الگوریتم پیج رنک (Page Rank) چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

بسیار مناسب است که شما نام تمام الگوریتم های گوگل و اقداماتی که انجام می دهند را بدانید. البته برعکس خیلی از الگوریتم های دیگر، الگوریتم پیج رنک قرار نیست به شما لیستی از کارهایی که باید انجام شود را تحویل دهد. همانطور که از اسم این الگوریتم مشخص است، الگوریتم PageRank راهنمایی برای رتبه بندی صفحات اینترنتی بود.

 در واقع اگر بخواهیم داستان را از اول برای شما تعریف کنیم. در ابتدا الگوریتم PageRank وجود داشت و این الگوریتم گوگل را به قوی ترین موتور جستجو تبدیل کرد.

همه چیز تا زمانی که پیج رنک سس ویژه سرآشپز گوگل باقی مانده بود و فقط بر اساس حدس و گمان و مقالات میشد رفتار آن را حدس زد، درست پیش می رفت. روزی گوگل تصمیم گرفت که امتیاز PageRank را برای عموم به نمایش بگذارد. این اقدام منجر به ایجاد سیل عظیمی از استراتژی های بهینه سازی سئو سایت شد.

در مقاله قبلی وب سایت ما درباره الگوریتم Mobile First Index صحبت کردیم.

در این مقاله از وب تب می خواهیم با بررسی پیج رنک و رفتار آن به یک جمع بندی در مورد این الگوریتم برسیم. با ما همراه باشید.

تعریف الگوریتم PageRank

پیج رنک یا به اختصار PR گوگل، یک سیستم رتبه بندی برای صفحات اینترنتی است که توسط لری پیج و سرگی برین در دانشگاه استنفورد طراحی شده است. این الگوریتم با احتساب تعداد و کیفیت لینک هایی که به هر صفحه از سایت داده می شد، یک امتیاز نسبی قدرت و اهمیت برای آن در نظر می گرفت. چیزی شبیه به آنچه هم اکنون ابزار MOZ به عنوان DA و PA ارائه می دهد.

در واقع هر لینک از یک صفحه به صفحه ی دیگر، مثل رای گیری عمل می کرد با این تفاوت که رای افراد (صفحات) مختلف ارزش یکسانی نداشت. همچنین نمی شد ارزش لینک یک صفحه را بدون محاسبه ی ارزش خود آن صفحه به دست آورد. چیزی شبیه یک حلقه پیش آمده بود و الگوریتم پیج رنک باید تا آخر آن پیش می رفت (لینک آخر).

خدمات سئو سایت

PR چگونه محاسبه می شد؟

برای جلوگیری از تاثیر بیش از حد لینک برخی صفحات یک عامل کاهش دهنده هم در فرمول پیج رنک قرار داده شد. بر اساس این ایده یک وب گرد فرضی و بیکار پشت سیستم وجود دارد که به صورت کاملا تصادفی روی لینک ها کلیک می کند. زمانی می رسد که این وب گرد فرضی ما خسته می شود یا به تنفس احتیاج دارد. پس کلیک کردن را متوقف می کند، احتمال اینکه بعد این فرد بعد از تنفس برگردد و باز هم روی لینک ها کلیک کند، به عنوان عامل کاهش دهنده ی الگوریتم PageRank شناخته می شود. یعنی ارزش کلی صفحه در عدد هشتاد و پنج صدم ضرب می شود. بدین صورت حتی اگر یک صفحه ای هیچ بک لینکی شناخته شده ای نداشته باشد، امتیاز 0.15 را دریافت می کند. فرمول کامل الگوریتم پیج رنک را می توانید در تصویر زیر بخوانید.

