بودجه خزش (Crawl buget) چیست؟

بودجه خزش (Crawl buget) چیست؟

امروزه میلیون‌ها وب‌سایت و میلیارد‌ها صفحه وب در سراسر اینترنت وجود دارند و روزانه تعداد بسیار زیادی محتوا توسط این صفحات در سطح اینترنت قرار می‌گیرند. اما بدون ایندکس محتوا توسط موتور‌های جستجو این مطالب در موتور‌ها جستجو قابل نمایش نیستند. بنابراین کراولر‌ها که ابزار‌های موتور‌های جستجو هستند به صورت مرتب به برخی از این سایت‌ها سر می‌زننده و این مطالب را برای ایندکس بررسی می‌کنند. در این مقاله به بررسی ماهیت کراولر‌ها، و معرفی بودجه خزش می‌پردازیم. همچنین در ادامه روش‌های بهبود سرعت ایندکس و افزایش بودجه خزش‌ را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

خدمات سئو سایت

خزنده‌ یا Crawler چیست؟

تمام موتور‌های جستجو به ابزاری به نام خزنده یا کراولر مجهز هستند. خزنده‌ها در واقع ربات‌هایی هستند، که در سراسر فضای وب به جتسجو می‌پردازند تا مطالب جدید منتشر شده توسط وب‌سایت‌ها را بررسی کنند. در گذشته خزنده‌ها عموما از طریق کلید واژه‌ها مطالب‌ سایت‌ها را تشخیص می‌دادند. اما امروزه علاوه کلید واژه‌ها، هوش مصنوعی نیز در بهبود کار خزنده‌ها وارد عمل شده است. به‌طوری که از تصاویر، ویدیو‌ها و آثار گرافیکی نیز می‌توانند اطلاعات مهمی از مطالب دریافت کنند.

این خزنده‌ها مطالب را بررسی می‌کنند و در سطح اینترنت و موتور‌های جستجو ایندکس و منتشر می‌کنند.

تعریف خزنده گوگل

بودجه خزش چیست ؟

کراولر‌های دائما در سایت حضور ندارند بلکه در بازه‌های زمانی مشخص و معمولا منظمی به وب‌سایت شما می‌آیند. سیستم مدیریت کراولر‌ها به گونه‌ای است که فاصله‌های زمانی سر زدن کراولر‌ها در سایت‌ها قدرتمند‌تر نسبت به وب‌سایت‌های ضعیف‌تر و تازه تاسیس بیشتر است.

ممکن است در یک سایت قوی کراولر‌ها در روز چند بار به سایت مراجعه کنند. اما برای یک سایت تازه تاسیس کراولر‌ها هر چند روز یک بار به این سایت مراجعه کنند. همچنین کراولر‌ها در مراجعه به یک وب‌سایت ممکن است تنها تعداد محدود از صفحات یک سایت‌را بررسی کنند. به این بودجه بندی زمانی و حجمی بودجه خزش می‌گویند. در ادامه به بررسی موارد اثرگذار در میزان بودجه خزش می‌پردازیم. اما پیش از آن لازم است به بررسی دلایل گوگل برای این بودجه بندی بپردازیم.

علت بودجه بندی کراول چیست؟

گوگل بر اساس ارائه بهترین نتایج برای کاربران سیاست گذاری شده است. و تمام فعالیت‌های خود را به گونه‌ای تنظیم نموده که همواره بهترین محتوا و محبوب‌ترین سایت‌ها همیشه جزء اولین پیشنهادات گوگل برای کاربران هستند. این مورد در موضوع کراول و ایندکس مطالب نیز صحیح است. با توجه به اینکه ممکن است روزانه میلیارد‌ها محتوا در سراسر جهان در یک موضوع خاص منتشر شوند. گوگل بر اساس سابقه فعالیت وب‌سایت‌ها در ابتدا سایت‌هایی که سابقه بهتر و مطالب‌ غنی‌تری دارند را در اولویت‌ کراولر‌ها قرار می‌دهد.

