مزرعه لینک (Link Farm) چیست + تاثیر آن بر سئو

مزرعه لینک (Link Farm) چیست + تاثیر آن بر سئو

از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین معیار‌های الگوریتم‌های گوگل برای امتیاز دهی به سایت‌ها، بک لینک‌ها هستند؛ امروزه بسیاری از وب‌مستران به فکر استفاده از روش‌هایی برای دریافت هرچه بیشتر بک لینک از سوی سایت‌ها دیگر هستند. مزرعه لینک یا link farm گروهی از سایت‌هایی هستند که تنها با هدف بک لینک سازی ایجاد شده باشند. در این مقاله به بررسی لینک فارم و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

خدمات سئو سایت

مزرعه لینک چگونه به وجود آمد؟

در گذشته الگوریتم‌های گوگل همانند امروز دقیق و پیشرفته نبودند. و سئوکاران در گذشته از بسیاری از ترفند‌های سئو کلاه سیاه مانند کیورد استافینگ، کلوکینگ، هیدن کیوردز استفاده می‌کردند و اتفاقا نتیجه هم می‌گرفتند. در کل به مجموعه اقداماتی که به منظور فریب الگوریتم گوگل برای کسب امتیاز صورت بگیرد ترفند کلاه سیاه می‌گوییم. همینطور به مجموعه اقداماتی که با هدف بهبود محتوا، رشد و توسعه سئو و اجرای صحیح انتظارات گوگل صورت بگیرد ترفند‌های سئو کلاه سفید نام دارند.

پس از مدتی نتایج موتور‌های جستجو گوگل باتوجه به اینکه وب‌سایت‌ها از مطالب اسپم و محتوای کم ارزش استفاده می‌کردند. به سمت و سوی غیر کاربردی شدن در حال حرکت بودند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از ورود به یک سایت در صفحه اول گوگل با توده‌ای اسپم و محتوای بی ارزش مواجه شده باشید. اما گوگل با ارائه الگوریتم‌هایی به صورت بهینه اقدام به مبارزه با روش‌های کلاه سیاه نمود و این عمل با موفقیت همراه بود.

شاید در گذشته روش‌های کلاه سیاه مفید بودند و رشد سریعی را برای وب‌سایت‌ها به همراه داشتند اما امروزه یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین روش‌ها برای رشد تبدیل شده‌اند.

یکی از پر و پا قرص‌ترین مشتریان مزرعه لینک، کسب و کار‌هایی هستند که عموما در حوزه‌ای بسیار تخصصی فعالیت می‌کنند. باتوجه به اینکه امکان نگارش محتوا به صورت مفید و مستمر در برخی از این وب‌سایت‌ها به دلیل کمبود موضوعات مقدور نیست به سراغ بک لینک‌ها و مخصوصا مزرعه‌ها می‌روند.

مزرعه لینک چیست

تاثیر لینک فارم روی سئو

همانطور که می‌دانید امتیاز پیج رنک با بک‌ لینک ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بک لینک یکی از ابزار‌های مهم برای پیشرفت و دیده شدن سایت‌ها تبدیل شده است. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که هر وب‌سایتی دارای قدرت و اعتبار خاص خود است و وب‌سایت های دارای پیج رنک بالا و همچنین دامین آتوریتی قدرتمند، دارای قدرت بک لینک بسیار بیشتری هستند. حالا این موضوع چرا اهمیت پیدا می‌کند ؟

معمولا بیشتر اجزاء تشکیل دهنده لینک‌ فارم‌ها حاوی وب‌سایت‌های اسپم و با آتوریتی پایینی هستند و معمولا بک لینک‌های صادر شده از آن‌ها از نظر قدرت دارای اهمیت پایینی هستند.

مزرعه لینک از نظر سئو می‌تواند ۲ تاثیر متفاوت بر روی سایت‌ شما داشته باشد.

