بررسی عملکرد موتور جستجو گوگل و الگوریتم ها

عملکرد موتور جستجو گوگل

درک عملکرد موتور جستجوی گوگل به کسب رتبه بهتر در آن کمک زیادی می‌کند. امروزه تعداد زیادی از افراد برای جستجو از این موتور جستجوگر استفاده می‌کنند. همه گوگل را به خوبی می‌شناسند و از ان بارها استفاده کرده‌اند. وب سایت‌هایی که رتبه‌های بالا از گوگل دریافت می‌کنند موفق به دریافت ترافیک زیادی می‌شوند. به همین خاطر آشنایی با عملکرد این موتور جستجوی محبوب نقش زیادی در موفقیت سایت‌ها دارد. در این مقاله در خصوص عملکرد موتور جستجو گوگل و شیوه‌ی کار آن مطالب مفیدی را ارائه کرده‌ایم. تا انتها با ما در وب تب همراه بمانید.

خدمات سئو سایت

منظور از موتور جستجوی گوگل چیست؟

گوگل یکی از چندین موتور جستجو در بستر اینترنت است که محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. از نظر کلی نیز عملکرد گوگل شباهت زیادی به دیگر موتورهای جستجو دارد. با این حال فاصله این موتور جستجو تا دیگر رقبایش بسیار زیاد است. دلیل این برتری را نیز باید در نحوه نمایش صفحات و الگوریتم‌های مورد استفاده در گوگل جستجو کرد. سختگیری‌های الگوریتم‌های گوگل به کیفیت بالای صفحات موفق منتهی شده است. به همین خاطر رضایت کاربری این موتور جستجو بسیار زیاد بوده و از رقبا پیشی گرفته است. سایت‌ها برای برنده شدن در این رقابت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. یکی از فاکتورهای مهم در کسب رتبه در گوگل نیز طراحی سایت اصولی و سئو سایت می‌باشد.

منظور از موتور جستجوی گوگل

عملکرد موتور جستجوی گوگل چگونه است؟

با ثبت لینک سایت در گوگل کار این موتور جستجو نیز آغاز می‌شود. ربات‌های گوگل به صفحات مختلف و سایت مپ لینک ثبت شده خزیده و آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. عنکبوت‌های گوگل علاوه بر صفحه مورد بررسی لینک‌های داخلی مرتبط با آن نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. هر صفحه‌ای که به تازگی ایجاد کرده و یا تغییر داده‌اید مورد تحلیل گوگل قرار می‌گیرد. بعد از جمع آوری اطلاعات از صفحات دسته بندی و ارزش گذاری خواهند شد. اطلاعات مورد استفاده در گوگل با ذهنیت ما از اطلاعات تفاوت دارند. ارتباط صفحات با هم و نوع عبارت کلیدی و تعداد دفعات تکرار آن در متن از جمله اطلاعات پایگاه داده در گوگل هستند. در انتها نیز اطلاعات به دست آمده از طریق خزنده‌های گوگل ایندکس یا شاخصه گذاری شده و ذخیره می‌شوند. با هر تغییر این اطلاعات به روز رسانی و ثبت می‌شوند. ارزش محتواها به کمک الگوریتم‌هایی مورد سنجش قرار می‌گیرند. گوگل هرگز به طور رسمی و دقیق از عملکرد و الگوریتم‌های خود اطلاعات ارائه نکرده است. اما شیوه امتیاز دهی به سایت‌ها نشان دهنده ارزش بالای تولید محتوا در این موتور جستجوگر است. بنابراین عملکرد گوگل را در سه بخش مجزا می‌توان طبقه بندی کرد:

  • کراول کردن: در این بخش که خزیدن نیز نام دارد تمام لینک‌ها و کدها مورد بررسی قرار می‌گیرند. این بخش از کار گوگل گشتن به دنبال نتایج دلخواه کاربران است.
  • ایندکس کردن: این مرحله که به فهرست کردن نیز شهرت دارد بخش دیگری از عملکرد موتور جستجوی گوگل است. نتایج در بخش قبلی پیدا می‌شوند و در این بخش دسته بندی و گروه بندی می‌شوند. به این ترتیب هر صفحه برای یک کلید واژه خاص گروه بندی می‌شود. به این ترتیب سرعت و دقت در زمان فرخوانی داده ها بالا می‌رود.
  • رتبه بندی: در این بخش اقدامات لازم برای نمایش بهترین گزینه در صفحه نتایج انجام می‌گیرد. هر چه کیفیت مطالب و محتواها بیشتر باشد رتبه بهتری کسب خواهد کرد. به این شیوه رضایت افراد از نتایج جستجو نیز بالاتر می‌رود.

