عواملی که بر بهینه سازی سئوی یک وبسایت تاثیر میگذارند

سه عامل؛ بازاریابی محتوا، عوامل (On-page) و عوامل (Off-page) بر سئوی یک وبسایت تاثیر میگذارند، در بخش اول مقاله به معرفی بازاریابی محتوا و عوامل (On-page) میپردازیم و در بخش دوم مقاله به معرفی عوامل (Off-page) میپردازیم.

بازاریابی محتوا

در ادامه 10 ابزار برتر سئو به شما معرفی می شوند. نقاط قوت و ضعف تقریبا در همه ی آنها وجود دارد. برای اینکه به نتیجه دقیق تری برسید، به خصوص در زبان فارسی تحلیل و آنالیز سایت با چند ابزار مختلف توصیه می شود.

ابزار شناسایی کلمات کلیدی Ahrefs

داشتن محتوای موثر، متناسب و در راستای نیاز مخاطبان یکی از عوامل خدمات سئو سایت است که در بهینه سازی سئوی یک سایت نقش حیاتی دارد. هرچه محتوای سایت شما با کیفیت تر باشد و تناسب بیشتری با کلمات کلیدی داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که صفحه وبسایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر رتبه بالاتری کسب کند.

به همین ترتیب هرچه محتوای جذاب و مؤثرتری در وبسایت خود داشته باشید، بیشتر احتمال دارد بازدیدکنندگان زمان با کیفیت تری را در وبسایت شما سپری کنند و حتی امکان خرید آنها از وبسایت شما هم افزایش پیدا میکند.

راز ایجاد محتوایی که هم برای موتورهای جستجوگر و هم برای بازدید کنندگان وبسایت شما بهینه شده باشد، ایجاد انواع مختلفی از مطالب است که به خوبی نوشته شده باشند و در راستای موضوعاتی باشند که بیشتر مورد توجه مخاطبان شما هستند.

در واقع چندین نوع محتوا وجود دارد که میتوانید برای کمک به بهبود محتوای وبسایت خود و در نتیجه رتبه بندی بهتر آن توسط موتورهای جستجوگر بر روی آنها تمرکز کنید، تعدادی از آنها عبارتند از:

  • پستها و مقالات وبلاگی
  • محتوای منتشر شده در رسانه های اجتماعی
  • کتابهای الکترونیکی و وایت پیپرها (whitepapers)

نکته: وایت پیپرها در حقیقت محتواهای علمی ای هستند که از حقایق و منطق خاصی برای تبلیغ محصول، یک خدمت ویژه و یا یک دیدگاه استفاده میکنند. در حقیقت آنها طعمهای نوشتاری برای به دام انداختن خریداران هستند؛ مثل چسبی قسمتهای مختلف یک کمپین را به هم متصل میکنند و در واقع یک نوشته خاص هستند که هدف از آنها تازه نگه داشتن ایده های معرفی شده به مردم و فروش محصولات است.

  • راهنماها و مقالات آموزشی
  • پادکستها و ویدئوها
  • اینفوگرافیکها یا سایر محتواهای تصویری

نکته مهم دیگری که هنگام تولید محتوا برای سایت خود باید در نظر داشته باشید، کلمات کلیدی و عبارات سئو است. در واقع اینها کلمات و عبارات مرتبطی هستند که ممکن است یک کاربر هنگام جستجو برای پیدا کردن جواب سوالهای خود درباره محصولات یا خدمات، آنها را تایپ کند.

وقتی شما مقالاتی با محوریت این کلمات و عبارات کلیدی تولید می کنید، شانس خود را برای دستیابی به رتبه بالاتر برای این کلمات کلیدی در صفحه نتایج موتورهای جستجو؛ بالا میبرید.

یکی دیگر از عواملی که میتواند در محتوای سایت شما و در نتیجه در رتبه بندی سایت شما توسط موتورهای جستجوگر تاثیر بگذارد، یونیک و بکر بودن محتوای سایت شماست. این بدان معنی است که هر چه محتوای تولیدی شما تازه تر و بکرتر باشد بیشتر احتمال دارد باعث بالا رفتن رتبه سایت شما شود.

البته شما میتوانید با تغییر دادن محتواهای قبلی وبسایت خود و به روز کردن آنها و اضافه کردن اطلاعات و آمار جدید به آنها محتوای خود را تازه و بکر نگه دارید.

