سئو موبایل؛ جهش بزرگ را شروع کنید!

سئو موبایل؛ جهش بزرگ را شروع کنید!

امروزه کاربران بسیاری در سراسر دنیا از طریق موبایل در سطح وب به جستجو می‌پردازند. همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی اسمارت‌فون‌ها روز به روز به تعداد کاربرانی که از موبایل خود برای وب‌گردی استفاده می‌کننده افزوده خواهد شد. در گذشته میزان کاربران اینترنت، که از طریق کامپیوتر شخصی وب گردی می‌کردند زیاد بود، بنابراین بیشتر تمرکز سئوکاران به بهینه سازی سایت‌ها برای کاربران کامپیوتر‌های خانگی بود. اما امروزه سئو موبایل به موضوعی جدید و بسیار مهم از صنعت بهینه سازی تبدیل شده است.ما در این مقاله به بررسی سئو موبایل و کاربرد‌های آن برای رشد امتیاز سئو وب‌سایت‌ها می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

نقش رابط کاربری در سئو موبایل

بدون شک مهم ترین پارامتر در بهبود سئو موبایل، موضوع رابط کاربری است. به طور کلی به تمامی قسمت‌های سایت که کاربران با آن در ارتباط هستند رابط کاربری می‌گوییم. هرچه این قسمت‌ها در موبایل به صورت بهینه‌تر و ساده‌تر باشند کاربران به راحتی می‌توانند در سطح سایت‌ شما گشت و گذار کنند. اما اگر سایت شما رابط کاربری خوبی نداشته باشد کاربران به محض ورود به سایت از آن خارج شده و دیگر به سایت شما باز نمی‌گردند. در ادامه به بررسی انواع شاخصه‌های مهم در رابط کاربری می‌پردازیم. اما پیش از آن لازم است اشاره کنیم که چرا رابط کاربری برای سئو سایت بسیار مهم است.

سئو موبایل چیست

علت اهمیت رابط کاربری در سئو موبایل

یکی از مهم‌ترین اقدامات موثر برای بهبود سئو موبایل سایت‌ها، ویژگی رابط کاربری مناسب موبایل برای کاربران است. همانطور که می‌دانید، از مهم‌ترین پارامتر‌ها و معیار‌های گوگل برای امتیازدهی به سایت‌ها؛ نرخ تعامل کاربران (Rate  User interaction) و میزان نرخ بازگشت مخاطبان ( Rate  Audience Retention) هستند.

ویژگی نرخ تعامل کاربران (ARR) از نظر گوگل به معنای فعالیت کاربران درون سایت شما است؛ اگر بخواهیم به مواردی اشاره کنیم می‌توانیم به گشت و گذار کاربران در سطح سایت، تعداد کلیک‌های کاربران درون سایت، کامنت گذاشتن وثبت‌نام کاربران اشاره کنیم.

ویژگی نرخ بازگشت کاربران (UIR)‌ به این معناست که از تعداد کاربران ورودی به وب‌سایت چه تعدادی در زمان‌های بعدی نیز از همین کاربران به سایت شما باز می‌گردند، این پارامتر نشان دهنده این است که سایت شما چه میزان در جذب مخاطبان وفادار موفق بوده است.

این دو پارامتر در صورتی که همیشه در سطح بالایی باشند گوگل به سایت شما امتیاز بسیار خوبی خواهد داد. زیرا تشخیص می‌دهد که سایت‌ شما برای کاربران ورودی مفید بوده است. اما اگر نرخ سایت شما در این دو شاخصه کم باشد، گوگل امتیاز منفی برای سایت شما در نظر می‌گیرد.

حالا که با اهمیت ویژگی رابط کاربری بیشتری آشنا شدید به عوامل موثر در بهبود رابط کاربری موبایل می‌پردازیم.

مشاوره سئو سایت

عوامل موثر در بهبود رابط کاربری

شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها، رابط کاربری سایت خود را بهبود دهید و در نتیجه باعث بهبود رشد سئو سایت و موبایل شوید.

