نکات بهینه سازی URL + تاثیر آدرس سایت در سئو

نکات بهینه سازی URL + تاثیر سئو در آدرس سایت

 بهینه سازی URL سایت یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سئو سایت است. آدرس صفحات سایت شما باید با توجه به نکات بهبود URL، بهینه شود تا ربات‌های گوگل بتوانند صفحات مناسب را بخزند. در این مطلب، قصد داریم تا درباره نکات بهینه سازی آدرس صفحات سایت صحبت کنیم تا با توجه به نکات مهم، آدرس صفحات سایت خود را بهبود دهید.

URL سایت چیست؟

به عبارتی ساده، URL همان آدرس سایت است که در نوار بالای مرورگر شما نشان داده می‌شود. این کلمه مخفف شده از عبارت Uniform Resource Locator به دست آمده است و معنی آن هم به آدرس سایت برمی‌گردد. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره آدرس یک سایت کسب کنید؛ باید بدانید که هر URL به سه بخش تقسیم می‌شود.خدمات سئو سایت

پروتکل

احتمالا بارها در ابتدای هر URL، پروتکل‌های معروف HTTP و HTTPS را دیده‌اید. این دو از اصلی‌ترین پروتکل‌ها جهت برقراری ارتباط برای آدرس‌دهی هستند. امروزه، سایت‌ها برای امنیت بیشتر از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند که جهت حفظ امنیت اطلاعات کاربری ایجاد شده است.

نام دامنه

اسم دامنه باید با دقت انتخاب شود زیرا نشان‌دهنده عملکرد وبسایت شماست. بنابراین در انتخاب دامنه وبسایت خود، حوصله کنید و با آگاهی کامل دامنه مورد نظر را انتخاب کنید. در کشور ما دامنه .ir مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد اما اگر کسب‌وکار بین‌المللی داشته باشید؛ این دامنه مناسب شما نخواهد بود.

مسیر

بخش انتهایی یک آدرس سایت، به شما نشان می‌دهد که آدرس مورد نظر شما در چه زیرشاخه‌هایی قرار دارد. در واقع به عنوان نشان دهنده یک مسیر عمل می‌کند.تاثیر URL بر روی سئو سایت

تاثیر URL بر روی سئو وب سایت

پارامترهای زیادی مانند متا دیسکریپشن، محتوا و … به روی سئو سایت تاثیر گذارند و آدرس صفحات سایت، یکی از این موارد است. در واقع، برای اینکه بتوانید رتبه‌های بالایی کسب کنید؛ باید بتوانید فاکتورهای زیادی را تا حد امکان رعایت کنید تا نتیجه بگیرید. شاید اثر بهینه‌سازی URL در سئو کم باشد اما بدون شک، همچنان موثر است. از طرفی، از مزایای URL خوب می‌توان به بهبود تجربه کاربری اشاره کرد زیار یک آدرس بهینه، کاربر را به خوبی آگاه می‌سازد که در چه صفحه‌ای قرار دارد و حتی در مواردی، آدرس صفحه را نیز به خاطر می‌سپارد. تجربه کاربری هم که جز اصلی‌ترین موارد سئو برای گوگل است و هنگامی که شما کاربر را اولویت قرار می‌دهید؛ گوگل نیز با شما با احترام برخورد کرده و رتبه شما را بهبود می‌دهد. بنابراین، تاثیر URL را به روس سئو، دست کم نگیرید و از هر پارامتر موثری در بین فاکتورهای زیاد گوگل، برای گرفتن جایگاه بهتر استفاده کنید.

نکات بهینه سازی URL برای سئو سایت

همه اقدامات سایت در جهت کسب جایگاه در گوگل انجام می‌شود و عوامل زیادی هم در کسب رتبه دخیل هستند. آدرس سایت، یکی از این فاکتورهای بسیار مهم در سئو سایت است و برای بهینه‌سازی آن، نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان آدرس صفحات سایت را بهبود داد.

مشاوره سئو سایت

خوانایی آدرس وبسایت

یک آدرس بهینه و خوب، ساختاری ساده و روان دارد که کاربر به راحتی متوجه می‌شود در چه صفحه‌ای قرار دارد. برای مثال به آدرس https://www.example.com/blog/local-seo دقت کنید. در این آدرس شما متوجه می‌شوید که در صفحه لوکال سئو قرار دارید و این صفحه زیر شاخه‌ای از بلاگ سایت مورد نظر شماست. خوانایی آدرس، یکی از نکات بهینه سازی URL است که باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشید.

کوتاه بودن URL سایت

از نکاتی که باید در بهینه‌سازی آدرس سایت به آن توجه کنید؛ کوتاه بودن URL است. همه چیز هر چقدر که ساده و کوتاه باشد، گیرایی بیشتری پیدا می‌کند و در ذهن نیز ماندگار می‌شود. این موضوع در مورد آدرس صفحات نیز صدق می‌کند و هر چقدر از آدرس‌های طولانی، پرهیز کنید؛ شانس بیشتری برای حضور در رتبه‌های برتر پیدا خواهید کرد.

