کو برندینگ (Co-Branding) چیست؟ مراحل مورد نیاز برندسازی مشترک

کو برندینگ چیست + مزیت برندینگ مشترک

کو برندینگ یکی از راه کارهای موثر برای ترکیب نیروی شرکت‌های مختلف با هم است. اصولا کارهایی که انجام آن‌ها به تنهایی آسان نیست با مشارکت ساده و راحت انجام می‌شود. به قول معروف یک دست صدا ندارد. این ضرب المثل قدیمی سر لوحه‌ی کار در کارهای مشارکتی از این دست است. در دنیای امروز شرکت‌ها به تنهایی و بدون کمک هم موفقیت چندانی را کسب نخواهند کرد. این در حالی است که با مشارکت و همکاری قادرند تا منافع خود را به راحتی تامین نمایند. یکی از این موارد که در نتیجه همکاری بین دو یا چند شرکت حاصل می‌شود برندینگ یا برندسازی است. کو برندینگ که به آن برندسازی مشترک نیز اطلاق می‌شود به معنای مشارکت شرکت‌ها در فرآیند برندسازی است. برخی از افراد برند سازی مشترک را با بازاریابی مشترک اشتباه می‌گیرند. در حالی که این دو مقوله کاملا جدا از هم هستند. در ادامه به توضیح بیشتر مقوله‌ی برندسازی مشترک می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

برندینگ مشترک به چه معنا است؟

ارائه کردن کالا و خدمات در حالی که بیشتر از یک برند داشته باشد را کو برندینگ می‌گویند. هدف از این کار تلفیق نمودن قدرت هر یک از برندها با یکدیگر و بالا بردن ارزش کالا از سوی مشتریان است. به بیانی ساده‌تر با استفاده از برند مشترک هویت کالا و خدمات ارائه شده چند برابر خواهد شد. چرا که در جنبه‌های مختلف به نوعی مکمل هم هستند. بنابراین با در کنار هم قرار گرفتن برندهای مختلف یک هویت جدید پدید خواهد آمد. این هویت جدید از محصول در واقع ارزش هر یک از برندها را در خود دارد.

برندسازی مشارکتی

انواع مختلف برندینگ مشترک کدام است؟

برای اینکه تلفیق برندهای مختلف موجب افزایش یافتن ارزش آن‌ها شود نیاز به توجهات خاصی است. در صورت عدم توجه به این ملاحظات برندینگ مشترک نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت. در این بخش به معرفی تعدادی از انواع متداول برندینگ مشترک می‌پردازیم:

برندینگ مشترک در اجزا

این نوع در حقیقت خلق کردن ارزش ویژه برای یک محصول خاص است. این محصول تحت برند مشترک عرضه می‌شود. قطعات و ترکیبات محصول هر کدام از برندهای مختلفی خواهند بود. در این نوع از کو برندینگ تمرکز بر روی تکمیل کردن محصول با قابلیت‌های خاص هر برند است. برای نمونه می‌توان از رایانه‌های Dell با پردازنده‌های برند Intel اشاره نمود.

برندینگ مشترک درون یک شرکت

در این نوع از برندینگ مشترک یک شرکت خود برندهای مختلف و متنوعی دارد. فرآیند برندسازی مشترک نیز در بین برندهای مربوط به خود شرکت انجام می‌گیرد. تنها تفاوت این نوع از برندینگ مشترک در مالکیت برندها می‌باشد. در این حالت تمامی برندها به یک شرکت تعلق دارد. در حالی که در حالت قبل هر برند در مالکیت شرکت خاصی بود. لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌ها به دلایل سیاست گذاری‌های اجرایی برندهای مختلفی برای محصولات خود دارند.

برندینگ مشترک ملی به برند محلی

در توضیح این نوع از برندینگ‌های مشترک باید گفت اگر یک برند محلی و منطقه‌ای به یک برند ملی متصل شود نوع ملی به محلی رخ داده است. از طریق این نوع از برندینگ نیازهای مشترک هر دو بازار محلی و ملی پاسخ داده شود. برندهای ملی برای اینکه از توان یک برند محلی بهره‌مند شوند اقدام به این نوع از برندینگ مشترک می‌نمایند.

