نقش لندینگ پیج در سئو؛ موتور محرک سئو را فعال کنید

نقش لندینگ پیج در سئو؛ موتور محرک سئو را فعال کنید

به صفحاتی که کاربران وارد محتوای خاص و هدفمندی از وب‌‌سایت شما شده‌اند، لندینگ پیج می‌گویند. نقش لندینگ پیج‌ در سئو بسیار مهم و با اهمیت است و تاثیر زیادی در کمپین‌های تبلیغاتی دارند. در این مقاله به بررسی تخصصی اهمیت آن‌ها در سئو و روش‌های مهم و اثر گذار در افزایش کارایی این صفحات می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

ساز و کار و نقش اصلی لندینگ پیج در هدفمندسازی بیشتر سئو

سئو به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ و کاربردی‌ترین روش‌های جذب مخاطبان آن‌‌هم به صورت هدفمند در دنیا شناخته شده است. یکی از ابزار‌های بسیار قدرتمند در تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان استفاده از صفحاتی معروف به صفحات فرود یا لندینگ پیج است. این صفحات که انواع و اقسام گوناگونی دارند وظیفه‌ی هدفمند‌تر سازی سئو و کسب نتیجه نهایی در فرآیند را بر عهده دارند.
کارشناسان سئو ، صفحات لندینگ پیج را به عنوان مرحله نهایی جذب کاربران در سئو معرفی کرده‌اند. لذا نقش صفحات لندینگ در سئو را می‌توانیم به عنوان نقشی کلیدی و حیاتی در نظر بگیریم.
درصورتی که صفحات لندینگ بهینه‌ای برای سایت ایجاد شوند، قطعا می‌توانند باعث افزیش جذب مشتریان و به نتیجه رسیدن تمام زحمات حاصل از سئو شوند.

انواع و اقسام صفحات فرود

صفحات لندینگ انواع مختلفی دارند ولی وجه مشترک تمامی صفحات لندینگ را می‌توانیم در اثرگذاری بر روی مخاطبان بیان کنیم. فرقی نمی‌کند که کسب و کار شما در حوزه خدماتی است یا فروش محصولات، در تمامی انواع صفحات لندینگ، صاحبین کسب و کار‌ها می‌خواهند مشتریان را از موضوعی مهم آگاه سازند. در این قسمت می‌‌خواهیم به سه دسته مهم از صفحات فرود اشاره کنیم. البته این صفحات انواع زیادی دارند و در این اینجا تنها به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تاثیر لندینگ پیج در سئو

صحفات لندینگ تبلیغاتی

کارشناسان سئو به صفحاتی که مشتریان از طریق تبلیغات شما در سطح اینترنت وارد سایت شما شده‌اند، ‌صفحات لندینگ تبلیغات می‌گویند. این صفحات را می‌توانیم جزء مهم‌ترین صفحات فرود دسته بندی کنیم. معمولا این صفحات حاوی فرم‌های جذب اطلاعات (سر نخ) مشتریان و اطلاعات کلی درباره خدمات و محصولات هستند.

صفحات لندینگ داخلی معرفی خدمات

آن دسته ‌از صفحات داخلی که به وسیله لینک‌سازی داخلی از طریق محتوای بلاگ درسایت و برگه‌ها ویا فهرست‌ها، مخاطبانی به آن‌جا می‌آیند را صفحات لندینگ داخلی می‌گویند. این صفحات را می‌توانیم مهم‌ترین قسمت یک وب‌سایت بنامیم. زیرا لندینگ پیج، تمام مخاطبانی که از طریق تولید محتوا،‌ سئو on page و سئو of Page وارد سایت شده اند را به سمت هدف و مقصد نهایی هدایت می‌کند. این صفحات برای وب‌سایت‌های خدماتی معمولا معرفی خدمات و تعرفه محصولات و برای سایت‌های فروشگاهی صفحه فروش محصولاتی خاص است.