تولید محتوا به صرف زمان و تحقیق نیاز دارد، اما اگر قصد دارید رتبه سایت خود را بالا ببرید این بهترین کاری است که باید انجام دهید. موتورهای جستجو عاشق محتواهای یونیک و عالی هستند. در ضمن مصرف کنندگان برای درک بهتر ارزش سازمان شما به محتواهای با کیفیت نیاز دارند.

سفارش سئو سایت

بهینه سازی سئو داخل سایت (on-page)

عوامل (On-page) مواردی هستند که بر سئوی سایت شما تاثیر میگذارند اما مرتبط با سایت شما هستند و در نتیجه میتوانید آنها را کنترل کنید.

در زیر چند عامل سئو (On-page) معرفی شدهاند که میتوانند در بهبود رتبه جستجوی وبسایتتان به شما کمک کنند:

  • برچسب عنوان (Title Tag):

 برچسب عنوان هر صفحه به موتورهای جستجوگر میگوید که موضوع صفحه شما در مورد چیست. این عنوان باید دارای 70 کاراکتر یا کمتر باشد و باید ترکیبی از کلمات کلیدی محتوای وبسایت شما و نام تجارت شما باشد.

  • توضیحات متا:

 توضیحات متای وبسایت شما اطلاعات بیشتری را درباره محتوای صفحات وبسایت شما در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهند. البته این توضیحات توسط مخاطبان شما برای درک بهتر وبسایتتان و مرتبط بودن محتواهای آن با خواسته های آنها نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این توضیحات باید شامل کلمات کلیدی و همچنین جزئیات کافی درباره محتوای مقاله باشند.

  • زیر عنوانها یا عنوان های فرعی:

 زیر عنوانها نه تنها باعث میشوند که خواندن مطالب برای مخاطبان شما آسانتر باشد، بلکه به بهبود سئوی سایت شما هم کمک میکنند. شما میتوانید از برچسبهای (H1)، (H2) و (H3) استفاده کنید تا موتورهای جستجو به درک بهتر محتوای شما کمک کنند.

  • لینکهای داخلی:

 ساختن لینکهای داخلی یا هایپر لینکها به مقالات دیگر وبسایت خودتان به موتورهای جستجوگر کمک میکند تا اطلاعات بیشتری درباره سایت شما داشته باشند. به عنوان مثال اگر شما در حال نوشتن پستی در مورد یک محصول یا خدمت خاص هستید میتوانید به صفحه محصول یا خدمت در وبسایت خود لینک بدهید.

  • نام تصویر و برچسب (ALT):

 اگر از تصاویری در وبسایت یا محتوای وبلاگ خود استفاده میکنید، میتوانید کلمات کلیدی یا عنوان مقاله خود و برچسب (ALT) را بر روی تصویر درج کنید. درج این عناوین بر روی تصویر کمک شایانی به شما در تعریف سئو خواهد کرد. این کار به موتورهای جستجوگر کمک میکند تا تصاویر شما را بهتر اندیکس کنند، بنابراین هنگامی که کاربران کلمات کلیدی را جستجو میکنند، تصاویر مقالات شما هم بالا خواهد آمد و همین به بالا رفتن رتبه وبسایت شما کمک زیادی میکند. 

هنگام قرار دادن کلمات کلیدی و عبارات سئو در وبسایت خود باید بسیار دقت کنید، زیرا ممکن است سئوی وبسایت شما درگیر مشکل بهینه سازی بیش از حد (over-optimization) شود. اگر سعی کنید که به وفور از کلمات کلیدی در مقاله وبسایت خود استفاده کنید، ممکن است گوگل و سایر موتورهای جستجوگر شما را جریمه کنند.

علاوه بر این شما باید این اصل را در نظر داشته باشید که هر مقاله فقط باید بر روی یک یا دو کلمه کلیدی متمرکز شود. این کار باعث میشود تا محتوای شما خاص و مرتبط باشد. اگر شما بخواهید از کلمات کلیدی زیادی در مقاله خود استفاده کنید، این کار بر روی بهینه سازی موتور جستجوی شما تاثیر منفی میگذارد. زیرا این کار باعث تولید محتوای غیر متمرکز و ضعیف میشود. 

