منظور از متا تگ چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

منظور از متا تگ چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

متا تگ یکی مهم‌ترین ابزارهای کار در سئو و وب مستر است. مهم نیست که ابعاد کاری شما چقدر وسیع باشد برای پیشبرد اهداف خود ناگزیر به استفاده از این ابزار خواهید بود. این نوع تگ در واقع آیتمی است که در الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل حائز اهمیت بوده و به همین دلیل باید مورد توجه سئو کارها قرار داشته باشد. با توجه به کاربرد و اهیمت این ابزار در سئو سایت‌ها در این مقاله به معرفی انواع رایج و مهم آن‌ها در سایت‌های مختلف می‌پردازیم و از کارایی که دارند خواهیم گفت. با ما تا انتها همراه بمانید.

خدمات سئو سایت

منظور از متا تگ چیست؟

به کدهای HTML که برای پیدا کردن محتواهای صفحات وب به کاربران و موتورهای جستجو نظیر گوگل کمک می‌کنند گفته می‌شود. در حقیقت این بخش جزئی از محتوای اصلی به شمار نمی‌رود. در این بخش محتوا به شکل شیوا و بهتری توصیف شده و کمک زیادی به درک کل متن می‌کند. به همین خاطر آن را در قسمت head قرار می‌دهند. داشتن مقداری دانش درباره برنامه نویسی برای پیاده سازی متا تگ ضروری است و به همین دلیل ممکن است برخی در قرار دادن آن دچار مشکل باشند با این وجود برای اینکه یک سئو موفق داشته باید استفاده کردن از آن ضروری می‌باشد.

تعریف متا تگ سئو

اهمیت متا تگ به چه دلیل است؟

سئو سایت‌ها و قوانین و شرایط آن در حال یک دگرگونی بزرگ است و اهمیت کلمات کلیدی در آن به شدت افزایش یافته است. در واقع عبارتی که کاربران در زمان جستجو مورد استفاده قرار می‌دهند ترکیبی از کلمات کلیدی است. موتورهای جستجو نیز به خوبی می‌دانند که باید صفحاتی را به کاربر نمایش دهند که حاوی عبارات کلیدی سرچ شده باشد. البته تکنولوژی‌هایی بهکار گرفته می‌شود که به وسیله آن‌ها موتورهای جستجو را قادر می‌سازد تا جستجوی معنایی انجام دهد اما با این حال هنوز هم عبارتی که توسط خود کاربر سرچ می‌شود اهمیت زیادی دارند. بنابراین متا تگ‌ها مهم هستند چون شامل عباراتی می‌شوند که کاربران جستجو می‌کنند. پس احتمال اینکه سایت توسط موتور جستجو به کاربر پیشنهاد شود بالا می‌رود.

مشاوره سئو سایت

متا تگ چه کمکی به سئو می‌کند؟

تگ‌های متا قادر هستند تا به پروسه سئو کمک کنند. آن‌ها با نشان دادن عبارات کلیدی، دسترسی به سایت را آسان می‌کنند. برای اینکه از متا تگ برای سئو سایت استفاده کنید نیازی نیست که حتما یک برنامه نویس توانا باشید چرا که ابزارهای قدرتمندی وجود دارد تا به شما برای استفاده از این تگ‌ها کمک نماید. اما نکته مهم در خصوص تگ‌های متا این است که همه آن‌ها این قابلیت را ندارند و نمی‌توانند در سئو کردن سایت مفید باشند. در ادامه به معرفی متا تگ‌هایی می‌پردازیم که رای سئوی سایت مفید بوده و کمک کننده است.

کاربرد انواع متا تگ های سئو

کدام متا تگ برای سئو مفید است؟

دو نوع متا تگ Title و دیسکریپشن از بخش‌های جدا نشدنی در فرآیند سئو هستند. اگر می‌خواهید در گوگل رتبه بالایی داشته باشید از این دو نوع تگ متا غفلت نکنید.

متا تگ Title

این تگ به توصیف کردن محتوایی که در یک صفحه قرار دارد می‌پردازد. آن چه در این تگ قرار داده می‌شود در تب مرورگر نیز مشاهده خواهد شد. همچنین محتویات این تگ در نتایج جستجوی مرورگر هم دیده خواهد شد. این موضوع که عنوان حاوی عبارات کلیدی باشد همچنان از ابزارهای قدرتمندی در سئو به شمار می‌رود. علاوه بر آن اینکه عنوان اصلی حاوی عبارت کلیدی باشد به جذب کاربر برای کلیک کردن و مشاهده متن نیز کمک می‌کند. عنوان انتخابی باید با موضوع مرتبط باشد. ابتدای این تگ جای مناسبی برای عبارت کلیدی است.

متا دیسکریپشن

این تگ یک توصیف کوتاه از صفحه ارائه می‌کند. البته این توضیح از عنوانی که در ابتدا قرار داده شده است بیشتر خواهد بود. این توضیحات البته از دید کاربران پنهان است با این وجود به وسیله ربات‌های موتورهای جستجوگر پیدا شده و مشاهده می‌شود. همین موجب شانس بیشتر نمایش صفحه به کاربر خواهد بود. البته متا دیسکریپشن به طور مشتقیم در رتبه بندی و بهینه سازی وب سایت در نظر گرفته نمی‌شود با این وجود اثری در افزایش میزان کلیک ایجاد می‌کند به طور غیر مستقیم تاثیر گذار است.

