ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟

ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست؟

امروز صفحات وب‌سایت‌ها ممکن است با تغییراتی همراه باشند، تغییرات آدرس، لینک‌ها و برگه‌های صفحات داخلی یک موضوع فراگیر هستند. ریدایرکت (Redirect) ؛ به تغییر مسیر یک صفحه به صفحه دیگر در سطح اینترنت نام‌دارد. ریدایرکت‌ها انواع و کاربرد‌های گوناگونی دارند، در این مقاله به بررسی کاربرد‌ها و انواع آنان خواهیم پرداخت.

خدمات سئو سایت

چرا باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

معمولا وب‌مستران دلایلی گوناگونی برای ریدایرکت یا تغییر مسیر صفحات خود دارند. برخی از این تغییر مسیر‌ها ممکن است به دلیل تغییر نام وب‌سایت صورت بگیرد و یا به دلیل کمپین‌های تبلیغاتی، راهکار‌های امنیتی، لینک‌های معیوب شده؛ از ریدایرکت برای انتقال کاربران به آدرس جدید استفاده می‌کنند.

برای وب‌سایتی که به تازگی آدرس خود را تغییر داده است، می‌خواهد کاربران قدیمی خود با نوشتن دامنه قبلی به آدرس جدید منتقل شوند،، از ریدایرکت دائمی استفاده می‌کنند. البته به شرطی که دامنه قبلی نیز هنوز تحت مالکیت وب‌سایت باشد. درصورتی که ریدایرکت‌ها به صورت صحیح و در تعداد پایین انجام شوند می‌توانند علاوه بر بهبود تجربه کاربران و افزایش ترافیک به رشد امتیاز سئو نیز کمک کنند.

ریدایرکت چیست

انواع ریدایرکت

ریدایرکت‌ یا تغییر مسیر انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تغییر مسیر دائمی (Redirect 301)

در این نوع ریدایرکت، که به صورت دائمی شناخته شده است، به موتور جستجو اعلام می‌کند که تمام امتیاز سئو و پیج رنک گوگل را به صفحه ثانویه منتقل کند. معمولا وب‌مستران از این نوع تغییر مسیر‌ در ریدایرکت پروتکلhttp   به https استفاده می‌کنند. همچنین این روش‌ درصورتی که تغییر مسیر دائمی باشد مورد توصیه کارشناسان است. البته با حذف کد ریدایرکت از htaccess این ریدایرکت قابل حذف است بنابراین واژه دائمی تنها به معنای انتقال امتیاز سئو و رتبه به ادرس ثانویه است. در کل به جز موارد تعمیرات وب‌سایت، کمپین‌ها و یا موارد خاص از شیوه تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید.

تغییر مسیر موقت  (Redirect 302)

ریدایرکت یا تغییر مسیر موقتی معمولا برای انتقال‌های موقت مانند کمپین‌های تبلیغاتی، تعمیرات موقت وب‌سایت، اصلاح برگه‌ها و از این دست اقدامات موثر است. در این نوع انتقال امتیازات و رتبه به صفحه ثانویه منتقل نخواهد شد.

تغییر مسیر موقت  (Redirect 307)

این نوع تغییر مسیر مدلی بهبود یافته از ورژن ۳۰۲ از تغییر مسیر موقتی است. و نتایجی که به انجام می‌رساند دقیقا مشابه مدل ۳۰۲ خواهد بود. البته این نوع ریدایرکت بیش‌تر برای انتقال موقتی در زمان تعیمرات سایت کاربردی است.

Meta Reftesh

از دیگر ریدایرکت‌های پرکاربرد، البته در وب‌سایت‌هایی مانند خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی، نوع متا رفرش‌ است. با توجه به اینکه در حالت عادی برای دسترسی به مطالب جدید و درج شده نیاز است تا صفحه توسط کاربر رفرش یا تازه سازی شود. اما بعضی وب‌مستران برای بهبود تجربه کاربری و افزایش تعامل کاربران از ریدایرکت متا رفرش در سایت خود استفاده می‌کنند. در این روش وب‌سایت هر چند ثانیه به صورت اتوماتیک تازه سازی خواهد شد. البته استفاده از این کد می‌تواند کاهش سرعت سایت‌ را به همراه داشته باشد. لذا توصیه شده است که در استفاده از این ریدایرکت حتما با مشورت کارشناسان سئو صورت پذیرد.