برندینگ مشترک به وسیله سرمایه گذاری مشترک

در این مدل نیز دو یا چند شرکت مختلف با اتخاذ استراتژی‌های یکسان محصولی را به بازار عرضه می‌کنند. این محصول از برند هر دو شرکت برخوردار است. این محصول بازار هدف هر دو شرکت را در اختیار خواهد گرفت.

برندینگ مشترک با چند حامی مختلف

این نیز یک نوع از کو برندینگ محسوب می‌شود. این مدل از پیچیده‌ترین انواع برندسازی مشترک می‌باشد. در این مدل دو یا چند شرکت که از سطح توانایی و قدرت متفاوتی برخوردار هستند با یک استراتژی یکسان اقدام به همکاری با هم می‌نمایند. این همکاری در زمینه‌های مختلفی از تکنولوژی گرفته تا تولید و فروش را شامل می‌شود. البته با وجود مزیت‌های زیاد این نوع از برندسازی مشترک اما نیاز به اقدامات و ملاحظات زیادی در ابتدای کار دارد.

مشاوره سئو سایت

مزیت‌های برندینگ مشترک چیست؟

بعد از آشنایی با مفهوم برندسازی مشترک و انواع آن به بیان چند نمونه از مزایای آن خواهیم پرداخت:

  • برتری‌های تمام برندهای مشارکت کننده در محصول تاثیر می‌گذارد. همچنین در فعالیت‌های تبلیغاتی انجام شده نیز جایگاه بهتری توسط محصول مشترک کسب خواهد شد.
  • نقاط اشتراک و افتراق در برند نهایی قابل افزایش است. همین موضوع موجب می‌شود تا سطح فروش محصول با برند مشترک در بازار افزایش یابد. از طرفی در بخش توزیع نیز فرصت‌های نوینی را به دست می‌آورد.
  • هزینه‌های مربوط به معرفی محصول به طور چشمگیری کاسته می‌شود. چرا که از تصویرهای جا افتاده و آشنای دو یا چند برند مختلف ساخته شده است. همین موضوع باعث می‌شود تا جایگاه بهتری را در بین مشتری‌ها کسب نماید.

تعریف انواع برندینگ

هدف از کو برندینگ چیست؟

هدف‌های عمده و اصلی از برند سازی مشترک مقاوم‌تر کردن محصول و بالا بردن میزان فروش آن است. از ترکیب کردن خاصیت‌های مختلف در برندهای متفاوت یک محصول عرضه می‌گردد. به این شیوه سه سطح مختلف از برندسازی وجود دارد:

  • به هم پیوستن دو شرکت مختلف
  • کوشش برای گسترش برند بر مبنای سهم فعلی آن در بازار
  • کوشش برای دستیابی به یک استراتژی بین المللی

هر برند ماحصل تعداد زیادی پیام و گزارش رسانه‌ای است و هر قدر این پیام‌ها و گزارشات رسانهاز بیشتر باشد برند قدرتمندتری خواهیم داشت. بنابراین برندینگ مشترک به قدرتمندتر شدن برند کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

چگونه برند خود را تعریف کنیم + مراحل تعریف برند

برندینگ چیست + اصطلاحات مورد استفاده در پروسه برندینگ

برای اجرای کو برندینگ چه مراحلی مورد نیاز است؟

بعد از توضیحاتی که در خصوص برندینگ مشترک داده شد شاید تمایل به اقدام در این باره را داشته باشید. اما باید بدانید برای برندینگ مشترک راه دشواری در پیش رو است. اگر مراحل مورد نیاز به درستی انجام نگیرد نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت. در ادامه به مراحل و گام‌های لازم برای ایجاد برندینگ مشترک خواهیم پرداخت.

