بخش real-time گوگل آنالیتیکس؛ تغییرات را لایو ببنید!

قیمت سئو سایت

بخش Real time گوگل آنالیتیکس به شما امکان می دهد که اتفاقات درون برنامه یا روی سایت خود را به صورت زنده (real time) دنبال کنید. گزارش هایی که پیوسته به روزرسانی می شوند؛ به طوری که هر کلیک چند ثانیه بعد از وقوع در گزارش موجود است. به عنوان مثال تعداد افرادی که همین لحظه در وبسایت شما هستند، کاربران در کدام صفحه حضور دارند و چه هدف (goal) مرتفع شده است! بخش real-time در تمام اکانت های آنالیتیکس فعال است و شما نیازی به تغییر در کد رهگیری و … نخواهید داشت. 

برای مشاهده ی بخش real-time وارد حساب کاربری آنالیتیکس خود شده و در view خود روی گزارشات (Reports) و سپس real-time کلیک کنید. 

بخش real-time گوگل آنالیتیکس چه کاربردهایی دارد؟

با استفاده از این بخش شما می توانید به سرعت تاثیرات کمپین جدید سئو و مارکتینگ خود را مشاهده کنید. در ادامه مزایای real-time reports آنالیتیکس را برای شما فهرست کرده ایم:

  • آیا محتوای جدید یا آپدیت محتوای سایت شما توسط کاربر دیده شده است؟
  • آیا تبلیغات زود بازده شما واقعا بازدهی داشته اند؟ چه صفحاتی تحت تاثیر این تبلیغات بازدیدشان بیشتر شده است؟
  • تاثیرات آنی پست وبلاگ یا شبکه اجتماعی شما چه بوده است؟
  • آیا کد رهگیری در سایت یا برنامه شما کار می کند؟ نصب گوگل آنالیتیکس درست انجام شده است یا خیر؟
  • داشتن نظارت کامل بر نرخ تبدیل و به ثمر رسیدن اهداف (Goals) در زمان اعمال تغییرات.

آنچه در بخش real-time مشاهده خواهید کرد

در ادامه به سراغ تمام گزینه هایی که در بخش Real time وجود دارد رفته و به تفکیک آنها را توضیح می دهیم.

بررسی اجمالی (Overview)

یک شمای کلی از وضعیت آنلاین سایت خود مشاهده کنید. تعداد کاربران آنلاین چند نفر است؟ کدام صفحه را مطالعه می کنند؟ برترین منابع ترافیک سایت کدامند؟ کاربران حاضر از کدام کشورها هستند؟ پاسخ همه ی این ها خیلی سریع و با جزئیات کمتر در Overview بخش real time وجود دارد.

سفارش سئو سایت

موقعیت مکانی (Location)

گزارش موقعیت مکانی کاربران فعال سایت هم به صورت فهرست و هم روی نقشه در location بخش Real-time قابل مشاهده است. تنها با یک کلیک روی نقشه یا روی یکی از کشورهای فهرست، آن location به عنوان فیلتر انتخاب می شود. با این قابلیت مشاهده ی اطلاعات کاربران محدود به هر نقطه ی دنیا را خواهید داشت.

منابع ترافیکی (Traffic sources)

حتما کنجکاو بوده اید که بدانید کاربری که به سایت شما وارد شده، چه مسیری را طی کرده است. ممکن است شما در سئو خارجی از خرید بک لینک استفاده کرده باشید و بخواهید بازدهی آنرا بسنجید! Traffic sources بخش real time این اطلاعات را تحت لیبل های رسانه (medium)، منبع (source) و تعداد کاربر به شما نمایش می دهد. مثلا یک ترافیک مستقیم (direct) مرجع یا منبعی ندارد؛ پس شما در زیر ستون Source یک خط تیره خواهید داد. برای ارزیابی کمپین های سوشال مدیا، منابع ترافیکی کمک شایانی به شما خواهد بود.

محتوا (content)

گزارشی شامل آدرس url صفحاتی که کاربر در حال مطالعه آنهاست، ببینید. علاوه بر این تایتل هر صفحه و سهم آن از مراجعین سایت هم مشخص شده است. شما می توانید با کلیک بر روی تب pageviews در گزارش content بخش real time گوگل آنالیتیکس لیست بازدید صفحات در 30 دقیقه اخیر را نظاره کنید. این بخش به نوعی آنالیز روی سئو داخلی هم محسوب می شود.