مشاوره سئو سایت

الگوریتم‌های گوگل چطور کار می‌کنند؟

گوگل در طول دوران پیدایش خود بارها الگوریتم‌های به کار گرفته شده را تغییر داده است. با تغییر کردن این الکوریتم‌ها رتبه بندی سایت‌ها نیز مورد بازبینی قرار گرفته است. گوگل در تلاش است تا از این طریق سطح کیفی محتواها را بالا برده و رضایت کاربران خود را جلب کند. یکی از دلایل برتری بی چون و چرای گوگل بر دیگر موتورهای جستجو همین موضوع می‌باشد. اساس و مبنای کار الگوریتم‌های گوگل در حالت کلی بر 5  استراتژی بنا شده است:

آنالیز دیتاهای ورودی

بررسی و تحلیل از عبارات کلیدی بخش مهمی از کار الگوریتم‌های گوگل است. معنای کلمات و نوع داده در کنار هجی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قیاس بین عبارات کلیدی و صفحه‌ها

گوگل بر اساس کوئری صفحات مرتبط را بررسی می‌کند. هر صفحه که چگالی کلمه کلیدی در آن تناسب بهتری داشته باشد نشان داده می‌شود.

رتبه دهی به صفحات

با اعطای رتبه بر اساس قوانین حاکم بر الگوریتم‌ها صفحات برتر نمایش داده می‌شوند. به این ترتیب هر سایتی که محتوای بهتر وبا کیفیت‌تری داشته باشد بیشتر در معرض دید کاربران قرار خواهد گرفت.

لحاظ کردن موقعیت جغرافیایی

تنها فاکتوری که در الگوریتم‌های گوگل مورد توجه قرار می‌گیرد چگالی عبارت کلیدی نیست. منطقه جغرافیایی که کاربر در آن قرار دارد نیز در نتایج نمایش داده شده موثر است.

نمایش دادن بهترین نتیجه‌ها

با توجه به تمام فاکتورهای تعیین شده در الگوریتم‌های گوگل بهترین سایت‌ها و صفحات به کاربران نمایش داده می‌شود.

الگوریتم های گوگل

عوامل تاثیرگذار در رتبه در عملکرد موتور جستجوی گوگل

عوامل و فاکتورهای دقیق رتبه دهی در گوگل برای هیچ کس مشخص نیست. اما با بررسی بسیاری از صاحب نظران این حوزه چندین مورد در کسب امتیاز از گوگل موثر هستند:

هدفمندی محتوا

هر چه محتوا راحت‌تر نیاز کاربر را مرتفع کند ارزش بیشتری دارد. در واقع کاربر باید با مطالعه و انتخاب یک محتوا از سایر محتواها بی نیاز شود.

ارتباط موضوعی محتوا با عبارت کلیدی

هماهنگی محتوا با عبارات کلیدی نیز از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. موتورهای جستجو از جمله گوگل راحت‌تر قادر به پیدا کردن این دست از محتواها هستند.

همچنین بخوانید:

الگوریتم پیج رنک (Page Rank) چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

الگوریتم رنک برین، هوش مصنوعی گوگل را بهتر بشناسید.

کیفیت محتوا

بالا بودن سطح کیفی محتوا نیز امتیاز بالایی از سمت گوگل را به دست خواهد آورد. به همین خاطر توصیه می‌شود از تکنیک‌های مختلف برای تولید محتوای با کیفیت استفاده کنید.

غیر کپی بودن محتوا

کپی بودن محتوا اثر منفی زیادی بر سایت شما خواهد گذاشت. همیشه از محتواهای یونیک و منحصر به فرد در سایت استفاده کنید. این موضوع به راحتی توسط گوگل تشخیص داده می‌شود. گوگل محتواهای تکراری را به دیگران معرفی نمی‌کند.

برای دستیابی به بهترین جایگاه در گوگل کمک گرفتن از متخصصین این حوزه نیز کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. مهندسین وکارشناسان ما در وب تب آماده ارائه مشاوره و خدمات حرفه‌ای به شما هستند. کافی است تا با کارشناسان ما در وب تب تماس گرفته و خدمات مورد نظر خود را درخواست کنید.

قیمت سئو سایت

سخن پایانی

عملکرد موتور جستجوی گوگل بر روی سرنوشت سایت‌ها اثر مستقیمی دارد. به همین خاطر برای رشد در بستر اینترنت نیاز به شناخت کافی از این عملکرد داریم. گوگل تلاش کرده تا به هر روش ممکن سطح کیفی سایت‌ها را بالا برد. چرا که به این شیوه قادر به کسب رضایت کاربران خود است. ثمره‌ی این سختگیری در برتری این موتور جستجو نسبت به دیگر رقبای موجود مشخص است. با توجه به آنچه از عملکرد گوگل گفته شد ارتباط زیادی بین خدمات سئو و کسب موفقیت در گوگل وجود دارد. سئو یا بهینه سازی به شما کمک می‌کند تا استانداردهای صفحات سایت خود را بالا برده و بر رقبا پیشی بگیرید. همراهی متخصصین این حوزه با توجه به رقابت سنگین در سئو الزامی است. وب تب ارائه دهنده خدمات جامع و حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ و سئو در کشور است. برای دریافت اطلاعات تکمیلی فرم مشاوره را پر کرده و منتظر تماس کارشناس ما باشید.   

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.