مشاوره سئو سایت

روش‌های افزایش بودجه خزش سایت‌ شما

هرچه یک سایت به طور کلی برای مخاطبان و خزنده‌های گوگل بهینه‌تر باشد، گوگل بودجه خزش مطالب و صفحات یک سایت را افزایش می‌دهد. البته برخی اشتباهات نیز می‌توانند بودجه خزش را به شدت کاهش دهند. در ابتدا به بررسی موارد بهبود دهنده بودجه خزش می‌پردازیم.

تقویم محتوایی

یکی از مهم‌ترین موضوعات در افزایش سرعت ایندکس و افزیاش بودجه خزش، نگارش مطالب بر اساس یک تقویم محتوایی دقیق و منظم است. گوگل به سایت‌هایی که مطالب خود را به صورت منظم و در زمان‌های معین نمایش می‌دهند بهای بیشتری می‌دهد. همچنین مطالب نگارش شده در سایت‌هرچه به موضوع اصلی سایت نزدیک‌تر باشند بودجه خزش یک سایت افزایش می‌یابد.

تقویم محتوایی به گوگل نشان می‌دهد که یک سایت در تولید محتوا جدی است و برنامه ریزی شده است. کراولر‌ها برای بازگشت به سایت‌ شما، سوابق محتوایی قبلی را لحاظ می‌کنند. اگر انتشار محتوا در سایت شما بی نظم باشد؛ برای مثال در یک هفته ۳ محتوا و در هفته بعد ۲۰ محتوا درج کنید. کراولر‌های گوگل نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که شما در روز چند محتوا درج می‌کنید. اما اگر یک سایت به صورت منظم در روز ۲ محتوا درج کند کراولر متوجه می‌شود که در روز ۱ بار باید برای ایندکس ۲ محتوا به سایت شما بیاید. به همین سادگی !

سرعت

سرعت امر مهمی در بودجه خزش دارد. اگر صفحاتی داشته باشید که سرعت بارگزاری بسیار کمی دارند، خزنده‌ها معمولا با سرعت کمتری به پردازش محتوای شما می‌پردازند. هرچه سرعت سایت شما بیشتر باشد خزنده‌ها روان‌تر در سطح سایت‌ شما به گردش می‌پردازند. برای بهبود سرعت سایت، از سرور‌های قدرتمند و CDN استفاده کنید. همچنین بهینه‌سازی داخلی و اصلاح کدینگ نقش مهمی در افزایش سرعت سایت شما خواهد داشت.

سرور

کروالر‌ها با سرور شما در ارتباط هستند. و هرچی این ارتباط سریعتر شکل بگیرد آن‌ها می‌توانند به بررسی بیشتری بپردازند. برخی وب‌مستر‌ها در هاست‌های خود چندین سایت مختلف دارند. این کار باعث شلوغی هاست و درنتیجه تداخل در کار کراولر‌ها خواهد شد. به منظور بهبود ارتباط خزنده‌ها با سرور همواره در هر هاست از یک سایت استفاده کنید. همچنین با کمک کارشناسان سرور از صحت عملکردی سرور مطلع شوید. سرور‌های با آپتایم بالا را انتخاب کنید. هرچه سرور انتخابی شما منابع کمتری در تصرف داشته باشد می‌تواند سرعت بهتری را به ربات‌ها ارائه دهد.

سرور‌های بسیار ارزان معمولا منابع بیشتری به صورت اشتراکی با سایر سایت‌ها دارند که می‌تواند برای سرعت نهایی سایت شما مضر باشد. همواره بهترین انتخاب سرور‌های اختصاصی هستند. البته این سرور‌ها معمولا گران هستند برای جایگزین آن‌ها می‌توانید از سرور‌های ابری استفاده کنید.

سایت مپ

سایت‌مپ یکی از موضوعات مهم در بهبود سرعت ایندکس و بودجه خزش است. همواره سعی کنید سایت مپ به‌روز خود را در گوگل وب مستر تولز درج کنید. البته اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌های کمکی زیادی برای بهینه‌سازی سایت مپ وجود دارند. نقشه‌ سایت به خزنده‌های موتور جستجو کمک می‌کند که با سرعت بیشتری به سراغ صفحات شما بروند. این کار سرعت و میزان ایندکس مطالب را تا حد بالایی افزایش خواهد داد.

