مدت‌ زمان سئو سایت شرکتی چقدر است؟

مدت‌ زمان سئو سایت شرکتی چقدر است؟

اگر صاحب سایت هستید و می‌خواهید برای بهره‌وری بیشتر و عملکرد بهتر سایت خود، تولید محتوا و سئو را به افراد متخصص واگذار کنید، حتماً برایتان سؤال پیش می‌آید که این فرایند سئو، چه مدت زمانی طول می‌کشد؛ در این مطلب می‌خواهیم به پاسخ این سؤال بپردازیم.

خدمات سئو سایت

مدت زمان سئو سایت های شرکتی

اکثر متخصصان سئو در سراسر دنیا می‌گویند که در بازه زمانی ۶ الی ۱۲ ماه نتایج خوبی را از سئو خواهید دید. در نگاهی دقیق‌تر می‌توان گفت که ۸۲% از متخصصان سئو بر این باورند که حدود ۶ ماه زمان می‌برد تا سایت شما برای یک محتوا یا یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی شده و افزایش ترافیک ناشی از سئو شدن سایت را ببینید.

علاوه بر این متخصصان در این مورد باهم اتفاق‌نظر دارند که حدود ۱۲ الی ۲۴ ماه نیز طول می‌کشد تا نتایج کامل استراتژی‌های سئو را شاهد باشید و به رتبه‌های برتر گوگل برسید. ضمناً از این زمان به بعد هر چه می‌گذرد، وضعیت سایت شما بهتر و بهتر و ترافیک دریافتی آن نیز بیشتر می‌شود. 

اولین آثار و نتایج سئو بعد از چند وقت مشهود می‌شوند؟

وقتی استارت سئو سایت می‌خورد، اولین اثری که می‌بینید، کاربران اندکی هستند که هر چند وقت یک‌بار وارد سایت شما خواهند شد. اما باید بدانیم که چنین نتیجه‌ای را چه مدت بعد از شروع سئو می‌توانیم مشاهده کنیم؟ ۷۵% از متخصصان سئو اعتقاد دارند که این نتایج اولیه و ضعیف را می‌توان حدود دو الی سه ماه بعد از شروع سئو مشاهده کرد.

زمان لازم برای سئو کردن سایت

برای سئو کردن سایت باید چه‌قدر زمان نیاز داریم؟

شاید برایتان سؤال شده باشد که یک سئوکار حرفه‌ای برای بهینه‌سازی یک سایت باید چه مقدار زمان صرف کند؟

۴۰% از متخصصان سئو می‌گویند که ۴ الی ۷ ساعت کار کردن در هفته می‌تواند برای رسیدن به سطح نرمالی از سئو کافی باشد. اما نظر ۶۰% از متخصصان سئو این است که برای سئو سایت شرکتی  باید بین ۴ الی ۱۵ ساعت در هفته  وقت گذاشت. البته اگر وضعیت فعلی سایت چندان مساعد نباشد، این زمان می‌تواند به بیش از ۱۵ ساعت در هفته هم بکشد، البته این زمان با گذشت زمان کمتر می‌شود. چراکه در شروع کار اصلاحات و اقدامات اساسی نیاز داریم که بعدتر به این کارها نیازی نیست.

اگر بیشتر از دو سال است که سئو خود را به دست سئوکاری سپرده‌اید و هنوز نتیجه نگرفته‌اید، باز هم باید تأمل کنید و یقیناً تجدید نظر. پروژه شما هرچقدر هم که سخت باشد، بالأخره در زمان 2 سال باید به حدی از موفقیت رسیده باشد و سایت شما با کلمات کلیدی محدودی در جایگاه های برتر دیده شود. پس اگر غیر از این است، یعنی زمان و هزینه شما احتمالاً دارد بیهوده مصرف می‌شود.

مشاوره سئو سایت

چرا مدت‌ زمان سئو سایت طولانی است؟

هدف اصلی گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجوی این است که بتوانند سایت‌ها و محتواهای معتبر را بالاتر از سایت‌های دیگر نشان دهند. تا جایی که اگر سایتی حداقل استانداردهای آن‌ها را رعایت نکند، اصلاً آن را رتبه‌بندی نکنند و در لیست نتایج نشان ندهند.

برای این که بتوانیم اعتبار سایت خود را به این موتورهای جست‌وجو ثابت کنیم، باید چند مرحله را پشت سر بگذاریم:

  1. آگاه شدن موتورهای جست‌وجو از موجودیت این سایت (با پیاده‌سازی اصول مقدماتی سئو)
  2. ایندکس‌شدن سایت
  3. کراول شدن سایت توسط ربات‌های کراولر (کراولرها ربات‌های گوگل هستند که برای آنالیز سایت آن را کراول می‌کنند که به این فرآیند خزش سایت هم می‌گویند)
  4. رتبه‌بندی سایت (یعنی این سایت بنا به سطح سئو خود، رتبه‌ای را از موتورهای جست‌وجو دریافت می‌کند. این رتبه می‌تواند مربوط به صفحه اول یا حتی مربوط به صفحات دوم به بعد باشد)

علت طولانی بودن سئو سایت

اما دو مورد دیگر هستند که این مدت‌زمان را کمی طولانی‌تر می‌کنند:

  1. سندباکس: ایندکس‌شدن سایت و رتبه‌بندی آن، یک مرحله به نام سندباکس (Sand Box) وجود دارد. هرچند خود گوگل تا به امروز وجود چنین مرحله‌ای را تأیید نکرده است؛ اما تجربه‌ای که سئوکاران سراسر دنیا دارند، وجود چنین بازه زمانی را تأیید می‌کند. به طور مختص، سندباکس فضایی آزمایشی است که گوگل سایت‌های جدید را برای مدتی در آن قرار می‌دهد. اگر این سایت توانست در این مدت اعتماد گوگل را جلب کند (در این مدت فعالیت مستمر و باکیفیتی داشته باشد)، گوگل آن را رتبه‌بندی می‌کند.توجه کنید تا زمانی که سایت در سندباکس است و هنوز رتبه‌بندی نشده، کاربران اصلاً این سایت را در صفحات نتایج گوگل نخواهند دید.
  2. قوانین گوگل: این یک قاعده کلی است که هر چه قوانین گوگل را کمتر رعایت کنیم، جایگاه کم‌ارزش‌تری نیز خواهیم داشت. نکته مهم این است که اگر بخواهیم طبق استانداردهای گوگل پیش برویم، باید صبر داشته باشیم. به‌ عنوان مثال می‌دانیم که هر چه بک‌لینک‌های بیشتری داشته باشیم، مدت‌ زمان سئو سایت نیز کمتر خواهد بود. پس یکی از راه‌ها این است که به سراغ خرید بک‌لینک‌های زیاد برویم. اما گوگل ارزشی برای بک‌لینک‌های پولی قائل نیست، به همین دلیل سایت‌ها را رصد می‌کند و اگر متوجه رشد غیرطبیعی بک‌لینک‌ها شود، آن سایت با گوگل پنالتی مواجه خواهد شد. .در گوگل قوانینی ازاین دست زیاد داریم؛ بنابراین اگر بخواهیم مدت‌ زمان سئو سایت را از حد نرمال آن کمتر کنیم، باید قوانین گوگل را دور بزنیم که این مسئله می‌تواند برای سایت بسیار خطرناک باشند و حتی باعث پنالتی شدن سایت شوند.

همچنین بخوانید:

چه زمانی به مشاوره در سئو نیاز است؟

چرا سئو سایت شرکتی یا خدماتی اهمیت دارد؟

هیچ قاعده کلی و پیش‌بینی شده‌ای برای محاسبه مدت‌زمان سئو سایت وجود ندارد.

اگر قصد دارید سئو سایت خود را شروع کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید همواره در این فرآیند به‌خاطر داشته باشید این است که مدت‌ زمان سئو سایت به دلایل متعددی بستگی دارد. بعضی از این موارد از قبل مشخص‌اند. به‌ عنوان مثال ما می‌دانیم که محتوای خوب همیشه می‎تواند سرعت سئو شدن سایت را افزایش دهد. اما دراین‌بین، بعضی از عواملی که این مدت‌زمان را کوتاه‌تر یا بادنتر می‌کند، قابل پیش‌بینی نخواهند بود. الگوریتم‌های گوگل دائماً به‌روزرسانی می‌شوند؛ بنابراین شاید از ماه دیگر یکی از قوانین گوگل عوض شود. در این صورت باید استراتژی جدیدی مطابق با این قوانین را طرحی و پیاده‌سازی کرد. لازم به ذکر است که مدت‌ زمان سئو سایت در هیچ دو سایتی یکسان نیست!

چه عواملی بر مدت‌زمان سئو سایت تأثیر دارند؟

اگر بخواهیم به همه عوامل مؤثر بر  مدت زمان سئو سایت اشاره کنیم، باید لیست بلند بالایی از الگوریتم‌های گوگل را مرور کنیم. اما باید بدانید که سه عامل هستند که از همه فاکتورهای دیگر برای گوگل مهم‌تر هستند، این عوامل عبارت‌اند از:

  • بازار رقابت
  • عمر سایت
  • محتوا
  • بک‌لینک‌ها

بنابراین برای تسریع مدت‌زمان سئو سایت، می‌توانید تمرکز استراتژی‌های خود را روی این چهار مورد قرار دهید.

قیمت سئو سایت

جمع‌ بندی

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین یا سئوکاران تازه‌وارد انتظار دارند که نتیجه سئو را در طول یک یا دو ماه ببینند. اما چیزی که تجربه افراد متخصص بیان می‌کند این است که برای داشتن ترافیک از طریق گوگل، حداقل ۶ ماه زمان لازم است؛ بنابراین بسته به میزان تلاشی که برای سئو داریم، مدت‌زمان سئو سایت می‌تواند طولانی‌تر هم باشد. از طرف دیگر به یاد داشته باشید که لازمه رسیدن به رتبه‌های اول گوگل توجه کافی به سئو سایت است؛ اما ماندن در این جایگاه به‌مراتب تلاش بیشتری را نیاز خواهد داشت زیرا رقبای شما نیز در حال تلاش‌اند تا بتوانند این جایگاه را از آن خود کنند؛ بنابراین تا زمانی که هنوز به این سایت نیاز دارید و می‌خواهید آن را سر پا نگه دارید و به‌خصوص اگر هنوز به دنبال پیشرفت وضعیت سایتتان هستید، فرآیند سئو باید ادامه داشته باشد مگر اینکه بخواهید سایت خود را به‌کلی رها کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.