تبلیغات کلیکی چیست و چه تأثیری بر سئوی سایت خواهد داشت؟

تبلیغات کلیکی چیست و چه تأثیری بر سئو سایت خواهد داشت؟

هر کسب‌وکاری که در دنیای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ راه‌اندازی می‌شود، یک هدف را دنبال می‌کرد: بیشتر دیده شدن و جذب مخاطب! شما برای معرفی خدمات خود باید دیده شوید؛ هرچه تعداد بازدید از وب‌سایت و صفحه شما بالاتر باشد، احتمال جذب مخاطبان هدف برای شما بالاتر خواهد رفت. سئو و تبلیغات کلیکی دو استراتژی بسیار کاربردی برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل هستند. اما کدام‌یک از این دو روش بهتر کار می‌کند؟ آیا استراتژی بازاریابی شما باید SEO باشد یا PPC؟ آیا تبلیغات کلیکی بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید. در این مطلب به معرفی تبلیغات کلیکی (pay-per-click) و تأثیر این استراتژی بر سئو سایت می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی یا PPC یک روب تبلیغاتی نستبا جدید است که در آن پوستر تبلیغاتی شما در رسانه‌های اجتماعی، صفحه نتایج گوگل و یا سایت‌های دیگر منتشر می‌شود، اما به جای آنکه شما برای انتشار تبلیغ هزینه‌ای پرداخت کنید، به ازای هر بار که روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌شود، هزینه پرداخت خواهید کرد.  در واقع هر ریالی که برای این نوع تبلیغ پرداخت می‌شود، تبدیل به یک بازدیدکننده هدف‌مند خواهد شد. این نوع تبلیغات انواع بسیار متفاوتی دارد و می‌تواند به صورت متن، تصویر، فیلم و یا ترکیبی از آن‌ها منتشر شود.

تبلیغات موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات کلیکی به شمار می‌رود که به راحتی شما را در صفحه اول نتایج گوگل معرفی می‌کند. هر زمان که کاربران جستجوی در ارتباط با زمینه کار شما انجام دهند، گوگل تبلیغ شما را به آن‌ها نشان خواهد داد و احتمال ورود آن‌ها به صفحه شما بالا خواهد رفت.

تعریف تبلیغات کلیکی

استراتژی PPC چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ترافیک را از طریق تبلیغات پولی به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کند. در این نوع تبلیغات ابتدا باید نوع کمپین خود را مشخص کنید. مخاطبان، دستگاه‌ها، مکان و برنامه‌ریزی کمپین را تعیین کرده و سپس بر اساس بودجه و استراتژی خود، تبلیغ‌تان را بسازید و صفحه فرود را نیز مشخص کنید.

مشاوره سئو سایت

تبلیغات کلیکی در گوگل ادز

گوگل ادز یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تبلیغاتی PPC در جهان است. هربار که یک جستجو انجام می‌شود، گوگل مجموعه‌ای از سایت‌های برنده را بر اساس ترکیبی از عوامل از جمله کیفیت محتوا، ارتباط کلمات کلیدی، کمپین‌های تبلیغاتی و … به مخاطبان خود معرفی می‌کند. بازاریابان از تبلیغات گوگل برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص استفاده می‌کنند و برای اطمینان از اینکه برند آن‌ها جلوتر از نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می‌شود، پول پرداخت می‌کنند.

فرض کنیم شما برای کلمه کلیدی «اجاره خانه در محدوده نیاوران» پیشنهاد می‌دهید، به این ترتیب به گوگل می‌گویید که آگهی شما را برای جستجوهایی نشان دهد که درباره اجاره خانه هستند. گوگل بر اساس ارتباط تبلیغ شما با کلمه کلیدی، نرخ کلیک مورد انتظار شما و کیفیت صفحه فرود یک امتیاز کیفی بین یک تا ده به شما اختصاص می‌دهد. سپس امتیاز کیفیت شما در حداکثر قیمت پیشنهادی برای هر کلیک ضرب شده و رتبه تبلیغ شما مشخص می‌شود. تبلیغاتی که بالاترین امتیاز رتبه آگهی را دارند، در صفحه اول نتایج منتشر خواهند شد.