رویدادها (events)

رویداد (event) گوگل آنالیتیکس به کاربران این امکان را می دهد تا رویدادهای سفارشی برای تعاملات وب سایت خود ایجاد کنند. هر زمان که رویدادهای تعریف شده ی شما انجام شود، آنالیتیکس به شما خبر می دهد. این کار از طریق جایگذاری یک قطعه کد جاوا اسکریپت درون کدهای سایت انجام می شود. به عنوان مثال شما می توانید برای دانلود یک ویدیو یا کلیک بر روی یک بنر تبلیغ event تعریف کنید. رویدادهای بخش real time گوگل آنالیتیکس، به شما امکان ارزیابی هر event تعریف شده را می دهد. گزارش رویدادها مثل گزارش محتوا بخش Real-time امکان نمایش اطلاعات 30 دقیقه گذشته را نیز دارد.

خدمات سئو سایت

تبدیل ها (conversion)

گزارش تبدیل (نرخ تبدیل) به شما اهداف (goal) هایی که در حال تکمیل شدن هستند را نمایش می دهد؛ مثلا همین حالا کاربری سبد خریدش تکمیل شده و در مرحله پرداخت است. چه تعداد (چند درصد) از مراجعین به مشتری تبدیل شدند؟ مثل قسمت های content و events باز هم امکان مشاهده ی 30 دقیقه آخر برای شما وجود خواهد داشت. اگر قصد دارید نرخ تبدیل کمپینی که در حال اجراست را بسنجید یا اینکه میزان تحقق اهداف (goals) را ارزیابی کنید، conversion بخش real time reports گوگل آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد.

میانبرها (Shortcuts)

در بخش Real time روی هر کدام از موارد بالا که کلیک کنید، بالای صفحه سمت راست یک گزینه Create Shortcut وجود دارد. این گزینه برای ذخیره تنظیمات گزارش های سفارشی شده و صرفه جویی در زمان بسیار کارآمد است. برای ایجاد این میانبرها در بخش real time آنالیتیکس کافی است بعد از اعمال فیلترهای مدنظرتان روی create shortcut کلیک کنید. 

بخش real-time گوگل آنالیتیکس چه محدودیت هایی دارد؟

برای استفاده ی درست از بخش Real time آنالیتیکس شما باید به نکات و محدودیت های زیر توجه کنید:

  • بخش Real time reports با نماها (view) که شناسه کاربری (User Id) در آنها فعال شده باشد، همخوانی ندارد.
  • اگر اطلاعاتی گزارش غلط به نظر می رسد، ابتدا فیلترهای فعال را چک کنید. اگر فقط می خواهید کد ردیابی را چک کنید، بهتر است هیچ فیلتری اعمال نشود. در ضمن تغییراتی که در نماها (views) گوگل آنالیتیکس اعمال میکنید ممکن است تا دو ساعت روی گزارشات بخش Real time آنالیتیکس منعکس نشود.
  • اگر برای آنالیز و ردیابی اپلیکیشن تلفن همراه از آنالیتیکس استفاده می کنید، خیلی عجول نباشید. تعداد بازدید های موبایل برای حفظ عمر باتری، به صورت دسته ای ارسال می شوند. بنابراین تاخیر چند دقیقه ای برای ارسال هر دسته ایجاد شده، طبیعی است.

مشاوره سئو سایت

چرا هیچ اطلاعاتی در بخش real-time گوگل آنالیتیکس نمایش داده نمی شود؟

اگر مشکلاتی دارید و فکر می کنید که بخش real-time به درستی کار نمی کند، دلیل آن را بین موارد زیر یافته و در صورت امکان برطرف کنید:

  1. این احتمال وجود دارد که هیچ مراجعه کننده آنلاینی روی وب سایت نداشته باشید.
  2. اگر نما (view) مورد نظر شما، اخیرا در دسترس نبوده است، امکان تعلیق بخش Real time وجود دارد. به هر صورت بعد از اولین استفاده از این بخش در نمای مورد نظر، فعالسازی مجدد انجام می شود. در زمان تعلیق بخش real time جمع آوری اطلاعات و هیچکدام از فرآیندهای گزارش دهی تعلیق نمی شوند.
  3. برای حفظ ثبات سیستم و استفاده ی بهینه از منابع، در صورتی که حجم مراجعین در یک دوره 30 دقیقه ای به شدت بالا باشد، آنالیتیکس به طور موقت پردازش را متوقف می کند. سپس میانگین تعداد این کلیک ها در هر 10 دقیقه اندازه گیری شده و زمانیکه به سطح نرمال برگشت، کار پردازش از سرگرفته می شود. این دلیل تاخیرهای طولانی گزارشات REAL-TIME گوگل آنالیتیکس است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.