تگ کنونیکال و تاثیر آن بر سئو؛ عواقب عدم استفاده از تگ کنونیکال!

تگ کنونیکال و تاثیر آن بر سئو؛ عواقب عدم استفاده از تگ کنونیکال!

ترفند‌های مختلفی برای بهینه‌ سازی وب‌سایت‌ها از نظر سئو وجود دارند، وب‌مستران همواره تلاش می‌کنند که با اجرای این ترفند‌‌‌ها، سایت خود را بهینه کنند. برخی از این اقدامات ظاهری هستند و توسط بیشتر وب‌مستر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برخی اقداماتی جهت بهبود سئوی سایت وجود دارند، جنبه غیر ظاهری ولی مهم دارند. اهمیت اینگونه اقدامات به‌گونه‌ای است که گاهی در صورت عدم رعایت‌ آن‌ها، می‌تواند سایت را در مسیر رشد خود دچار چالش کند. یکی از این اقدامات غیرظاهری و البته مهم، تگ کنونیکال است. در این مقاله به بررسی ماهیت تگ کنونیکال می‌پردازیم و تاثیر ایجاد آن بر روی سئو سایت را بررسی می‌کنیم.

خدمات سئو سایت

تگ کنونیکال چیست ؟

تگ کنونیکال یک اسنپیت HTML است که در HEAD صفحات قرار می‌گیرد. این تگ در مشخص نمودن شاخص بودن یک محتوا با سایر مطالب تکراری یا مشابه در سایت کاربرد دارد. این کد‌‌ها از نظر ظاهری قابل مشاهده نیستند و صرفا پیامی برای خزنده‌های گوگل و بودجه خزش هستند که در بررسی سایر مطالب مشابه با مطلب تگ شده، مطلبی که تگ کنونیکال دارد را به عنوان محتوای اصلی در نظر بگیرند.

با افزایش تعداد محتوای هر سایت، قطعا یکسری مطالب هستند که از نظر محتوایی شباهت بسیاری با سایرمطالب سایت خواهند داشت. علت ایجاد چنین مواردی،‌ اهمیت برخی موضوعات، جزئيات زیاد موضوعات یا محدود بودن موضوعات یک سایت است.

اهمیت تگ کنونیکال از آن‌جایی واضح است که در گذشته برخی مطالب شاخص به دلیل اینکه از نظر کراولر‌ها محتوای اصلی تشخیص داده نمی‌شدند در رتبه پایین‌تری نسبت به مطالب مشابه اما غیر مهم طبقه‌بندی می‌شدند.درگذشته این موضوع می‌توانست زحمات تولید محتوا را کم اثر کند.از سال ۲۰۰۹ گوگل با اجرایی سازی پروژه تگ‌ها کنونیکال قدم مهمی در شاخص‌ سازی محتوای اصلی سایت‌ها برداشت.

تعریف تگ کنونیکال

تاثیر تگ کنونیکال بر روی سئو

تگ کنونیکال یکی از موارد غیر ظاهری و البته اثرگذار در سئو داخلی وب‌سایت‌ها است. این تگ باید زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که چند محتوای مشابه دارید و برای اعلام نسخه اصلی محتوا به گوگل باید تگ کنونیکال را در بدنه صفحه مورد نظر درج کنید. این کار به گوگل اعلام می‌کند که محتوای مورد نظر نسخه اصلی است و در بررسی‌ها و امتیاز‌دهی‌های خود نسخه‌ی اصلی محتوا را در اولویت قرار دهد.

استفاده از این تگ باعث خواهد شد که مطالب اصلی و تگ شده، در نتایج جستجوی در رتبه بالا‌تری از مطالب مشابه سایت شما قرار بگیرند. گاهی اوقات کاربران با جستجوی کلید واژه‌ای مشخص در موتور جستجو به نتایج فرعی در سایت‌ها می‌رسند علت این امر عدم استفاده این سایت‌ها از تگ کنونیکال در معرفی مطالب اصلی به گوگل است.

