اسکیما (Schema) چیست و چه اهمیتی دارد؟

اسکیما (Schema) چیست و چه اهمیتی دارد؟

در سئو گام‌های بسیاری را می‌توان برای بهینه‌سازی و ارتقاء صفحه وب در موتورهای جستجو برداشت. یکی از مراحلی که می‌تواند به گوگل، یاهو یا هر موتور جستجوی دیگری در خزش روی صفحه شما کمک کند، افزودن یک کد کوچک به صفحه وب‌سایت است که به آن نشانه‌گذاری اسکیما گفته می‌شود. این نشانه‌گذاری دقیقا به موتور جستجو اطلاع می‌دهد که محتوای شما در صفحه وب، چه چیزی را منتقل می‌کند و در نتیجه رتبه وب‌سایت بالاتر خواهد رفت. اسکیما در دسته سئوی تکنیکال قرار می‌گیرد. با ما هراه باشید تا با این روش به زبانی ساده آشنا شوید.
خدمات سئو سایت

چرا اسکیما (Schema) مهم است؟

در سال ۲۰۱۱ موتورهای جستجو از جمله گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس همکاری خود را با سایت Schema.org آغاز کردند. طی این همکاری در این وب‌سایت کدهایی ارائه می‌شود که پس از اضافه کردن آن‌ها، یک توصیف پیشرفته (ریج اسپینت)‌ در وب‌سایت شما ایجاد می‌شود که توسط موتورهای جستجو قابل مشاهده است.

اکثر وب‌مسترها و سئوکاران با تگ‌های HTML آشنایی دارند. معمولا این تگ‌ها به مرورگر می‌گویند که اطلاعات موجود در تگ را به چه شکل نمایش دهد؛‌ به عنوان مثال، <h1>آواتار</h1> به مرورگر می‌گوید که رشته متن «آواتار» را در قالب عنوان یک نمایش دهد. با این حال، این تگ هیچ اطلاعاتی در مورد معنای رشته متنی ارائه نمی‌دهد؛ «آواتار» ممکن است نام یک فیلم بسیار موفق باشد، یا می‌تواند به یک نوع عکس نمایه اشاره کند. می‌دانیم که موتورهای جستجو به دنبال نمایش هوشمندانه محتوای مرتبط به کاربران هستند، و این ابهام، پردازش محتوای صفحه را برای موتورها دشوار خواهد کرد.

زمانی که از نشانه‌گذاری اسکیما استفاده می‌کنید، به محتوای صفحه خود ساختار می‌بخشید. این ساختار توسط موتور جستجو خوانده می‌شود و تصویر دقیقی از محتوای شما ارائه می‌کند، و در نتیجه وب‌سایت شانس بیشتری برای بالا آمدن در صفحه نتایج گوگل خواهد داشت. در حال حاضر تنها یک‌ سوم از صفحات وب در گوگل از اسکیما استفاده می‌کنند، که نشان می‌دهد اگر شما بتوانید از این کد کمک بگیرید، یک مزیت رقابتی بسیار قوی در برابر رقبای خود خواهید داشت.

تعریف اسکیما

نحوه استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما

استفاده از اسکیما در سئو به کسانی پیشنهاد می‌شود که محتوای خوبی برای صفحات خود آماده کرده‌اند. اگر شما در سئو مبتدی هستید، بهتر است قبل از اینکه به سراغ اسکیما بروید، ابتدا  از تولید محتوا شروع کنید. پس از آنکه گام‌های ابتدایی بهینه‌سازی وب‌سایت را طی کردید، می‌توانید برای نشانه‌گذاری وب‌سایت این مراحل را طی کنید:

استفاده از org

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم از سال ۲۰۱۱ موتورهای جستجوی برجسته توافق کردند که از این سایت به عنوان مرجعی برای دسته‌بندی اطلاعات استفاده کنند. شما می‌توانید با مراجعه به این وب‌سایت مجموعه‌ای مشترک از نشانه‌گذاری‌های اسکیما را مشاهده کنید که شامل انواع، و ویژگی‌های هر نوع است و برای تمامی موتورهای جستجو قابل خزش است.

انواع نشانه‌گذاری اسکیما

در سایت Schema.org ۷۹۲ نوع مختلف برای نشانه‌گذاری معرفی شده‌اند که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:  کسب‌وکار، سازمان، کتاب، فیلم، موسیقی، غذا، مناسبت‌ها، اشخاص، مکان‌، محصول، سوالات متداول و …. در هر صفحه می‌توانید از چند اسکیما استفاده کنید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
مشاوره سئو سایت

اضافه کردن اسکیما با استفاده از Microdata

اگر در استفاده از اسکیما تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم از Microdata برای اضافه کردن کد به صفحه خود استفاده کنید. مایکرودیتا مجموعه‌ای از تگ‌هاست که مانند برچسب به هر قسمت از متن متصل می‌شوند و موضوع آن را مشخص می‌کنند.

