چگونه تجربه کاربر بر سئو SEO تأثیر می‌گذارد؟

چگونه تجربه کاربر بر سئو SEO تأثیر می‌گذارد؟

دوران افزایش رتبه از طریق پر کردن کلمات کلیدی و بک لینک‌گذاری مدت‌هاست گذشته است. اکنون موتورهای جستجو تمرکز خود را بر رفتار و تجربه انسانی قرار داده‌اند. بهبود رتبه وب سایت به این معنی است که شما باید به اندازه سایر تاکتیک‌های سئو و حتی بیشتر، روی قابلیت استفاده سایت خود تمرکز کنید. در این مطلب به بررسی میزان تأثیرگذاری تجربه کاربر بر سئو می‌پردازیم. درحالی که از گذشته نیز می‌دانستیم که گوگل هنگام تعیین جایگاه سایت در فهرست نتایج جستجوهای خود از سیگنال‌های این فاکتور برای رتبه‌بندی پیج استفاده می‌کند، اما دامنه آن به تازگی مشخص شده است. چندین فاکتور مختلف در تجربه کاربر می‌تواند بر سئو شما تأثیرگذار باشد از جمله:‌ سرعت سایت، سازگاری با موبایل، ساختار پیوند یکتا یا permalink، محتوا، هدرها و … بیایید به هریک از این عوامل و اینکه چگونه می‌توانند رتبه وب‌سایت شما را در نتایج جستجو بالا ببرند، نگاهی بیاندازیم.

خدمات سئو سایت

تجربه کاربر چیست؟

تجربه کاربری UX)) به احساس یک فرد هنگام تعامل با یک وب‌سایت یا برنامه اشاره دارد و مورادی مانند آسان بودن استفاده، جذابیت بصری و لذت بردن از آن را نشان می‌دهد. به طور خلاصه، بهینه‌سازی UX شاخه‌ای از طراحی وب‌سایت است و به معنای تا حد امکان لذت‌بخش کردن تعامل کاربران با وب‌سایت یا برنامه شما است. تجربه کاربری خوب برای هر وب‌سایت یا برنامه‌ای ضروری است. اگر کاربران نتوانند نحوه استفاده از سایت شما را بیابند یا پیمایش آن را چالش برانگیز بدانند، احتمالا آن را ترک کرده و دیگر بازنخواهند گشت. این بهینه‌سازی بخشی از سئو محلی سایت است و با تجربه خارج از سایت متفاوت است.

 

تاثیر تجربه کاربری در سئو

فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر سئو

سئو و تجربه کاربری  هنگام ایجاد یک وب‌سایت با رتبه بالا دست به دست هم می‌دهند. وب‌سایت‌های با رتبه بالا بهترین شیوه‌های SEO را در ترکیب با طراحی UX بصری دنبال می‌کنند. طراحی UX خوب تعامل، ترافیک سایت و در نهایت رتبه‌بندی را بهبود می‌بخشد. در این جا به چندین جنبه از طراحی تجربه کاربر اشاره می‌کنیم که بیشترین تأثیر را بر سئوی سایت خواهند داشت.

مشاوره سئو سایت

سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهمترین فاکتورهای UX برای سئو است. نه تنها گوگل به صراحت از این ادعا حمایت کرده بلکه مطالعات نیز نشان می‌دهد که ۸۸.۵ درصد از بازدیدکنندگان، یک وب‌سایت را به دلیل زمان‌ بارگذاری کند، ترک می‌کنند. بهبود سرعت بارگذاری سایت شما راهی آسان برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در صفحه و افزایش نرخ تبدیل است. نکات زیر کمک می‌کند سرعت سایت خود را بالاتر ببرید:

  • بهینه‌سازی و فشرده سازی تصاویر؛
  • استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا (cdn) که صفحات را در چندین سرور توزیع می‌کند؛
  • کوچک کردن کدها به طوری که هنگام بارگذاری حافظه کمتری استفاده کنند؛

همچنین می‌توانید از ابزار  PageSpeed Insights گوگل استفاده کنید که نکات خاصی را در مورد معیارهای سرعت در اختیار شما قرار می‌دهد.

سازگاری با موبایل

گوگل از سال ۲۰۱۹ به طور رسمی اعلام کرده است که سازگاری وب‌سایت با موبایل را به عنوان فاکتوری در رتبه‌بندی خود در نظر می‌گیرد. در حال حاضر ۶۰ درصد جستجوها از طریق گوشی‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد و در نتیجه منطقی است که سئو موبایل برای بهبود سئوی سایت ضروری باشد. راه‌های زیادی برای سازگاری وب‌سایت با موبایل وجود دارد که دو نمونه از ساده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از طراحی ریسپانسیو که به طور خودکار طرح سایت شما را متناسب با هر اندازه صفحه نمایش، تنظیم می‌کند.
  • استفاده از URL‌های جداگانه برای تلفن همراه که به طور خاص  برای این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند.

