بردکرامب breadcrumb چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

بردکرامب breadcrumb چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

بردکرامب که نشانگر صفحات وب نیز نامیده می‌شود به نوعی علامت گذاری است که سلسله مراتب صفحه‌های مختلف وب را مشخص خواهد کرد. این نشانگر در کلیه صفحات داخلی سایت لینک‌هایی به صفحه اصلی ایجاد کرده و در واقع یک نوعی از معماری اصولی را ایجاد می‌کند. این نشانگر تاثیر زیادی نیز در سئو یک وب سایت دارد و به همین دلیلی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در این مقاله درباره به چیستی و اهمیت آن برای وب سایت خواهیم پرداخت و نکاتی طلایی را ارائه می‌کنیم. پس تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

خدمات سئو سایت

بردکرامب beardcrumb چیست؟

برای درک بهتر نشانگر صفحه از یک مثال استفاده می‌کنیم. اگر به دلایلی در زمان پیاده‌روی فراموش کنید در کدام خیابان هستید و یا ندانید مسیر مورد نظر خود را به درستی آمده‌اید یا خیر چه می‌کنید؟ ممکن است از بعضی عابرین پیاده در این باره سوال کنید و یا با استفاده از گوگل مپ از روی نقشه مسیر و راه خود را پیدا کنید. در فضای مجازی نیز این اتفاق برای بسیاری از کاربران رخ می‌دهد. بعد از سرچ عبارت مورد نظر خود و وارد شدن به صفحاتی که گوگل به آن‌ها معرفی کرده فراموش می‌کنند در چه سایتی و در حال جستجو برای چه عبارتی هستند. در اینجاست که بردکرامب به کمک کاربر آمده و به او مسیری که تا به این نقطه طی نموده را نمایش می‌دهد. پس می‌توان آن را به نوعی گوگل مپ فضای مجازی به حساب آورد.

بردکرامب چیست

معنای لغوی بردکرامب چیست؟

در لغت به معنای خرده نان است و شاید از این نامگذاری برای نشانگر صفحات وب کمی تعجب کنید. اما شما را به یکی از داستان‌های دوران کودکی باز می‌گردانیم. داستان هانسل و گرتل که در آن این خواهر و برادر به کمک خرده نان مسیر بازگشت خود به منزل را نشانه گذاری نموده و سرانجام به کمک آن موفق به پیدا کردن منزل خود شدند. گوگل با اقتباس از این داستان از نام بردکرامب برای نامگذاری نشانگر صفحات وب بهره گرفته است.

بردکرامب و انواع مختلف آن

این نشانگر در حکم رابط کاربری در بستر اینترنتی عمل کرده و باعث سهولت در حرکت کاربر بین صفحات وب می‌شود. از این نشانگر در بسیاری از برنامه‌های نرم افزاری و وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده می‌شود. کاربر از این طریق این امکان را پیدا می‌کند که به آسانی به دایرکتوری مورد نظر خود راهنمایی شود. این نشانگرها به سه گروه طبقه بندی می‌شوند:

مشاوره سئو سایت

نشانگر صفحات موقعیت

لوکیشن‌ها در واقع رایج‌ترین انواع نشانگرها هستند که توسط آن‌ها ساختار و سلسله مراتب صفحات مشخص می‌شود.

نشانگر صفحات ویژگی

بعد از وارد شدن به صفحه‌ای که در یک طبقه بندی قرار دارد در بعضی از اوقات نیاز است تا به ویژگی‌های خاصی از آن نیز راهنمایی شوید. مثلا برای خرید پیراهن وارد یک سایت شده و نیاز دارید تا رنگ بندی‌های ان را نیز مشاهده کنید. اینجاست که بردکرامب به شما کمک خواهد کرد.

نشانگر حافظه

این نشانگر که هیستوری نیز نامیده می‌شود برای نمایش دادن مسیری است که کاربر تا صفحه مورد نظر طی نموده است. البته این عمل توسط کلید بازگشت نیز انجام می‌گیرد اما در هر حال مفید بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

حال که با مفهوم کلی بردکرامب آشنا شدیم و انواع ان را شناختیم این پرسش پیش خواهد آمد که چه زمانی استفاده از آن ضرورت دارد؟

انواع بردکرامب در سایت

استفاده از بردکرامب چه مواقعی لازم است؟

 بیشترین کاربرد نشانگرها برای صفحاتی است که گروه بندی‌های زیادی دارند. صفحاتی که به لحاظ ساختاری پیچیده بوده و از چندین بخش ساخته شده‌اند. اغلب سایت‌ها از نشانگر در طراحی خود استفاده می‌کنند چرا که بدون آن‌ها سلسله مراتب در سایت به درستی مشخص نمی‌شود و حالت بی نظمی در آن ایجاد خواهد شد. اما نکته مهم در این بین این است که بردکامب را باید به عنوان یک ویژگی اضافی برای سایت در نظر گرفت و هرگز آن را جایگزینی برای منو ندانست.