مشاوره سئو سایت

اثرات منفی

درصورتی الگوریتم گوگل متوجه استفاده از لینک‌های اسپم و فیک شود در مراحل ابتدایی به تنزل رتبه، افزایش زمان ایندکس مطالب و در بدترین حالت وب‌سایت را متحمل پنالتی می‌کند. درصورتی که وب‌سایتی دچار پنالتی شود لازم است مالک سایت توضیحات خود را برای پشتیبانی گوگل وب‌مستر ارسال کند و منتظر نظر نهایی کارشناسان گوگل باشند. در برخی موارد حتی امکان حذف دائمی وب‌سایت از نتایج جستجو نیز بر اثر پنالتی وجود دارد. لذا ریسک روش لینک فارمینگ درصورتی که به صورت غیر اصولی و اسپم انجام بشود بسیار بالا خواهد بود.

اثرات مثبت

هیچ روشی صرفا به صورت مطلق مضر و خطرناک نیست، هر روشی علاوه بر زیان‌هایی که می‌تواند داشته باشد امکان استفاده مفید نیز از آن وجود خواهد داشت. البته منظور ما این نیست که مزرعه لینک یک روش مفید برای رسیدن به رتبه‌های پایین است. اما درصورتی که ازا روش‌های غیر تهاجمی و اصلاح شده لینک فارمینگ استفاده کنیم می‌توانیم شاهد اثرات مثبتی مانند افزایش پیج رنک و دامین آتوریتی باشیم. در ادامه مقاله به بررسی حالت اصلاح شده و فواید یک لینک سازی کلاه سفید می‌پردازیم.

لینک فارم چه تاثیری در سئو دارد

چگونه‌ لینک فارم کلاه سفید بسازیم

مزرعه لینک از آن دسته روش‌هایی است که هم می‌تواند مضر و هم می‌تواند سودمند باشد. لینک فارم‌ها منتقدان سر سختی دارند، البته این منتقدان، نیز در جایگاه حق هستند اما با کمی تغییرات در شیوه مزرعه داری لینک‌ها می‌توانیم نتایج قابل قبولی نیز دریافت کنیم. همانطور که برخی وب‌سایت‌ها با استفاده از روش ایمن لینک سازی، موفق به پیشرفت شده‌اند.

شبکه وب‌سایت‌های متحد از آن دسته مزرعه‌های بک لینک هستند که علاوه بر اینکه مضر و بیهوده نیستند بلکه می‌توانند باعث رشد و ترقی امتیاز سئو وب‌سایت‌ها شوند. در این شیوه تعدادی از وب‌مستران و سئوکاران، اتحادیه‌ای مجازی تشکیل می‌دهند و با سایت‌های تحت مالکیت خود به تبادل لینک با یکدیگر می‌پردازند. این روش امروزه در ایران به روش تبادل لینک مشهور است. از مزایای تبادل لینک می‌توانیم به اسپم نبودن محتوای سایت‌ها و قدرت بالای بک‌ لینک‌ها اشاره کنیم. اما در این روش باید توجه داشت که حجم و نوع بک‌ لینک‌ها در حد تعادل و معمول باشد که با حساسیت الگوریتم ‌های گوگل روبرو نشوند.

همچنین بخوانید:

تاثیر خرید بک لینک بر سئو؛ جهشی بزرگ در سایت شما

بک لینک PBN چیست؟ آیا بک لینک PBN پنالتی دارد؟

بهترین روش‌های دریافت بک لینک

روش‌های زیادی برای دریافت و خرید بک لینک وجود دارد که در ادامه بهترین راه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

رپورتاژ

بدون شک یکی از بهترین راه‌های دریافت بک لینک پر قدرت، مفید و بدون خطر، دریافت رپورتاژ از سایت‌های مشهور و پر بازدید است. در این روش وب‌سایت‌های بزرگ در قبال دریافت هزینه از شما حاضرند محتوایی از طرف شما در سایت خود منتشر کنند که این محتوا حاوی لینک‌های ارجاعی به سایت‌ شما است. معمولا در هر رپورتاژ چند لینک فالو و چند لینک نوفالو در سایت درج خواهد شد. با توجه به اینکه اغلب رپورتاژ‌ها دائمی هستند می‌توانند اثرات بسیار مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشند. یکی دیگر از مزایای رپورتاژ در سایت‌های پربازدید احتمال باز نشر از سوی دیگر سایت‌ها، بالا خواهد بود. معمولا این سایت‌ها از ربات برای بازنشر مطالب سایت‌های مشهور استفاده می‌کنند.

