رابط کاربری یا UI چیست و چه نقشی در سئو دارد؟

رابط کاربری یا UI چیست و چه نقشی در سئو دارد؟

در دنیای دیجیتال کاربرمحور امروزی، دیگر به حداکثر رساندن ویژگی‌های محصول برای باقی ماندن کسب‌وکارها در دنیای رقابت کافی نیست؛ اگر بخواهید در این رقابت‌های شدید ماندگار باشید، باید تجربه کاربری را در اولویت قرار دهید و رابط کاربری اولین تجربه و برداشتی است که کاربران از سایت یا برنامه شما خواهند داشت. این رابط نقش مهمی در احساس کاربران نسبت به محصول شما ایفا می‌کند: یک رابط کاربری خوب تضمین می‌کند که آن‌ها برای مدت طولانی‌تری در و‌ب‌سایت شما می‌مانند و نرخ تبدیل بالاتر خواهد رفت. طراحی موفق رابط کاربری فقط در مورد زیبایی وب‌سایت نیست، بلکه به یک طراحی کاربردی، شهودی و قابل دستیابی اشاره دارد که مشتری را از تعامل با شما راضی نگه می‌دارد. اما رابط کاربری چیست؟ چرا اهمیت دارد و چگونه می‌توانید به ماندگاری برند شما کمک کند؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

خدمات سئو سایت

UI یا رابط کاربری

UI مخفف user interface به معنای رابط کاربری و در واقع نقطه تعامل بین انسان و کامپیوتر است. هر فناوری که به عنوان کاربر با آن تعامل داشته باشید، بخشی از رابط کاربری است. به عنوان مثال صفحه نمایش، مرورگری که در آن در حال خواندن این مطلب هستید، صفحه چاپگری که برای چاپ مطلب استفاده می‌کنید، صداها، صفحه کلید و …. همه رابط کاربری هستند.

در روزهای اولیه اختراع کامپیوترها، اطلاعات اغلب در رابط‌های خط فرمان، به شکل خطوط متنی روی صفحه نمایش ارائه می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی و طراحی، تصاویر، نمادها و جعبه‌های گفتگو اضافه شدند و تعاملات آسان‌تر و جذاب‌تر شد. به این رابط‌ها، رابط کاربری گرافیکی (GUI) گفته می‌شود. یکی دیگر از زیرمجموعه‌های رابط کاربری، رابط‌های کاربری صوتی هستند که به عنوان نمونه می‌توان به الکسای آمازون و سیری اپل اشاره کرد.

طراحی رابط کاربری ارتباط نزدیکی با طراحی تجربه کاربری (UX) دارد. در کنار سئو سایت،  هر دو برای موفقیت یک محصول دیجیتال بسیار مهم هستند و با اینکه گاهی این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما متفاوتند. طراحی UI فرآیند ایجاد رابط‌ها با تمرکز ر روی سطح، ظاهر و سبک است؛ در حالی که طراحی UX کل تجربه کاربر با یک وب‌سایت یا برنامه را پوشش می‌دهد که رابط کاربری نیز یک بخش از آن است.

تعریف رابط کاربری

یک رابط کاربری شامل چهار عنصر زیر است:

  1. عناصر ناوبری: عناصر ناوبری به کاربران کمک می‌کنند در صفحه و‌‌ب‌سایت یا اپلیکیشن حرکت کنند. این عناصر شامل نوارهای اسکرول، فیلدهای جستجو، دکمه‌های موجود در منوها و …. است.
  2. کنترل ورودی‌ها: عناصری هستند که در صفحه به کاربر اجازه ورود اطلاعات می‌دهند. چک‌باکس‌ها و فیلدهای متنی نمونه‌هایی از کنترل ورودی هستند.
  3. اجزای اطلاعات: این اجزا همان‌طور که از نامشان پیداست، برای انتقال اطلاعات به کاربر استفاده می‌شوند. در این زمینه به عنوان مثال می‌توان به انواع باکس‌های پاپ‌آپ، نوتیفیکشن‌ها و … اشاره کرد.
  4. مخازن: مخازن برای نظم‌بخشی به محتواهای مرتبط به کار می‌روند. ه عنوان مثال به جای فهرست کردن هر عنوان فرعی در یک زیربرگه، می‌توان از مخزن مانند منوی آکاردئون برای نمایش محتوا استفاده کرد.

مشاوره سئو سایت

ویژگی‌های اساسی UI کاربرپسند

یک رابط کاربری موفق، باید چندین ویژگی‌ اساسی داشته باشد. یکی از اساسی‌ترین مولفه‌ها این است که UI کاربردی باشد. فرآیند طراحی باید عملکرد فنی و عناصر بصری را متعادل کند تا سیستمی عملیاتی ایجاد کند که به آسانی قابل استفاده بوده و با نیازهای متغییر کاربر نیز سازگار باشد.

