سئو ویدیو چیست + روش های بهینه سازی ویدیو

سئو ویدیو چیست + روش های بهینه سازی ویدیو

از اواخر دهه ۲۰۰۰ به لطف افزایش گوشی‌های هوشمند و سایت‌هایی مانند یوتویوب، بازاریابی ویدیویی محبوبیت بسیاری زیادی پیدا کرد و به حدی رواج یافت که اکنون هرکدام از ما نمی‌توانیم بدون دیدن ویدیو در اینترنت بگردیم، و علاوه بر آن  با تلفن‌های همراه خود می‌توانیم در هرکجا که هستیم، فیلمی با کیفیت نسبتا خوب تهیه و به صورت آنلاین منتشر کنیم. انفجار ویدئو، رتبه‌بندی سایت‌ها در  نتایج جستجو را نیز تحت تأثیر قرار داده و استراتژی‌های استفاده از ویدئو و سئو آن به شما کمک می‌کند شانس خود را برای دیده شدن و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل افزایش دهید.. در واقع سئو ویدیو اصولی‌ست که با رعایت کردن آن، کیفیت ویدیوها ارتقا پیدا کرده و از رده‌ ویدیو‌های سطحی خارج می‌شود و در مرتبه‌ بالاتری قرار گیرد. پس موتورهای جست‌وجو، هنگام سرچ مخاطبان، آن را جزء اولین‌ها پیشنهاد خواهند داد.خدمات سئو سایت

اهمیت سئو ویدیوها

یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطب استفاده از ویدیوها در سایت‌های اینترنتی است. فرض کنید مشکل و چالشی برای شما پیش آمده‌ و قصد دارید آن را از طریق سرچ در سایت‌ها برطرف کنید. مطلبی که به دنبال آن هستید، باید در چه قالبی ارائه شده باشد که به سراغ آن بروید؟ کدام روش بهتر و واضح‌تر می‌تواند مشکل شما را رفع کند؟ چه چیزی برای شما جذاب‌تر است و مطالعه و بررسی آن شما را خسته نخواهد کرد؟ پاسخ اغلب افراد به این سوال، قالب‌های ویدیویی است.

چرا که تولید محتوا در قالب ویدیو، همانطور که گفته شد مطالب را واضح‌تر و روشن‌تر بیان می‌کند، جذابیت بالاتری دارد و مخاطب را خسته و زده نمی‌کند؛ بنابراین استفاده از ویدیوهای سئو شده در سایت‌ها تا حد زیادی می‌تواند سبب ارتقای سایت شود. همچنین مسئله دیگری که در این باره وجود دارد، این است که موتورهای جست‌وجوی گوگل، سایت‌های دارای ویدیو را بیشتر در معرض نمایش و استفاده مخاطب قرار می‌دهند. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ هنگامی که مخاطبی ویدیویی از سایتی را مشاهده می‌کند، زمان تقریباً بیشتری صرف می‌شود تا اینکه بخواهد مطالب را تندتند و روزنامه‌وار بخواند؛ بنابراین مدت زمانی که در سایت، باقی می‌ماند بیشتر است؛ این را هم می‌دانیم که هرچه استفاده مخاطبان از سایت بیشتر باشد؛ شانس قرار گرفتن آن سایت در صفحه اول و در رتبه‌های بالاتر، بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از نقاط قوت استفاده از ویدیو آن است که مطالب را واضح‌تر و مشخص‌تر برای مخاطب توضیح می‌دهد. مثلا ممکن است فردی با خواندن توضیحات، پاسخ سوال موردنظرش را نیابد؛ درصورتی که اگر ویدیو مربوطه آن را ببیند؛ به خوبی مفهوم را درک کند. این موضوع در مطالب و آموزه‌های عملی پررنگ‌تر است.روش های سئو ویدیو

روش‌های بهینه‌ سازی ویدیو

استفاده از فایل‌های ویدویی برای بالا بردن بازدید سایت، مانند محتوای متنی اصولی دارد که اگر رعایت نکنید، تأثیر مورد انتظار خود را نخواهید دید. برخی از این اصول عبارتند از:

انتخاب یک بستر مناسب برای میزبانی ویدیو

هنگام انتاب پلت‌فرم میزبانی ویدیو، باید مشخص کنید که چرا می‌خواهید ویدیوهای شما رتبه‌بندی شود؟ آیا این فیلم ابزاری برای افزایش ترافیک سایت است؟ یا به دنبال برند‌سازی و معرفی برند خود هستید؟ اگر به دنبال جذب ترافیک برای وب‌سایت هستید، استفاده از یوتویوب کمک زیادی نخواهد کرد. چرا که ترافیک به جای وب‌سایت شما، به سمت این سایت هدایت می‌شود و بازدیدکنندگان شما با دریایی از ویدیوهای پیشنهادی یوتویوب مواجه خواهند شد!