استفاده خط فاصله در جداسازی کلمات در URL

گاهی پیش می‌آید که آدرس صفحه را برای جلوگیری از تکرار آدرس‌ها، به صورت چند کلمه قرار می‌دهیم. به یاد داشته باشید که برای این کار باید کلمات را با خط فاصله از یکدیگر جدا کنید.

همچنین بخوانید:

نکاتی که درباره متا تگ های سئو باید بدانید.

بردکرامب (Breadcrumb), نقشه راه به کاربر خود ارائه دهید.

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس وبسایت

بهتر است که از کلمه کلیدی مرتبط با صفحه موردنظر در آدرس آن صفحه استفاده کنید. این موضوع، تاثیر زیادی در کسب ترافیک دارد و باعث افزایش کاربران سایت شما می‌شود.

استفاده از حروف کوچک در URL سایت

یکی از حساسیت‌های موتور جستجو گوگل، حروف بزرگ و کوچک است. بنابراین حتما در آدرس صفحات سایت خود از حروف کوچک استفاده کنید.

عدم استفاده از URL با محتوای یکسان در صفحات

خزنده‌های گوگل به صورت مستمر در حال بررسی صفحات جدید هستند و به محض اینکه محتوای تکراری در آدرس را مشاهده کنند؛ دچار اختلال و مشکل می‌شوند. بنابراین، بهترین راه این است که برای آدرس‌های متفاوت صفحات از محتوای مختلف استفاده کنید و هیچوقت محتوای تکراری را در دو آدرس مختلف قرار ندهید.

عدم استفاده از کاراکتر های غیر مجاز در آدرس سایت

استفاده از بعضی کاراکترها باعث سخت شدن خوانایی می‌شود و کاربران درک درستی از محتوای آدرس، پیدا نمی‌کنند. بهتر است که از کاراکترهای مجاز مانند حروف الفبا و اعداد و … در URL سایت استفاده کنید و از سایر کاراکترها مانند >، <، } و … استفاده نشود.

تاثیر تغییر url در سئو

در پروسه اداره سایت و بررسی آن، ممکن است بارها پیش بیاید که مجبور شویم آدرسی را حذف کنیم یا آن را تغییر دهیم. اما نکته‌ای که باید به عنوان مدیر سایت یا کارشناس سئو در نظر داشته باشیم، مربوط به ریدایرکت است. زیرا وقتی آدرسی به هر دلیلی پاک شده یا تغییر داده می‌شود؛ وقتی ربات گوگل به آن آدرس سر می‌زند، با مشکل مواجه می‌شود. اما وقتی از طریق ریدایرکت 301، صفحه قدیمی را به آدرس جدید منتقل می‌کنیم، مشکل به راحتی حل می‌شود. علاوه بر این، اعتبار آن صفحه نیز از طریق ریدایرکت 301 به صفحه جدید منتقل خواهد شد. بنابراین به این نکته در تغییر آدرس حتما دقت کنید تا با مشکلات فنی درگیر نشوید.url انگلیسی یا فارسی

URL فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

از رایج‌ترین سوالات مربوط به سئو سایت، می‌توان به این مورد اشاره کرد که آدرس فارسی باشد یا انگلیسی؛ کدام بهتر است؟

در حقیقت نظرات مختلفی در بین کارشناسان سئو در این باره وجود دارد. عده‌ای طرفدار آدرس‌های انگلیسی هستند و عده‌ای URL فارسی را ترجیح می‌دهند. البته که هر دوی آن‌ها مزایا و معایبی دارد مثلا آدرس‌های انگلیسی کوتاه‌تر هستند و بهتر در ذهن ماندگار می‌شوند. علاوه بر این، کپی کردن آن‌ها راحت‌تر است و به همان صورت کپی می‌شوند. 

این در حالی است که اگر آدرس فارسی را کپی کنید، به صورت کاراکترهای اسکی نمایش داده می‌شوند و بسیار طولانی هستند. اما از این‌ها که بگذریم، به گفته جان مولر که متخصص ارشد موتور جستجوی گوگل است؛ استفاده از آدرس‌های غیر انگلیسی برای سایت‌های غیر انگلیسی، می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد. بنابراین اگر سایت فارسی دارید، بهتر است در آدرس‌ صفحات سایت نیز از زبان فارسی استفاده کنید.قیمت سئو سایت

نتیجه گیری

شاید فکر کنید که url، نقش موثر در سئو ندارد اما سئو، مجموعه‌ای از تعداد زیادی فاکتور است که یکی از آن‌ها آدرس سایت است. با رعایت نکات بهینه سازی URL، می‌توانید چند قدم از رقبا پیشی بگیرید. زیرا بسیاری از سایت‌ها، این فاکتور مهم را کوچک می‌شمارند و از این رو از آدرس‌های نامتعارفی برای صفحات سایت خود استفاده می‌کنند. بنابراین، از این فرصت استفاده کنید و با رعایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو سایت، ربات‌های گوگل را به مسیری درستی هدایت کنید تا به خوبی صفحات سایت شما را درک کنند. امیدواریم که نکات بهینه سازی URL را روی سایت خود پیاده‌سازی کنید و نتایج دلخواه خود را کسب کنید. اگر شما هم جز افرادی هستید که به فاکتورهای گوگل مانند آدرس سایت، اهمیت می‌دهید؛ حتما نظرات خود را درباره این مطلب برای ما بنویسید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.