قیمت سئو سایت

تاریخچه ی الگوریتم PageRank

  1. در سال 2000 فاکتور پیج رنک هر صفحه ای به وسیله یک تولبار در اینترنت اکسپلورر برای همه قابل مشاهده شد. این عامل سبب شد که به شدت به لینک سازی خارجی توجه شود. در همین زمان اولین مزرعه های لینک شکل گرفتند. از طرفی اینکه می شد خیلی راحت و با یک امتیاز از یک تا ده ارزش یک صفحه را فهمید، بسیار جالب بود.
  2. در سال 2003 عملا جنگ با بک لینک های فروشی از طرف گوگل استارت خورد. سیستمی به اسم سرچ کینگ که شبکه ی از لینک های پولی به راه انداخته بود، توسط گوگل جریمه شد. سایت هایی که در این شبکه عضو بودند هم بعضا با پنالتی گوگل روبرو شدند. البته فروش بک لینک تازه اول راه بود و با از کار افتادن یک شبکه، شبکه ی دیگری متولد می شد.
  3. در سال 2005 با معرفی تگ نوفالو، لینک های نوفالو شکل گرفتند. با یک لینک نوفالو شما به آن صفحه رای داده بودید ولی pr را منتقل نمی کردید.
  4. از سال 2008 پروسه ی کنار رفتن الگوریتم PageRank آغاز شد. در این سال گوگل مرورگر کروم را بدون تولبار گوگل عرضه کرد. در سال 2009 پیج رنک از سرچ کنسول گوگل حذف شد. در سال 2010 گوگل دایرکتوری، جایی که PageRank نمایش داده می شد، به کلی بسته شد. در سال 2011 فایرفاکس پشتیبانی از تولبار گوگل را متوقف کرد. سال 2013 کمی امیدوار کننده به نظر می رسید، چرا که PageRank برای مرورگر اینترنت اکسپلورر آپدیت شد؛ اما این آخرین آپدیت بود و در آخر در سال 2016 گوگل به طور رسمی این toolbar را از معرض دید عموم خارج کرد.

در واقع با حذف PR گوگل این الگوریتم را کنار نزد بلکه الگوریتم PageRank همچنان به کار خود ادامه میداد؛ فقط گوگل برای برگرداندن صلح و دوستی به فضای وب، نمایش این اعداد را متوقف کرد. بر اساس قوانین فیزیک، این که چیزی دیده نمی شود، دلیلی بر عدم وجود آن نیست.

سفارش سئو سایت

چگونه با الگوریتم پیج رنک دوستی کنیم؟

این که می دانیم الگوریتم PageRank همچنان پای ثابت مکانیسم رتبه بندی گوگل است، می تواند برای ما راهنمایی خوبی باشد. هر چند با مخفی بودن پیج رنک و آپدیت های آن هیچ عملی نمی تواند، افزایش این عدد را تضمین کند. ولی دو عامل توسط این الگوریتم به عنوان دیدگاه گوگل به ما معرفی شدند. این دو عامل بک لینک های با کیفیت و لینک سازی داخلی موثر هستند.

بک لینک

هر زمانی که یک لینک توسط یک سایت خارجی به وب سایت شما داده می شود، عملا شما صاجب بک لینک شده اید. بسیاری از افراد تصور می کنند که می توانند به صورت فیک اقدام به تولید بک لینک برای وب سایت خود کنند. در صورتی که هوش مصنوعی گوگل به شدت قوی است و می تواند فرق بین بک لینک مصنوعی از ساختگی را متوجه شود.

لینک سازی داخلی

ارزش لینک سازی داخلی پایین تر از لینک سازی خارجی نیست. شما در وب سایت خود با لینک سازی داخلی به روبات های گوگل می فهمانید که کدام صفحات از وب سایت شما مهم ترند. حتما پیشنهاد می گردد در سئو داخلی وب سایتتان، با انکرتکست (Anchor Text) دقیق به صفحات موردنظرتان لینک دهید. برای مثال اگر صفحه لندینگ شما قرار است در کلمه سئو داخلی بالا بیاید، حتما در صفحات دیگر با انکر “سئو داخلی” لینک دهید

نتیجه گیری

شاید الگوی کلی سئو سایت در خط آخر پاراگراف بالا باشد. الگوریتم پیج رنک زنده است و نزد گوگل روزی می خورد. پس تا می توانید سعی کنید، لینک سازی خارجی موثرتری داشته باشید. برای این منظور می توانید مقالات سئو خارجی در سایت وب تب را مطالعه کرده یا از خدمات مشاوره سئو ما استفاده کنید. نظرات شما عزیزان، دلگرمی ماست.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.