هر چند که محتوای سایت نقش مهمی در کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجوگر دارد، اما باید در نظر داشته باشید که معماری وبسایت شما نیز بسیار مهم است. بخشی از فرآیند بهینه سازی، اطمینان از تعریف درست سئو در تمام قسمتهای وبسایت شما است. سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که اسکن صفحات آن توسط موتورهای جستجوگر آسان باشد.

ایجاد لینک یا پیوند بین صفحات داخلی سایت، تولید نقشه سایت و ارسال نقشه سایت به موتورهای جستجو میتواند به قابلیت پایش سایت (crawlability) شما کمک کند و به موتورهای جستجو کمک کند تا درک بهتری از سایت شما داشته باشند. 

مسئله مهم دیگر درباره معماری سایت شما سازگار بودن وبسایت شما با تلفن همراه است. زیرا بسیاری از افراد از تلفن همراه برای جستجو و پیدا کردن جواب پرسشهایشان استفاده میکنند. 

بنابراین شما باید مطمئن شوید که کاربران تلفن همراه میتوانند وبسایت شما را از طریق تلفن همراه مشاهده، مطالعه و رهگیری کنند. این کار نه تنها تاثیر مثبتی بر تجربه کاربر میگذارد بلکه میتواند بر بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر مثبتی بگذارد.

خدمات سئو سایت

بهینه سازی سئو خارج از سایت (Off-page)

عوامل (Off-page) شامل بهبود موتور جستجو و درک کاربر از محبوبیت، مرتبط بودن، موثق بودن و اعتبار سایت هستند. این کار توسط سایر مکانهایهای موثق در اینترنت شامل (صفحات، وبسایتها، کاربران و غیره) انجام میگیرد. لینک دادن به وبسایت شما یا ارتقای آن میتواند به شکل موثری کیفیت مطالب وبسایت شما را تضمین کند. 

حال چرا عوامل (Off-page) تا این حد در بهینه سازی موتورهای جستجو اهمیت دارند؟ با وجود اینکه الگوریتمهای جستجو و عوامل دخیل در رتبه بندی به صورت مداوم در حال تغییر هستند، اما باز هم اجماع عمومی در جامعه سئو این است که مرتبط بودن، موثق بودن و اعتبار نقش بسیار مهمی در رتبه بندی یک سایت بازی میکنند. جالب است بدانید که عوامل (Off-page)، بیش از 50% در رتبه بندی سایت شما نقش دارند، بنابراین توجه بسیار مهم است.

در واقع عوامل (Off-page) عواملی هستند که بر سئوی سایت شما تاثیر میگذارند اما برخلاف عوامل (On-page) مربوط به داخل سایت شما نیستند، بنابراین شما نمیتوانید مثل عوامل (On-page) بر روی آنها کنترل داشته باشد اما این بدان معنی نیست که این عوامل کاملاً از کنترل شما خارج هستند بلکه روشهایی وجود دارد که شما میتوانید این عوامل را به نفع خود به خدمت بگیرید. 

در زیر چند مورد از عوامل (Off-page) که میتوانند بر رتبه بندی وبسایت شما در موتورهای جستجوگر تاثیر بگذارند، آورده شدهاند: 

  • اعتماد:

 اعتماد یا اعتبار یک عامل بسیار مهم در رتبه بندی سایتها توسط موتور جستجوی گوگل تلقی میشود. اگر گوگل به وبسایت شما اعتماد کند یا به عبارت دیگر برای وبسایت شما اعتبار قائل باشد، این بدان معناست که سایت شما سایتی قانونی است که بازدید کنندگان میتوانند به آن اعتماد کنند. یکی از بهترین راهها برای افزایش اعتبار سایت ایجاد بکلینکهای با کیفیت از وبسایتهای معتبر است.

  • ایجاد لینکها:

 یکی از محبوبترین روشهای ایجاد سئوی (Off-page)، استفاده از بکلینک است. سه نوع اصلی لینک وجود دارد که با توجه به نحوه به دست آمدن آنها تعریف میشوند، این لینکها عبارتند از: لینکهای طبیعی، لینکهای دستی و لینکهای خودساخته.