خرید تبلیغات متنی

برخی وب‌سایت‌های بزرگ، علاوه بر فروش رپورتاژ و تبلیغات بنری، اقدام به ارائه خدماتی به نام تبلیغات متنی می‌کنند. این تبلیغات به صورت لینک‌های متنی در بدنه اصلی سایت قرار می‌گیرند و حاوی ۱ لینک فالو یا نوفالو به وب‌سایت شما هستند. تبلیغات متنی نسبت به رپورتاژ هزینه کمتری دارند اما می‌توانند اثر گذار و سودمند باشند.

همکاری با وب‌سایت‌های صنفی

معمولا وب‌سایت‌های مربوط به اصناف هر حوزه علاقه زیادی به بازتاب اخبار، رویداد‌ها و مقالات مربوط به حوزه کاری خود دارند. چند وب‌سایت مشهور در صنف خود را پیدا کنید و با ایجاد ارتباط با سردبیر به تبادل اطلاعات و مقالات برای دریافت بک لینک بپردازید. این روش از آن‌جهت دارای اهمیت هستند که این سایت‌ها از نظر طبقه بندی موضوعی در ردیف موضوعی سایت‌ شما قرار دارند. بنابراین از نظر گوگل این بک لینک‌ها دارای چگالی بیشتری خواهند بود.

شبکه‌های اجتماعی و تالار‌های گفتگو

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و تالار‌های گفتگو قابلیت انتشار لینک‌ها را در خود دارند. البته بیشتر این شبکه‌های اجتماعی، بک‌ لینک‌ها را به صورت نوفالو منتشر می‌کنند اما با توجه به حجم بالا بازنشر‌ها و بازدید‌ها در این شبکه‌های اجتماعی، احتمال بالای نشر دوباره مطالب شما در سایت‌های دیگر افزایش خواهد یافت.

تولید محتوا به صورت پیمانکاری

تولید محتوا از آن دست کار‌هایی است که زمانبر و هزینه زا هستند، معمولا برای تولید محتوای با کیفیت بسیاری از وب‌سایت‌ها دغدغه دارند. درصورتی که به تولید کنندگان محتوای خوبی دسترسی دارید می‌توانید به صورتی پیمانکاری و البته رایگان برای سایر وب‌سایت ها مطالب خبری آماده کنید و در این مطالب لینک‌هایی را به صورت فالو به وب‌سایت خود ارجاع دهید. این روش را می‌توانید برای سایت‌های متوسط و حتی تازه تاسیس انجام دهید. این اقدام نیز نوعی استراتژی برای لینک بیلدینگ کلاه سفید والبته آینده نگرانه است. علاوه براین می‌توانید در وب‌سایت‌های میزبان محتوا، فعالیت داشته باشید و بک لینک‌های رایگان دریافت کنید.

قیمت سئو سایت

سخن نهایی

لینک فارم هم می‌تواند در دسته‌ی کلاه سفید قرار بگیرد و هم کلاه سیاه باشد. مزرعه لینک منتقدان بسیاری در سراسر دنیا دارد که عقیده دارند وجود چنین ساختار‌هایی می‌تواند سایت را متحمل جرایم سنگین توسط گوگل کند. اما در فرآیند تبادل لینک امکان استفاده از روش‌های سودمند و کلاه سفید نیز وجود دارد و درصورتی که از این اقدامات برای لینک سازی استفاده کنید می‌توانید شاهد رشد و ترقی وب‌سایت خود باشید. همواره توجه داشته باشید که اکثر استراتژی‌های لینک سازی نیازمند دانش، تجربه و شناخت از الگوریتم‌های گوگل دارند. و بهتر است برای لینک‌سازی off page از تجربه و تخصص متخصصان سئو استفاده کنید تا علاوه بر کسب نتایج مثبت متحمل پنالتی از سوی گوگل نشوید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.