مزایای تبلیغات کلیکی

 استراتژی سئو

برای اینکه بتوانیم بین دو استراتژی تبلیغات کلیکی و سئو مقایسه‌ای انجام دهیم و تأثیر آن‌ها را بر یکدیگر بسنجیم، باید اشاره مختصری به استراتژی سئو داشته باشیم:

سئو روی ترافیک ارگانیک کار می‌کند، به عبارت ساده، سئو از طریق شناسایی عملکرد موتور جستجوی گوگل ترافیکی را افزایش می‌هد که به صورت سرچ ارگانیک وارد سایت شما می‌شود. گوگل نتایج جستجوی خود را بر اساس یک الگوریتم تعیین می‌کند و فرآیند تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها محرمانه و اختصاصی است. اما متخصصان خوب سئو می‌دانند چگونه سایت‌ها را در نتایج جستجو ارتقا دهند. هرچه سایت شما جایگاه بالاتری در فهرست نتایج گوگل داشته باشد، بازدیدکنندگان بیشتری خواهد داشت.

آیا تبلیغات کلیکی از سئو پشتیبانی می‌کنند؟

تبلیغات کلیکی و سئو دو روی سکه دیجیتال مارکتینگ هستند. در حالی که برخی از کسب‌وکارها به دنبال نتایج سریع تبلیغات پرداخت به ازای کلیک و هدف قرار دادن کلمات کلیدی PPC هستند، برخی دیگر می‌خواهند روی دیده شدن فهرست ارگانیک سرمایه‌گذاری کنند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا PPC می‌تواند روی نتایج سئو تأثیرگذار باشد؟ پاسخ گوگل به این پرسش منفی است: « اولین مسئولیت گوگل ارائه مرتبط‌ترین نتایج ممکن به کاربران است. اگر کسب‌وکارها می‌توانستند برای رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو پول بپردازند، کاربران اطلاعات مورد نظر خود را دریافت نمی‌کردند.»

اما اگر عمیق‌تر بررسی کنیم، می‌بینیم که به هر حال استفاده از PPC تأثیرات غیر مستقیمی برای سئو در پی خواهد داشت.

همچنین بخوانید:

اعتبار دامنه سایت (Domain Authority) چیست؟

سئو موبایل؛ جهش بزرگ را شروع کنید!

اثرات غیر مستقیم تبلیغات کلیکی بر سئو

  • کاربرانی که تبلیغ شما را در صفحه نتایج گوگل می‌بینند، احتمالا روی نتایج جستجوی ارگانیک شما نیز کلیک خواهند کرد.
  • جستجوگرانی که قبلا با برند شما از طریق تبلیغات آشنا شده‌اند، بیشتر احتمال دارد روی اسم شما در فهرست نتایج کلیک کنند.
  • لینک‌ها در تبلیغات پولی می‌توانند ترافیک سایت را افزایش دهند که به نوبه خود می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن سایت از طریق رسانه‌های اجتماعی باشد.

همچنین گوگل از ترافیک و تعامل سایت شما به عنوان بخشی از الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود استفاداه می‌کند. اگر تبلیغات پولی به طور موثر ترافیک را به سمت سایت شما هدایت کند، رتبه‌بندی ارگانیک سایت شما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. با این حال، این یک فاکتور کوچک از 230+ فاکتور در الگوریتم‌های گوگل است، بنابراین تأثیر آن قابل توجه نخواهد بود.

کدام‌یک برای کسب‌وکار شما بهتر است؟ سئو یا تبلیغات کلیکی؟

انتخاب بین این دو استراتژی کاملا بستگی دارد که شما چه هدفی برای کسب‌وکار خود تعریف کرده‌اید؟  زیرا هر دو این استراتژی‌ها به روش خودش به شناسایی برند شما کمک خواهد کرد. سئو ابزاری است که شما را در صدر فهرست گوگل قرار داده و شانس دیده شدن شما را افزایش می‌دهد، سئو رایگان ولی زمان‌بر است و نتایج آن در بلند‌مدت دیده می‌شود. تبلیغات کلیکی روشی سریع برای هدف قرار دادن مخاطبان است، این روش با وجودی که هزینه‌بر است ولی در کوتاه مدت ترافیک را به سمت سایت شما هدایت می‌کند.

