فیچر اسنیپت (featured snippet)؛ عصای جادویی برای صفحه اول!

فیچر اسنیپت (featured snippet)؛ عصای جادویی صفحه اول!

امروزه تمام وب‌سایت‌ها در رقابت سنگینی برای بهینه بودن هرچه بیشتر برای دل‌ربایی از موتور‌های جستجو هستند. ترفند‌ها و استراتژي‌های زیادی برای سئوی داخلی و خارجی مورد استفاده وب‌مستران است. فیچر اسنیپت (Feature Snippets) از آن دسته ترفند‌های بسیار مفید سئو است که می‌تواند وب‌سایت‌ شما را با جهش‌های بزرگ در صفحات اول گوگل معرفی کند. در این مقاله  به بررسی دقیق فیچر اسنیپت‌ها و نقشی که در سئو می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

فیچر اسنیپت چیست ؟

در کل به مجموعه اقداماتی که از طریق اعمال آن‌ها می‌‌توانیم باعث افزایش اثرگذاری نتایج جستجو در موتور جستجو شویم، فیچر اسنیپت می‌گوییم. فیچر اسنیپت‌ها می‌توانند درک الگوریتم‌های موتور جستجو از محتوای وب‌سایت شما را بیافزایند و همچنین علاقه کاربران برای انتخاب مقاله شما را بیشتر کنند.

الگوریتم‌های گوگل هرچه درک بیشتر و اطلاعات گسترده‌تری نسبت به هر محتوایی پیدا کنند به آن محتوا امتیاز و رتبه بهتری خواهند داد. اصول سئو نیز به همین منظور؛ یعنی افزایش بهینه سازی و درک گوگل از محتوا مورد استفاده سئوکاران قرار گرفته است.

 امروزه بیشتر وب‌سایت‌ها اصول پایه و اساسی سئو را رعایت می‌کنند. بنابراین سایت‌هایی که از ویژگی‌های جدید و فراتر استفاده کنند در رتبه‌های بهتری قرار خواهند گرفت. در حقیقت اسنیپت‌ها جزء اصول اجباری برای سئو نیستند بلکه ویژگی‌هایی ثانویه هستند. اما اثرگذاری بسیاری مهمی می‌توانند بر روی موفقیت صفحات شما در صفحات گوگل اثر بزرگی داشته باشند.

تعریف فیچر اسنیپت

انواع فیچراسنیپ‌ها

حالا که به هدف اصلی فیچر اسنیپت‌ها که به معنای افزایش درک گوگل و همچنین افزایش علاقه کاربران است، پرداختیم. لازم است به بررسی انواع آن‌ها و روش‌های کاربردی استفاده از آن‌‌ها بپردازیم. این ویژگی‌ها انواع بسیاری گوناگونی دارند اما برخی دارای استفاده و نتیجه بیشتری نسبت به سایرین هستند که برای شما گردآوری نمودیم.

امروزه نتایج گوگل تنها به عنوان و متا دیسکریپشن محدود نیست. و همانطور که احتمالا دیده باشید درصورت جستجوی موضوعی خاص در بخش جستجوی متنی، معمولا هریک از وب‌سایت‌ها از اسنیپت‌های گوناگونی برای جلت توجه بیشتر استفاده کرده‌اند. به طور‌کلی این اسنیپت‌ها به شرح زیر هستند.

مشاوره سئو سایت

ویدیو و تصاویر

زمانی که یک اسنیپت تصویر یا ویدیو به محتوای خود اضافه کنید، کاربران پس از جستجوی محتوا  در زیر عنوان شما، تصویر یا ویدیو مربوط به موضوع مشاهده خواهدن کرد. این کار علاوه‌بر اینکه فضای بیشتری را در صفحات جستجو به محتوای شما اختصاص می‌دهد منجر به افزایش علاقه کاربران به کلیک بر روی محتوای شما خواهد‌شد. زیر این تصاویر و ویدیو‌ها باعث افزایش پویایی و برجسته شدن محتوای شما درمیان سایر محتوای دیگر خواهد شد.

جداول

استفاده از جداول و لیست در اسنیپت می‌تواند محتوای شما را با رشد بزرگی همراه کند. گوگل همواره علاقه زیادی به نمایش بهترین نتایج به کاربران دارد و در بررسی‌های خود هر محتوایی که اطلاعات بیشتر، خاص‌تر و با ارزشمندتر داشته باشد در صفحات برتر قرار خواهد گرفت. معمولا بیشتر وب‌سایت‌ها از اسنیپت جدول و لیست‌ها استفاده نمی‌کنند. زمانی که شما از این ویژگی استفاده کنید گوگل به احتما زیاد این قابلیت را در بالا‌ترین نتیجه جستجو به نمایش خواهد گذاشت. 

