بانس‌ ریت یا نرخ پرش؛ اثر طوفانی بر روی سئو را فعال کنید!

بانس‌ ریت یا نرخ پرش؛ اثر طوفانی بر روی سئو را فعال کنید!

همواره گوگل پارامتر‌های مختلفی را برای امتیاز‌دهی به سایت‌های اینترنتی در نظر می‌گیرد. هدف گوگل از این امتیازدهی به سایت‌ها، این است که سایت‌هایی که از نظر سطح کیفی در سطح بالا‌تری قرار دارند در نتایج اولیه مخاطبان بالاتر باشند. از بین پارامتر‌های گوگل یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای سنجش‌ سطح کیفی و مفید بودن مطالب وب‌سایت‌ها، معیار بانس ‌ریت (Bounce Rate) است. این معیار اثر مهمی در کسب نتایج درخشان در وب‌سایت‌ها دارد. ما در این مقاله به بررسی کامل این پارامتر و راه‌های بهبود آن می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟

کاربران پس از ورود به سایت‌ها معمولا چند واکنش نشان می‌دهند. برخی از کاربران پس از ورود به یک سایت به مطالب یک سایت علاقه‌مند شده و اقدام به جستجوی بیشتر درون سایت می‌کنند. اما برخی دیگر به محض ورود به سایت، به دلایل مختلفی مانند عدم کیفیت محتوا و سایت، صفحه را ترک می‌کنند. نرخ پرش یا بانس ریت به معنای میزان کاربران بازگشتی یا خارج شده از سایت نسبت به کاربران ورودی است. بانس ریت به صورت درصد به نمایش در می‌آید.

برای مثال اگر میزان کل کاربران ورودی به سایت، ۱۰۰ عدد باشد، و ۳۰ تن از آن‌ها سریعا سایت را ترک کنند. با تقسیم میزان بازگشتی‌ها به میزان ورودی‌ها ضربدر۱۰۰ میزان نرخ پرش به‌دست می‌آید که در این مثال معادل ۳۰ ٪ خواهد بود.

هرچه نرخ بانس ریت کمتر باشد؛ سایت، نظر مثبت کاربران را جذب نموده است. این پارامتر با توجه به اهمیت زیادی که در رتبه وب‌سایت‌ها و همچنین رسیدن سایت به صفحات اول دارد. توسط آمارگیر گوگل آنالیتیکس برای تمام صفحات سایت قابل نمایش است.

بانس ریت چیست

چرا بانس ریت از نظر گوگل بسیار مهم است؟

موفقیت‌های شگفت انگیز گوگل در موتور‌ جستجو اتفاقی نیست. اگر جستجوگر گوگل امروزه به محبوب‌ترین موتورجستجو شناخته شده‌است؛ به دلیل ارائه بهترین نتایج در بالاترین کیفیت به کاربران است.

الگوریتم‌های گوگل روز به روز در حال پیشرفت هستند تا همواره غنی‌ترین محتوا و بهترین سایت‌ها از نظر رابط کاربری را به کاربران پیشنهاد کنند. بانس ریت از نظر گوگل معیار مفید بودن یک سایت برای کاربران است. بدون شک کاربری که پس از ورود به یک سایت بلافاصله از آن خارج شده است به این معنا است که این سایت مطالب غیرمفیدی را به او ارائه داده است. گوگل با دادن امتیاز منفی به چنین سایت‌هایی آن‌ها را از نتایج اولیه دور می‌کنند.

در گذشته با توجه به ویژگی‌‌های تک بُعدی خزنده‌های گوگل، برخی وب‌سایت‌ها از ترفند‌های سئو کلاه خاکستری و اسپم برای رشد خود استفاده می‌کردند. این عامل باعث شده بود که در دهه‌های گذشته برخی سایت‌های حاوی مطالب اسپم و صرفا تبلیغاتی به نتایج اولیه برسند. گوگل پس از این چالش بزرگ تصمیم گرفت که با افزودن الگوریتم‌هایی، سایت‌های استفاده کننده از ترفند‌های اسپم و هرزنامه را شناسایی کند. بنابراین با افزودن ویژگی نمره پیج رنک گوگل و همچنین بانس ریت درکنار الگوریتم‌های ناظر توانست با این سایت‌ها مقابله کند.

مشاوره سئو سایت

تاثیر بانس ریت بر رتبه

قطعا یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها برای کاهش رتبه و افزایش کاربران بدون شک ویژگی نرخ پرش است. فرآیند امتیازدهی سئو و رتبه بندی سایت‌ها در صفحات گوگل به صورت خودکار توسط الگوریتم‌ها صورت می‌گیرد. قطعا هر سایتی که بتواند نرخ بانس ریت خود را بکاهد، می‌تواند شاهد کاهش چشمگیر رتبه در میان دیگر سایت‌ها باشد.