مشاوره سئو سایت

کاربرد‌های ریدایرکتشن

حالا که متوجه شدیم ریدایرکت یا تغییر مسیر چیست و چه انواعی دارد، باید در مورد کاربرد آن بدانیم. برخی تغییر مسیر‌ها حیاتی هستند و درصورت عدم انجام، امکان اثرگذاری منفی مانند کاهش امتیاز سئو و ترافیک کاربران برای سایت وجود خواهد داشت. برخی از ریدایرکت‌ها نیز جنبه حیاتی ندارند البته درصورتی که از آن‌ها استفاده شود می‌تواند کارایی و اثربخشی یک وب‌سایت را بهبود دهد. البته باید در نظر گرفت که انجام بی‌مورد ریدایرکت نیز بر روی سئو اثر منفی می‌تواند داشته باشد. لذا همواره در اجرای ریدایرکت‌های خود با مشورت با کارشناسان سئو بهره بگیرید. برخی کاربرد‌های پر استفاده ریدایرکت به شرح زیر است:

بهبود تجربه کاربری

یکی از موارد پر استفاده ریدایرکت‌ها مخصوصا از نوع دائمی، استفاده از آن‌ها برای بهبود تجربه کاربران است. برخی برگه‌ها و صفحات در وب‌سایت وجود دارند که با گذشت زمان، دیگر کارایی ندارند اما کاربران ممکن است از طریق نتایج جستجو و گشت و گذار در صفحات سایت وارد آن مسیر‌ها شوند. معمولا وب‌مستر‌ها این صفحات تاریخ گذشته را به صفحات جدیدتر ریدایرکت می‌کنند. استفاده از ریدایرکت در این نوع صفحات بسیار منطقی و کاربری است. زیرا با توجه به احتمال جذب کاربران از طریق موتور جستجو دیگر لزومی به حذف این صفحات وجود ندارد و تنها با یک تغییر مسیر، کاربران به صفحات مورد انتظار خود می‌رسند.

از دیگر ریدایرکت‌هایی که تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد، ریدایرکت‌ لینک‌های شکسته و ارور‌های ۴۰۴ است. برخی صفحات که هیچ نتیجه خاصی را نمایش نمی‌دهند اما هنوز کاربران از طریق برگه‌ها و جستجو به آن‌ها ورود می‌کنند. این سبک ریدایرکت نیز اثرات مطلوبی در حفظ کاربران در وب سایت دارد.

افزایش امتیاز سئو

برخی از ریدایرکت‌ها باعث بهبود سئو و درنتیجه کاهش رنکینگ سایت در سطح اینترنت خواهند شد. از مشهورترین ریدایرکت‌ها و البته از انواع حیاتی آن برای وب‌سایت‌هایی از است که از گواهینامه SSL  استفاده می‌کنند. این وب‌سایت‌ها با توجه به داشتن ۲ عدد url یعنی پروتکل HTTPS و HTTP از ریدایرکت دائمی استفاده می‌کنند و همیشه HTTP  را به HTTPS ریدایرکت می‌کنند. علت این‌کار این است که موتور‌های جستجو به هریک از این دو ادرس، دو امتیاز جداگانه می‌دهد و به همین دلیل وب‌مستران برای تجمیع امتیازات این ریدایرکت‌ را انجام می‌دهند.

از دیگر تغییر مسیر‌های حیاتی و اجباری برای وب‌سایت‌ها، ریدایرکت آدرس www.domain.com به آدرس domain.com است. از نظر نتایج نهایی هر دو یک سایت واحد هستند اما از نظر امتیازات گوگل این دو سایت متفاوت خواهند بود. بنابراین وب‌مستران ادرس www را به آدرس بدون www ریدایرکت می‌کنند تا با اینکار امتیازات سئو به صورت تجمیع شده حاصل شود. این‌ اقدام در بلند مدت باعث بهبود رتبه سایت خواهد شد.

