تاثیر HTTPS روی سئو سایت

تاثیر HTTPS روی سئو سایت + HTTPS چیست؟

الگوریتم گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور اساسی برای بررسی سئو وب‌سایت‌ها برای رتبه بندی نهایی آن‌ها در صفحات موتور جستجوی خود (SERPs) دارد و یکی از فاکتور‌های مورد بررسی گوگل در رتبه بندی سئو سایت‌ها، استفاده آن‌ها از HTTPS است. همچنین استفاده از HTTPS نیز می‌تواند به صورت غیر مستقیم در سایر پارامتر‌های تاثیر گذار الگوریتم گوگل برای بهبود رتبه سایت‌ها اثر‌گذار باشد. در این مطلب می‌خواهیم این فاکتور را به صورت مفصل شرح دهیم و نکاتی را بررسی کنیم که رتبه‌بندی سایت شما را در گوگل بهبود و ارتقا می‌بخشد. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

خدمات سئو سایت

HTTPS چیست؟ و فرق آن با HTTP در چه چیزی است؟

پیش از بررسی اثرات HTTPS روی سئو وب‌سایت، ابتدا باید بدانید که وقتی از HTTPS صحبت می‌کنیم، دقیقا به چه چیزی اشاره داریم و تفاوت آن با HTTP چیست. HTTPS‌ حالت اختصاری عبارت Secure HyperText Transfer Protocol که به معنای پروتکل انتقال اَبَرمتن ایمن است. وظیفه اصلی HTTPS ایجاد ارتباط ایمن و رمزنگاری شده بین کاربران و سرور جهت انتقال اطلاعات است. اهمیت بالای HTTPS نسبت به HTTP ایمن بودن این پلتفرم است.

در پروتکل غیر ایمن (HTTP ) احتمال سرقت اطلاعات کاربران وجود دارد به همین دلیل امروزه وجود پروتکل HTTPS به یک امر حیاتی و ضروری برای امنیت کاربران تبدیل شده است. به گونه‌ای که مرورگر کروم در آخرین آپدیت خود سایت‌هایی که فاقد پروتکل ایمن بودند عبارت قرمز Not Secure را کنار آدرس آن نمایش داد. با این اپدیت مهم گوگل کروم بیشتر سایت‌های فاقد HTTPS حتی برای افزایش اعتبار خود برای دریافت آن اقدام کردند.

https چیست

اثرات HTTPS روی SEO سایت

حالا که با تفاوت دو پروتکل آشنا شدید بیایید نگاهی دقیق‌تر به اثرات این پروتکل بر روی سئوی سایت داشته باشیم.

اثر ظاهری

وجود پلتفرم HTTPS برای سئوی سایت‌ها اثرات مثبت گوناگونی به‌ صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به‌ همراه دارد که می‌تواند رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را در صفحات گوگل ارتقاء دهد. بنابر اطلاعایه گوگل در ۷ آگوست ۲۰۱۴ وجود HTTPS باعث اثرگذاری سودمند در رتبه سئو سایت‌ می‌شود.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین اثرات HTTPS از نظر ظاهری، افزایش حس اعتماد کاربران است. وب‌سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند در کنار آدرس URL آن‌ها برای کاربران یک نماد قفل سبز رنگ به معنای افزایش امنیت سایت نمایش‌ داده‌ می‌شود که می‌تواند باعث افزایش اطمینان کاربران به وب‌سایت‌ها و درنتیجه افزایش بازدید از آن وب‌سایت باشد.

همچنین بخوانید:

نکات بهینه سازی URL + تاثیر سئو در آدرس سایت

بررسی و مقایسه تفاوت های وردپرس و جوملا

مشاوره سئو سایت

اثرات تکنیکال و فنی

طبیعتا فاکتوری که از نظر گوگل روی رتبه‌بندی سایت اثر ملموسی دارد، نمی‌تواند تنها اثرات ظاهری داشته باشد و باید از نظر فنی و حرفه‌ای نیز سایت را از نمونه‌های مشابه، متمایز سازد. برخی از تأثیرات فنی پروتکل HTTPS عبارتند از:

فاکتور ارجاع

گوگل همواره به امنیت اطلاعات کاربران در سطح اینترنت اهمیت بسیاری داده و در امتیاز‌دهی به سایت‌ها ویژگی‌های امنیت کاربران را جز موارد مهم در نظر گرفته است. وب‌سایت‌هایی که از پروتکل‌های امنیتی SSL جهت ایمن بودن اتصال خود استفاده کنند، هنگامی که ترافیکی را به سمت سایت‌های دیگر ارجاع می‌دهند، این داده‌ها به صورت امن ذخیره می‌شوند و مبدأ آن‌ها مشخص خواهد بود.

فاکتور‌های فنی گوگل

وجود پروتکل HTTPS باعث بهبود موثری در پارامتر‌های تاثیر گذار در رتبه سئو سایت‌ها می‌شود. این پارامتر‌ها به صورت مستقیم باعث نزدیک‌تر شدن صفحات وب‌سایت ها به صفحات اول گوگل می‌شود.