امروزه تعداد سایت‌های هرزنامه و تبلیغات سر به فلک کشیده است، برخی سایت‌های فعال و حتی مفید، ویژگی بانس ریت را جدی نگرفته‌اند و همواره در نتایج متوسط باقی مانده‌اند. استفاده از ترفند‌های کاهنده نرخ پرش می‌تواند شما را در میان رقبا به جهش بزرگی برساند. در ادامه به ترفند‌های کاربردی کاهش آن می‌پردازیم. اما قبل از آن، به بررسی میزان بهینه نرخ پرش می‌پردازیم.

نرخ بهینه بانس ریت چقدر باید باشد

از نظر گوگل درصد خاصی به عنوان میزان نرمال یا قابل قبول بانس ریت اشاره نشده است. اما با توجه به درصد نرخ پرش در سایت‌های مشهور می‌توانیم دسته بندی زیر را برای نرخ‌های بهینه معرفی کنیم.

  • بالای ۸۰٪ = بسیار ضعیف
  • بین ۶۰٪ تا ۸۰٪= ضعیف
  • بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ = متوسط
  • بین ۳۰٪ تا ۴۰٪ = خوب
  • زیر۳۰٪ = عالی

سطح بالای ۸۰ ٪ بانس ریت در سطح هشدار قرار دارد و حتی می‌تواند سایت‌ شما را دچار جریمه توسط گوگل کند. معمولا چنین درصد بازگشت بالایی،۷ به دلیل استفاده از ترفند‌های جذب کاربر به روش ربات، یا تبلیغات اسپم است. بنابراین گوگل در درصد‌های بالای نرخ پرش به سایت‌ها مشکوک شده و اقدام به بررسی دقیق‌تر ماجرا می‌کند.

قطعا برای رسیدن به رتبه‌های برتر و صفحه اول گوگل نیازمند بانس‌ریت کمتر از ۴۰ درصد هستید. هرچه بانس ریت خود را بکاهید می‌توانید انتظار معجزه بیشتری داشته باشید !

تعریف نرخ پرش

عوامل کاهش دهنده نرخ پرش یا بانس ریت

حالا که با اثرات بی‌نظیر بانس ریت پایین، ‌بیشتر آشنا شدید؛ لازم است با روش‌های کاهنده این پارامتر آشنایی پیدا کنید. به طورکلی بانس ریت؛ با اصلاح ساختار فنی، بهبود رابط کاربری و تولید محتوای مفید و غنی کاسته خواهد شد. در ادامه به صورت ریزبینانه این اقدامات را بررسی می‌کنیم.

سرعت سایت

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ بانس ریت، سرعت پایین برخی وب‌سایت‌ها است. کاربران با دیدن صفحات به هم ریخته، و لود نشده صبر خود را از دست می‌دهند و تصمیم به ترک سایت و رفتن به صفحات دیگر می‌گیرند، مخصوصا اینکه اولین بار باشد که به سایت‌ شما آمده باشند. سرعت کند سایت‌ها می‌تواند برای هر کاربری آزار دهنده باشد. بنابراین صاحبان سایت‌های کندسرعت، لازم است اقدامات اصلاحی برای بهبود سرعت سایت را انجام دهند.

برای بهبود سرعت؛ مجموعا ارتقاء سرور، استفاده از CDN، اصلاح کدینگ ساختاری، بهینه سازی تصاویر و نمایه‌های گرافیکی بسیار مفید خواهند بود.

رابط کاربری

بدون شک رابط کاربری یکی از مهم‌ترین عوامل ماندن کاربران درون سایت‌ها هستند. رابط کاربری به زبان ساده به معنای راحتی بیشتر کاربران در استفاده از امکانات سایت‌ است.

ویژگی رابط کاربری موضوع بسیار گسترده‌ای است و برای بهبود آن نیازمند دریافت مشاوره ریزبینانه از متخصصان سئو و طراحان گرافیک خواهید بود. اما به‌طور کلی استفاده از اِلمان‌های شیء گرا و غیر متنی در سایت، سادگی محتوا، واکنش‌گرا بودن و خوش دست بودن فهرست‌ها ازعوامل مهم‌ تاثیر گذار در رابط کاربری و سئو موبایل هستند.

مطالب مفید

مهم‌ترین موضوع در کاهش بانس ریت، نگارش محتوای غنی و مفید، آن‌هم با خوانایی بالا است. همه می‌دانیم که نگارش محتوای ارزشمند به عنوان شاه کلید اساسی در بهبود رتبه عمل می‌کند. همواره سعی کنید از ظرفیت نویسندگان با تجربه و آژانس‌‌های دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای بری تولید محتوا استفاده کنید. علاوه بر محتوای متنی، نوع جای‌گذاری محتوا، بهینه سازی و استفاده از اشکال گرافیکی می‌تواند اثر گذاری محتوا را بسیار زیاد کند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با ورود به یک سایت با دیدن محتوای جمله بندی نشده و تو در تو به سرعت سایت مورد نظر را ترک کرده باشید. استفاده از محتوای درهم و ناخوانا می‌تواند نرخ پرش را افزایش دهد. برای بهبود خوانایی محتوا می‌توانید با استفاده از فونت‌های خوانا، باکس بندی، پاراگراف‌بندی مطالب و همچنین استفاده از تصاویر و رنگ‌ها، خوانایی محتوای خود را افزایش دهید.

