نقشه سایت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

نقشه سایت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

آیا موتورهای جستجو کل وب‌سایت شما را ایندکس می‌کنند؟‌ آیا هر صفحه از وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو قابل خزش است؟ اگر پاسخ شما منفی است، به یک نقشه سایت یا Sitemap نیاز دارید. نقشه سایت به عنوان یک دایرکتوری و یا راهنمای ساده تعریف می‌شود که تمامی اطلاعات صفحه را به همراه سایر جزئیات دسته‌بندی می‌کند. کار موتورهای جستجو خزیدن روی نقشه سایت برای یافتن و شناسایی اطلاعاتی است که کاربر در جستجوی آن است. برای کاربران، نقشه سایت مانند راهنما عمل کرده و سایت را کاربرپسند خواهد کرد. وب‌سایت‌هایی که نقشه سایت دارند منسجم‌تر هستند و کاربران به راحتی می‌توانند بخش‌های مختلف وب‌سایت و لینک‌ها را در یک صفحه مشاهده کنند. در واقع می‌توان نقشه سایت را مانند یک اسکلت و پایه در نظر گرفت.

خدمات سئو سایت

نقشه سایت چیست؟

این روزها رقابت در بین وب‌سایت‌ها برای دستیابی به رتبه‌های بالا در گوگل به قدری شدید است که دیگر نمی‌توان برای دیده شدن سایت در صفحه اول نتایج جستجو، تنها به بهینه‌سازی سایت اکتفا کرد. اینجاست که استفاده از گزینه‌های دیگری مانند استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما، برد کرامب، نقشه سایت و دیگر ابزارها اهمیت خود را نشان می‌دهند. نقشه سایت به دو نوع اصلی HTML و XML تقسیم می‌شوند:

سایت مپ چیست

 نقشه‌های سایت XML

ساختاری منحصر به فرد دارند و توسط کاربر نهایی دیده نمی‌شوند، بلکه راهی هستند که موتور جستجو را از محتوای داخل صفحات وب‌سایت، تعداد دفعات به‌روزرسانی صفحات و ارتباط صفحات با یکدیگر مطلع می‌کنند.  شما می‌توانید سلسله مراتب یا اولویت محتوای وب‌سایت خود را در قالب XML سفارشی‌ کنید. هنگام ایجاد نقشه سایت، می‌توانید از کلمات کلیدی برای ایجاد نقشه خاص وب‌سایت خود استفاده کنید و رتبه خود را بالاتر ببرید.

 نقشه‌های سایت HTML

هنگامی که یک نقشه سایت در HTML ایجاد می‌شود، و در صفحه اصلی وب‌سایت قرار می‌گیرد، به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تمام اطلاعاتی که در صفحه‌های دیگر وب‌سایت قابل دسترسی است، در همان صفحه اول مشاهده کنند. در نتیجه تعداد صفحاتی که توسط موتور جستجو ایندکس می‌شوند، رشد کرده و رتبه بالاتری برای وب‌سایت ایجاد می‌کند. هنگام ایجاد این نقشه‌ها باید مطمئن شوید که هر لینک جداگانه با توضیحات مختصری محتوای آن لینک پیوند دارد. سپس کلمات کلیدی را در مورد اطلاعات این تگ‌ها اضافه کنید. در نتیجه موتور جستجو نقشه سایت را غنی از کلمات کلیدی مرتبط تشخیص می‌دهد و رتبه شما را بالاتر می‌برد.

تفاوت نقشه‌های سایت HTML و XML

ساده‌ترین توضیح این است که HTML برای کاربران نوشته شده است ولی XML برای کمک به خزیدن موتورهای جستجو است. یک پروتکل نقشه سایت XML فایلی است که تمام فعالیت‌های پشت صحنه در یک وب‌سایت را نشان می‌دهد. نه تنها URL‌های اصلی سایت، بلکه تمام URL‌های داخل سایت به همراه متادیتاهای مرتبط، تغییرات مداوم، اهمیت صفحات، به‌روزرسانی‌ها و … در این فایل قابل دسترسی است.

