۷ اصل ضروری سئو برای مبتدیان

۷ اصل ضروری سئو برای مبتدیان

اگر یک جستجوی ساده در گوگل داشته باشید، با مطالب زیادی روبه‌رو می‌شوید که در زمینه تاکتیک‌های موثر سئو فهرست‌های طولانی ارائه کرده‌اند و با اجرای کورکورانه آن‌ها احتمالا شاهد افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو خواهید بود. اما در این مطلب قصد داریم یک قدم فراتر رویم و طبق این مثل معروف «به جای ماهی دادن، ماهی‌گیری» را آموزش دهیم. استفاده از تکنیک‌های سئو اگرچه در کوتاه‌مدت تأثیرگذار است اما اگر به دنبال موفقیت در سئو ‌سایت خود هستید باید پایه و اساس این نکات را بیاموزید. در این مطلب هفت اصلی را توضیح می‌دهیم که در تمام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال قابل استفاده هستند؛ با ما همراه باشید.

خدمات سئو سایت

اصول اولیه سئو برای رتبه‌بندی بهتر

درک اصول پشت تکنیک‌های محبوب سئو  به شما اجازه می‌دهد وب‌سایت خود را به طور موثری مدیریت کنید. با فراگرفتن این اصول می‌توانید آن‌ها فراتر از تکنیک‌ها گسترش دهید و هر کجا لازم بود، از آ‌ن‌ها استفاده کرده و یا تغیراتی ایجاد کنید که رتبه سایت را بالاتر ببرد. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که هر فرد مبتدی باید بداند.

این گوگل است که قوانین را مشخص می‌کند!

بیشترین ترافیک جستجو از طریق گوگل جذب می‌شود. نزدیک‌ترین رقیب گوگل، سایت بینگ است که تنها شش درصد در جذب ترافیک نقش دارد در حالی که سهم گوگل ۸۵٪ است. از آنجایی که اکثر مردم از سایت گوگل برای جستجوی خود استفاده می‌کنند، باید وب‌سایت خود را عمدتا بر اساس الگوریتم‌های گوگل بهینه‌سازی کنید. این به معنای ندیده گرفتن استراتژی‌های سئو برای یاهو و بینگ نیست، بلکه نشان می‌دهد باید بر اساس قوانین گوگل بازی کنید. درباره پیج رنک گوگل مطالعه کرده و فاکتورهایی را که ممکن است باعث جریمه سایت شما از سوی گوگل شود، پیدا کنید. گوگل یک راهنمای کامل برای سئو مبتدیان دارد که به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

اصول سئو برای مبتدیان

تنها در صورتی رتبه‌بندی می‌شوید که موتور جستجو در وب‌سایت شما بخزد.

هدف از فعالیت‌های سئو، بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما در صفحه جستجوهای گوگل است. این رتبه‌بندی به فعالیت‌های خاصی بستگی دارد که قابلیت خزیدن یکی از آن‌هاست. برای آنکه گوگل و سایر موتورهای جستجو بتوانند وب‌سایت شما را رتبه‌بندی کنند باید بتوانند آن را پردازش (خزیدن یا crawl) کنند. برای خزیدن آسان موتورهای جستجو روی وب‌سایت، باید :

  • یک ساختار URL ساده و غنی از کلمات کلیدی ایجاد کنید.
  • یک نقشه سایت به گوگل ارسال کنید. این نقشه راه صفحات شما را به خزنده‌ها نشان می‌دهد و که کارایی آن را بالا می‌برد.
  • ساختار سایت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که اطلاعات به راحتی پیدا شوند. با صفحات دسته‌بندی گسترده شروع کنید و سپس زیرمجموعه هایی را برای موضوعات فرعی خاص‌تر ایجاد کنید.
  • برای اتصال تمام صفحات خود از لینک‌های داخلی استفاده کنید. خزنده‌های گوگل از پیوندهای داخلی برای پرش از صفحه‌ای به صفحه دیگر در وب سایت شما استفاده می‌کنند.

اگر وب‌سایت شما به آسانی پیدا نشود و یا ساختار خوبی نداشته باشد، نه تنها رتبه‌بندی پایینی کسب می‌کنید، بلکه ممکن است حتی از فهرست نتایج جستجوی گوگل به طور کامل حذف شوید. پس قابلیت خزش یکی از مهم‌ترین اولیت‌ها در سئوسازی وب‌سایت خواهد بود.

مشاوره سئو سایت

بدون محتوای باکیفیت، نمی‌توانید به رتبه‌بندی بالا دست یابید.

رتبه‌بندی محتوا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به این ترتیب است که ابتدا محتواهایی فهرست شده‌اند که از نظر موتور جستجو بیشترین ارتباط را با عبارت مورد نظر دارند.  برای اینکه بتوانید در یک موتور جستجو رتبه بالایی داشته باشید، باید محتوای مفید و باکیفیت برای مخاطبان خود تولید کنید. آیا می‌دانید تولید محتوای غنی مستلزم چیست؟

پست وبلاگ، ویدئو، مقاله، اینفوگراف و … هرچیزی که با هدف سرگرمی، اطلاع‌رسانی یا خدمت‌رسانی به کاربران تولید می‌شود، محتوا نام دارد. کیفیت این محتوا در این است که مخاطب خود را به خوبی شناسایی کنید، نیازهای او را بدانید و در محتوای خود دقیقا همان‌چیزی را ارائه دهید که کاربر به دنبال آن است.

محتوای باکیفیت به شما در جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل این ترافیک به مشتری کمک خواهد کرد. برای قرار گرفتن در صدر فهرست جستجوهای گوگل، باید از یک استراتژی تولید محتوا حرفه‌ای استفاده کنید.