المان‌های شیءگرا یا Objective

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای بهبود رابط کاربری موبایل جهت تقویت سئو موبایل می‌توانید انجام دهید، استفاده از المان‌هایی شیء گرا است. هر چیزی که در صفحات سایت شما وجود دارد. باید به ساده‌ترین شکل ممکن و به صورت نماد یا اشکال و تصاویر باشد تا مخاطب با گشت و گذار در سایت شما خسته نشود. از محبوب‌ترین المان‌ها می‌توانیم به تصاویر، ویدیو‌ها، متن‌های جعبه‌ای، آیکون‌ها، دکمه‌ها، سوالات پرتکرار و نمایه‌های گرافیک و اینوگرافیک اشاره کنیم. تا می‌توانید با استفاده از این آیتم‌ها سایت‌ خود را ساده سازی کنید. متن‌های طولانی را فراموش کنید. همچنین جداول، و گرافیک‌های پیچیده را از سایت خود حذف کنید زیرا این موارد در صفحه موبایل به صورت بهم ریخته نمایش داده خواهند شد.

منوی بهینه برای سئو موبایل

همواره یکی از بزرگترین مشکلات سایت‌هایی که از نظر رابط کاربری موبایل ضعیف هستند این است که منوی اصلی سایت‌آن‌ها به همان صورت طبقاتی است که در حالت ویندوز کاربران است. این ویژگی برای رابط کاربری موبایل اصلا مناسب نیست و منجر به کاهش رضایت کاربران خواهد شد. برای بهبود کارایی سایت شما در موبایل همواره از منو‌های اسلایدی مخصوص موبایل استفاده کنید تا کاربران در هنگام استفاده از منو به سادگی بتوانند به فهرست دسترسی داشته باشند.

استفاده از فریم ورک AMP

ویژگی AMP یا Accelerated Mobile Pages به منظور بهبود سرعت لودینگ سایت برای کاربران موبایل توسط گوگل ایجاد شده است. این پروژه به دلیل رشد کاربران استفاده کننده از موبایل برای وب‌گردی ایجاد شد. این فریم ورک به برنامه نویسان این امکان را می‌دهند تا صفحات وب‌سایت را با به گونه‌ای بهینه کنند تا با سرعت بسیار بیشتری برای کاربران به نمایش در بیایند. همواره توجه داشته باشید. برای بهبود سایت‌ خود به وسیله AMP درصورتی که از وردپرس استفاده می‌کنید از افزونه‌های کمکی و یا درصورتی که از سایر بستر‌ها و یا بستر اختصاصی استفاده می‌کنید با برنامه نویس خود در ارتباط باشید تا صفحات AMP سایت شما را نیز به صورت بهینه تولید کنند. برای بررسی اینکه سایت شما از این ویژگی پیروی می‌کند، می‌‌توانید از طریق  افزونه کمکی گوگل کروم با نام Developer Tools این موضوع را بررسی کنید.

عوامل موثر در سئو موبایل

ساختار ریسپانسیو یا آداپتیو سایت

با توجه به اینکه صفحات تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها کوچکتر از مانیتور‌ها هستند. طبیعی است ساختاری که سایت در حالت مانیتور کامپیوتر‌های خانگی دارد با حالت موبایل کمی متفاوت باشد. همواره سعی کنید در کدینگ سایت‌ خود ویژگی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن آن را ایجاد کنید. زمانی که یک سایت ریسپانسیو باشد، تمامی المان‌های یک سایت بر اساس سایز صفحه نمایش تغییر سایز می‌دهند تا کاربران به راحتی بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

ولی امروزه بیشتر سایت‌ها از ساختار آداپتیو یا انطابقی  برای بهبود رابط کاربری خود به جای ویژگی ریسپانسیو استفاده می‌کنند. ویژگی آداپتیو برخلاف ریسپانسیو فقط تغییر سایز را ملاک قرار نمی‌دهد بلکه ساختار موبایل و دسکتاپ در ساختار آداپتیو باهم متقاوت خواهد بود. معمولا برنامه نویسان برای کاربران موبایل قالبی اختصاصی و منطبق با ویژگی‌ صفحه نمایش موبایل‌ها طراحی می‌کنند. ویژگی آداپتیو نسبت به ریسپانسیو  در بهبود رابط کاربری بسیار موثر‌تر خواهد بود.