سوالات پر تکرار

شاید تا به حال بعد از جستجو یک متن در کادر جستجو گوگل، صفحه ای زیر کادر جستجو دیده باشید که دارای کادر‌‌هایی حاوی سوالات پرتکرار به همراه پاسخ‌های کوتاه است. این ویژگی به اسنیپت سوالات پرتکرار شهرت دارد. این ویژگی بیشتر در جستجو‌های خارجی بسیار قابل مشاهده است، اما هنوز در میان بخش جستجو‌های فارسی پراستفاده نیست. بنابراین استفاده از این ویژگی یک فرصت بزرگی برای شما خواهد بود تا به صفحه اول جهش کنید. گوگل علاقه بسیاری به این ویژگی دارد و احتمال اینکه درصورت استفاده شما از این مشخصه، به صفحه اول بروید بسیار بالا خواهد بود.

البته برخی معتقد هستند که استفاده از این اسنیپت به دلیل اینکه کاربران در همان اول به پاسخ خود می‌رسند باعث کاهش ترافیک کلی است. اما در نتیجه اینگونه نیست. زیرا درصورت استفاده از این اسنیپت شانس زیادی به صعود به صفحه اول دارید. هرچند که مقداری ترافیک در ابتدا از دست می‌دهید اما در مقایسه با ترافیک ورودی بسیار ناچیز است. همچنین توجه کنید که در این کادر‌ها پاسخ‌هایی کلی و کوتاه بدهید که مخاطبان به ورود به سایت‌ شما کنجکاو‌تر شوند.

انواع فیچر اسنیپت

قابلیت‌ های امتیاز‌دهی

یکی از محبوب‌ترین اسنیپت‌ها استفاده از قابلیت امتیاز‌دهی محتوا است. این ویژگی در زیر عنوان به صورت ستاره‌هایی زرد با همراه امتیاز کاربران به نمایش در‌می‌آید. این ویژگی باعث افزایش CTR و کلیک خواهد شد. زیرا محتوای شما را نسبت به سایر عناوین دیگر وب‌سایت‌ها به صورت ویژه و خاص نشان می‌دهد. این ویژگی به یکی از پراستفاده‌ترین ویژگی‌های فیچر اسنیپت مشهور است.

رنکینگ‌ ها

رتبه‌بندی‌ها جزء آن دسته ویژگی‌هایی هستند که درصورت استفاده می‌توانند باعث صعود به صفحه اول شما شوند. اما این ویژگی برای تمام محتوا‌های نگارش شده قابل استفاده نیست. زیرا نیازمند رتبه بندی چند ویژگی همراه با اطلاعات است. اما برخی وب‌مستران از این ویژگی استفاده می‌کنند و در برنامه محتوایی خود، موضوعاتی قرار می‌دهند که امکان استفاده از رتبه بندی در اسنیپت را به آن‌ها می‌دهد. با توجه به خاص بودن این ویژگی، امکان رشد زیاد در استفاده از آن وجود دارد.

تعاریف کوتاه

این تعاریف معمولا برای مقالاتی مناسبت هستند که در تعریف و بررسی یک موضوعِ خاص هستند. درصورت درج این ویژگی؛ در نتیجه جستجو، تعریفی کوتاه به غیر از توضیحات متا در نتایج به نمایش خواهد آمد که می‌تواند توجه کاربران را بیش از پیش به سوی خود جلب کند.

درج محدوده location

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین اسنیپت‌ها از نظر ما استفاده از این ویژگی مخصوصا برای فروشگاه‌ها و شرکت‌ها است. با آمدن الگوریتم کبوتر، گوگل توجه بسیار بیشتری به کسب و کار‌های محلی نمود. به‌گونه‌ای که درصورت جستجو فروشگاه یا کتابخانه‌ای در موتور جستجو گوگل، الگوریتم به شما فروشگاه‌های نزدیک محل سکونت‌ شما را نشان خواهد داد. به‌‌همین دلیل کارشناسان سئو به دنبال این هستند که لوکیشن سایت‌ها را برای الگوریتم کبوتر بهینه‌سازی کنند. از جمله‌ از این اقدامت می‌توانیم به درج لوکیشن گوگل در فوتر سایت‌ها و همچنین درج لوکیشن به صورت اسنیپت‌ها اشاره کنیم. این اقدام تاثیر بسیاری مفیدی بر روی سئو منطقه‌ای شما خواهد گذاشت.