همچنین بخوانید:

مزرعه لینک (Link Farm) چیست + تاثیر آن بر سئو

فیچر اسنیپت (featured snippet)؛ عصای جادویی صفحه اول!

مدیریت تبلیغات

برخی وب‌سایت‌ها به محض ورود کاربران، کاربران خود را بمباران تبلیغاتی می‌کنند و ‌از هر سمت و سویی با تبلیغات پاپ‌آپ، پوش نوتیفیکیشن، و بنری به سمت مخاطب حمله می‌کنند. این سایت‌ها شاید در ابتدا سود اندکی از تبلیغات تهاجمی خود داشته باشند اما این عمل در ادامه قطعا منجر به افزایش خروج آنی کاربران و درنتیجه افزایش بانس ریت خواهند شد.

درصورتی که وب‌سایت محتوا محور دارید و درآمد اصلی شما از تبلیغات است؛ سعی کنید تبلیغات خود را به صورت غیر تهاجمی و خلاقانه برای کاربران به نمایش بگذارید.

ایجد مشارکت کاربران

یکی از اقداماتی که می‌تواند بانس ریت کاربران شما را در ابتدا بکاهد. استفاده از ویژگی‌هایی است که به کاربران اجازه می‌دهد تعامل بیشتری با سایت شما به عمل برسانند. هرچه سایت خود را تعاملی‌تر کنید می‌توانید نتایج درخشانی دریافت کنید. با افزودن امکان درج نظر کاربران، امتیاز‌دهی به محتوا، عضویت در خبرنامه، می‌توانید تعامل کاربرانتان را افزایش دهید.

کاهش ریدایرکت‌ها

گاهی اوقات استفاده غیر اصولی و بسیار زیاد از ریدایرکت‌ یا تغییر مسیر مخصوصا ریدایرکت‌های دائمی می‌تواند بانس ریت سایت شما را به طرز وحشتناکی افزایش بدهد. برخی صفحات پربازدید که در نتایج جستجو جایگاه بالایی دارند؛ درصورتی که از ریدایرکت‌های غیر مرتبط در آن‌ها استفاده کنید می‌توانید میزان کاربران خروجی را به میزان بسیار زیادی افزایش بدهید! همچنین وب‌مستر‌ها گاهی اوقات به دلیل تغییر نام سایت، از ریدایرکت‌های دامنه اصلی استفاده می‌کنند. کاربران به محض دیدن سایتی با مشخصات غیرمشابه با دامنه فورا سایت‌ را ترک می‌کنند.

همواره سعی کنید تا جایی که مجبور نشده‌اید از ریدایرکت‌ها مخصوصا از نوع دائمی استفاده نکنید. درصورت لزوم استفاده از ریدایرکت‌ها حتما موضوع را با کارشناسان سئو در میان بگذارید تا ایجاد ریدایرکت در ایمن‌ترین حالت صورت بگیرد.

اصطلاح ساختار لینک

لینک‌های شکسته دشمن پیشرفت هر سایتی هستند. با گذشت زمان برخی لینک‌های صفحات وب‌سایت به دلایل مختلفی دچار آسیب شده و کار نمی‌کنند. کاربران به محض ورود به این لینک‌ها با ارور‌ مواجه خواهند شد. قطعا کاربران صفحات مورد نظر را ترک می‌کنند و همچنین از میزان اعتبار سایت‌ شما در میان آنان کاسته خواهد شد. بنابراین برای کاهش بانس ریت همواره لینک‌های شکسته خود را بکاهید. برای این کار می‌توانید از ابزار‌های بررسی لینک‌های شکسته و افزونه‌های مرتبط استفاده کنید.

لینک‌سازی داخلی را جدی بگیرید!

گاهی اوقات مخاطبان به محض ورود به سایت به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند و پس از مشاهده به سرعت صفحه را ترک می‌کنند. برای حل این مشکل کافی است در طول محتوا از از لینک‌های داخلی استفاده کنید که کاربران را به مطالب تکمیلی و مرتبط با موضوع سوق می‌دهد. همچنین استفاده از چند محتوای مشابه در انتهای محتوا و در اسلایدبار می‌تواند مخاطبان را در سایت حفظ کند.

قیمت سئو سایت

کلام نهایی

بانس ریت از پارامتر‌های مهم و اساسی گوگل برای امتیازدهی به سایت‌ها است. با اجرای ترفند‌های ذکر شده در بالا می‌توانید گام مهمی در رسیدن به صفحات اول گوگل و رتبه‌های برتر بردارید. معمولا سایت‌ها از نظر ساختار و کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند؛ برخی فروشگاهی و برخی شرکتی هستند، همچنین بعضی از سایت‌ها جنبه محتوایی و بعضی دیگر نیز خبری هستند. قطعا هر سایتی نیازمند رعایت اصول متناسب با دسته بندی خود است. برای سفارشی سازی ترفند‌های کاهنده نرخ پرش کاربران می‌توانید از خدمات آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ وب تب استفاده کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.