توجه به هدف کاربر از جستجو (search intent) تفاوت ها را مشخص می کند.

سئو ، یکی از ابزارهای مهم در بهینه سازی سایت است. سایت های مختلف همواره تمام تلاش خود را جهت بهینه سازی آن به کار می گیرند. اما بهینه سازی سئو و افزایش بازدید، نیازمند رعایت نکاتی است. دنیای پیچیده سئو مانند انسان هرروز در حال رشد بوده و الگوریتم های متفاوتی از خود ارائه می دهد.

میلیون ها سرچ در ساعت و هر روز در گوگل انجام می گیرد. اما در این میان، هدف کاربر از جستجو مهم تر از عبارات جستجو شده توسط وی است. search intent قادر به تغییر تعریف سئو در آینده بوده و در این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد.

خدمات سئو سایت

اهمیت هدف کاربر از جستجو

همانطور که اشاره شد، هدف کاربر از جستجو مهم تر از عبارت مورد نظر است. از همین جهت search intent تعریف سئو در آینده را به طور کلی عوض می کند. این مفهوم را تا به حال چندین با شنیده ایم؛ جان مولر نیز در هنگ اوت های خود از اهمیت این مفهوم یاد کرده است.

همه متخصصان حوزه سئو نیز آینده بهینه سازی گوگل را در آن خلاصه می کنند. رضایت کاربر از اهمیت بالایی هنگام جستجوی عبارت مورد نظر خود در گوگل برخوردار است. تمام الگوریتم ها، به روزرسانی و تغییرات کوچک و بزرگ در نتایج جستجو، به بهبود تجربه کاربر (User Exprience) و رضایت او منجر می شود.

نحوه پیدا کردن هدف کاربر از جستجو

به منظور درک بهتر، این موضوع را با مثالی برای شما شرح می دهیم. موقعیتی را تصور کنید که در حال صحبت با دوست خود هستید. قطعا هنگام گوش کردن به حرف های او تک تک کلمات را به صورت جداگانه معنا نمی‌کنید. هدف شما از گوش کردن به حرف های فهمیدن منظور او است.

برای مثال، در صورت گرم بودن هوا و شکایت وی از هوا شما باید کولر را روشن کرده یا پنجره را باز کنید. در واقع، به جای گوش کردن به تک تک کلمات مفهوم و منظور دوست خود را برداشت کردید. گوگل نیز جهت رفع هرچه بهتر نیازهای کاربران، به جای کلمات کلیدی به هدف کاربر در جستجو توجه می کند.

یعنی قصد کاربر با جستجوی این عبارت چه بوده و در نهایت چه چیزی نصیب وی می شود. برای مثال اینکه قصد مطالعه مطلبی را از ابتدا تا انتها داشته یا قصد خرید یک محصول را داشته باشد. هنگامی که این سوال ها را از خود پرسیده و موفق به پاسخ به آن شدید، سایت مورد نظر شما قادر به رفع نیازهای کاربر خواهد بود.

هدف کاربر از جستجو (search intent) چیست؟

رفع نیاز کاربر در سایت، موضوعی فراتر از کلمات کلیدی است. این موضوع به هدف کاربر در جستجو یا search intent باز می گردد. برای مثال، کاربری خرید بلیط هواپیما استانبول را جستجو می کند. حالا گوگل باید سناریو های زیر را جهت فهمیدن هدف کاربر مطرح کند.

  • آشنایی با انواع سایت های خرید بلیط هواپیما؟
  • جمع آوری اطلاعات گردشگری در مورد استانبول؟
  • یا شاید تنها قصد خرید بلیط هواپیمای استانبول را دارد؟

اگر هدف کاربر تنها خرید بلیط هواپیما بوده در این صورت مقاله های مرتبط با آن نمایش داده می شوند. این سایت ها به جای مقاله، به صفحه خرید بلیط هواپیما لینک شده و شانس بالاتری جهت کسب جایگاه دارند. در نتیجه، کاربران به جای ربات های گوگل به محتوای سایت شما رتبه می دهند.

متحوا پادشاه است.

در سال های اخیر شعار همه سایت ها “محتوا پادشاه است” بود. طبق گفته مهندسان و تغییرات پیوسته در هسته الگوریتم گوگل، پایه های این پادشاهی استحکام قبل را از دست داده اند. اگر محتوا را به عنوان پادشاه در نظر بگیریم، بنابراین پاسخ به نیاز کاربر کلید ورود به این کاخ پادشاهی می شود.

در نتیجه، به جای تولید ماشینی محتوا، ابتدا به عمق نیاز کاربر خود توجه کنید. سپس با کندوکاو در مورد دلیل جستجو، نتیجه مورد انتظار کاربر را به او ارائه دهید. در این شرایط قادر به ارائه مطالب دیگری بوده که کاربر به آن ها نیز نیاز دارد.