تجربه کاربر حرف اول را می‌زند.

هدف تکنیک‌های سئو جلب رضایت موتورهای جستجو و هدف موتورهای جستجو، جلب رضایت کاربران است. بنابراین به جای آن‌که تنها روی بهینه‌سازی سایت برای گوگل تمرکز کنید، باید بهترین تجربه ممکن را برای مخاطبان وب‌سایت خود فراهم کنید. به این ترتیب بسیاری از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را خودبه‌خود کسب می‌کنید.

برخی از نشانه‌های تجربه کاربری خوب عبارتند از:

  • سرعت لود بالا؛ کاربران هرگز بیشتر از چند ثانیه منتظر بالا آمدن وب‌سایت نمی‌مانند!
  • سازگاری با موبایل؛ امروزه بیشتر کاربران از تلفن‌های هوشمند خود برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند و گوگل متعهد شده سئو موبایل را در اولویت خود قرار دهد. بنابراین برای رتبه‌بندی، نسخه موبایل وب‌سایت شما را قبل از دسکتاب بررسی می‌کند.
  • طراحی ساده؛ داشتن یک طراحی سایت ساده و صفحات دسته‌بندی که به یکدیگر لینک شده‌اند، برای خزیدن به موتورهای جستجو کمک می‌کند و اجازه می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اطلاعات دست پیدا کنند.

بهینه سازی سئو برای افراد مبتدی

کلمات کلیدی مهم است، اما کافی نیست.

در گذشته الگوریتم گوگل برای رتبه‌بندی محتوا تا حد بسیار زیادی به کلمات کلیدی تکیه داشت. کافی بود چند بار در صفحه وب‌سایت خود از کلمات کلیدی استفاداه کنید و در صدر جدول جای بگیرید. اما اکنون گوگل، نظارت بر تراکم کلمات استفاده شده در صفحه را به الگوریتم خود اضافه کرده است؛‌ در نتیجه اگر کلمه کلیدی نسبت به تعداد کلمات کل صفحه بیش از حد تکرار شده باشد، محتوای شما به عنوان هرزنامه شناسایی می‌شود.

اکنون الگوریتم گوگل بسیار هوشمندانه عمل کرده و زمینه کلی صفحه شما را درک می‌کند. در نتیجه دیگر نمی‌توانید برای افزایش شانس دیده شدن خود، تنها به کلمات کلیدی تکیه کنید.

گوگل بر اساس مترادف‌ها، عبارات مرتبط، تصاویر و حتی کامنت‌های کاربردان در صفحات شما تشخیص می‌دهد که آیا این وب‌سایت برای کاربران مفید است یا خیر!

از بک‌لینک‌ها غافل نشوید!

بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که از سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شوند که در نتیجه ایجاد محتواهای غنی، استفاده از استراتژی‌های لینک‌سازی، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و …. به دست می‌آیند.

الگوریتم پیج رنک گوگل بک‌لینک‌ها را یک فاکتور بسیار مهم در رتبه‌بندی سایت می‌داند. بهترین بک‌لینک‌ها عبارتند از:

  • طبیعی بودن؛ اگر گوگل بتواند تشخیص دهد که شما برای این پیوندها پول پرداخت کردید و یا با سایت‌های دیگر تبانی کرده‌اید، در نتایج جستجو جریمه خواهید شد. ایجاد بک‌لینک باید طبیعی باشد و از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.
  • فراوانی؛ هر چه تعداد بک‌لینک‌ها بیشتر باشد، رتبه شما بالاتر خواهد بود.
  • کیفیت؛ بهترین بلک‌لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که در وب‌سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند.
  • ارتباط؛ بک لینکی که در یافت می‌کنید، باید از وب‌سایت‌هایی باشد که در حیطه موضوعات سایت شما فعالیت می‌کنند.

گوگل به بک‌لینک‌ها مانند رأی مثبت نگاه می‌کند. اگر کسی برای شما بک‌لینک بفرستد، در واقع شما را تضمین کرده‌است. این نشان می‌دهد که محتوای شما را دوست داشتند و به حدی به آن اعتماد کرده‌اند که کاربران خود را به سمت وب‌سایت شما هدایت کنند. هرچه تعداد دفعات بیشتری این اتفاق تکرار شود، از نظر گوگل وب‌سایت شما معتبرتر شناخته خواهد شد.

همچنین بخوانید:

معرفی بهترین ابزارهای سئو داخلی در سال ۲۰۲۳

گوگل پنالتی چیست؟ چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

تاکتیک‌های کوچک سئو می‌توانند رتبه شما را به سرعت افزایش دهند.

در فهرست بهینه‌سازی موتورهای جستجو، نکات کوچکی وجود دارد که برتری وب‌سایت شما را تضمین می‌کند. شاید در نگاه اول تک تک این نکات چندان مهم به نظر نرسد، اما اگر همه آن‌ها را با هم استفاده کنید، می‌توانند معجزه کنند. برخی از این نکات عبارتند از:

  • نوشتن متا توضیحات و استفاده از تگ عنوان قانع‌کننده
  • بهینه‌سازی انکرتکس
  • ایجاد تگ‌های توصیفی برای تصاویر
  • کنترل محتوای تکراری

قیمت سئو سایت

سخن نهایی

در این مطلب اصول ابتدایی سئو را با هم مرور کردیم. با رعایت این نکات اساسی می‌توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو بالا ببرید و در فهرست برترین وب‌سایت‌های پیشنهادی گوگل قرار بگیرید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.