صفحات لندینگ خرید مجدد مشتریان

فروش محصولات به مشتریان قدیمی بسیار راحت‌تر و کم‌ هزینه‌تر از روش جذب مشتری و فروش خدمات به آنان‌ است. لذا شرکت‌ها برای مشتریان دائمی خود کمپین‌هایی اختصاصی طراحی می‌کنند که آن‌ها را به خرید دوباره و استفاده از خدمات تشویق کنند.
صفحات لندینگ خرید مجدد و پروموشن از این گونه صفحات هستند. معمولا شرکت‌‌ها و صاحبان کسب و کار در مناسبت‌ها و رویداد‌های گوناگون به سراغ این روش می‌روند. صاحبان کسب و کار با این‌ کار از ظرفیت بالای مشتریان خود برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. این اقدام علاوه برا افزایش فروش می‌تواند به کاهش هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ بیانجامد.

مشاوره سئو سایت

دو استراتژی اساسی و مهم در ساخت صفحات لندینگ

در طراحی و اجرای صفحات لندینگ می‌توانیم به دو استراتژی محبوب در میان وب‌مستر‌ها بپردازیم. استفاده از هر استراتژی می‌تواند به عوامل مختلفی مانند نوع محصولات و خدمات، هدف از اجرای کمپین و پرسونای مشتریان هدف بستگی داشته باشد.

استراتژی سرنخ

یکی از محبوب‌ترین استراتژی این روز‌های کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، روش جذب سرنخ در صفحات لندینگ است. در این روش‌ مخاطبان هدف پس از جذب از طریق تبلیغات و یا محتوا به صفحات لندینگ هدایت می‌کنند. در این صفحات اطلاعاتی کلی و خیره کننده درباره محصولات و خدمات وجود دارد. و در قسمت مهم و اساسی این صفحات، فرم‌هایی برای جمع آوری شماره تماس و مشخصات کلی مخاطبان تعبیه شده است. در واقع عمل جمع آوری اطلاعات تماس مشتریان هدف را جذب سر نخ می‌نامند.
استراتژی جمع آوری سر نخ بیش‌تر برای کسب و کار‌های خدماتی بسیار پربازده است، مخصوصا کسب و کار‌هایی که خدمات تخصصی را ارائه می‌کنند. این استراتژی در میان مشاوران فروش به روش فروش به سبک کشاورز نامیده شده است. در این روش میزان تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه بالا است. البته مدت زمانی که طول می‌کشد تا مشتریان بالقوه به مشتریان حقیقی تبدیل شوند طولانی‌تر از سایر استراتژی ها است اما با توجه به نرخ تبدیل بالاتر آن به مشتریان واقعی این روش‌ را جذاب می‌کند.

استراتژی فروش مستقیم

استراتژی فروش مستقیم همانطور که از نام آن‌ نیز مشخص است به صورت مستقیم عملیات فروش در لندینگ پیج صورت می‌گیرد.
البته باید توجه داشت که لندینگ پیج صفحه فروش اصلی محصولات یک وب‌سایت نیست. بلکه برخی از صاحبین کسب و کار برای پروموشن‌های خاص خود، تنها یکسری محصولات را در صفحات لندینگ خود برای فروش قرار می‌دهند. همچنین در این استراتژی علاوه بر فروش مستقیم می‌توان امتیازاتی خاص را برای مشتریانی که از این طریق اقدام به خرید محصولات می‌کنند در نظر گرفت. که می‌توانیم به تخفیف‌های بیشتر، گردونه شانس و از این‌دسته امتیازات اشاره کنیم.

لندینگ پیج در سئو

راهکاری‌های تقویت سئو و اثرگذاری صفحات لندینگ

صفحات لندینگ هم جزئی از صفحات وب هستند و می‌توانیم با انجام اقداماتی به بهینه‌ سازی آن بپردازیم. برخی از این اقدامات به صورت فنی و برخی دیگر به صورت بنیادین صورت می‌گیرد. اقدامات زیر، علاوه بر افزایش توجه موتور‌های جستجو و افزایش رتبه در نتیجه جستجو کاربران می‌تواند نرخ تبدیل کاربران و مخاطبان را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

اقدامات اولیه محتوایی

تولید محتوای بهینه از نظر کلید واژه، متا دیسکریپشن، تگ‌ها‌ی بهینه، استفاده از تصاویر و اسکیمای مناسب جزء اولین اقداماتی است که می‌تواند صفحات لندینگ‌ را بیش از پیش بهینه کند.

