات های گوگل در شناسایی مفهوم و کیفیت صفحه، تاثیر کلمه کلیدی کاهش یافت. گوگل رسما پس از این موضوع، راهکار keyword stuffing را به عنوان یکی از روش های اسپم و کلاه سیاه در سئو معرفی کرد.

تکنیک های رایج در تکرار کلمات کلیدی

به‌کارگیری بیش از حد کلمات کلیدی، توجه گوگل را در تلاش جهت کسب جایگاه در آن کلمه جلب می‌کند. در حالی‌که این روش نشان‌دهنده کیفیت پایین محتوا بوده و موجب از دست دادن جایگاه در جایگاه گوگل خواهد شد. امروزه روش های متفاوتی جهت keyword stuffing در سایت ها استفاده می شود. در ادامه برخی از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

تکرار کلمه کلیدی هدف در عنوان

یکی از روش های آزاردهنده، تکرار عبارات مشخص در سایت یا عنوان صفحه است. در این روش، مدیر وبسایت عبارات مشخص یا هم معنی را جهت کسب جایگاه در عنوان صفحه تکرار می کند. پیشنهاد گوگل در این زمینه بر اختصاصی و توصیفی بودن عناوین صفحات است.

عنوان اختصاصی یعنی صفحه دیگر در سایت شما عنوانی مشابه با آن صفحه نداشته باشد. عنوان توصیفی نیز به توضیحی کوتاه و کاربردی از محتوای صفحه گفته می شود.

تکرار کلمه کلیدی در توضیحات صفحه

تکرار کلمه کلیدی در توضیحات صفحه نیز استفاده می شود. تصور برخی از مدیران به تکرار کلمات کلیدی بر کسب جایگاه بالا در همه آن عبارت است. گوگل به راحتی این روش را تشخیص داده و امکان از دست دادن جایگاه سایت در نتایج جستجو وجود دارد.

در مورد توضیحات متا، نگارش متنی توصیفی و دقیق در مورد محتوای صفحه توصیه می شود. استفاده از عبارات جذاب موجب جذب کاربر به صفحه خواهد شد. در نتیجه، تکرار کلمه کلیدی در توضیحات صفحه هرگز توصیه نمی شود.

تکرار بیش از حد یک عبارت در محتوای صفحه

بیشترین استفاده از keyword stuffing در محتوای محصول یا مقاله دیده می شود. در این روش تلاش مدیر سایت بر استفاده از یک عبارت مشخص است. با استفاده از این روش حداقل 3درصد از محتوای مقاله به یک عبارت مشخص اختصاص می یابد.

افزونه Yoast یکی از فاکتورهای سئو محتوا را تکرار کلمه کلیدی اعلام کرده است. فراگیری وردپرس موجب رایج شدن این روش در فضای وب شده است. این افزونه تنها ابزاری جهت آنالیز محتوا بوده و سبز بودن چراغ آن به معنای کسب جایگاه در کلمه هدف نخواهد بود.

تکرار متن مشابه با لینک در صفحه یا کل سایت

در برخی سایت ها، به یک عبارت مشخص در صفحه یا صفحات سایت لینک داده می شود. در این روش اغلب از اسکریپت هایی استفاده شده تا عبارت موردنظر را شناسایی کنند. در نتیجه به صورت خودکار به صفحه هدف لینک داده شده و تاثیر منفی بالایی بر سئو سایت خواهد داشت.

هدف‌گذاری برروی نام محله یا عبارات نزدیک به هم

معمولا در برخی از سایت عبارات طولانی تر مورد توجه قرار می گیرند. در این موارد، به جای یک عبارت در صفحه ترکیب های متنوعی از آن به هدف‌گذاری بر روی نام محله یا شرکت ها استفاده می شود. این روش نیز مخالف با استانداردهای گوگل بوده و از دیگر مصادیق بمباران کلمات کلیدی است.

جایگزین مناسب جهت جلوگیری از تکرار کلمه کلیدی چیست؟

سئو سایت در تهران

در حال حاضر، گوگل به جای توجه به کلمات کلیدی و تکرار در صفحه از مفهوم کلیدی استفاده می کند. مفهوم کلیدی به تعیین کیفیت محتوا و کسب جایگاه در نتایج گوگل کمک می کند. در ادامه برخی از آن ها را شرح می دهیم.

  • بهره گیری از کلمات مترادف و هم معنی
  • بهره گیری از عبارات معادل انگلیسی
  • استفاده از عبارات توصیفی با بیان مفهوم
  • لینک سازی توسط عبارات طولانی و ترکیب های مختلف
  • بیان موضوعات در ارتباط با عنوان اصلی

با توجه به این نکات، صفحه موردنظر شما جایگاه مناسبی در صفحات جستجو کسب خواهد کرد. همچنین، سایت شما از لحاظ سئو نیز بهینه سازی می شود.

نتیجه گیری

مفهوم keyword stuffing یا بمباران کلمات کلیدی در متن، عواقبی را به دنبال خواهد داشت. از مهم ترین عواقب تکرار کلمات کلیدی در متن، عدم کسب جایگاه در نتایج جستجو است. همچنین سئوی سایت نیز با مشکلاتی مواجه می شود. با درنظر داشتن این نکات و رعایت آن ها از بروز عواقب ناشی از تکرار کلمات کلیدی جلوگیری خواهید کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گرفته باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.