تکنیک‌ های بهینه‌ سازی عنوان و توضیحات متا برای سئو

تکنیک‌ های بهینه‌ سازی عنوان و توضیحات متا برای سئو

تگ عنوان و توضیحات متا مانند کارت ویزیت، داده‌های محتوای صفحات شما را ثبت کرده و در زمان مناسب این اطلاعات را با موتورهای جستجو به اشتراک می‌گذارند؛ و از آنجایی که گوگل تمایل دارد از محتوای متا تگ برای تولید ریچ اسنیپت‌ استفاده کند، می‌توانند تأثیر مستقیمی بر تصمیم جستجوگر برای کلیک کردن بر روی وب سایت شما داشته باشند.

البته نباید تصور کنید که می‌توانید به راحتی هر چیزی که می‌خواهید در متا تگ خود بنویسید و گوگل نیز آن را کلمه به کلمه به کاربران خود نشان دهد! موتورهای جستجو می‌توانند هر متنی از صفحات وب‌سایت شما را که از نظر آن‌ها به جستجوی کاربر مرتبط‌تر است، بیرون بیاورند و نمایش دهند. با این حال قوانین خاصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از تگ‌ها و توضیحات متا بهترین استفاده را ببرید. در این مطلب به بررسی این قواعد به صورت جداگانه می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

تگ عنوان چیست؟

تگ عنوان یک عنصر HTML است که ایده اصلی یک صفحه وب را خلاصه می‌کند و در SERPها و همچنین در برگه‌های مرورگر نمایش داده می‌شود. اغلب به عنوان متا عنوان، تگ عنوان یا عنوان SEO شناخته می‌شود. بین دو تگ title> > و همیشه درونhead> > کد HTML صفحه قرار می‌گیرد.

اهمیت تگ عنوان

چرا تگ عنوان برای سئو مهم است؟

تگ عنوان به ربات‌های موتورهای جستجو اجازه می‌دهد بدانند صفحه شما در مورد چیست و به آنها کمک می‌کند تا میزان مرتبط بودن آن با عبارت جستجوی کاربر را درک کنند. بنابراین، تگ عنوان یک عنصر مهم سئوی داخلی است و شما باید آن را برای کلمه کلیدی اصلی خود بهینه‌سازی کنید. به این ترتیب می‌توانید رتبه‌بندی خود را برای کلمه کلیدی که در عنوان استفاده می‌کنید (و همچنین برای مجموعه کلمات مرتبط به آن) بهبود بخشید.

طبق عملکرد موتور جستجو گوگل « یکی از راه‌های اصلی که کاربران برای تشخیص میزان ارتباط نتایج جستجو با درخواست خود استفاده می‌کنند، مرور عناوین صفحات پیشنهادی گوگل است.» بنابراین کاربران می‌توانند تگ عنوان صفحه شما را به صورت اسنیپت در گوگل مشاهده کنند.

مکان دیگری که می‌توانید برچسب عنوان را پیدا کنید، متنی است که در برگه‌های مرورگر خود مشاهده می‌کنید. حتی اگر چندین برگه باز داشته باشید، همچنان می‌توانید ابتدای تگ عنوان را ببینید. با نگه داشتن ماوس روی یک برگه می‌توانید عنوان کامل را ببینید.

مشاوره سئو سایت

سومین و آخرین جایی که می‌توان عنوان را پیدا کرد، در شبکه‌ های اجتماعی است که یک پست را منتشر می‌کنید و به صفحه اصلی وب لینک می‌دهید. عنوانی که در مقاله نشان می‌دهید به‌طور پیش‌فرض در پست رسانه‌های اجتماعی کشیده می‌شود. البته اگر می‌خواهید عنوان دیگری را در شبکه‌های اجتماعی نمایش دهید، می توانید آن را از طریق افزونه Yoast SEO برای وردپرس تغییر دهید.

همانطور که می‌بینید، تگ عنوان به صورت عنوان یک صفحه وب در موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود، و به عنوان جستجوگر، ما تمایل داریم قبل از کلیک کردن، به آن نگاه کنیم تا بفهمیم آیا صفحه به درخواست جستجوی ما مرتبط است یا خیر. همچنین، تگ عنوان یک شاخص مهم برای موتورهای جستجو است که به آنها می گوید صفحه شما در مورد چیست و ارتباط آن چیست.