لینک بیلدینگ

از اساسی‌ترین نکات برای بهبود سئو صفحات فرود استفاده از لینک بیلدینگ صحیح و هدفمند است. مخصوصا برای صفحات لندینگ داخلی که هدف معرفی خدمات و جذب سرنخ مشتریان را به‌ عهده دارند، لازم است تا در اکثر قسمت‌های وب‌سایت مانند بلاگ، برگه‌ها و فهرست‌ها، لینک این صفحه برای مخاطبان در دسترس باشد. در صورت اجرای صحیح لینک‌سازی گوگل امتیاز بالایی را به صفحه لندینگ در نتایج جستجو خواهد داد.

کلید واژه

کلید واژه‌ها نقش بسیار مهمی در اعتبار صفحات لندینگ دارند. لازم است پیش از استفاده از کلید واژه‌ها اهداف خود را از صفحه لندینگ بررسی کنید، سپس با تدوین استراتژی مناسب از کلید واژه‌های متناسب با اهداف خود در لندینگ پیج خود استفاده کنید.

استفاده از ویدیو

قطعا استفاده از ویدیو شانس دیده شدن صفحه لندینگ را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید استفاده از ویدیو علاوه بر نمایش صفحه لندینگ شما در قسمت جستجوی متنی گوگل، ‌صفحه لندینگ شما را به قسمت جستجوی ویدیو گوگل نیز وارد می‌کند، این کار احتمال دیده شدن توسط مخاطبان را افزایش می‌دهد. همچنین وجود ویدیو در صفحات لندینگ به افزایش جذب پیام و بهبود رابط کاربری می‌انجامد. می‌توانید برای افزایش فرصت دیده شدن ویدیوی خود را در سایت‌های انتشار ویدیو نشر دهید و لینک صفحات لندینگ را در آن‌ها به نمایش بگذارید.

رابط کاربری

ویژگی رابط کاربری همیشه جزء قسمت‌های مهم موفقیت یک سایت محسوب شده است. به طور کلی رابط کاربری را می‌توانیم به راحتی دسترسی کاربران و همچنین زیبایی در عین سادگی ساختار یک صفحه اشاره کنیم. برای بهبود رابط کاربری خود می‌توانید تا جایی که امکان دارد از ویژگی‌های شیءگرا، دکمه‌ها و اشکال استفاده کنید. رابط کاربری با افزایش تعامل مخاطبان و کاهش نرخ خروج از صفحه، نمره سئو صفحه فرود شما را تا حد قابل قبولی بهبود می‌بخشد.

نکات فنی

مشخصه‌‌های بسیاری از نظر فنّی می‌تواند امتیاز صفحه لندینگ شما را از نظر گوگل افزایش دهد. اما از مهم‌ترین مشخصه‌های فنی برای صفحات لندینگ می‌‌توانیم به سرعت لود سایت (‌ با تغییرات و بهینه سازی کدینگ )، ویژگی ریسپانسیو و بهینه برای تمام دستگاه‌ها مانند موبایل، تبلت و کامپیوتر اشاره کنیم.

آنالیز آماری

جهت بهبود عملکرد در کمپین‌ها و پروموشن‌های خود در صفحات لندینگ، آنالیزور‌هایی مانند آنالیتیکس را فعال نمایید. این‌کار کمک می‌کند که در طول مدت کمپین به صورت روزانه اقدام به آنالیز لحظه‌ای صفحه فرود خود کنید تا با تغییرات جزئی به بهبود صفحه لندینگ خود کمک کنید. همچنین با کمک هیت مپ آماری می‌توانید به نقاطی از صفحه لندینگ‌ خود که بیشترین تعامل و کمترین تعامل کاربران را دارد را شناسایی کنید و اقدامات اصلاحی را برای بهبود بازخورد انجام دهید.