متا تگ کانتنت تیپ Content type

استفاده از این تگ در صفحه‌ای از وب سایت لازم و ضروری است. نوع کاراکترهای هر صفحه تنها به این طریق بیان خواهد شد. اگر جای این تگ را خالی بگذارید در رندر صفحه در مرورگر ایجاد اشکال خواهد شد.

متا تگ ویو پورت

تنظیمات چگونگی نمایش صفحه مربوط به این تگ است. سایز صفحه در دستگاه‌های مختل را به این طریق مشخص می‌کنند. توجه داشته باشید که با وجود این که این تگ در سئو نقشی ندارد اما عدم وجود آن موجب تجربه‌ای بسیار ناخوشایند برای کاربر شده و بسیار مضر است. امروز از سایزها مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها سایزی مناسب برای گوشی‌ها همراه است. این تگ را نادیده نگیرید.

همچنین بخوانید:

متا تگ رفرش یا Refresh Meta چیست و چه کاربردی دارد؟

نکاتی که درباره متا تگ های سئو باید بدانید.

متا تگ‌های کاربردی کدام‌اند؟

در برخی از موارد رقبای سایت شما بسیار قوی هستند و لازم است تا از همه ابزارهای ممکن برای رقابت با آن‌ها استفاده کنید. استفاده از این تگ‌های متا کاربردی در چنین شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد پس نباید نادیده گرفته شوند:

  • لینک کانونیکال: این لینک در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک محتوا در وب سایت به وسیله چند URL قابل دسترسی باشد. این تگ کمک می‌کند تا به ربات‌های جستجوگر بگویید یک محتوای تکراری در سایت قرار نداده‌اید.
  • تگ هدینگ: در جستجوهای معنایی این تگ‌ها بسیار مهم و کاربردی هستند. از طریق ای تگ سیگنال‌های گشترده‌تری به موتورهای جستجو برای عبارات کلیدی و موضوع صفحه داده می‌شود. در واقع موتورهای جستجو به کمک سلسله مراتبی که در تگ هدینگ قرار داده می‌شود ساختار صفحه را درک خواهند کرد. تک H1 از مهمترین هدینگ‌ها است و هدینگ h6 کمترین اهمیت را دارد.
  • تگ robots : از این تگ برای شیوه تعامل موتورهای جستجو با صفحه مورد نظر کمک گرفته می‌شود. در واقع به کمک این متا تگ مورتوهای جستجو در می‌یابند که در خصوص ایندکس و لینک‌هایی در آن صفحه قرار دارد چه رفتاری داشته باشند.

انواع بد متا تگ کدام است؟

پیش از معرفی این متا تگ‌ها لازم است تا بدانیم منظور از بد در این جا مضر بودن تگ متا نیست بلکه غیر مفید بودن آن مدنظر می‌باشد. به این معنی که با به کار گیری این تگ‌ها تنها فضای صفحه مورد نظر را اشغال خواهید کرد و تاثیری در روند کاری و سئوی سایت ندارند. به همین خاطر توصیه می‌شود این تگ‌ها بعد از شناسایی حذف شوند.

تگ revisit after

 این تگ متا به نوعی یک دستور برای بازگشت موتورهای جستجو به صفحه بعد از گذشت مدت زمان مشخصی است اما دیگر هیچ رباتی در موتورهای جستجو این تگ را پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین استفاده از آن فقط باعث هدر رفتن فضای صفحه می‌شود.

تگ Expiration و data

برای اینکه تاریخ و زمان انقضای یک محتوا را تعیین کنند از این تگ استفاده می‌شود اما دیگر از کاربرد چندانی برخوردار نیست. روش‌های جایگزین بهتری در این خصوص وجود دارد. به همین دلیل اگر محتوایی را نیاز ندارید به راحتی می‌توانید حذف کنید.

تگ کپی رایت

این تگ برای اشاره به حق کپی رایت ایجاد می‌شود و چون در بیشتر سایت‌ها در بخش فوتر به این موضوع اشاره شده است دوباره کاری در خصوص آن نیازی نیست.

تگ ریسورس تایپ

 از این نوع تگ برای اشاره کردن به منبع صفحه در وب سایت استفاده می‌شود اما روش DTD این روزها جایگزین این تگ شده است و دیگر برای به کار بردن آن نباید زمان و انرژی خود را هدر داد.

تگ Distribusion

 از این متا تگ برای اعلام اینکه چه افرادی می‌توانند صفحه را مشاهده نمایند استفاده می‌شود در حالی که برای یک صفحه‌ی در دسترس نیازی به این تگ وجود ندارد.

قیمت سئو سایت

جمع بندی

متا تگ از جمله ابزاری است که برای سئو سایت و ایجاد رضایتمندی در کاربران سودمند بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تگ‌ها کمک زیادی به ایندکس شدن سریع صفحات خواهند کرد و در مواقعی که رقابت برای رسیدن به صفحه اول موتورهای جستجو زیاد باشد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یک سئوکار حرفه‌ای باید از تمام ابزارها و امکانات موجود برای بهینه سازی سایت استفاده کند و این تگ‌ها نیز از جمله این موارد به حساب می‌آیند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.