اعتبار دامنه سایت (Domain Authority) چیست؟

اعتبار دامنه سایت (Domain Authority) چیست؟

بسیاری از وب‌سایت‌ها برای کسب رتبه بالاتر در گوگل رقابت می‌کنند. همه به طور مدوم راه‌های جدیدی برای بهبود برنامه بازاریابی و رتبه‌بندی هستند، در حالی که این تلاش‌ها به رتبه‌بندی شما کمک می‌کنند، اما به تنهایی کافی نیست. گوگل هنگام تعیین رتبه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو بیش از ۲۰۰ عامل را در نظر می‌گیرد. حتی زمانی که فکر می‌کنید همه کارها را درست انجام داده‌اید، باز هم ممکن است آن‌طور که انتظار دارید در فهرست نتایج جستجو قرار نگیرید. یکی از مواردی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اعتبار دامنه (Domain Authority) است.  اعتبار دامنه اگرچه به طور مستقیم یک عامل رتبه‌بندی نیست اما تأثیر بسیار زیادی بر سئو دارد.

خدمات سئو سایت

اعتبار دامنه چیست؟

به بیان ساده Domain Authority یا اعتبار دامنه، امتیازی است که برای پیش‌بینی توانایی یک سایت در رتبه‌بندی گوگل استفاده می‌شود. این امتیاز توسط شرکت توسعه نرم‌افزار MOZ ایجاد شده است و یک نمای کلی از عملکرد احتمالی موتور جستجو ارائه می‌دهد. این معیار به وب‌سایت‌ها امتیازی بین یک تا صد اختصاص می‌دهد که هر چه به مقیاس صد نزدیک‌تر باشند، نشان‌دهنده توانایی بالاتر آن وب‌سایت برای رتبه‌بندی بهتر است. در اینجا باز باید تأکید کنیم که گوگل از اعتبار دامنه به عنوان عامل رتبه‌بندی برای تصمیم‌گیری در مورد جایگاه وب‌سایت در فهرست جستجو استفاده نمی‌کند. با این حال اعتبار دامنه شاخص خوبی است که به شما کمک می‌کند عملکرد وب‌سایت خود را در رابطه با رقبا ارزیابی کنید.

دامین آتوریتی

نحوه محاسبه اعتبار دامنه

اعتبار سایت با استفاده از بیش از ۴۰ فاکتور محاسبه می‌شود که شامل تعداد بک‌لینک‌ها، کیفیت و ارتباط بک‌لینک‌ ، کیفیت محتوا، تاثیر شبکه‌ های اجتماعی به روش سئو، عملکرد سئو و … است. وب‌سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا که دارای بک‌لینک‌های متعدد و باکیفیت هستند، معمولا دارای اعتبار دامنه بالاتری هستند و در مقابل وب‌سایت‌هایی که لینک‌های وردی کم یا نامرتبط دارند، امتیاز کمتری کسب می‌کنند. یکی از دلایلی که برخی وب‌سایت‌ها به دنبال خرید بک لینک هستند، همین تأثیر زیاد آن بر اعتبار سایت است. راه‌های مختلفی برای ببرسی اعتبار دامنه سایت وجود دارد، می توانید از Moz’s Link Explorer، MozBar و یا بخش تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو استفاده کنید.

مشاوره سئو سایت

اعتبار دامنه سایت چه تأثیری بر سئو دارد؟

در حالی که نمره DA تأثیر مستقیمی بر سئو نمی‌گذارد، اما بر نتایج تبلیغاتی شما تأثیرگذار خواهد بود. به طور مثال از آنجایی که نمرات بالاتر با رتبه‌بندی بالاتر موتورهای جستجو مرتبط است، زمانی که برای یک عبارت یا کلمه کلیدی رقابتی در حال بالابردن پیج رنکینگ خود در گوگل هستیم، می‌توانیم روی اعتبار دامنه سایت تکیه کنیم.

چگونه امتیاز DA خود را بهبود ببخشید؟

به دلیل پیچیدگی‌های پشت امتیازات اعتبار دامنه، نمی‌توانیم یک سطح قطعی از نمره خوب یا بد تعریف کنیم. با این حال اگر می‌خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید، باید به دنبال کسب امتیاز بالاتر از آن‌ها باشد.