بنابراین برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود نمی‌توانید تنها بر تلاش‌های PPC برای رتبه‌بندی ارگانیک تکیه کنید، و یا سئو را راه‌حل قطعی و نهایی بدانید. استراتژی‌ بازاریابی شما باید بر اساس شرکت شما و اهداف منحصر به‌فردی که دارید، مشخص شود؛ که می‌تواند ترکیبی از استراتژی سئو و تبلیغات کلیکی باشد. برای تعیین استراتژی خود، بهتر است از مشاوره کسب‌وکار استفاده کنید.

قیمت سئو سایت

ترکیب سئو و PPC

مزایایی ترکیب این دو استراتژی عبارتند از:

  1. بازاریابی مجدد و قیف فروش: به طور کلی بازاریابی مجدد به معنای نمایش یک تبلیغ PPC به شخصی است که قبلا از وب‌سایت شما بازدید کرده است. هرچه افراد بیشتری از سایت شما بازدید کنند، تعداد مخاطبان شما برای هدف‌گیری بیشتر می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید شما در زمینه فروش لوازم خانگی کار می‌کنید، کاربر از طریق جستجوی ارگانیک گوگل به سایت شما هدایت شده و یک مطلب در مورد انواع ظروف پلاستیکی آشپزخانه مطالعه کرده و سایت را ترک کرده است. یک هفته بعد تبلیغی با عنوان ۱۵٪ تخفیف لوازم آشپزخانه منتشر می‌کنید و کاربر با کلیک روی آن، قیمت فعلی ظروف پلاستیکی را نگاه می‌کند. یک روز بعد تبلیغی با عنوان ۲۰٪ تخفیف ظروف پلاستیکی آشپزخانه منتشر می‌کنید و کاربر دوباره به سایت شما باز می‌گردد و در نهایت خرید می‌کند.
  2. تبلیغات کلیدی به عنوان یک پلتفرم برای استراتژی کلمات کلیدی: گوگل ادز مکان مناسبی برای اجرای آزمایشی استراتژی کلمات کلیدی است. به طور ارگانیک سایت ممکن است برای عباراتی رتبه‌بندی شود که شما کشف نکرده‌اید، و می‌توانید در تلاش‌های PPC خود آن‌ها را پیدا کنید.
  3. تمرکز بر بخش‌های جدید یا ضعیف: همه محصولات یا خدمات یک وب‌سایت نمی‌توانند رتبه‌بندی ارگانیک خوبی داشته باشند.برخی بخش‌ها یا محصولات رتبه ضعیف‌تری خواهند داشت که استفاده از PPC روی این بخش‌ها می‌تواند این ضعف را جربان کند.
  4. مدیریت بودجه: اگر یک قسمت از وب‌سایت شما نتایج ارگانیک خوبی دارد، می‌توانید آن قسمت را از تبلیغات پولی حذف کنید و به جای آن سرمایه خود را روی بخش‌های ضعیف‌تر هزینه کنید.
  5. تجزیه‌و تحلیل اطلاعات: می‌توانید از اطلاعاتی که در کمیپن‌های تبلیغاتی خود جمع‌آوری می‌کنید، برای استراتژی‌های داخلی سئو استفاده کنید. هر کلیک اطلاعات بیشتری در مورد مشتری هدف، هدف جستجو و مسائلی که برای کاربران جذاب است، در اختیار شما خواهد گذاشت.

جمع‌ بندی

در این مطلب با استراتژی تبلیغات کلیکی، تفاوت آن با سئو و تأثیری که بر دیده شدن برند شما دارد صحبت کردیم. هر دو استراتژی PPC و SEO به تنهایی می‌توانند بخشی از موفقیت شما را در بازاریابی دیجیتال تأمین کنند اما استفاده از یک استراتژی ترکیبی می‌تواند با افزایش حجم کلیک روی سایت، آگاهی از برند شما را افزایش دهند و حداکثر نتایج را از سرمایه‌گذاری برای شما در پی داشته باشد.

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.