  • لینکهای طبیعی:

در این نوع از لینکها مالک وبسایت هیچ گونه کار ویراستاری را بر روی لینک وبسایت انجام نمیدهد و لینک سایت شما را بدون هیچ گونه تغییری در سایت خود قرار میدهد. به عنوان مثال یک وبلاگ معرفی مواد غذایی ممکن است به وبسایت شما که تولید کننده مواد غذایی هستید، لینک بدهد.

  • لینکهای دستی:

این نوع از لینکها باید به صورت دستی و به شکل تعمدی ایجاد شوند. به عنوان مثال ممکن است مشتریان سایت شما به وبسایتتان لینک بدهند و یا اینکه از اینفلوئنسرها بخواهند که محتوای سایت شما را به اشتراک بگذارند.

  • لینکهای خودساخته:

 این نوع از لینکها با روشهایی مثل اضافه کردن بکلینک در دایرکتوری آنلاین، گذاشتن لینک وبسایت در تالارهای گفتگو، گذاشتن لینک وبسایت در قسمت نظرات وبلاگها یا وبسایتها و … ایجاد میشوند. البته باید توجه داشته باشید که یک سری از تاکتیکهای ایجاد لینکهای خودساخته به سمت سئوی کلاه سیاه گرایش دارند، به همین دلیل ممکن است از دید موتورهای جستجو اقدامی ناپسند قلمداد شوند، بنابراین در هنگام استفاده از این نوع لینکها سعی کنید جانب احتیاط را رعایت کنید.

قیمت سئو سایت

درضمن باید در زمان استفاده از بکلینکها کاملاً احتیاط کنید زیرا ایجاد بکلینک به سایت شما توسط سایتهای اسپم سازی سریعاً ممکن است باعث ممنوعیت شما توسط موتورهای جستجو شود. بنابراین سعی نکنید از این روشها برای ایجاد بکلینک استفاده کنید و یا با اصطلاح سعی نکنید مقوله مهمی مثل بکلینک را سرسری بگیرید. 

در عوض تلاش کنید تا با اینفلوئنسرها و وبسایت هایی که دارای محتوای با کیفیت هستند ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید که به سایت شما لینک بدهند. در اینجا است که باز متوجه میشوید که داشتن محتوای یونیک و با کیفیت چقدر مهم است، زیرا قطعاً هیچ وبسایت معتبر یا اینفلوئنسر محبوبی حاضر نیست به وبسایتی که دارای محتواهای کپی و نامناسب است لینک بدهد؛ در واقع آن وبسایت یا اینفلوئنسر با دادن لینک به وبسایت شما اعتبار میدهد و اگر بداند وبسایت شما شایستگی لازم را ندارد هرگز حاضر نیست با دادن لینک به وبسایت شما با اعتبار خود بازی کند.

  • عوامل اجتماعی:

 یکی دیگر از مهمترین عوامل سئوی (Off-page)، سیگنالهای شبکه های اجتماعی مانند لایک و به اشتراک گذاری است. وقتی صحبت از ارتقای سئو میشود شما ممکن است به دنبال به اشتراک گذاری توسط اینفلوئنسرها باشید. اما همان گونه که قبلاً نیز گفتم محتوای وبسایت شما باید آنقدر با کیفیت و یونیک باشد که اینفلوئنسر حتی بدون اینکه شما را بشناسد حاضر باشد محتواهای وبسایت شما را با دیگران به اشتراک بگذارد.

حال متوجه شدید که با وجود اینکه شما کنترل مستقیمی بر عوامل (Off-page) ندارید، اما میتوانید از طریق انتشار محتواهای باکیفیت، داشتن معماری سایت جذاب و با کیفیت و پرداختن به موضوعاتی که دغدغه مخاطبان هستند؛ باعث ارتقای سئوی (Off-page) شوید.

حال که تا حدی با عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت آشنا شدید مطمئناً به این نتیجه رسیده اید که هر چقدر مطالب وبسایت شما معتبرتر و جالبتر باشند، احتمال اینکه وب سایت های دیگر به وبسایت شما لینک بدهند و یا اینکه آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند، بیشتر است. پس هر چه بیشتر مردم به وبسایت شما اعتماد کنند، موتورهای جستجو هم بیشتر به وبسایت شما اعتماد میکنند.

برای اطلاع از هزینه سئو سایت با وب تب در ارتباط باشید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.