مشاوره سئو سایت

عواقب عدم استفاده از تگ کنونیکال

تقریبا تمام سایت‌ها در مواقعی لازم است از تگ کنونیکال استفاده کنند. برخی سایت‌هایی که موضوعات محدودی دارند لازم است این تگ‌ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا مطالب دارای محتوای مشابه در این سایت‌ها بسیار بیشتر از سایرین خواهد بود. در ادامه به عواقب عدم استفاده از تگ کنونیکال برای وب‌سایت‌ خواهیم پرداخت.

هدر رفت کاربران

هدر رفت کاربران یکی از مهم‌ترین عواقبی است که در صورت عدم استفاده از تگ‌های کنونیکال انتظار سایت‌ها را می‌کشد. گاهی اوقات سایت‌ها با زحمات زیاد محتوایی شاخص تولید می‌کنند و از این طریق قصد دارند که کاربرانی هدفمند را به سوی محتوای خود جذب کنند. اما در سایت خود مطالب مشابهی با این موضوع دارند.

در صورتی که این سایت برای محتوای اصلی خود این تگ را استفاده نکند. احتمال دارد خزنده‌های گوگل مطالب قبلی را در نتایج بالا‌تری در صفحات جستجو گوگل درج کنند. در نتیجه کاربرانی که از طریق جستجوی کلیدواژه به مطالب مشابه می‌روند به مطلب اصلی و کلیدی دسترسی پیدا نمی‌کنند.

اهمیت این موضوع از آنجایی مشخص خواهد شد که این مطالب گاهی کمپین‌های تبلیغاتی، برگه‌های فروش و ارائه خدمات و از این دست برگه‌های مهم هستند. هدر رفت کاربران در هریک از این برگه‌های می‌تواند اثربخشی کمپین‌های سایت را کاهش دهد. برای مثال در وب‌سایتی که در صفحه خدمات و تعرفه‌های محصولات خود این تگ را استفاده نکرده باشد. ممکن است برخی صفحات مشابه این برگه در نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرند.

کاهش سرعت ایندکس

خزنده‌های گوگل که به صورت مرتب و دوره‌ای به سایت‌ برای کراول کردن مطالب سر می‌زنند. در صورت مواجه شدن با چند محتوای مشابه از چند صفحه، یکی از صفحات را به صورت تصادفی در اولویت ایندکس قرار می‌دهند. بنابراین نسخه اصلی محتوا در نوبت ایندکس می‌ماند. درصورتی که در یک محتوا اصلی تگ کنونیکال استفاده شده باشد در صورت مواجه خزنده با این محتوا، مطلب تگ گذاری شده را در مقایسه به سایر مطالب مشابه سایت در اولویت ایندکس قرار می‌دهد.

این موضوع از آن‌جایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که برخی موضوعات با توجه به ترند و داغ بودن نیاز است که به سرعت ایندکس شده باشند. مطالب فورس ماژور از این دست موارد هستند که در صورت عدم توجه به تگ گذاری کنونیکال، می‌توانند فرصت دیده شدن در زمان صحیح را از دست بدهند.

کاهش امتیاز نهایی سئو برگه‌ ها

بدون شکر یکی از مهم‌ترین عواقب عدم استفاده از تگ کنونیکال، کاهش امتیاز نهایی محتوای شاخص و اصلی از نظر در سایت است. برای پی بردن علت این موضوع لازم است بدانید که گوگل به هر صفحه‌ای از سایت شما امتیاز جداگانه‌ای می‌دهد. هریک از صفحات که امتیازات بیشتری کسب کنند قطعا در نتایج جستجو در رتبه‌های بهتری قرار می‌گیرند.

درصورتی که یک سایت چند محتوای مشابه داشته باشد، اما نسخه اصلی و مورد انتظار خود را تگ گذاری کنونیکال نکرده باشد. گوگل نمرات کسب شده را بین صفحات تعدیل خواهد نمود.