عنوان و کپشن مناسب برای ویدیو

همان‌طور که در پست وبلاگ به عنوان و متاتگ توجه می‌کنید، این دو فاکتور در رتبه‌بندی ویدیوها نیز نقش پررنگی دارند. برای نوشتن عنوان و توضیحات خود زمان صرف کنید و روی کلمات کلیدی آن تحقیق کنید. باید کلماتی را هدف قرار دهید که مردم واقعا به دنبال آن هستند، اما عنوان خود را تنها با کلمات کلیدی پر نکنید. باید از خود بپرسید:« آیا آنقدر جذاب هست که روی آن کلیک کنند؟». همچنین  نوشتن کپشن  باعث می‌شود ویدیوهای شما توسط ربات‌های جستجوگر راحت‌تر شناسایی شوند.

تصویر کاور جذاب

تصویر کاور ویدئو اولین چیزی است که جستجوگر هنگام ایندکس ویدئو مشاهده می‌کند و در نتیجه نقش پررنگی در کلیک کردن مخاطبان دارد. این تصویر، از عنوان ویدیو نیز مهم‌تر است و در واقع می‌توان گفت تصویر کاور، مانند جلد کتاب یا صفحه اصلی وب‌سایت است و باید متقاعد کننده، مرتبط و جذاب باشد.

مرتبط بودن ویدیو با محتوای سایت

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کافی داشته باشید؛ آن است که ویدیوی شما، با صفحه‌ای که در آن بارگذاری می‌کنید؛ مرتبط باشد و از یک موضوع و محور مشخصی خارج نشود. باید رتبه‌بندی ارگانیک وب‌سایت شما مناسب باشد و همجنان به ایجاد محتوای با کفیت بالا ادامه دهید و اطمینان حاصل کنید که مولفه‌های فنی سئو به درستی در صفحه رعایت شده‌اند. در غیر این‌صورت موتورهای جستجو زحمت خزیدن به صفحه شما را به خود نخواهند داد.مشاوره سئو سایت

انتخاب ویدیو اول

گوگل معمولا تنها یک ویدیو را در هر صفحه در نتیجه جستجوهای خود نشان می‌دهد. پس اگر چندین ویدیو در صفحه خود دارید، باید به ویدیویی که اول قرار می‌دهید، دقت کنید. البته در کل قرار دادن چندین ویدیو در صفحه ایده خوبی نیست چرا که خزنده‌های موتور جستجو معمولا پس از اولین ویدیو، سراغ ویدیوهای بعدی نمی‌روند. با این حال اگر چندین ویدیو در صفحه دارید، باید صفحه خود را حول اولین ویدیو متمرکز نگه‌ دارید.

قرار دادن ویدیو در مرکز صفحه

حتما شما نیز بارها با وب‌سایت‌هایی روبه‌رو شده‌اید که ویدیو خود را در پایین توضیحات قرار داده‌اند و برای رسیدن آن باید مدام اسکرول کنید و صفحه را پایین بروید! این روش ناخودآگاه باعث می‌شود بازدید از ویدیو کاهش پیدا کند و موتورهای جستجو نیز شانس کمتری برای دیدن ویدیو دارند. بهترین راه این است که ویدیو خود را در کانون توجه صفحه قرار دهید.

کیفیت و جذابیت ویدیوها

یکی دیگر از اصول سئو ویدیو، جذاب و گیرا بودن طرح‌های ویدیو است. اگر شما به هر دلیلی قصد استفاده از ویدیو در سایت‌تان دارید؛ باید بدانید که ویدیوهای باکیفیت سبب جذب کاربر و ویدیوهایی با کیفیت‌های پایین، سبب افت میزان کاربر می‌شود.