تصور کنید صاحب فروشگاه ورجا هستید که محصولات بهداشتی می‌فروشد. کد اصلی صفحه شما به این شکل خواهد بود:‌

<div>

<h1>فروشگاه ورجا  </h1>

<h2>بهترین محصولات بهداشتی که آنلاین خواهید یافت!</h2>

<p>آدرس:</p>

<p>خیابان سهروردی پلاک ۱۵</p>

<p>تلفن: 909 574 3903</p>

<p><a href=”http://www.varja.com/menu”>برای مشاهده بهترین محصولات بهداشتی ما اینجا را کلیک کنید!</a></p>

<p>ساعت کار: </p>

<p>شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 10:30 شب</p>

<p>جمعه: ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر</p>

</div>

پس از بررسی کد، می‌خواهید بخشی به کد اضافه کنید که نشان دهد وب‌سایت و کسب‌وکار شما در چه زمینه‌ای است. در این مثال، می‌توانیم بین دو تگ < div > از یک کد HTML استفاده کنیم و نشان دهیم که در مورد یک آیتم خاص صحبت می‌کنیم:

<div itemscope>

در مرحله بعد از ویژگی‌های itemscope استفاده کنیم و محصولی را که وب‌سایت ما در مورد آن است (محصولات بهداشتی) ، شناسایی کنیم:‌

<div itemscope itemtype=http://schema.org/beauty >

به این ترتیب کاملا برای گوگل مشخص می‌شود که صفحه شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد. از این برچسب‌ها می‌توانید در تمام صفحه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید لازم نیست کل خط را برچسب‌گذاری کنید. کافی است برچسب را به قسمتی اضافه کنید که به ویژگی را به آن ارجاع می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید در قسمت آدرس فروشگاه خود، برچسب  Address را اضافه کنید:‌

<div>

<h1>فروشگاه ورجا  </h1>

<h2>بهترین محصولات بهداشتی که آنلاین خواهید یافت!</h2>

<p>آدرس:</p>

<p itemprop=”streetAddress>خیابان سهروردی پلاک ۱۵</p>

<p>تلفن: 909 574 3903</p>

<p><a href=”http://www.varja.com/menu”>برای مشاهده بهترین محصولات بهداشتی ما اینجا را کلیک کنید!</a></p>

<p>ساعت کار: </p>

<p>شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 10:30 شب</p>

<p>جمعه: ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر</p>

</div>
اهمیت اسکیما در سئو

اضافه کردن اسکیما با استفاده از RDFa

RDFa افزونه‌ای برای HTML5 است که برای کمک به کاربران در علامت‌گذاری داده‌های ساختاریافته طراحی شده‌است. RDFa یک استاندارد وب است و می‌توان از آن برای زنجیره‌ای از داده‌ها استفاده کنید.  این افزونه تفاوت زیادی با مایکرودیتا ندارد و مشابه همان عمل می‌کند. بیایید به مثال فروشگاه لوازم بهداشتی برگردیم:

<div>

<h1>فروشگاه ورجا  </h1>

<h2>بهترین محصولات بهداشتی که آنلاین خواهید یافت!</h2>

<p>آدرس:</p>

<p>خیابان سهروردی پلاک ۱۵</p>

<p>تلفن: 909 574 3903</p>

<p><a href=”http://www.varja.com/menu”>برای مشاهده بهترین محصولات بهداشتی ما اینجا را کلیک کنید!</a></p>

<p>ساعت کار: </p>

<p>شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 10:30 شب</p>

<p>جمعه: ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر</p>

</div>

همچنین بخوانید:

الگوریتم پیج رنک (Page Rank) چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

الگوریتم رنک برین، هوش مصنوعی گوگل را بهتر بشناسید.

در ابتدا باید کلید واژه‌های مربوط به محصولات خود را در Schema.org جستجو کنید و نشان دهید که صفحه مورد نظر شما به محصولات بهداشتی اشاره دارد.

سپس برای مشاهده نمونه‌های خاص، روی تب RDFa کلیک کنید. در مرحله بعد باید از تگ vocab همراه با آدرس http://schema.org برای شناسایی واژگان نشانه‌گذاری استفاده کنید. برای شناسایی نوع صفحه، از تگ  typeof استفاده کنید. بر خلاف میکرو دیتا که از آدرس برای شناسایی انواع استفاده می‌کند، RDFa از یک یا چند کلمه برای طبقه‌بندی انواع استفاده می‌کند:

<div vocab=”http://schema.org/” typeof=”beauty”>

می‌بینید که تفاوتی چندانی بین این دو روش وجود ندارد و به راحتی از هر دو می‌توانید استفاده کنید. با این مثال‌ها به خوبی مشخص شد که چرا استفاده از نشانه‌گذاری‌های اسکیما، خزش موتورهای جستجو را در وب‌سایت شما راحت‌تر می‌کند.

گوگل به خوبی می‌تواند محتوای شما را بخواند و آن را به سرعت به کاربران خود معرفی کند. به این ترتیب رتبه شما افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.
قیمت سئو سایت

چگونه کد خود را آزمایش کنیم؟

نوشتن اسکیما و قرار دادن آن در وب‌سایت قدم مهمی در سئو است، اما اگر به درستی پیاده‌سازی نشود، ارزشی نخواهد داشت.

پس از آنکه کدگذاری خود را انجام دادید، باید آن را تست کنید و مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها صحیح اجرا می‌شوند. کوچکترین اشتباه مانند جا افتادن یک کاما کافی است که موتورهای جستجو به طور کامل نشانه‌گذاری شما را ندیده بگیرند. خوشبختانه سایت Schema.org یک ابزار اعتبارسنجی دارد که می‌توانید از آن برای بررسی کدهای خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم با مطالعه این مطلب با «اسکیما» و دیتای ساختار یافته آشنا شده باشید. استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و با کمی مطالعه و جستجو می‌توانید بهترین روش را برای استفاده از آن پیدا کنید. اضافه کردن تگ‌ها ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما مطمئن باشید جهش خوبی در بهینه‌سازی وب‌سایت شما به شمار می‌رود. در اینجا به دو روش نسبتا ساده اشاره کردیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید سایر روش‌ها را نیز بررسی کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.