برداشت درست گوگل از نیاز کاربر

این عنوان را نیز با مثالی برای شما شرح می دهیم. در گوگل عبارت بهترین مکان جهت مسافرت را جستجو کنید. نتایج نشان داده شده در گوگل با زمان جستجوی شما نیز مرتبط خواهد بود. یعنی نتیجه سرچ شما در تابستان با فصل زمستان متفاوت خواهد بود.

موتور جستجوی گوگل همه موضوع ها را یک بعدی نمی بیند. برای مثال با نزدیکی فصل زمستان به عید نوروز، مکان هایی دیدنی جهت مسافرت به آن جا را نشان می دهد. هدف گوگل از این کار، اطمینان از پاسخگویی به تمام نیازهای کاربران است.

سفارش سئو سایت

گوگل چگونه به هدف کاربر از جستجو پی می برد؟

هدف کاربر از جستجوی (search intent)؛ شاهد کلید آینده سئو تا به این لحظه مشخص شد. در گذشته گوگل تنها به عنوان موتور جستجو شناخته می شد. اما امروزه این موتور جستجو، پاسخ هوشمندانه ای به نیاز کاربران می دهد.

الگوریتم های گوگل مانند یک انسان بوده و از خود رفتارهای انسانی نشان می دهند. این ربات ها سایت های مرجع را پیوسته مطالعه کرده و به دانش خود می افزاید. افزایش اطلاعات ربات ها درباره محتوای صفحات، اطلاعات بیشتر و بهینه تری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

سایت های مورد استفاده گوگل به منظور به روز رسانی و افزایش دانش خود، پایگاه دانش نام دارد. بنابراین، با جمع آوری داده در گوگل، اطلاعات فراوانی با توجه به نیاز کاربر نمایش داده می شود.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی و نکات ارزشمند برای موفقیت

استفاده از کلمات کلیدی طولانی در جستجوی گوگل، نتیجه بهتری را به شما می دهد. عبارات طولانی دقیقا به هدف کاربر اشاره داشته و در نتیجه استفاده از آن ها تاثیر بیشتری بر رضایت کاربر خواهد گذاشت. در ادامه توصیه های ارزشمند جهت موفقیت در عصر پادشاهی search intent را بیان می کنیم.

متفاوت بودن

گوگل همواره به دنبال تنوع در محتوا و ارائه نتایج جدید در جستجو است. یعنی در کار خود متفاوت باشید. اگر همه در مورد موضوعی کلیشه ای بحث می کنند شما آن را با دیدگاهی متفاوت بیان کنید.

درک هدف کاربر

موضوع اصلی صفحه باید متناسب با هدف کاربر در جستجو طراحی شود.

متخصص باشید

به جای پراکنده گویی نقاط قوت خود را شناخته و روی آن ها تمرکز کنید. در یک حوزه بهترین بوده و کاستی ها را دور بریزید.

کلمات کلیدی طولانی را دست کم نگیرید

با توجه به کلمات کلیدی طولانی، دقیقا به نیاز کاربر پی خواهید برد.

پاسخ دهی به موقع

پاسخ دهی به سوالات کاربران را جایگزین فروش بیشتر کنید. با این کار اعتماد بیشتری را جلب کرده و در نتیجه فروش شما افزایش می یابد.

شاه کلید آینده سئو

میزان اثربخشی این تکنیک در سئو، الزاما تا همیشه نتیجه بخش نخواهد بود. الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر بوده و باید خود را برای تغییرات کوچک و بزرگ آن آماده کنیم. اگر گوگل به ما چیزی نگفته و درهای ورود به جعبه سیاه را قفل کرده تنها یک شاه کلید راه حلی برای درهای بسته است.

فهم عمقی و گام به گام نیاز و هدف کاربر از جستجو و آماده سازی بهترین نتیجه و پاسخ به کاربر شاه کلیدهای ورود به جعبه سیاه گوگل است. در نتیجه، با در نظر داشتن این نکات محتوای شما رتبه بالایی در گوگل را از آن خود می کند.

سخن نهایی

هدف کاربر از جستجوی (search intent)؛ شاه کلید آینده سئو از جمله موارد بهینه سازی در گوگل محسوب می شود. با در نظر داشتن این نکات، نتیجه بهتری در ساخت سایت و تولید محتوا برای آن خواهید گرفت.

امیدوارم از مقاله زیر لذت برده باشید. اگر نیاز به مشاوره سئو و یا سئو سایت خود دارید، می توانید با تیم وب تب در ارتباط باشید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.