کاربرد ریدایرکت

افزایش ترافیک کاربران با انتقال ترافیک

برخی وب‌مستران از ترفندی قدیمی برای افزایش ترافیک وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. البته درصورتی که این روش به صورت صحیح صورت بگیرد می‌تواند مفید نیز باشد.

در این روش وب‌مستران دامنه‌های دارای ترافیک و مرتبط با کسب و کار خود را خریداری می‌کنند و با ارجاع آن‌ها به سایت‌ اصلی خود ترافیک دامنه دیگر را به دامنه خود منتقل می‌کنند. همچنین برخی دیگر نیز با تاسیس وب‌سایت‌های دیگر و تولید محتوا در موازات موضوع وب‌سایت خود در نهایت از چند مرجع کاربران را به سایت اصلی خود هدایت می‌کنند.

همچنین بخوانید:

تاثیر خرید بک لینک بر سئو؛ جهشی بزرگ در سایت شما

نقش لندینگ پیج در سئو؛ موتور محرک سئو را فعال کنید

استفاده بهینه از کمپین‌های تبلیغاتی

امروزه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در کمپین‌های تبلیغاتی فروش هجومی خود، ‌ از ریدایرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. البته در کل در این روش را می‌توان جزء اقدامات غیر سالم و تهاجمی برای کاربران توصیف کرد اما در صورتی که به صورت اصولی رعایت شود در بعضی اوقات می‌تواند مفید باشد.

معمولا به کمپین‌هایی که به صورت ناگهانی کاربران را از یک صفحه مورد انتظار به صفحات خرید منتقل می‌کنند، کمپین‌های تهاجمی ریدایرکتشن می‌گوینداین نوع کمپین‌ها معمولا کاربران را عصبانی می‌کنند. البته امکان استفاده صحیح نیز از این ترفند تبلیغاتی برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.

به راحتی می‌توانند برخی صفحات خود را در کمپین‌های فروش خود به صفحات لندینگ کمپین آن هم به صورت موقت ریدایرکت کنند. فرق این روش با روش قبلی این است که کاربرن با محتوایی مورد انتظار روبرو خواهند شد.

مدیریت دامنه‌ها

بیشتر وب‌سایت‌های مطرح و بزرگ علاوه بر دامنه اصلی خود، برخی دامنه‌های مشابه و هم‌نام خود را نیز خریداری و پارک می‌کنند تا علاوه بر افزایش ترافیک احتمالی، از سوء استفاده از برند و نام خود جلوگیری کنند. از این رو برخی وب‌سایت‌ها ممکن است بیش از ۵ دامنه با نام‌های شبیه را به نام خود ثبت کنند. در این صورت وب‌مستران برای ارجاع ترافیک‌های احتمالی تمامی این آدرس‌ها را به صورت دائمی به صفحه اصلی ریدایرکت‌ می‌کنند.

قیمت سئو سایت

کلام آخر

ریدایرکت‌ یا تغییر مسیر کاربرد فراوانی دارند و در بیشتر موارد می‌توانند با استفاده صحیح افزایش ترافیک کاربران و بهبو سئو سایت را به همراه داشته باشند. اما استفاده غیر اصولی و غلط از ریدایرکت‌ها نیز می‌تواند زیان‌های بسیاری را برای سایت ایجاد کند. لذا همواره توصیه شده است که این تغییر مسیر‌ها حتما با رعایت اصول صورت بگیرند. همچنین کارشناس توصیه کرده‌اند که به جای ایجاد ریدارکت به صورت مستقیم از طریق htaccess یا javascript  وب‌مستران از روش‌های جایگزین مانند افزونه‌ها و پلاگین‌های کمکی استفاده کنند. این‌کار باعث کاهش احتمال کد‌های غیر صحیح و نادرست خواهد‌شد. به طور کلی در این مطلب سعی کردیم تا به سوال ریدایرکت چیست و انواع آن، پاسخ دهیم و به صورت مفصل درباره تغییر مسیر صحبت کنیم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.