روش‌های افزایش بودجه خزش

ارتباط با گوگل وب مستر تولز

همواره به محض انتشار محتوا به بخش کنسول وب مستر تولز بروید و لینک محتوای منتشر شده را برای گوگل ثبت کنید، این مدت زمان آمدن کراولر‌ها به سایت شما را کاهش می‌دهد. البته این موضوع اجباری نیست و تنها عاملی محرک برای افزایش سرعت ایندکس است. همچنین صفحاتی از سایت شما که دیگر استفاده‌ای ندارند را می‌توانید در کنسول خود علامت گذاری کنید تا گوگل آن‌ها را بررسی نکند.

بهینه سازی لینک

لینک‌ها شناسنامه صفحات در سطح وب هستند. هر صفحه‌ای که دارای لینک‌های معیوب و غیر بهینه باشد می‌تواند سرعت کراولر‌ها را کم کند. همواره سعی کنید در نام‌ گذاری لینک‌ها در صفحات خود از کلید واژه‌های انگلیسی مرتبط با موضوع خود استفاده کنید. هرچه دسته بندی لینک‌ها کوتاه‌تر باشند، می‌تواند باعث افزایش سرعت و حجم کراول برای شما شود. برخی افزونه‌‌های کاربردی در مدیریت لینک‌ها می‌توانند بهینه سازی لینک‌ها را برای شما آسان‌تر کنند.

همچنین بخوانید:

کیورد استافینگ چیست + علت پیدایش کیورد استافینگ

فیچر اسنیپت (featured snippet)؛ عصای جادویی صفحه اول!

محتوای بهینه

بدون شک یکی از مهم‌ترین موضوعات در بهبود بودجه خزش، محتوا است. محتوا از نظر گوگل اهمیت بسیاری دارد. هرچه یک سایت محتوای محبوب‌تر و بهینه‌ای تولید کند می‌تواند کاربران زیادی را به سوی سایت خود جذب کند. هرچه جذب کاربران توسط محتوای یک سایت بیشتر باشد، خزنده‌ها دردفعات بیشتری برای بررسی مطالب جدید سر می‌زنند. برای همین است که همواره سایت‌های موفق از مشاوران قدرتمندی در زمینه سئو استفاده می‌کنند و نتایج درخشانی هم می‌گیرند.

اقدامات مضر برای بودجه خزش

با انجام اقدامات بالا می‌توانید بودجه خزش سایت‌ خود را تا حد مطلوبی بیافزایید. اما در موضوع کراول باجت، اقداماتی هستند که در صورت انجام می‌توانند برای شما مضر باشند.

عدم توجه به لینک‌های شکسته و غیر معتبر می‌تواند کراولر‌ها را در سایت‌شما در صفحات معیوب سرگردان کند. بنابراین همواره لینک‌های سایت خود را به وسیله‌ ابزار‌ها و سایت‌های کمکی بررسی کنید و دائما لینک‌ها شکسته و غیر معتبر را اصلاح کنید. همیشه صفحات قدیمی و غیر قابل استفاده که مفید نیستند را حذف کنید. تا تمرکز اصلی بر روی صفحات اصلی و کاربردی شما بماند. عدم بهینه سازی محتوا و استفاده از کلید واژه‌های اشباع می‌تواند از آن دسته اقداماتی باشد که بودجه خزش مطالب شما را تا حد چشم گیری کاهش بدهد.

قیمت سئو سایت

سخن پایانی

بودجه خزش موضوع بسیار مهمی در دیده شدن سایت شما، در زمان صحیح است. بسیاری از مطالب اگر در زمان مشخص خود دیده نشوند دیگر ارزش خود را از دست می‌دهند. از جمله مطالب فورس ماژور که در ترند‌ها نگارش شده‌اند، از این دست مطالب هستند. اگه بودجه خزش خوبی داشته باشید در بهترین زمان مطالب شما منتشر خواهند شد و کاربران بسیاری به سوی شما روانه خواهند شد. برای افزایش بودجه خزش صفحات سایت خود، همواره سایت خود را پایش کنید و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. همچنین اقدامات بهینه سازی که در این مقاله به آن اشاره شد را اجرایی کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.