همچنین می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل برای تست وب‌سایت خود در موبایل استفاده کرده و نکات خاصی در مورد بهبود سازگاری آن با تلفن همراه دریافت کنید

یوایکس در سئو

ثبات بصری

در طراحی، ثبات بصری یکی از مفاهیم مهمی است که باید در نظر گرفت؛ ثبات بصری به توانایی یک طراحی برای حفظ ظاهر و احساس ثابت، حتی در صورت تغییر اشاره دارد. این فاکتور در برند‌ینگ و بازاریابی بسیار مهم است؛ چرا که هویت بصری ثابت برای ساخت شخصیت برند ضروری است.

دستیابی به ثبات بصری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در طراحی سایت طرح کلی خود را نسبتا ساده نگه دارید و در عین حال امکان انعطاف‌پذیری در عناصر جداگانه را فراهم کنید. علاوه بر این، استفاده دقیق از رنگ، تایپوگرافی و تصاویر می‌تواند به ایجاد ظاهری منسجم کمک کند. با در نظر گرفتن این اصول، می‌توانید طرح‌های بصری جذاب و پایداری را در طول زمان ایجاد کنید.

ساختار Permalink کاربر پسند

پیوندهای یکتا، آدرس‌های دائمی پست‌ها و صفحات وبلاگ شما هستند. این لینک‌ها برای سئو اهمیت دارد زیرا به موتورهای جستجو ایده می‌دهند که پست یا صفحه شما درباره چیست؟ اگر Permalinkهای شما طولانی و خواندن آن دشوار است، موتورهای جستجو احتمالا در خزیدن و ایندکس کردن محتوا با مشکل روبه‌رو خواهند شد؛ که برای سئو بسیار خطرناک است. برای بهبود ساختار Permalink خود، از لینک‌های یکتای کوتاه و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل برای ارسال نقشه سایت خود استفاده کنید و به گوگل کمک کنید محتوای شما را سریع‌تر ایندکس کند.

همچنین بخوانید:

تأثیر شبکه‌ های اجتماعی به روی سئو

رپورتاژ در سئو چیست + مزایای انتشار رپورتاژ آگهی

منوها و هدرها

یکی از مشکلات سئو و رتبه‌بندی این است که سایت‌های دارای نویگیشن پیچیده‌ای هستند. ناوبری ساده استفاده از سایت را آسان‌تر کرده و به کاربران کمک می‌کند در زمان‌ کمتر و با سردرگمی‌ کمتر به مطلب مورد نظر خود برسند. منوها و هدرها نقش مهمی در نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت شما دارند. آن‌ها باید به راحتی قالب درک و استفاده باشند، در غیر این صورت کاربر صفحه را ترک می‌کند.

این فاکتورها از چند جهت بر سئوی شما تأثیرگذار است. از یک سو روی نرخ پرش تأثیر می‌گذارد؛ نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی است که تنها پس از مشاهده یک صفحه، سایت شما را ترک می‌کنند، این نرخ به گوگل نشان می‌دهد که سایت شما با آنچه کاربران به دنبال آن هستند، مرتبط نیست.  دوما می‌تواند بر نرخ کلیک شما تأثیر بگذارد؛ نرخ کلیک درصد افرادی است که پس از دیدن لینک سایت شما در موتورهای جستجو روی آن کلیک می‌کنند. نرخ کلیک پایین سیگنالی برای موتورهای جستجو است که صفحه خاص شما، اطلاعات مورد نیاز کاربران را ارائه نمی دهد.

چگونه می‌توان تجربه کاربر را بهبود بخشید؟

با توجه به فاکتورهایی که در بالا معرفی کردیم، تجربه کاربری را می‌توان به روش‌های مختلفی بهبود بخشید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که پیمایش سایت آسان است و کاربران می‌توانند آنچه را که به دنبال آن هستند، سریع و آسان پیدا کنند. سپس مطمئن شوید که سایت از نظر بصری جذاب است و از فضای خالی، رنگ و سایر عناصر طراحی برای ایجاد یک تجربه زیباشناختی استفاده می‌کند.نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است که سایت به سرعت بارگذاری می‌شود و محتوای آن در همه دستگاه‌ها قابل دسترسی است. با انجام این مراحل می‌توانید تجربه کاربری را بهبود ببخشید و سایت خود را کاربرپسندتر کنید.

قیمت سئو سایت

جمع‌ بندی

تجربه کاربری همیشه بخش مهمی از سئو بوده، اما در سال‌های اخیر برجسته‌تر شده است؛ چرا که الگوریتم‌های گوگل به طور فزاینده‌ای پیچیده شده‌اند و اکنون در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تأکید بیشتری بر تجربه کاربر دارند. کسب و کارها با ایجاد وب‌سایتی آموزنده، که استفاده از آن آسان است، می‌توانند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند و شانس خود را برای رتبه‌بندی بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو افزایش دهند. تجربه کاربری بخش مهمی از هر استراتژی موفق سئو در بازار رقابتی امروزی است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.