HTML فقط یک نمای کلی از سایت است و صرفا به صفحات و اطلاعاتی می‌پردازد که یک کاربر باید به آنها توجه کند. به عنوان مثال اگر  در یک وب‌سایت به دنبال سبد خرید یا صفحه «تماس با ما» هستید و نمی‌توانید آن را پیدا کنید، کافی است به نقشه سایت بروید. در حالی که این فایل‌ها برای کاربر طراحی شده، اما می‌تواند به پیج رنک گوگل نیز کمک کند زیرا سایت شما کاربرپسند است و همین یک امتیاز برای گوگل به‌شمار می‌رود.

مشاوره سئو سایت

نقشه سایت چگونه به سئو و بازدیدکنندگان شما کمک می‌کند؟

نقشه سایت جز سئوی تکنیکال به شمار می‌رود و به دقیقا به گوگل و موتورهای جستجو اعلام می‌کند چه اطلاعاتی در صفحات مختلف وب‌سایت شما موجود است. آخرین بار کی صفحات شما به‌روزرسانی شده‌اند، محتوای شما چه اهمیتی دارد و …. علاوه بر این، استفاده از نقشه سایت صفحات وب‌سایت شما را کاربرپسند می‌کنند و بازدیدکنندگان به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از نقشه سایت برای کاربران و موتورهای جستجو اشاره می‌کنیم:

  • محتوای پویا: اگر در سایت خود از URL و محتوای پویا زیاد استفاده کرده‌اید، نقشه سایت می‌تواند به خزنده‌ها در مرتب‌سازی و ایندکس‌ کردن محتوا کمک کند.
  • آرشیو: اگر سایت شما تعداد زیادی صفحه وب آرشیو شده دارد که به یکدیگر پیوند ندارند، نقشه سایت به خزنده‌ها کمک می‌کند که تمام محتوای شما را به درستی شناسایی کنند.
  • سایت جدید:‌ اگر وب‌سایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید و هنوز لینک‌های ورودی زیادی ندارید که در الگوریتم موتورهای جستجو برای ایندکس بسیار مهم هستند؛‌ می‌توانید با ارسال نقشه سایت این باگ را جبران کنید.
  • صفحات غیر قابل پردازش: اگر در صفحات سایت خود از فلش یا جاوا استفاده کرده باشید، این صفحات برای موتورهای جستجو قابل خزیدن و کشف نیستند. نقشه سایت به اصلاح این مشکل کمک می‌کند.
  • آپدیت اطلاعات: همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم پروتکل‌های نقشه سایت به مدیر وب‌سایت اجازه می‌دهد اطلاعات مهمی مانند آخرین زمان به‌روز رسانی، تعداد دفعایت به‌روزرسانی و اهمیت صفحه در رابطه با بقیه سایت را به موتورهای جستجو ارسال کند.

نقش سایت مپ در سئو

نحوه پیاده‌سازی نقشه سایت

اجرا و پیاده‌سازی نقشه سایت یک فرآیند دو مرحله‌آی است: ابتدا باید فایل پروتکل نقشه سایت را ایجاد کنید و سپس آن را برای موتورهای جستجو ارسال نمایید.

