وب سایت خود را برای الگوریتم page layout بهینه سازی کنید.

الگوریتم های گوگل متنوع و بسیار زیاد هستند. ما در این مقاله قرار است به بررسی الگوریتم Page Layout بپردازیم.

انواع مختلف تبلیغات در یک سایت و بنرهای آنها تا چه حد برای شما جذاب است؟ آیا تا به حال پیش آمده که به خاطر تبلیغات زیاد، قید محتوای یک سایت را زده باشید؟ الگوریتمی که در این مطلب از وب تب معرفی خواهد شد، الگوریتم page layout است. همانطور که از اسم آن پیداست، با طرح بندی صفحات وب سایت سر و کار دارد و مربوط به سئو داخلی سایت شما خواهد بود. در آپدیت سال 2012 بود که اولین بار گوگل به سراغ page layout رفت و تصمیم گرفت، موارد خاصی را شامل جریمه کند.

با  این مبحث را با یک سوال ساده شروع کردیم و پاسخ آن به یقین دلایل کافی را برای ایجاد الگوریتم page layout به شما نشان داده است. در مقالات قبل ما درباره الگوریتم مرغ مگس خوار صحبت کردیم. در این مقاله با توضیحات کامل ما درباره الگوریتم page layout همراه باشید.

سفارش سئو سایت

الگوریتم Page Layout چیست؟

با آپدیت 2011 الگوریتم پاندا، کیفیت بالای تجربه ی کاربری در سئوی داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در ادامه در اوایل زمستان 2012 گوگل الگوریتم page layout را معرفی کرد. این به روزرسانی وب سایت هایی که تبلیغات ایستای زیادی داشتند را هدف قرار دارد. نام above the fold هم بعضا برای این الگوریتم استفاده شده که برگرفته از تبلیغات زیاد در بالای صفحه است. آیا کاربر باید زمانش را صرف اسکرول کردن صفحه می کرد تا بالاخره به یک محتوای به درد بخور برسد؟

برخلاف چیزی که به نظر می رسید، گوگل اعلام کرد این الگوریتم زیر 1% از دامین های موجود در SERP را شکار کرده ولی آنها باید طراحی صفحات خود را اصلاح کنند. گوگل با اینکه می توانست ولی در این آپدیت با تبلیغات pop-up و نوشته های تبلیغاتی روی ویدئوها برخوردی نکرد.

گوگل در بخشی از متن اعلان الگوریتم Page Layout این طور بیان کرده : « کاربر به جای اینکه از میان انبوه تبلیغات به پایین صفحه اسکرول کند، ترجیح می دهد سریعا محتوای مورد نظر خود را ببیند. اگر شما از SERP وارد یک سایت شوید و محتوایی در بالای صفحه مشاهده نکنید یا تبلیغات زیادی را در این قسمت (above the fold) مشاهده کنید؛ این به هیچ وجه یک تجربه کاربری خوب برای شما باقی نخواهد گذاشت. بعد از این الگوریتم چنین سایت هایی نباید انتظار رتبه ی بالایی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشند. »

البته کمی بعد گوگل اعلام کرد که اگر تعداد این تبلیغات بیش از حد نباشد، الگوریتم page layout با آن کنار می آید. این بدین معنی است که تبلیغات سایت شما را به اصطلاح Top heavy نکرده باشد.

الگوریتم page-layout در چند مرحله به روزرسانی شده است. پاییز همان سال یعنی 2012 آپدیت بعدی وارد شده و اعلام شد که تنها رقم ناچیز هفت دهم درصد از نتایج تحت تاثیر قرار دارند؛ این نشان از تغییرات سایت های جریمه شده داشت. در سال 2016 یک آپدیت دیگر برای الگوریتم طرح بندی صفحه آمد که جان مولر کارشناس ارشد بخش تحلیل شرکت گوگل اعلام کرد، بعد از این به روزرسانی سایت های پنالتی شده در صورت اصلاح مشکلات به صورت خودکار از پنالتی گوگل خارج می شوند.