استفاده فرم‌ها آن هم از نوع بهینه: فرم‌ها تاثیر بسیار بزرگی در موفقیت صفحات فرود دارند. همواره مطمئن باشید که فرمی که برای جذب اطلاعات کاربران در صفحه لندینگ خود قرار می‌دهید علاوه بر راحتی استفاده، به صورت بهینه نیز باشد.
هرچه کاربران در استفاده از فرم راحتی بیشتری داشته باشند می‌توانید مشتریان بالقوه بیشتری ایجاد کنید. از فرم‌های بلند و بالا دوری کنید. استفاده از فرم‌هایی که صرفا شماره تماس و نام خانوادگی را شامل شده است موفقیت بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد. باقی اطلاعات را با تماس با مشتری می‌توانید کسب کنید.

محتوای اختصاری

توجه داشته باشید که در صفحات لندینگ از محتوای طولانی و خسته کننده استفاده نکنید. در این صفحات می‌‌توانید از تصاویر و اشکال اینفوگرافیک، ویدیو، باکس‌های محتوایی کوتاه و المان‌ها به جای محتوا استفاده کنید، هرچه صفحه لندینگ شما مختصر و شیءگرا تر باشد می‌تواند جذب مخاطبان را به طور چشم‌گیری افزایش دهد.

همچنین بخوانید:

نکات بهینه سازی URL + تاثیر سئو در آدرس سایت

عوامل موثر در قیمت سئو + انواع روش های قیمت گذاری سئو

مزایای صفحات لندینگ‌

یکی از مهم‌ترین نقش صفحات لندینگ در سئو می‌‌توانیم به افزایش نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان اشاره کنیم. این روش می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های کمپین‌های تبلیغاتی شود. در ادامه چند مزیت دیگر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهبود سئو سایت

استفاده از لندینگ‌ پیج‌ باعث بهبود سئو On Page و Of Page یک ‌سایت خواهد شد. زیرا لندینگ پیج‌ها، مهم‌ترین پارامتر‌های الگوریتم‌های گوگل که عبارتند از تعامل کاربران و لینک بیلدینگ‌ را دارا هستند. این صفحات با توجه به لینک‌های ورودی بسیار زیادی که به خود دارند توجه گوگل را به خود جلب می‌کنند و در صفحات جستجو در رتبه‌های بهتری قرار می‌گیرند. این کار به صورت مستقیم، بهبود رتبه سئو سایت‌ را نیز به همراه خواهد داشت.

ایجاد بانک اطلاعاتی مخاطبان

بدون شک از مهم‌ترین نتایج استفاده از صفحات فرود، ایجاد بانک اطلاعاتی از مشخصات کاربران است. این نکته‌ی حائز اهمیتی است که وب‌مستر‌ها به اطلاعات تماسی مانند ایمیل و شماره تماس کاربران خود دسترسی داشته باشند تا در زمان پروموشن و اطلاعیه‌ها کاربران خود را مطلع سازند. همچنین از این بانک اطلاعاتی می‌توان در کمپین‌های فروش استفاده نمود.

کاهش هزینه‌های تبلیغاتی

لندینگ پیج‌ها می‌توانند در کاهش هزینه‌ تبلیغات نقش موثری داشته باشند. لندینگ‌ پیج‌ها مخاطبان را به مشتریانی بالقوه تبدیل می‌کنند، مخاطبانی که از روش تولید محتوا و سئو جذب سایت‌ شده‌اند. این‌کار علاوه بر کاهش هزینه‌های تبلیغاتی می‌تواند کمپین‌های تبلیغاتی را نیز بسیار پربازده‌تر نماید.

قیمت سئو سایت

سخن نهایی

صفحات لندینگ جزئی مهم و جدایی ناپذیر از سئو برای موفقیت کسب و کار‌ها هستند. این صفحات می‌‌توانند اقدامات انجام شده و بهینه سازی‌ها را به نتیجه نهایی تبدیل کنند. با توجه اهمیت بالای لندینگ پیج‌ها لازم است که اقدامات مهمی برای افزایش عملکرد‌ آن‌ها صورت بگیرد. لذا طراحی و اجرای آن‌ها با توجه به اثرگذاری حیاتی که بر روی سئو دارند نیازمند دقت و زمان بیشتری نسبت به طراحی صفحات دیگر وب‌سایت است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.