بردکرامب بر روی سئو سایت چه تاثیری دارد؟

یکی از مسائلی که برای هر صاحب سایتی اهمیت دارد کسب رتبه بالا در گوگل و سئو سایت است. اما نشانگرها چگونه می‌توانند برای بهتر شدن شرایط سئو سایت کمک کنند.

همچنین بخوانید:

فیچر اسنیپت (featured snippet)؛ عصای جادویی صفحه اول!

بودجه خزش (Crawl buget) چیست؟

ایجاد ساختاری کارآمد

ربات‌های گوگل برای اینکه صفحات یک وب سایت را ایندکس کنند به این صفحات وارد خواهند شد. حال اگر نقشه سایت هیچ مشکلی نداشته باشد به راحتی مسیریابی کرده و به همه مطالب سایت دسترسی پیدا می‌کنند. همین موضوع به کسب امتیاز بهتر از این ربات‌ها کمک خواهد کرد. از این طریق اولین اثر مثبت بر روی سئو سایت شما ایجاد خواهد شد.

افزایش CRT سایت

هنگامی که از مسیریاب و نشانگر استفاده می‌کنید در صفحه نتایج جستجو در گوگل جایگاه مطلب شما به کاربر نمایش داده خواهد و بهاین ترتیب امکان بازدید مطلب سایت شما توسط کاربر افزایش یافته و CRT وب سایت بیشتر می‌شود.

کاهش میزان نرخ پرش

از طریق ناوبری‌های بردکرامب کاربر این امکان را پیدا می‌کند تا به موضوعات متنوع و متفاوتی که در دیگر صفحات سایت شما وجود دارد سر بزند. همین موضوع بانس ریت یا نرخ پرش کاربران را کم کرده و به تبع آن بر روی سئو سایت نیز اثر مثبت دارد.

بهبود یافتن تجربه کاری

بردکرامب به کاربران این امکان را می‌دهد که موقعیت خود را به یاد آورده و در نتیجه میزان رضایتمندی آن‌ها از سایت بیشتر خواهد شد. این ویژگی‌ به خصوص برای کاربرهایی که زیاد در صفحات وب مشغول جستجو هستند مفید می‌باشد. رضایتمندی هر کاربر نیز منجر به بهبود وضعیت سئو سایت می‌گردد.

مناسب بودن برای نسخه موبایل

مسیرهای راهنما با فونت‌های بسیار ریز و به حالت افقی در سایت قرار خواهند گرفت. پس استفاده از آن‌ها برای کاربرانی که با گوشی تلفن همراه خود در حال جستجو و مشاهده صفحه هستند بسیار آسان خواهد بود و تاثیر مثبتی به روی سئو موبایل دارد.

کاهش کلیک‌ های بیهوده

یکی از تاثیرات بردکرامب این است که از تعداد کلیک‌های بی مورد کاربران به منظور دستیابی به محتوای مورد نظرشان کم می‌کند. این عامل نیز در بهبود وضعیت سئو سایت موثر است.

قیمت سئو سایت

از چه طریق متوجه شوم سایت من به بردکرامب نیاز دارد؟

برای اینکه بدانیم آیا وب سایت ما نیازی به افزودن نشانگر دارد یا نه باید به سه مورد توجه نماییم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم:

  • ابتدا یک نقشه از سایت تهیه کرده و بررسی کنید که آیا سلسله مراتب در سایت وجود دارد یا خیر؟! بعد از می‌توانید به تحلیل این که افزودن یک ناوبری نشانگر دسترسی کاربران به محتواهای موجود در سایت شما را بهبود می‌بخشد یا نه.
  • هنگامی که سایت از نظر محتوایی شلوغ باشد و تعداد زیادی مطلب در یک ساختار خطی در کنار هم قرار گرفته باشد بهتر است تا از نشانگر استفاده شود. از یک رند منطقی خاص برای دسته بندی کردن مطالب در سایت استفاده نمایید.
  • در مواقعی که سایت تک سطحی باشد دیگر نیازی به استفاده از بردکرامب وجود ندارد. چراکه داشتن سلسله مراتب و دسته بندی برای سایت قابل توجیه نیست.

سخن پایانی

بردکرامب به منظور دسترسی آسان و سریع به محتواها و مطالب موجود در سایت توسط کاربران و یا ربات‌های گوگل ایجاد می‌شود. استفاده از این نشانگر در سایت ضروری است چرا که در دسته بندی محتوای سایت به ربات‌های گوگل کمک خواهد کرد. از این رو برای بهبود وضعیت سئو سایت مفید و سودمند است. به یاد داشته باشید که گوگل نشانگرها را دوست دارد.

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.