انواع دیگر فیچر اسنیپت

به غیر از موارد بالا اسنیپت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید با توجه به موضوع محتوایی خود از آن‌ها بهره‌مند شوید. اما معمولا ویژگی‌های بالا بسیار پر استفاده و کاربردی‌تر هستند. از دیگر ویژگی‌های بسیار کاربردی می‌توانیم به تگ محصولات اشاره کنیم که قیمت و مشخصات کوتاهی را برای کاربران به نمایش می‌گذارد. همچنین درج دسته بندی محتوایی در زیر عنوان نیز از ترفند‌های وب‌مستران برای افزایش کادر در نتایج جستجو است.

همچنین بخوانید:

محتوا چه تاثیری بر سئوی سایت می گذارد؟

ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟

تاثیر اسنیپت‌ها بر روی سئو

فیچر اسنیپت‌ها به‌طور کلی اثرات مطلوب فراوانی بر روی سئو سایت‌ شما خواهند گذاشت. ۴ اثر اساسی این ویژگی‌ها بر روی سایت‌شما شامل موارد زیر است:

افزایش نرخ کلیک یا CTR (click through rate)

بدون شک یکی از برترین اثرات فیچر اسنیپت‌ها، افزایش نرخ کلیک کاربران بر روی عناوین شما نسبت به سایر عناوین است. آن‌ها مهم‌ترین عامل در ویژه و برجسته‌تر شدن محتوای شما در صفحات گوگل هستند. همچنین به لطف این ویژگی‌ها فضای اشغال شده در صفحات گوگل توسط شما بیشتر خواهد شد که به افزایش نرخ کمک زیادی می‌کند.

افزایش ترافیک از صفحات اول گوگل

سایت‌هایی که از اسنیپت‌های بیشتری برای محتوای خود استفاده کرده باشند با توجه به حضور بیشتر در صفحات اول، ترافیک بسیار بیشتری را برای خود جذب خواهند کرد. همواره سعی کنید برنامه محتوایی و سخاتار محتوای خود را به صورت بهینه و هدفمند برای ایجاد اسنیپت تدوین کنید.

افزایش اعتبار محتوایی از نظر الگوریتم

محتوا پادشاه است‌! جمله‌ای معروف از بیل گیتس که بیان می‌کند همواره بهترین و با ارزش‌ترین محتوا نتایج بهتری خواهد گرفت. گوگل به محتوا‌ی ارزشمند امتیاز بسیاری می‌دهد. هرچه محتوا غنی‌تر باشد شانس بیشتری برای ورود به صفحات اول دارد. استفاده از این اسنیپت‌ها غنای محتوایی را تا حدود زیادی افزایش خواهد داد. در نتیجه گوگل بهای بیشتری به آن‌ها خواهد داد.

افزایش درک‌ خزنده‌ها از محتوا

خزنده‌های گوگل به صورت منظم به وب‌سایت شما در حال رفت و آمد هستند. آن‌ها با استفاده از کلید واژه‌ها، تگ‌ها و هوش مصنوعی از محتوای شما به به درک می‌رسند. حالا هرچه شما محتوای بهینه‌تری داشته باشید که درک خزنده‌ها را راحت‌تر، سریعتر و بیشتر کنید قطعا شما امتیاز بسیار خوبی در نتایج کسب خواهید نمود. برخی اسنیپت‌ها مانند لوکیشن، جداول و تگ دسته‌بندی‌ها درک خزنده‌ها را نسبت محتوای شما بسیار بیشتر خواهد نمود.

قیمت سئو سایت

سخن انتهایی

همواره گوگل اهمیت‌ زیادی به مخاطبان خود می‌دهد. وب‌سایت‌هایی که محتوای غنی‌تری برای کاربران آماده کند شانس بیشتری برای حضور در صفحات اول گوگل دارد. یکی از این اقدامات استفاده از فیچراسنیپ‌ها در سختار محتوایی سایت‌ است. همچنین با توجه به رقابت بسیار زیاد سایت‌ها در نگارش محتوای بهینه و رعایت اصول اصلی سئو، استفاده از این قابلیت‌ اسنیپ‌ها می‌تواند شما را در رقابت نهایی پیروز کند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.