اهمیت این موضوع از آن‌جایی است که گاهی اوقات صاحبان کسب و کار تصمیمی می‌گیرند سرمایه گذاری ویژه روی یکی از صفحات سایت خود انجام بدهند. این سرمایه گذاری ممکن است، لینک‌سازی، تبلیغات، بک لینک و از این دست موارد باشد. این موارد می‌توانند امتیاز یک صفحه را بسیار افزایش بدهد. اما اگر در این صفحه از تگ کنونیکال استفاده نشده باشد، احتمال تعدیل امتیاز این صفحه با سایر صفحات مشابه اما غیر مهم افزایش خواهد داشت. در نتیجه اثر گذاری و امتیاز صفحه اصلی کاهش خواهد داشت.

کنونیکال تگ و تاثیر آن بر سئو

روش استفاده از تگ کنونیکال

پیش از شروع تگ‌گذاری لازم است اشاره کنیم که استفاده این تگ به صورت بی رویه و زیاد نیز اثر معکوسی خواهد داشت. بنابراین همواره سعی کنید به صورت محدود و حساب شده از این تگ‌ها استفاده کنید. برای استفاده از تگ‌های کنونیکال مطالب اصلی خود را مشخص کنید و تگ گذاری کنید.

برای تگ گذاری کافی است که کد HTML را در قسمت HEAD صفحه مورد نظر خود بارگذاری کنید. درصورتی که سایت شما وردپرسی باشد می‌توانید از افزونه‌های درج کد در HEAD سایت استفاده کنید. در این صورت نیاز به استفاده ازا روش‌های دیگر ندارید. اما اگر از نسخه وردپرس استفاده نمی‌کنید کافی است کد زیر را با درج آدرس خود به صورت دستی وارد کنید.

<head>

<link rel=”canonical” href=”آدرس سایت”>

</head>

همچنین بخوانید:

بانس‌ ریت یا نرخ پرش؛ اثر طوفانی بر روی سئو را فعال کنید!

فیچر اسنیپت (featured snippet)؛ عصای جادویی صفحه اول!

نکات مهم در تگ کنونیکال

تگ گذاری کنونیکال اصول خاص خود را دارد، همواره در تگ گذاری باید اقداماتی که در ادامه بیان شده را رعایت کنید تا شاهد اثرگذاری تگ‌های خود باشید.

همواره سعی کنید آدرس سایت خود را به صورت کامل و مطلق وارد کنید، درج آدرس باید همراه با پروتکل مورد استفاده سایت شما یعنی HTTP یا HTTPS باشد.در نگارش کد دقت کنید؛ درج آدرس به صورت مختصر و بدون علائم می‌تواند کارایی تگ گذاری را از بین ببرد. همچنین در نوشتن کد توجه داشته باشید که تماما از حروف کوچک استفاده کنید و پیش از ثبت نهایی کد را روخوانی کنید، هر فاصله اضافه یا نقطه می‌تواند کد را غیر فعال و غیر کاربردی کند.

قیمت سئو سایت

سخن آخر

گاهی نکات کوچک و غیر ظاهری می‌توانند اقدامات مهم و اساسی را تحت تاثیر قرار بدهند. تگ‌های کنونیکال شاید از نظر شناختی و اقدام، ساده و جزئی باشند اما با توجه به اثرات مفیدی که دارند بسیار پراهمیت و قبل توجه هستند. همواره سایت خود را پایش کنید و مطالب اصلی را زیر ذره‌بین قرار دهید. این مطالب را تگ گذاری کنید. تگ کنونیکال تنها یکی از اقدامات غیر ظاهری در بهبود سئو کلی سایت است. برای بررسی کلی و بهینه‌ سازی اساسی سایت خود، همواره از دانش آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با تجربه استفاده کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.