یافتن شریکی مناسب

برای استفاده از مزایای برندینگ مشترک دست کم به یک شریک تجاری نیاز دارید. اما یافتن یک شریک مناسب کار چندان ساده‌ای نیست. بسیاری از تجار در خصوص شراکت نگرانی‌های زیادی دارند. این پرسش در ذهن بسیاری ایجاد می‌شود که اگر اوضاع به خوبی پیش نرفت چه؟ در هر حال داشتن شریک در خصوص برندسازی یک امر پر استرس و نگران کننده است. بنابراین پیش از اقدامی لازم است تا یک یا چند شریک خوب و مطمئن یافت. شاید این پرشس برایتان ایجاد شده باشد که چطور یک شریک مناسب پیدا کنیم؟ باید گفت برای این سوال هرگز نمی‌توان یک پاسخ جامع و کاربردی ارائه نمود. بهتر است تا در بین شرکت‌هایی به جستجو بپردازید که در زنجیره نیاز با خدمات و محصولات شما مشترک هستند. مثلا اگر گوشی موبایل تولید می‌کنید تولید کنندگان لپ تاپ می‌توانند شرکای خوبی برای شما باشند.

در نظر گرفتن سود همه

به یاد داشته باشید که کو برندینگ کاری مشترک است. در آن همه شرکت‌های حاضر باید نفع ببرند. پس به سود همه گروه‌ها فکر کنید. اگر در این زمینه نگاه درستی وجود نداشته باشد قطعا کار برندینگ مشترک به درستی پیش نخواهد رفت. در برندسازی مشترک نباید یکی از طرفین بیشتر از دیگران تلاش کند و سایرین تنها از مزیت و سود کار سهم بردارند. در جلسات اولیه در خصوص این موارد به طور مفصل صحبت کنید. هیچ گوشه‌ای از کار را بی جواب رها نکنید. جنگ اول به از صلح آخر.

حفاظت از برند خود

قرار نیست برند شما در برندسازی مشترک ذوب شود. قرار نیست به خاطر برندینگ مشترک قید برند خود را بزنید و تنها به منافع برند مشترک فکر کنید. اگر به محافظت از برند خود نپردازید خیلی زود آزادی عمل و قدرت تصمیم گیری درباره آن را از دست خواهید داد. کار آفرینان و کمپانی‌های بزرگ در دنیا علاوه بر اینکه به فکر کو برندینگ و نفع بردن از آن هستند از برند خود نیز محافظت می‌کنند.

چند نمونه از کو برندینگ‌های موفق در جهان

در این بخش برای اهمیت و کارایی برندینگ مشترک به معرفی چند نمونه موفق از آن در سطح جهانی می‌پردازیم:

  • اپل و نایک: این دو کمپانی در یک پروژه مشترک به نام نایک پلاس به هم همکاری نمودند. این همکاری از سال 2000 میلادی تا کنون ادامه‌دار بوده است.
  • ردبول و گو پرو: این دو کمپانی در زمینه کمپین استراتوس با هم دست به برندینگ مشترک زدند. گو پرو در زمینه ساخت دوربین‌های فیلم بردای مناسب برای ورزش فعالیت دارد. شرکت ردبول نیز در خصوص نوشیدنی‌های انرژی زا فعال می‌باشد. هر دو این برندها یک سبک پر هیجان از زندگی را در بین مخاطبان خود ترویج می‌دهند. به همین خاطر همکاری آن دو. با هم می‌تواند بسیار مفید و سودآور باشد.

این‌ها تنها چند نمونه از برندینگ‌های موفق در سطح جهان است. در حالی که نمونه‌های موفق بسیار بیشتری نیز در این زمینه وجود دارد.

قیمت سئو سایت

جمع بندی

کو برندینگ راه کاری برای قدرت بخشی بیشتر به برندها و محصولات آن‌ها است. البته تمام مزایای برندینگ مشترک تنها در صورتی نصیب کمپانی‌ها خواهد شد که به درستی اجرا گردد. قطعا به منظور برندسازی مشترک استفاده از راهنمایی‌های افراد متخصص در این حوزه نیز می‌توان کمک کننده باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.