رابط کاربری باید قابل اعتماد باشد و همان‌طور که انتظار می‌رود، عمل کند تا رضایت کاربر را جلب نماید. به این ترتیب قابلیت اعتماد ایجاد می‌کند و به کاربران کمک می‌کند با سایت و برنامه ارتباط برقرار کنند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم رابط کاربری، قابلیت استفاده آسان از رابط است. کاربر باید به راحتی در تجربه بازدید از وب‌سایت یا برنامه شما غرق شود و بدون هیچ حواس‌پرتی نیازهای خود را برآورده کند. به این ترتیب تحت تأثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند لذت واقعی او را در نظرات و رفتارش هنگام استفاده از و‌سایت یا برنامه مشاهده کرد.

عناصر رابط کاربری

چرا رابط کاربری خوب کلید موفقیت محصول است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 0.017 ثانیه طول می‌کشد تا کاربران در مورد یک وب‌سایت نظر بدهند. تنها عامل مهم در این قضاوت فوری، ظاهر و احساس آن‌ها نسبت به وب‌سایت است. علاوه بر این، 94٪ از تصمیمات برای خروج از سایت مربوط به طراحی است؛ بنابراین . اگر به دنبال برندینگ هستید، باید استفاده از این رابط‌ها را جدی بگیرید.

همچنین بخوانید:

تبلیغات کلیکی چیست و چه تأثیری بر سئو سایت خواهد داشت؟

ویژگی های هاست خوب برای سئو سایت چیست؟

واضح است که رابط کاربری در تعیین موفقیت یک طراحی وب یا اپلیکیشن بسیار مهم است؛ و با توجه به اینکه اکثر شرکت‌ها این پلتفرم‌ها را به عنوان «ویترین مغازه» خود می‌بینند، ممکن است کسب‌وکار آن‌ها را نیز شکست دهد یا خراب کند. در اینجا به دلایل بیشتری برای اهمیت رابط کاربری خوب مهم اشاره می‌کنیم:

جذب بهتر کاربر

داشتن یک طراحی خوب برای اپلیکیشن یا وب‌سایت، یک راه عالی برای جذب مشتریان جدید است و می‌تواند برای شما مزیت رقابتی ایجاد کند. فرض کنید شما علاقه‌مند به خرید یک محصول هستید. دو شرکت این محصول را به یک قیمت مشابه عرضه می‌کنند. تنها تفاوت این است که پیمایش وب‌سایت یک شرکت واضح و ساده است، آنها را به خوبی با عناصر بصری زیاد به نمایش گذاشته و اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که به کاربر در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند.

در حالی‌که بالا آمدن سایت رقیب زمان‌بر است، پیمایش آن دشوار است و زمانی که محصول مورد نظر خود را پیدا می‌کنید، اطلاعات مناسبی در مورد آن ارائه نشده‌است! با این حساب شما کدام شرکت را برای خرید انتخاب خواهید کرد؟

حفظ بیشتر مشتری

طراحی رابط کاربری جذاب فقط به جذب مشتریان جدید کمک نمی‌کند. اگر استفاده از سایت یا برنامه شما ساده باشد، می‌توانید مطمئن باشید که آنها مرتباً باز خواهند گشت. رابط کاربری خوب، کاربران را تشویق می‌کند زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند؛ بنابراین شانس تبدیل را افزایش می‌دهد و شما فروش بیشتری خواهید داشت؛ علاوه‌ بر این احتمال پیوستن کاربران به پلتفرم‌های رقبای را نیز کاهش می‌دهد.

بهبود وفاداری به برند

اگر یک رابط کاربری خوب، کاربران نهایی را ترغیب کند که به سایت شما بازگردند، مطمئنا آن‌ها را تشویق می‌کند که با برند شما ارتباط برقرار کنند. مشتریان وفادار بسیار ارزشمند هستند، زیرا آنها شما را به دیگران نیز توصیه خواهند کرد.

قیمت سئو سایت

سخن پایانی

رابط کاربری نقطه دسترسی یک ماشین، محصول یا دستگاهی است که شخص با آن در تعامل است. برای اینکه رابط‌های کاربری واقعاً کاربرپسند باشند (چه صفحه نمایش داشته باشند یا نداشته باشند)، باید کاربردی، قابل اعتماد، قابل استفاده و لذت‌بخش باشند. آنها یک عنصر ضروری از تجربه کاربر هستند و نقش بسیار مهمی در ماندگاری برند ایفا می‌کنند. اگر رابط کاربری را به درستی در اختیار کاربران داخلی قرار دهید و آنها را درگیر خود نگه دارید، در راه ایجاد یک محصول موفق هستید. به یاد داشته باشید، بهترین رابط کاربری رابطی است که کاربران حتی متوجه استفاده از آن نمی‌شوند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.