پیج رنک گوگل چیست + ترفند‌های افزایش رتبه پیج رنک

پیج رنک گوگل چیست + ترفند‌های افزایش رتبه پیج رنک

پیج رنک – (PR ) Page Rank یکی از مهم‌ترین ابزار‌های گوگل برای سنجش رتبه و قرارگیری صفحات وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو است. این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند که وب‌سایت‌هایی که از نظر تعداد لینک‌های ارجاعی توسط سایر وب‌سایت‌ها عملکردی بهترین دارند در صفحات بالاتری در موتور جستجو قرار بگیرند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی پیج رنک و ارائه نکاتی جهت بهبود پیج رنک وب‌سایت‌ها بپردازیم.

خدمات سئو سایت

روش کار پیج رنک

پیج رنک جزء الگوریتم‌های مهم گوگل برای رتبه بندی لینک‌ها در موتور جستجو است. مهم‌ترین معیار این الگوریتم برای رتبه بندی سایت‌ها وجود لینک‌های ارجاعی بیشتر و همچنین قدرتمند‌تر است. هرچه تعداد لینک‌های ارجاعی ( بک لینک ) یک وب‌سایت تعداد بیشتری داشته باشد، نمرات پیج رنک بالاتری از نظر گوگل خواهد داشت. علت انتخاب تعداد و قدرت بک لینک برای امتیاز‌دهی به سایت‌ها توسط گوگل، این‌ موضوع است که هرچه وب‌سایت‌ها دارای محتوای جامع و کامل‌تری باشند، دارای بک لینک‌های بیشتری‌ هستند.

نمرات پیج رنک از ۰ به معنای کمترین تا ۱۰ به معنای بیشترین امتیاز پیج رنک طبقه بندی شده است. هرچه امتیاز سایت‌ها به ۱۰ نزدیک‌تر باشد نمره بهتری از نظر الگوریتم گوگل کسب نموده‌اند و درنتیجه شانس بیشتری برای حضور در صفحات اول گوگل برای نمایش به مخاطبان دارند. امروزه تعداد بسیار کمی از وب‌سایت ها پیج رنک ۱۰ را دارا هستند که می‌‌توانیم به گوگل، کمپانی اپل، ناسا و دانشگاه‌ MIT اشاره کنیم.

پیج رنک گوگل چیست

سیر تحولی پیج رنک از ابتدا تا کنون – هر روز قدرتمند تر از دیروز

پیج رنک که توسط دکتر لری پیج و سرگئی برین در سال  ۱۹۹۶ از دانشگاه استنفورد اختراع شد ، باعث ایجاد تحولی بزرگ در شیوه عملکردی موتو‌ جستجوی گوگل شد.

در سال‌های ابتدایی این اختراع، وب‌سایت‌های مرجع و معتبر از دیدگاه مردم در رتبه‌های برتر قرار می‌گرفتند و این باعث افزایش محبوبیت گوگل شد. این انقلاب بزرگ دکتر پیج باعث شد که لری پیج به ثروتمند‌ترین افراد ایالات متحده تبدیل شود، همچنین گوگل به احترام لری پیج نام این الگوریتم را پیج رنک قرار داد.

پس از چند سال از اجرای پروژه پیج رنک توسط گوگل، مدیران برخی وب‌سایت‌ها با هدف افزایش بازدید به روشی غیر عادلانه بودند تا از وب‌سایت های محبوب مردم در صفحات موتو جستجو رتبه بهتری کسب کنند. از این رو با سوء استفاده از قابلیت بک لینک بیشتر و رتبه بهتر تصمیم به تولید لینک‌های ارجاعی توسط ربات‌ها گرفتند. این عمل برخی از مدیران سایت‌ها باعث شد تا وب‌سایت‌هایی که از نظر محتوایی ضعیف بودند اما از نظر بک‌ لینک غیر واقعی تعداد بسیار بیشتری داشتند در نتایج جستجو رتبه‌های بهتری قرار بگیرند.

این عمل در بازه سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ باعث شد که نتایج صفحات اول گوگل غیر واقعی‌تر به نظر برسند. گوگل برای حل این مشکل و جلوگیری از سوء استفاده اقدام به انتشار الگوریتم کبوتر نمود. الگوریتم کبوتر با داشتن فرمول‌هایی می‌توانست وب‌سایت‌هایی که اقدام به تولید بک لینک‌های اسپم و غیر واقعی می‌کنند را شناسایی کند و نه‌تنها بک لینک آن‌ها را در پیج رنک حساب نکند بلکه با دادن امتیاز منفی رتبه این وب‌سایت‌ها را کاهش دهد. این الگوریتم در رفع این باگ از پیج رنک بسیار موفق بود و همینطور باعث افزایش قدرت کارایی و عملکرد پیج رنک در نتایج جستجو شد. همچنین گوگل با حذف نوار ابزار نشانگر پیج رنک سایت‌ها تلاش نمود تا بیشتر تمرکز وب‌مستر‌ها در تولید محتوای بهینه و جامع باشد و نه تولید لینک‌های اسپم و غیر واقعی.

همچنین بخوانید:

تعریف سئو محلی (Local SEO) + 7 نکته طلایی در لوکال سئو

تاثیر HTTPS روی سئو سایت + HTTPS چیست؟

مشاوره سئو سایت

ترفند‌های افزایش رتبه پیج رنک

برای افزایش پیج رنک صفحه اصلی  و صفحات داخلی وب‌سایت خود می‌توانید از راهکار‌های زیر استفاده نمایید. برخی از این ترفند‌ها به صورت مستقیم و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم توانایی افزایش پیج رنک سایت‌ شما را دارند.