برای مثال اگر صدای ویدیوهایتان نویزدار باشد و واضح نباشد؛ کیفیت گرافیک و خلاقیت کار پایین باشد؛ تصاویر ویدیو تار و نامشخص باشد؛ کاربران از سایت شما فراری خواهند شد و دیگر آن را به عنوان یک مرجع انتخاب نخواهند کرد و این مسئله باز مساوی است با شکست سایت.

قابلیت مشاهده ویدیوها با تلفن همراه

سایت شما باید برای استفاده از تلفن‌های همراه بهینه باشد؛ یعنی امکان مراجعه و استفاده از آن، با تلفن‌همراه میسر باشد و مخاطب را در دردسر نیاندازد.

در ارتباط با ویدیوها هم باید این نکته را به خاطر بسپارید که از پلیری استفاده کنید که در تلفن‌همراه قابل دسترسی باشد و ویدیوها را به راحتی باز کند.

بارگزاری ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

ویدیوهای خود را در شبکه‌های مجازی مختلف بارگذاری کنید؛ با این‌ کار در جست‌جوهای گوگل، ویدیوتان بازدید بیشتری خواهد داشت و در معرض کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت. در نتیجه، کابران سایت‌تان افزایش خواهند یافت و علاوه بر آن، گوگل سایت‌ شما را به عنوان یک سایت معتبر شناسایی می کند و رتبه و جایگاه بالاتری به شما می‌دهد.راه های بهینه سازی ویدیو

لایک‌ها و نظرات مخاطبان

یکی دیگر از فراگیرترین روش‌ها آن است که از مخاطبان و کاربران‌تان بخواهید شما را لایک کند و برایتان نظر و کامت بگذارند. همه‌ ما به وفور مشاهده کرده‌ایم که در بسیاری از ویدیو‌ها، فرد اصرار زیادی بر این مسئله دارد؛ زیرا لایک و کامنت‌های زیاد، سبب ارتقای سایت شده و پیشرفت و رشد سایت را به همراه دارد.

رونویسی از محتوای ویدیو

برای ارتقای ویدیوهای سایت‌تان از روش رونوشت محتوای ویدیو هم می‌توانید بهره ببرید. یعنی آنچه را که قرار است در ویدیوتان گفته شود؛ در صفحه سایت‌تان هم بنویسید. این کار باعث می‌شود گوگل محتوای متنی صفحه را بخواند و به آن رتبه دهد. دیگر فایده‌ای که این کار برای سایت‌تان دارد؛ آن است که شما با این کار، به افراد ناشنوا و کم شنوا هم فرصت استفاده از سایت‌تان را داده‌اید و در واقع خودتان هم از فرصت جذب مخاطب استفاده کرده‌اید. نباید فراموش کنید که هرچه سایت‌تان مخاطب و کاربر بیشتری داشته باشد؛ رتبه بالاتری در گوگل خواهد داشت و موترهای جست‌وجو آن را بیشتر برای مخاطب تهیه می‌بینند.

همچنین بخوانید:

بررسی ارگانیک سرچ و عوامل موثر بر آن در سئو

نقش لندینگ پیج در سئو؛ موتور محرک سئو را فعال کنید

مدت زمان ویدیو

مدت زمان ویدیویی که در سایت بارگذاری می‌کنید هم حائز اهمیت است که البته این موضوع بستگی به نوع فعالیت سایت دارد. اگر هدف‌تان از طراحی سایت، آموزش و یاددهی است؛ باید این نکته را درنظر داشته باشید که مدت زمان ویدیو را طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمانی نسبتاً کوتاه اطلاعات لازم به کاربر داده شود؛ کاملا مشخص است که کاربران حوصله ویدیوی طولانی و خسته‌کننده‌ را نخواهند داشت و اگر به سرعت به اصل مطلب نپردازید، سایت را ترک خواهند کرد.قیمت سئو سایت

جمع‌ بندی

استفاده از محتوای تصویری به جای متن، یکی از روش‌های بسیار موفق در جذب مخاطب است. بسیاری از اوقات می‌توان به جای توضیحات خسته‌کننده و طولانی، با یک فیلم جذاب و کوتاه مطالب مورد نظر را به مخاطبان منتقل کرد. در این مطلب به نکاتی پرداختیم که برای سئو ویدئو باید در نظر بگیرید و با رعایت این نکات می‌توانید سایت خود را به رتبه اول گوگل منتقل کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.