به همین دلیل، بسیار مهم است که بدانید چگونه برچسب عنوان را برای SEO بنویسید و به کمک آن، حداکثر ترافیک ارگانیک را به وب‌سایت خود هدایت کنید.

قانون نوشتن تگ توضیحات متا

۵ قانون برای نوشتن عنوان صفحه

برای اینکه عنوان خوب و با کیفیت و در عین حال کاربر پسندی بنویسید، نیاز است تا ۵ قانون را بخاطر بسپارید.

هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد.

اگر چندین صفحه وب سایت شما برچسب عنوان یکسانی داشته باشند، هم موتورهای جستجو و هم جستجوگران گیج می‌شوند. اگر برچسب عنوان یکسانی را برای چندین صفحه وب خود بنویسید که موضوعات مختلفی را پوشش می دهند، یا حتی در مورد یک موضوع هستند، اما به سوالات متفاوتی پاسخ می‌دهند؛ جستجوگران نمی‌توانند آنها را از هم تشخیص دهند و تصمیم بگیرند که کدام یک به جستجوی خاص آن‌ها مرتبط است.

در چنین مواردی، گوگل احتمالاً با کشیدن متنی از محتوای شما که فکر می‌کند مربوط به درخواست جستجوگر است، عنوان دیگری را در SERP نشان می‌دهد. اما متنی که غول جستجو یا هر موتور جستجوی دیگری از متن شما انتخاب می‌کند، ممکن است به اندازه کافی جذاب نباشد که کاربران را وادار کند روی آدرس صفحه شما کلیک کنند.

عنوان باید دقیقاً توضیح دهد که صفحه درباره چه چیزی است.

عنوان باید به طور مختصر و دقیق موضوع اصلی صفحه را نشان دهد. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو تماماً به دنبال ارائه محتوایی به جستجوگران هستند که با هدف جستجوی آنها مرتبط است. به عنوان یک قاعده کلی، برای مردم بنویسید زیرا آنها کسانی هستند که بیشترین توجه را به عنوان دارند تا ببینند آیا راه حلی برای مشکل آنها ارائه می‌دهد یا خیر.

عناوین خود را کمتر از 60 کاراکتر نگه دارید.

عناوین طولانی توسط موتورهای جستجو به حدود 50 تا 60 کاراکتر کوتاه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است این محدودیت را هنگام ایجاد تگ عنوان در نظر بگیرید. در غیر این صورت، جستجوگران ممکن است عنوان را ناقص ببینند.

همچنین بخوانید:

چگونه بهترین شرکت سئو در تهران را بشناسیم؟

طراحی بهترین استراتژی برای موفقیت سئو سایت در تهران

کلید واژه اصلی را در ابتدای عنوان قرار دهید.

در حالی که باید مطمئن شوید عنوان شما خوانا و قابل کلیک است، قانونی وجود دارد که بسیاری از سئوکاران با آن موافق هستند: هر چه کلمه کلیدی به ابتدای تگ عنوان نزدیکتر باشد، وزن آن برای موتورهای جستجو بیشتر است. همچنین یک ترفند خوب برای استفاده حداکثری از عنوان  این است که دو کلمه کلیدی  اصلی و ثانویه  را در عنوان خود قرار دهید (مخصوصاً اگر در کلمات همپوشانی نداشته باشند).

اگر قیمت یا کیفیت شما یک مزیت رقابتی است، آن را به عنوان اضافه کنید.

اگر عنوانی برای صفحه‌ای با هدف تجاری ایجاد می‌کنید، مانند هدایای زیر ۱۰۰ هزار تومان یا تحویل رایگان در سراسر ایران، عاقلانه است که این اطلاعات را به عنوان صفحه اضافه کنید تا در SERP متمایز شوید و افراد بیشتری روی آن کلیک کنند.

تگ توضیحات متا چیست؟

متا تگ یا توضیحات سئو یک تگ HTML است که مانند عنوان، اطلاعات مختصری در مورد یک صفحه ارائه می دهد. هدف اصلی آن این است که کاربران بدانند صفحه در مورد چیست و آنها را ترغیب کند از SERP روی سایت شما کلیک کنند. این تگ همیشه داخل عنصر head> > کد HTML صفحه می‌آید و با تگ <meta name=”description” > شروع می شود.