قیمت سئو سایت

تاثیرات الگوریتم Page Layout

خیلی از صاحبان وب سایت ها از الگوریتم Page-Layout و دخالتی که در کارشان می کرد، ناراحت شدند. قبل از آن می توانستند هرچقدر که می خواهند و در هر جایی از سایت که مد نظرشان است، تبلیغات داشته باشند؛ این به معنی یک درآمد عالی بود و الگوریتمی سعی داشت به خاطر رعایت موارد مربوط به تجربه ی کاربری جایگاه آنها در نتایج جستجوی گوگل را سلب کرده و درآمدشان را کاهش دهد.

در گزارشی که بهار 2012 و بعد از اولین آپدیت الگوریتم page-layout از یک فروم منسوب به وبمستران منتشر شد، یکی از کاربران اعلام کرد که فروم توسط الگوریتم پنالتی شده و این جریمه منجر به ریزش 40% در ترافیک انجمن شده است. در ادامه یکی دیگر از اعضا گفت که خارج شدن از این جریمه حدودا دو سال زمان برد؛ این موضوع ارزش آپدیت سال 2016 را بیشتر نشان می دهد.

واقعیت این است که کاربر وقتی وارد سایت شده و با کمی اسکرول هم به محتوای مد نظرش نمی رسد، احساس می کند که فریب خورده است. این در وهله ی اول bounce rate را برای شما بالاتر می برد و بعد از آن باید به فکر درگیر شدن با الگوریتم page layout  باشید. شاید بهترین راه برای دوستی و مصالحه با این الگوریتم و حفظ درآمد قبلی که حاصل از تبلیغات بود، انتقال تبلیغات به انتهای صفحه (below the fold) است. بسیاری از کمپانی های مطرح بعد از این بروزرسانی گوگل بنرهای قسمت بالایی سایت را بسیار کمتر و گران تر کردند. در عوض بنرهای تبلیغاتی پایین سایت به تعداد بیشتر با قیمت کمتری در دسترس بود؛ این یک راهکار اقتصادی مناسب بود.

روش خارج شدن از پنالتی الگوریتم Page Layout

اولین چیزی که باید بدانید این است که قسمت بالایی صفحه یا همان above the fold مد نظر الگوریتم کاملا به سایز صفحه ی کاربر شما بستگی دارد. مخاطبی که با تلفن همراه وارد سایت شما می شود نسبت به شخصی که با لب تاپ وارد شده، قسمت بالایی متفاوتی را مشاهده می کند.

لازم است قبل از حذف هر کدام از تبلیغات صفحه، از افزونه ای مثل Screen Resolution Tester کروم یا اپلیکیشن های تحت وب مثل Fold Tester، برای آزمودن طرح بندی (Layout) صفحه ی خود روی دستگاه های مختلف استفاده کنید. در تصویر زیر می توانید روش های مناسب تر را مشاهده کنید.

بعد از حذف تبلیغات اضافی وب سایت شما باید دوباره توسط ربات های خزنده ی گوگل crawl و ایندکس شود. برای این کار می توانید صبور باشید یا درخواستی به گوگل ارائه کنید. آپدیت های آخر این الگوریتم این مشکل را به خوبی حل کرده اند و انتظار شما زیاد طول نخواهد کشید.

سئو سایت در تهران

نتیجه گیری

ممکن است بعضی الگوریتم های گوگل در چیزهایی مثل درآمد سایت، که شما به هیچ وجه خواهان تغییر آن نیستید، دخالت کنند. در این موارد باید در نظر داشته باشید که بخش زیادی از درآمد یا حتی نرخ تبدیل سایت شما، وابسته به گوگل و جایگاه شما  در نتایج جستجو است. سئو سایت یعنی شما راهی پیدا کنید که از این قبیل تغییرات هم به نفع خود استفاده کرده باشید. تعرفه تبلیغات خود را ساماندهی کنید و مطمئن باشید، این کسر درآمد جبران خواهد شد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در صورتی که نیاز به مشاوره سئو و سئو سایت دارید، می توانید با تیم وب تب در ارتباط باشید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.