گوگل بارد یا Google Bard چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

گوگل بارد یا Google Bard چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای تقریباً دو دهه، موتور جستجوی گوگل محبوب‌ترین دروازه ورود به شبکه جهانی وب بوده که رقیب چندانی نداشته است. با این حال، در نوامبر 2022، با اولین رقیب بالقوه خود، ChatGPT، چت ربات آزمایشی OpenAI مواجه شد که وعده می‌دهد تحولی بزرگ در صنعت فناوری اطلاعات باشد. ربات چت OpenAI پس از انتشار در سال گذشته، به لطف پاسخ‌های منطقی و سریع به پرسش‌های کاربران، بیش از یک میلیون کاربر در کمتر از یک هفته به دست آورد و با وجود پتانسیل بالای ChatGPT برای توسعه، یک «کد قرمز» برای غول فناوری گوگل ایجاد کرد. در فوریه سال جاری، گوگل پاسخ داد و ربات چت هوش مصنوعی خود، Google Bard، را به جهان معرفی کرد.

خدمات سئو سایت

Google Bard AI چیست؟

گوگل بارد نیز مشابه چت جی‌پی‌تی، آخرین ربات چت آزمایشی مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به پرس‌وجوها و درخواست‌های مختلف به صورت مکالمه پاسخ دهد. این ربات به نحوی طراحی شده است که با استفاده از اطلاعات آنلاین، پاسخ‌های به‌روز و با کیفیت بالا ارائه کند. در حالی که Google Bard AI هنوز به طور گسترده برای استفاده در دسترس نیست، احتمالاً در جستجوی گوگل ادغام می شود و می‌تواند از طریق نوار جستجوی آن قابل دسترسی باشد.

گوگل بارد چگونه کار می‌کند؟

در قلب گوگل بارد فناوری آزمایشی لامدا (LaMDA) استفاده شده است که یک مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو است که به کاربر اجازه می‌دهد گفتگویی طبیعی را تجربه کند. لامدا  در اصل یک روش آماری است که می تواند بر اساس کلمات قبلی شما، مجموعه کلمات بعدی را پیش‌بینی کند. به این ترتیب به جای آنکه مانند ربات‌ها قدیمی تنها روی یک موضوع تمرکز کند، می‌تواند گفتگویی آزادانه و معمولی داشته باشد. به عنوان مثال حتما برای شما پیش آمده که با دوست خود گفتگویی را در مورد آ‌ب‌وهوا شروع کنید و بحث به سمت آخرین فیلمی که دیدید، پیش برود! ربات‌های چت قدیمی نمی‌توانند این تغییر مسیر گفتگو را مدیریت کنند، اما گوگل در فناوری جدید خود این باگ را بر طرف کرده و گفتگو آزادانه از یک موضوع به موضوع دیگر جریان می‌یابد. از مفاهیمی مانند قصد کاربر چندوجهی، یادگیری تقویتی و پیشنهادات استفاده می کند.

گوگل bard چیست

چگونه از گوگل بارد استفاده کنیم؟

در حال حاضر استفاده از این چت هوشمند تنها به صورت آزمایشی و برای یک گروه منتخب امکان‌پذیر است. اعضای این گروه می‌توانند به سادگی برنامه Google را در یک دستگاه هوشمند باز کرده، روی نماد چت بات ضربه بزنند و درخواست یا جستجوی خود را وارد کنند. متأسفانه، گوگل در حال حاضر برنامه‌ای برای گسترده‌تر کردن این گروه آزمایشی ندارد و باید منتظر تصمیمات بعدی این غول فناوری باشیم.

مشاوره سئو سایت

ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل بارد

اگرچه چت‌بات‌ها نمی‌توانند دقیقاً مانند انسان‌ مکالمات را پیش ببرند، اما به نظر می‌رسد که گوگل توانسته

با کمک زبان لامدا که دقیقا مانند مغز انسان عمل می‌کند، نه تنها به سوالات پیچیده، پاسخ‌های دقیق ارائه کند بلکه سوالات انتزاعی را نیز پوشش می‌دهد. گوگل بارد از طریق دسترسی به نظرات کاربران در فضاهای مجازی، مطالعه و تجزیه و تحلیل این نظرات، درباره هر موضوعی که سوال کنید، پاسخی منطقی و جامع ارائه خواهد کرد. برخی از ویژگی‌های این چت شگفت‌انگیز عبارتند از:

  • به دنبال نمایش ترکیبی از قدرت، هوش و خلاقیت
  • جمع‌آوری اطلاعات از پاسخ‌های کاربران در سطح وب
  • استفاده از یک نسخه کم‌ حجم از LaMDA برای اهداف آزمایش اولیه
  • جمع‌آوری بازخورد برای بهبود سیستم هوش مصنوعی در آینده

نمونه‌ها و موارد استفاده از گوگل بارد در آینده

انتظار می‌رود گوگل بارد پس از ورد به بازار و استفاده گسترده بتواند شکاف‌هایی را در دانش پر کند، طراحان این هوش مصنوعی، استفاده‌های بالقوه زیر را برای این چت هوشمند معرفی کرده‌اند:

  1. دریافت پاسخ‌های مناسب به پرسش‌های علمی و پیچیده از طریق الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی
  2. جستجوی اطلاعات با موتور جستجوی گوگل
  3. اتوماسیون پیشرفته‌تر و سازمان‌یافته‌تر توسط هوش مصنوعی گوگل
  4. دستیار شخصی بسیار هوشمند در فعالیت‌هایی مانند مدیریت زمان و برنامه‌ریزی
  5. فعالیت به عنوان یک قطب اجتماعی و تسهیل مکالمات کاربر در همه محیط‌ها

گوگل سابقه طولانی در استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود جستجوهای وسیع دارد و اکنون، جدیدترین فناوری هوش مصنوعی آن نیز بر همین پایه استوار است و راه‌های کاملا جدیدی را برای تعامل با اطلاعات ایجاد کرده است از جمله استفاداه از زبان، تصاویر، ویدئو یا صدا!