نقش متا توضیحات چیست؟

بیش از یک دهه پیش، گوگل اعلام کرد که می‌تواند از تگ متا توضیحات برای ایجاد توضیحات صفحه‌ای که در فهرست نمایش داده می‌شود استفاده کند، اما مطمئناً از آن برای رتبه‌بندی صفحات استفاده نمی‌کنند. از آن زمان تاکنون چیز زیادی تغییر نکرده است. اما از آنجایی که توضیحات می‌تواند نرخ کلیک را افزایش دهد، تأثیر غیرمستقیم بر رتبه‌بندی صفحه دارد.

گوگل تمایل دارد متن توضیحات را از خود تگ متا توضیحات HTML بگیرد، اما اگر چنین توصیفی در دسترس نباشد، درست مانند تگ عنوان، موتور جستجو می‌تواند از محتوای صفحه شما برای تولید آن استفاده کند.

۵ قانون برای نوشتن تگ توضیحات متا عالی

عنصر دیگری که بعد از عنوان، می‌تواند نرخ کلیک بر روی و‌ب‌سایت شما را بالا ببرد، استفاداه از تگ‌های توضیحات متا است.

هر صفحه باید یک تگ متا توضیحات منحصر به فرد داشته باشد.

با انجام این کار، این فرصت را خواهید داشت که متنی را که می‌خواهید در توضیحات اسنیپت نمایش داده شود، قرار دهید و بر نرخ کلیک آن تأثیر بگذارید. در غیر این صورت، موتورهای جستجو بخشی از محتوای صفحه را که فکر می‌کنند مرتبط‌تر با جست‌وجو است، به کاربران نمایش خواهند داد.

طول توضیحات متای خود را کمتر از 155 کاراکتر نگه دارید.

اگر تگ متا توضیحات در اکثر موارد بیش از 155 کاراکتر باشد، گوگل آن را کوتاه می‌کند، بنابراین ایجاد تگ‌های توضیحات طولانی که جستجوگران حتی نتوانند به طور کامل بخوانند، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

به طور خلاصه موضوع صفحه را در 1 تا 3 جمله توضیح دهید.

اطلاعات ارائه شده در تگ توضیحات متا باید مکمل تگ عنوان باشد. هدف اصلی تگ توضیحات این است که محتوای شما را تبلیغ کند و کاربران را متقاعد کند که روی لینک در SERP کلیک کنند و به وب سایت شما بروند. توضیحات باید مختصر و واضح باشد تا همه بفهمند با رفتن به صفحه شما چه اطلاعاتی به دست خواهند آورد.

در تگ توضیحات از کلمات کلیدی استفاده کنید.

همانند عنوان، اضافه کردن کلمات کلیدی به متا تگ روش خوبی است اما سعی کنید از همان کلمات کلیدی استفاده نکنید.

علاوه بر این، اگر تگ‌های توضیحات متای صفحه شما حاوی کلمات کلیدی است که به هدف و درخواست جستجوگر پاسخ می‌دهد، ممکن است در SERP برجسته شوند. در این صورت توجه جستجوگر به‌طور خودکار به سمت کلیدواژه‌های برجسته‌شده جلب می‌شود و به آن‌ها نشان می‌دهد آنچه را که به دنبال آن بودند، یافته‌اند.

شماره تلفن کسب و کار خود و سایر اطلاعات مفید را به توضیحات اضافه کنید.

اگر وب سایت شما خدمات اضطراری ارائه می‌دهد، می‌توانید شماره تلفن و قیمت کسب و کار را دقیقاً در برچسب توضیحات مشخص کنید. به این ترتیب، جستجوگران می‌توانند بلافاصله اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند و با شما تماس بگیرند.

قیمت سئو سایت

جمع‌بندی

شما فقط حدود ده ثانیه فرصت دارید تا جستجوگران را متقاعد کنید که روی صفحه شما کلیک کنند و نه روی صفحه رقیب، و اینجاست که متا تگ‌های شما وارد عمل می‌شوند؛ زیرا جستجوگران فقط عنوان صفحه و توضیحات شما را در SERP می‌بینند و با قضاوت در متنی که می‌بینند، تصمیم‌گیری می‌کنند!

ابتدا، هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد سئو و تگ توضیحات متا خود را داشته باشد. این یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت است! و دوم، متا تگ‌ها را نه برای روبات‌های جستجوگر، بلکه برای افرادی بنویسید که به طور بالقوه از وب سایت شما بازدید می‌کنند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.