تولید مطالب تخصصی فورس ماژور

بدون شک تولید محتوا آن‌هم به صورت فورس ماژور یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش پیج رنک گوگل است. برای افزایش کارایی محتوا و بهبود رتبه پیج رنک در هر حوزه ای که وب‌سایت شما در آن قرار دارد، اقدام به رصد اخبار حوزه کسب و کار خود کنید و جزء اولین وب‌سایت‌هایی باشید که اخبار مربوط به حوزه کسب و کار خود را پوشش می‌دهید.

الگوریتم گوگل به محض انتشار مطلب در وب‌سایت شما درصورتی که محتوای شما جزء اولین وب‌سایت های نشر دهنده خبر باشد، آن را به عنوان مرجع در نظر می‌گیرد. و نتیجه آن‌هم افزایش پیج رنک شما است. همچنین احتمال بازنشر و درج لینک وب‌سایت شما در این زمینه توسط دیگر وب‌سایت‌ها افزایش می‌یابد.

رعایت اصول SEO

سئو و محتوای خوب دو بازوی قدرتمند در بهبود نتایج جستجو هستند. تولید محتوای سایت خود را به صورت سئو و بهینه جدی بگیرید. از اصلی‌ترین اصول سئو در تولید محتوا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

استفاده از کلمات کلیدی پر طرفدار، تگ بندی درست عناوین، استفاده از انکر تکست‌های بهینه در لینک‌های داخلی و خارجی، توضیحات متا تگ های سئو ، بهینه‌سازی تصاویر و نگارش عنوان جذاب و کلیک‌گیر جزء حیاتی ترین‌ اصولی هستند که در سئو محتوایی با رعایت‌ آن‌ها می‌تو‌انید باعث افزایش غیر مستقیم پیج رنک خود شوید.

تولید محتوای جامع و کامل

برای اینکه بدانید محتوا چه تاثیری بر سئوی سایت می گذارد، لازم است اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. هنگام تولید محتوا برای وب‌سایت خود، دیگر وب‌سایت‌هایی که محتوایی مشابه با سایت شما درج نموده‌اند را بررسی کنید و سپس محتوایی جامع‌ و کامل‌تر نسبت به آن‌ها تولید کنید. نتیجه این کار برای شما ، افزایش اعتبار محتوای شما از نظر الگوریتم گوگل و در نتیجه افزایش امتیاز پیج رنک شما است.

روش های پیج رنک گوگل

درج رپورتاژ در وب‌سایت‌‌های خبری بزرگ

یکی از پربازده‌ ترین اقدامات برای افزایش رتبه پیج رنک،‌ انجام رپورتاژ خبری در وب‌‌سایت‌های بزرگ و پر بازدید است. رپورتاژ به معنای درج محتوا در وب‌سایت‌های بزرگ به سفارش شما و درج لینک‌های سایت شما در این محتوا است. عمل رپورتاژ در صورتی که به صورت تخصصی و هدفمند صورت بگیرد از دو جهت اصلی می‌تواند برای وب‌سایت شما مفید باشد.

اول؛ همه روزه تعداد بسیار زیادی از ربات‌ها در فید خبری وب‌سایت‌های بزرگ حضور دارند و اقدام به کپی برداری محتوای تولید شده در این سایت‌ها و بازنشر در سایت‌های دیگر می‌کنند. زمانی که محتوای شما توسط رپورتاژ خبری در این سایت‌ها درج شود به صورت خودکار تعداد بک لینک‌های ثانویه سایت‌ شما افزایش می‌یابد که نکته‌ای بسیار مهم و اثر گذار در امتیاز دهی پیج‌رنگ گوگل است.

دوم؛ با توجه به رتبه پیج رنک بالاتر سایت‌های بزرگ و دامین آتوریتی و رتبه جهانی آن‌ها،‌ درصورتی که لینک شما در این سایت‌ها درج شود گوگل اهمیت بک لینک درج شده در این سایت‌ها را بسیار قدرتمند‌تر از وب‌سایت‌های دیگر در نظر می‌گیرد.

رپورتاژ خبری اثرات مطلوب بسیاری در وب‌سایت شما دارد، اما باید توجه داشته باشید که رپورتاژ باید به صورت تخصصی و با مشاوره کارشناسان سئو صورت پذیر تا با درج کلید واژه‌های صحیح و استراتژی محتوا عمل رپورتاژ را اثربخش‌تر کنند.

قیمت سئو سایت

جمع بندی

پیج رنک از مهم‌ترین ابزار‌های گوگل برای شناسایی وب‌سایت‌های برتر و نمایش‌ آن‌ها در صفحات اولیه است. برای افزایش پیج رنک وب‌سایت خود همواره به این نقل قول از بیل گیتس توجه کنید که محتوا پادشاه است. برای رشد روزمره و پایدار به تولید محتوای خوب و سئو بپردازید تا نتایج آن را در میان‌مدت و بلند مدت ببینید.

همواره پیج رنک‌هایی که با سرعت‌ کمتری رشد می‌کنند از نظر گوگل معتبر‌تر هستند لذا به دنبال راه‌های سریع و کوتاه مدتی نباشید. شما می‌‌توانید علاوه بر رعایت اصول سئو و محتوای جامع و خوب با استفاده از رپورتاژ تخصصی اقدام به بهبود فرآیند افزایش پیج رنک خود نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.