بهبود سرعت سایت

علاوه بر ویژگی AMP که در فرآیند بهبود سایت بسیار موثر است. مواردی دیگری مانند بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم، استفاده از CDN، بهره‌گیری از سرور‌های ابری، استفاده از شورتکد‌ها و بهینه سازی کدینگ از این دست مواردی هستند که می‌توانند سرعت سایت شما را افزایش دهند.

حذف پاپ‌ آپ‌ ها و پوش نوتیفیکیشن‌ ها

صفحات موبایل اندازه کوچیکی دارند، و معمولا صفحات پاپ‌آپ و نوتیفیکیشن‌ها می‌‌توانند کل صفحه موبایل را تصرف کنند. این مورد برای کاربران آزار دهنده خواهد بود و می‌تواند برای سایت شما امتیاز منفی زیادی ایجاد کند. همچنین با توجه به اینکه کاربران با تاچ اسکرین در سایت به گشت و گذار می‌پردازند وجود پاپ‌آپ‌ها حرکت‌ آن‌ها را در سایت دچار مشکل می‌کند. برای تبلیغات در موبایل توجه داشته باشید که به جای پاپ‌آپ از روش‌‌های دیگر مانند تبلیغات کلیکی و محتوایی استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

نقش لندینگ پیج در سئو؛ موتور محرک سئو را فعال کنید

ریسپانسیو بودن سایت به چه معناست؟

افزود گزینه اشتراک شبکه‌ های اجتماعی

معمولا کاربرانی که از ویندوز استفاده می‌کنند علاقه زیادی به اشتراک مطالب در شبکه‌های اجتماعی خود را ندارند اما این قضیه برای کاربران موبایل اینگونه نیست. با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی برای کاربران موبایل در دسترس‌تر هستند بنابراین علاقه زیادی برای اشتراک گذاری مطالب دارند. در کنار تمامی مطالب خود گزینه اشتراک را برای کاربران فراهم کنید که تنها با یک تاچ بتوانند مطالب را برای دوستان خود به اشتراک بگذراند. این عمل در افزایش ترافیک ورودی و تعامل مخاطبان شما اثرات بسیار مثبتی در سئو موبایل خواهد گذاشت.

ویژگی جدید Mobile first Index

در گذشته اولویت گوگل در ایندکس مطالب سایت‌ها، مطالب بهینه سازی شده برای ویندوز بود، موبایل نیز در جایگاه دوم قرار داشت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش بسیار زیاد کاربران موبایل، گوگل اولویت ایندکس را به مطالب بهینه موبایل داده است. بنابراین سایت‌هایی که ویژگی سئو فرندلی خوبی برای موبیل ایجاد نموده باشند، می‌توانند سرعت ایندکس بیشتر و کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنند.

قیمت سئو سایت

جمع بندی

امروزه بسیاری از کاربران از موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، به جرئت می‌توان گفت که سئو موبایل به یکی از مهم‌ترین مباحث سئو در تبدیل شده است. هر سایتی که سئو موبایل قدرتمندی داشته باشد می‌تواند در رقابت با سایر سایت‌ها جهش‌های بزرگی داشته باشد. پیش‌بینی شده است که با توجه به پیشرفته‌تر شدن اسمارت‌فون‌ها درآینده نزدیک کاربران موبایل سهم بسیار بیشتری از مخاطبان وب‌سایت‌ها را در اختیار خواهند گرفت. لذا توجه هرچه بیشتر به رابط کاربری و بهینه‌سازی کدینگ سایت برای کاربران موبایل می‌تواند برگ برنده‌ی سایت‌ها و فروشگاه‌های مجازی باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.