با متا دیسکریپشن در نگاه اول جذاب باشید!

تمام درک و تصورات موتور جستجو در کدهای صفحه شما خلاصه شده است. یکی از مهمترین متا تگ های سئو  متا دیسکریپشن است. به بیان دیگر meta description متا تگی است که خلاصه ای از محتوای یک صفحه وب در پیشخوان ارائه می دهد. موتورهای جستجو این توضیحات کوتاه را در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش می دهند. لذا در صورت حضور در نتایج، نرخ کلیک شما کاملا وابسته به تگ description خواهد بود. 

با وجود اینکه متا دیسکریپشن برای گوگل یک فاکتور رتبه بندی به حساب نمی آید و گوگل فقط 37% از مواقع آن را در صفحه نتایج نشان می دهد، همچنان بخش مهمی از سئو داخلی محسوب می شود. در این صفحه قصد داریم به آموزش نحوه نوشتن توضیحات متا، نکات و کاربردهای آن بپردازیم.

خدمات سئو سایت

متا تگ دیسکریپشن در کجای صفحه قرار می گیرد؟

این کد باید در هدر صفحه ی شما به شکل زیر قرار گیرد. توجه داشته باشید که متن روبروی content در آن کاملا اختیاری است. 

در سیستم های مدیریت محتوا این کار با استفاده از افزونه های مختلف ساده تر شده است. وارد کردن دیسکریپشن در وردپرس معمولا با افزونه های سئو وردپرس مثل yoast، Rankmath و … انجام می شود.

طول توضیحات متا چقدر باید باشد؟

آیا طول جملاتی که می توانم درون دابل کوتیشن روبروی content قرار دهم، محدودیتی دارد؟ بهترین حالت برای متن متا دیسکریپشن چند کاراکتر است؟ طول متا دیسکریپشن محدودیت خاصی ندارد ولی گوگل به هر صورت بیشتر از 160 کاراکتر از آن را نمایش نخواهد داد. طول تگ description باید به اندازه ای باشد که بتوان توضیحات جامعی از محتوای صفحه ارائه داد؛ پس استفاده ی حداقل 50 کاراکتر توصیه می شود. موقعیت صفحه و رقبای آن را در نظر داشته باشید و جذاب تر بودن را هدف قرار دهید.

سفارش سئو سایت

چگونه متا دیسکریپشن بنویسیم؟

برای نوشتن یک meta description مناسب و جذاب، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • در راستای توسعه تایتل بنویسید

همیشه متا دیسکریپشن را به چشم مکمل تایتل ببینید. تایتل عنوان خلاصه ای از صفحه شما ارائه کرده و توضیحات متا آن را تشریح و تکمیل می کند. لازم نیست خیلی روی کلمه کلیدی تمرکز کنید، هدف این بخش برقراری ارتباط با خواننده و ترغیب وی به کلیک کردن است.

  • قصد کاربر از جستجو را در نظر داشته باشید

چرا یک عبارت خاص در گوگل جستجو می شود؟ هدف کاربران از این جستجو چیست؟ به اطلاعات احتیاج دارند یا فقط قصد خرید دارند؟ آیا به دنبال یک سایت خاص می گردند؟ اگر تا به حال به این مسائل دقت نکرده اید ولی در کلمه یا کلماتی در صفحه اول گوگل رتبه دارید، احتمالا خوش شانس بوده اید. نتایج جستجو برای کلمه کلیدی مد نظرتان را بررسی کنید. خواسته های مشتریان را در نظر بگیرید و در آخر متا دیسکریپشنی بنویسید که هوشمندانه و متفاوت باشد.

  • متا دیسکریپشن منفعلانه ننویسید

این مورد را همیشه نمی توان رعایت کرد. از فراخوان کاربر(call to action) استفاده کنید و کاری کنید که مطمئن شود نیازش پس از کلیک بر روی لینک شما برطرف خواهد شد. مثلا یکی از فرم های مرسوم در متا دیسکریپشن محصول نام بردن از قابلیت های ویژه ی آن است: « … با خرید این محصول (نام محصول) شما می توانید … »  

  • رعایت اختصار

قرار نیست کل داستان را در متا دیسکریپشن بیان کنید. در نگارش توضیحات متا هر کلمه با اهمیت است، زیرا کاربر سریعا تصمیم می گیرد که کدام لینک را انتخاب کند و فرصت شما برای انتخاب شدن کمتر از 160 کاراکتر توضیحات است. ممکن است متا دیسکریپشنی که در نتایج جستجوی موبایل نمایش داده می شود، طول کمتری داشته باشد. برای جلوگیری از متفاوت شدن meta description در دسکتاپ و موبایل پیشنهاد وب تب این است که از 75% این فضای 920 پیکسلی (تقریبا 125 کاراکتر) استفاده کنید.

  • الگوبرداری از شبکه های اجتماعی

معمولا SSM در ارائه ی متن های کوتاه و جذاب پیشرو بوده است. اگر در مورد موضوعی می نویسید که قبلا اینفلوئنسرها یا صفحات پرطرفدار در شبکه های اجتماعی آن را به کار برده اند، از روش های آنها برای جذاب تر کردن متا دیسکریپشن الگوبرداری کنید.

  • متا دیسکریپشن تکراری نداشته باشیم

اگر با duplicate content و الگوریتم فلوریدا و الگوریتم پاندا آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که حتما نباید متنی را کپی کرده باشید تا گوگل شما را برای محتوای تکراری جریمه کند. در مورد توضیحات متا تگ توضیحات هم وضعیت به همین شکل است و باید یونیک باشد. شما می توانید در صورت امکان از روش های برنامه نویسی شده و اتوماتیک برای تولید متا دیسکریپشن های یونیک استفاده کنید. البته با توجه به نقش هنر و خلاقیت در نگارش این خلاصه توضیحات، بهتر است تا این کار به صورت دستی انجام شود.

قیمت سئو سایت

نتیجه گیری

بالاتر گفتیم که تقریبا 63% از متا دیسکریپشن هایی که در نتایج جستجو نشان داده می شود، توسط خود موتور جستجو ایجاد شده اند. پس شاید بد نباشد که گاهی هم این وظیفه را به گوگل بسپاریم. اما چه زمانی توضیحات متا را بنویسیم و چه زمانی آن را به اختیار ربات گوگل قرار دهیم؟ وب تب به شما توصیه می کند زمانی که رقابت سنگینی برای یک یا دو کلمه ی خاص دارید حتما از نگارش متا دیسکریپشن شخصی بهره ببرید. برای مواقعی که چند عبارات کلیدی طولانی (long-tail) را در یک صفحه هدف قرار داده اید، می توانید نوشتن meta description را به موتور جستجو بسپارید. نظرات، تجربیات و سوالات خود در ارتباط با متا دیسکریپشن را در این صفحه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.