برای بهبود امتیاز اعتبار خود می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • link profile قوی بسازید. لینک پروفایل به تمامی لینک‌های ورودی و خروجی یک وب‌سایت گفته می‌شود؛ که یکی از مهمترین معیارها در کسب امتیاز است. برای ساختن یک پروفایل قوی و یا سئوی خارجی باید از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط لینک‌ دریافت کنید. همچنین از لینک‌های بد خودداری کنید و لینک‌های بی‌کیفیت را از صفحه خود حذف کنید.
  • سئوی داخلی خود را بهینه کنید. سئوی داخلی در کسب امتیاز در اعتبار دامنه به اندازه سئوی خارجی مهم است. معیارهای تعامل مانند ترافیک ارگانیک می‌توانند تفاوت زیادی در امتیاز شما ایجاد کنند. بنابراین بهینه‌سازی تمام کدهای درون صفحه، از متا تگ‌ گرفته تا خود محتوا را در اولویت قرار دهید.
  • محتوای باکیفیت تولید کنید. اگر می‌خواهید سایت‌های معتبر به شما لینک دهند، باید در زمینه تولید محتوا قوی عمل کنید؛ محتوای یونیک و با کیفیت داشته باشید. محتوای شما باید به طور منظم منتشر شود و به مخاطب هدف مرتبط باشد. همچنین اطلاعاتی که ارائه می‌دهید با ارزش و به‌روز باشد.
  • با وب‌سایت‌های معتبر پیوند داشته باشید. حتی اگر امتیازات اعتبار دامنه را به طور کلی نادیده بگیرید، داشتن لینک از وب‌سایت‌های معتبر باعث می‌شود وب‌سایت شما در گوگل بالاتر بیاید. داشتن لینک‌هایی که ترافیک را به وب‌سایت شما هدایت کند، ارتباط سایت شما را هنگام جستجو تقویت می‌کند و یکی از عواملی است که می‌تواند بر نتایج رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید همه لینک‌ها موثر نیستند. برخی از آن‌ها اسپم به شمار می‌روند و ممکن است در نهایت با گوگل پنالتی روبه‌رو شوید. پس کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید.
  • رقیبان خود را شناسایی کرده و خود را با آن‌ها مقایسه کنید. کارهایی را پیدا کنید که می‌توانید برای افزایش دید وب‌سایت خود انجام دهید. بک‌لینک‌های رقبای خود را تجزیه و تحلیل و ردیابی کنید.
  • از کانال‌های دیگر مانند رسانه‌های اجتماعی برای منتشر کردن محتوای وب‌سایت خود کمک بگیرید.

مراحل کیورد مپینگ

معایب سیستم امتیاز‌دهی اعتبار دامنه

یکی از مشکلات سیستم امتیاز‌دهی Moz این است که وقتی امتیاز بالایی کسب می‌کنید، بهبود آن دشوار است. با توجه به ماهیت لگاریتمی اعتبار دامنه، زمانی که در رتبه‌بندی بالاتر قرار می‌گیرید، افزایش امتیاز دشوارتر می‌شود. مثلا اگر با نمره کمتر بین ۱۰ تا ۲۰ شروع کنید، راحت‌تر می‌توانید به امتیاز ۴۰ برسید اما زمانی که امتیاز شما ۷۰ است، رساندن آن به ۸۰ بسیار دشوار خواهد بود. در هر صورت برای افزایش امتیاز باید کمپین‌های بازاریابی جدید و موفق برای افزایش ترافیک طراحی کرده و از لینک‌های بد اجتناب کنید.

همچنین بخوانید:

نقشه سایت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

بردکرامب breadcrumb چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

علاوه بر این ممکن است اعتبار دامنه شما بدون هیچ دلیلی و بدون اینکه اشتباهی کرده باشید، کاهش یابد. زمانی که وب‌سایت‌های معتبر و محبوب مانند یوتویوب،  بک لینک‌های زیادی دریافت می‌کنند، اعتبار دامنه شما به طور خودکار کاهش می‌یابد! چرا که شما همیشه با بالاترین سایت‌های معتبر مقایسه خواهید شد؛‌ در حالی که مسلما شما نمی‌توانید با سایت‌هایی مانند آمازون یا ویکی پدیا رقابت کنید! بنابراین وقتی نوبت کسب امتیاز بالا می‌رسد، بهترین کار این است که به جای آنکه روی بالاترین امتیاز تمرکز کنید، سعی کنید از مستقیم‌ترین رقیب خود امتیاز بالاتری به دست آورید.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که امتیاز DA تمامی کسب‌وکارهای جدید همیشه یک خواهد بود. بنابراین اگر به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید و د رحال تلاش برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی هستید، برای رسیدن به امتیاز DA که به رسیدن شما به صفحه اول گوگل کمک کند، راه طولانی در پیش دارید.

قیمت سئو سایت

سخن نهایی

تمرکز کردن روی کسب اعتبار دامنه بالا ممکن است وسوسه‌کننده باشد اما به خاطر داشته باشید که DA تنها پیش‌بینی کننده توانایی رتبه‌بندی شما در گوگل است و باید به عنوان یک معیار مقایسه‌ای استفاده شود. وقتی صحبت از رتبه‌بندی به میان می‌آید، نباید آن را به عنوان حرف آخر در نظر گرفت. بلکه باید از این اطلاعات برای تمرکز روی دریافت لینک‌های باکیفیت و مرتبط استفاده کنید که می‌توانند به امتیاز و رنکینگ شما کمک کنند. ایجاد محتوای قانع‌کننده و نظارت منظم بر لینک‌ها نیز از روش‌های مفیدی است که می‌توانید برای افزایش ارگانیک سرچ و ترافیک وب‌سایت خود دنبال کنید. ایجاد Domain Authority یک استراتژی بلند مدت است و نتایج آن به زودی روشن نمی‌شود با این‌حال با پیروی از این روش‌ها می‌توانید بازدید از وب‌سایت حد قابل توجهی افزایش دهید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.