بهبود AR با پلتفرم HTTPS

پارامتر AR معادل Audience retention است،‌ که به معنای نرخ بازگشت دوباره کاربران به وب‌سایت بعد از اولین بازدید است. زمانی که کاربران از وب‌سایتی بازدید می‌کنند هرچه تعداد دفعات بیشتری در آینده به همان وب‌سایت مراجعه کنند فاکتور AR باعث بهبود سئو وب‌سایت می‌شود.
همانطور که گفته شد افزایش نرخ بازگشت دوباره کاربران باعث بهبود رتبه سئو سایت‌ می‌شود. مدیران وب‌سایت‌ها هرچه در افزایش نرخ AR تلاش کنند شاهد بهبود رتبه وب‌سایت خود خواهند بود.
وجود HTTPS در مرحله اول باعث افزایش اطمینان و اعتماد کاربران می‌شود و در مرحله دوم کاربرانی که در هر بار از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند‌ در صورتی که HTTPS برای سایت شما فعال نباشد،‌ برای کاربران در هر ورود پیام عدم ایمنی وب‌سایت ارسال می‌شود که این امر باعث کاهش کیفیت تجربه کاربری خواهد شد و در نتیجه با کاهش وفاداری کاربران نرخ AR و درنتیجه امتیاز سئو کاسته می‌شود.

بهبود پارامتر تعامل کاربران

تعامل کاربران از جمله پارامتر‌های مهم الگوریتم گوگل برای رتبه دهی ‌به وب‌سایت شما است و هرچه نرخ تعامل کاربران بیشتر باشد وب سایت در صفحات جستجوی گوگل SERMs رتبه نزدیک‌تری به صفحه اول کسب خواهد کرد.
تعامل کاربران از نظر الگوریتم گوگل به معنای هرگونه فعایت و اثرگذاری کاربران در وب‌سایت است. تعامل کاربران می‌تواند در مراحل ساده از کلیک بر روی عناوین و مطالب سایت باشد و این تعامل در بالاترین حالت خود به درج نظرات و ثبت‌نام در وب‌سایت می‌رسد.
وب‌سایتی که پلتفرم HTTPS در آن فعال باشد به دلیل وجود تضمین امنیت اطلاعات باعث افزایش میل و رغبت کاربران برای ثبت‌نام، دانلود، درج نظرات و اشتراک گذاری می‌شود.

اثرات تکنیکال و فنی https

کاهش احتمال بلاک آنتی ویروس‌ها

وجود آنتی ویروس‌های نسل جدید، امکانات حفاظت اطلاعات کاربران را در هنگام وب‌گردی دارند و در سیستم نظارتی آن‌ها وب‌سایت‌هایی که از HTTPS ایمن نداشته باشند به صورت خودکار توسط آنتی ویروس کاربران بلاک می‌شوند. در نتیجه درصورت عدم استفاده از پروتکل ایمن امکان افزایش نرخ پارامتر خروج از سایت می‌شود که می‌تواند بر روی سئو وب‌سایت هایی که HTTPs ندارند اثر منفی بگذارد.

آیا HTTPS برای سئو معجزه می‌کند؟

وجود HTTPS منافع بی‌شمار زیادی دارد و می‌تواند باعث بهبود رتبه‌ و سئوی وب‌سایت شود، همانطور که می‌دانید افزایش امتیاز سئو وب‌سایت نیازمند رعایت پارامتر‌های زیاد و مهم دیگری نظیر محتوای بهینه، رابط کاربری، سرعت وب‌سایت، ساختار کد‌نویسی سایت و ده ‌ها پارامتر مهم دیگر است. پس به تنهایی نمی‌توان از آن انتظار معجزه داشت. HTTPS در کنار این پارامتر‌ها می‌تواند اثرات مطلوبی بر روی سئوی وب‌سایت شما بگذارد.

روش های فعال‌سازی HTTPS

فعال‌سازی HTTPS برای سایت‌ها جهت افزایش امتیاز سئو و کاهش رتبه گوگل وب‌سایت نیازمند دریافت گواهی‌نامه دیجیتال SSL می باشد. گواهینامه امنیت اطلاعات دیجیتال انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است. گواهینامه‌‌های SSL در سه سطح ساده و عمومی،‌سازمان و پیشرفته می باشند:

  • گواهینامه DV SSl (Domain Validated): سطح عمومی و ساده گواهینامه SSL گواهینامه مدل DV است که در این سطح وب‌سایت شما تحت پروتکل ایمنHTTPS خواهد رفت.
  • گواهینامه OV SSL یا Organization Validation: نوع سازمانی گواهی‌نامه SSL علاوه بر تامین امنیت اطلاعات سایت با پروتکل HTTPS، در این گواهینامه اطلاعات سازمان و شرکت شما احراز می‌شود و کاربران با کلیک روی آیکون وب‌سایت می‌توانند نام احراز شده شرکت را مشاهده کنند.
  • گواهینامه EV یا Extended Validation: سطح پیشرفته گواهینامه SSL است که علاوه بر ویژگی‌های دو گواهینامه بالا،‌به درج نام رسمی و کامل شرکت شما در نوار آدرس سایت می‌‌پردازد که باعث افزایش اعتبار و اعتماد کاربران خواهد شد.

 

قیمت سئو سایت

سخن آخر

گوگل به ندرت درباره فاکتورهای افزایش رتبه‌بندی خود سرنخی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، و همین نکته، اهمیت اشاره مستقیم این موتور جستجو به تأثیر استفاده از HTTPS را بالاتر می‌برد. همان‌‌طور که در بالا توضیح داده شد، استفاده از پلتفرم ایمن HTTPS باعث افزایش امنیت اطلاعات کاربران و بهبود نرخ پارامتر‌های مهم الگوریتم گوگل برای افزایش امتیاز سئو داخلی و خارجی وب‌سایت می‌شود.
با توجه به آپدیت مرورگر‌هایی نظیر کروم،اج، فایرفاکس و سافاری براساس مشخص نمودن وب‌سایت‌های غیر ایمن برای کاربران، همچنین افزایش حساسیت الگوریتم‌های گوگل روی امنیت اطلاعات، استفاده از این پروتکل روزبه‌روز بیشتر مورد توجه طراحان سایت و موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.