راه‌اندازی نقشه سایت

می‌توانید نقشه‌های سایت را بسیار آسان و به کمک نرم‌افزارها و منابع رایگان موجود در اینترنت به صورت خودکار راه‌اندازی کنید. با جستجو در گوگل می‌توانید این نرم‌افزارها را از سایت‌هایی که نرم‌افزارهای رایگان ویندوز را ارائه می‌کنند، پیدا کنید. به عنوان مثال سایت gsitecrawler.com نرم‌افزاری ارائه می هد که با استفاده از راه‌اندازی یک برنامه هدایت‌کننده ( wizard ) تمام URL‌های موجود در یک سایت را پیدا کرده و آن‌ها را در قالب XML مناسب برای موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

همچنین می‌توانید به طور مستقیم از نسخه‌های بتای جدید Google Sitemap Generator در گوگل استفاده کنید. این ابزار مستقیما روی سرور وب سایت شما نصب می‌شود و به طور خودکار یک فایل پروتکل نقشه وب‌سایت تولید می‌کند. این ابزار برای نظارت بر ترافیک وب و شناسایی به‌روزرسانی‌های اتوماتیک وب‌سایت نیز کارآیی دارد.

هنگام تولید فایل‌های نقشه سایت، باید درباره حریم خصوصی هشدار داده شود. زمانی که از این نرم‌افزارهای خودکار استفاده می‌کنید، ممکن است URL‌هایی داشته باشید که حاوی اطلاعات خصوصی کاربر هستند که نمی‌خواهید آن‌ها را با موتورهای جستجو به اشتراک بگذارید؛ بنابراین باید  اطلاعات ایجاد شده در فایل را قبل از ارسال به موتورهای جستجو، فیلتر کنید.

همچنین بخوانید:

منظور از متا تگ چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

تگ کنونیکال و تاثیر آن بر سئو؛ عواقب عدم استفاده از تگ کنونیکال!

ارسال نقشه سایت به موتورهای جستجو

پس از ایجاد یک فایل نقشه سایت، باید موتورهای جستجو را در مورد وب‌سایت خود مطلع کنید. حتی اگر فایل نقشه را به صورت خودکار ایجاد کرده باشید، باز هم باید به صورت دستی آن را به موتورهای جستجو ارسال کنید.

اگر از دستورالعمل‌های موتورهای جستجو پیروی کنید، ارسال نقشه سایت فرآیند بسیار ساده‌ای است. به عنوان مثال می‌توانید از طریق Webmaster Tools فایل‌های نقشه سایت را به گوگل ارسال کنید.

علاوه براین موتورهای جستجوی اصلی (گوگل و یاهو) توافق کرده‌اند که اگر شما یک خط متنی به فایل robots.txt خود اضافه کنید، فایل‌های نقشه سایت شما توسط خزنده‌های آن‌ها خوانده شود. این خط عبارت است از:‌

Sitemap: http://www.yoursite.com/sitemap.xml

قیمت سئو سایت

سخن نهایی

مهم نیست که امروز وب‌سایت خود راه‌اندزای کرده‌اید و یا یک وب‌سایت قدیمی با مطالب بسیار زیاد در اختیار دارید؛ همان‌طور که اشاره شد، یک وب‌سایت با هر اندازه‌ای را می‌توان در یک فایل پروتکل نقشه سایت خلاصه کرد. استفاده از این ابزار به موتورهای جستجو کمک می‌کند مطالب وب‌سایت شما را پردازش کرده، میزان ارتباط آن‌ها را با هم درک کنند و علاوه بر این از به‌روزرسانی‌های شما مطلع شوند. به جز موارد بالا، استفاده از نقشه وب‌سایت، سایت شما را کاربرپسند می‌کند و اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان به راحتی به مطالبی که به دنبال آن هستند، دسترسی داشته باشند.

بنابراین می‌بینید که نقشه سایت یک ابزار بسیار مهم برای بالا بردن بازدید از وب‌سایت شما خواهد بود. اگر درحال بهبود سئوی وب‌سایت خود هستید، نقشه سایت ابزار خوبی برای ایندکس شدن در موتورهای جستجو به‌شمار می‌رود. ممکن است زمان‌بر و خسته‌کننده به نظر برسد اما در مقابل نتایج چشم‌گیری که در رنکینگ شما به ارمغان می‌آورد، حتما ارزش صرف وقت را خواهد داشت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.