ویژگی های گوگل بارد

دامنه هوش مصنوعی با Google Bard

هوش مصنوعی امروزی فرصت‌های بیشتری را برای عمیق‌تر کردن درک ما از اطلاعات و تبدیل کارآمد آن به دانش مفید ارائه می‌دهد، بنابراین افراد می‌توانند به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. هوش مصنوعی در لحظاتی کارآیی خود را نشان می‌دهد که باید برای یافتن پاسخ سوالاتی که هنوز هیچ‌کس به آن پاسخ نداده، بینش را با دانش ترکیب کند.

به زودی، ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در جستجو، می‌توانند اطلاعات پیچیده و دیدگاه‌های مختلف را در قالب‌های سریع و قابل هضم ارائه کنند. جستجوی گوگل قصد دارد به زودی این ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی را عرضه کند. با گذشت زمان، گوگل همچنین قصد دارد مجموعه‌ای از ابزارها و API ها را برای کمک به ساخت برنامه‌های نوآورانه‌تر با هوش مصنوعی توسعه دهد. این پیشرفت‌ها می‌تواند برای استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد بسازند، حیاتی باشد.

گوگل بارد در مقایسه با چت جی‌پی‌تی

گوگل بارد و چت جی‌ پی‌ تی هر دو از مدل‌های زبان طبیعی و یادگیری ماشینی در گفتگوهای خود استفاده می‌کنند، اما هر کدام دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها هستند که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر شده‌است. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • گوگل بارد می‌تواند پاسخ‌هایی سریع و به‌روز به سوالات شما ارائه کند در حالی که پاسخ‌های چت جی‌پی‌تی بر اساس داده‌های موجود تا سال ۲۰۲۱ است.
  • استفاده از گوگل بارد نیازمند یک تغییز جزئي در تنظیمات گوگل برای دریافت نتایج جستجوی منظم است، در حالی که چت جی‌پی‌تی تنها پاسخ‌های متنی ارائه می‌دهد.
  • زبان گوگل بارد براساس لامدا است و از زبان چت جی‌پی‌تی پیشرفته‌تر است.
  • چت جی‌پی‌تی ردیاب سرقت ادبی خاص خود را دارد که هنوز برای گوگل بارد در دسترس نیست.
  • گوگل بارد درحال حاضر کاملا رایگان ارائه شده در حالی که چت جی‌پی‌تی پلاس یک طرح پولی است.

همچنین بخوانید:

گوگل پنالتی چیست؟ چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

محدودیت‌ های گوگل بارد

چت‌ربات‌ها و هوش مصنوعی مکالمه‌ای تغییر بزرگی را در نحوه ساخت، استفاده و عملکرد نرم‌افزارهای کامپیوتری ایجاد کرده‌اند. آنها آماده بازسازی موتورهای جستجو، دستیارهای دیجیتال و برنامه‌های ایمیل هستند؛ اما این فناوری علیرغم پتانسیل عظیمی که دارد، با معایبی نیز همراه است. از آنجایی که چت‌بات‌ها، دانش خود را از حجم وسیع اطلاعات موجود در اینترنت می‌آموزند، هنوز راه درازی در پیش دارند تا بتوانند بین واقعیت و تخیل تمایز قائل شوند و از پاسخ‌های مغرضانه اجتناب کنند.

به عنوان مثال گوگل بارد در پاسخ به سوالی درباره اکتشافات اخیر تلسکوپ فضایی جیمز وب، تصویری از یک سیاره فراخورشیدی در خارج از منظومه شمسی را ارائه می‌کند و مدعی می‌شود که این تصویر، اولین تصویری است که توسط جیمز وب از یک سیاره خارج از منظومه شمسی گرفته شده! در حالی تصویر در سال ۲۰۰۴  گرفته شده است. این اشتباه بلافاصله توسط ستاره‌شناسان در توئیتر مورد انتقاد قرار گرفت و سهام گوگل را هفت درصد کاهش داد.

قیمت سئو سایت

جمع‌ بندی

گوگل بارد یک ابزار ربات چت است که در رقابت با چت جی‌پی‌تی راه‌اندازی شده است. این برنامه برای شبیه‌سازی مکالمات انسانی طراحی شده و ترکیبی از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی است که می‌تواند در واکنش به هر سوالی، پاسخ‌هایی منطقی، واقع‌بینانه و به‌روز ارائه کند. گوگل بارد با کمک زبان لامدا، یک مکالمه کاملا طبیعی با کاربر خود خواهد داشت و با استفاده از پردازش اطلاعات کاربران در سطح وب، می‌تواند حتی به سوالات انتزاعی، پاسخ دهد. این چت بات هنوز مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند و به طور رسمی در دسترس عموم قرار نگرفته است.

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.