انکر تکست در سئو چیست و چه انواعی دارد؟

انکر تکست در سئو چیست و چه انواعی دارد؟

احتمالاً شما هم می‌دانید که لینک‌های ورودی و خروجی یک برای رتبه‌بندی گوگل، یک فاکتور قانع‌کننده به‌شمار می‌روند. اما انکر تکست چطور؟ نقش آن در سئو چیست؟ احتمالاً تعجب می‌کنید که اگر بدانید چگونه انکر تکست می‌تواند تجربه کاربری شما را بهبود بخشیده و رتبه شما را افزایش دهد. در این مطلب قصد داریم به اهمیت و انواع انکر تسکت در سئو بپردازیم. برای درک بهتر انکر تکست، باید بدانید که چه معنایی دارد، کاربردهای آن و انواع متداول انکر تکست چیست، و در پایان نیز لیستی از رایج‌ترین انواع انکر تکست را می‌بنیم که احتمالاً هنگام نوشتن وبلاگ با آن‌ها مواجه شده‌اید.

خدمات سئو سایت

انکر تسکت چیست؟

 انکر تکست (Anchor text) تنها قسمت قابل مشاهده یک لینک در محتوا است. انکر از یک یا چند کلمه قابل کلیک تشکیل شده‌است. این کلمات به عنوان کلمات کلیدی عمل می‌کنند و پیوند ارجاع شده را توصیف می‌کنند. اگر روی این کلمات لینک داده شده از پاراگراف کلیک کنید، شما را به منبع آنلاین دیگری هدایت می‌کند.

انکر تکست به عنوان برچسب پیوند یا عنوان لینک نیز شناخته می‌شود. کلمات موجود در انکرتکست به تعیین رتبه‌ای که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل یا یاهو و بینگ دریاف می‌کنید، کمک می‌کنند. مرورگرهای مختلف انکرتکست را متفاوت نشان می‌دهند و استفاده صحیح از آن می‌ةواند به صفحه پیوند داده شده، برای رتبه‌بندی آن کلمات کلیدی کمک کند.

اصول ضروری سئو نشان می‌دهد بهترین انکر تکست، باید شما را به صفحه‌ای پیوند دهد که دقیقا مرتبط با کلمه‌ای است که انتخاب کرده‌اید. به عنوان مثال اگر صفحه‌ای در زمینه اصول سئو داشته باشید، یک انکرتکست خوب می‌تواند این باشد:‌«برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو اینجا را کلیک کنید.» و یا «اصول سئو چیست؟»

استاندارد وب برای انکر تسکت، کلمه‌ای به رنگ آبی است که زیر آن خط کشده شده است، اما می‌توان از طریق کد html رنگ و خط‌کشی را تغییر داد. کلمات کلیدی در انکتر تکست یکی از سیگنال‌هایی به شمار می‌روند که موتورهای جستجو برای درک موضوع صفحه وب از آن استفاده می‌کنند.  

تعریف انکر تکست

7 نوع رایج انکر تکست

انواع زیادی از انکر تکست‌ها وجود دارد که می‌توانید به صورت آن‌لاین آن‌ها را پیدا کنید ولی همگی مفید نیستند، زیرا هرزنامه بوده و نباید توسط موتور جستجو شناسایی شوند.

انکر تکست اسپم، با صفحه‌ای که در آن قرار دارد و یا به آن لینک می‌شود، هیچ ارتباطی ندارد. این انکر تکست‌ها یک تاکتیک متداول برای سئو کلاه سیاه هستند که به طور موقت روی کلمات کلیدی رقابتی ایجاد می‌شوند. از این انکر تکست‌ها باید تا حد امکان اجتناب کنید.

در اینجا مفیدترین انواع انکر تکست‌ها را برای سئو وب‌سایت با هم مرور می‌کنیم:

انکتر تکست برند

این انکتر تکست‌ها شامل برند تجاری شما هستند، که می‌توانند به عنوان نام تجاری همراه با کلمات کلیدی ظاهر شوند. به عنوان مثال «آژانس دیجیتال مارکتینگ وب‌تب» شما را به صفحه اصلی وب تب هدایت خواهد کرد.

انکر تکست با تطبق جزئی کلمات

این نوع انکر تکست‌ها شامل یک کلمه کلیدی برای یک صفحه خاص هستند اما هیچ‌گونه localization برای آن انجام نمی‌شود.  این انکر تکست‌ها کلماتی را پوشش می‌دهند که کلمات کلیدی را طولانی می‌کنند به هعنوان مثال « برای دریافت مشاوره سئو رایگان با ما در تماس باشید » شما را به صفحه مشاوره سئو می‌برد.

انکر تکست کاملا منطبق

این نوع انکر تکست تاکنون مهمترین نوع آن برای سئو شناخته شده است. این انکر تکست به عنوان کلید واژه اصلی عمل می‌کند که هدف اصلی صفحه است. معمولا توسط ابزارهای سئو داخلی حمایت می‌شود. به عنوان مثال اگر صفحه شما در مورد ویژگی‌های یک مقاله سئو شده است، می‌توانید از متن‌های زیر به عنوان انکر تکست استفاده کنید: « در این‌جا مهمترین ویژگی‌های یک مقاله سئو شده را می‌خوانید»

مشاوره سئو سایت

انکر تکست مرتبط

انکرتکست مرتبط به صفحه‌ای لینک می‌شود که مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مورد نظر در آن استفاده شده است. این انکرتکست‌ها شبیه دسته دوم انکرتکست‌ها هستند اما کلمات کلیدی مرتبط دقیقا عبارت مرتبط را بیان نمی‌کنند.

باید یک انکر تکست مرتبط ایجاد کنید که به خزنده‌های گوگل کمک کند بفهمند لینک‌ها در مورد چیست. علاوه بر این، آن‌ها لینک پروفایل شما را متمایز نگه می‌دارند تا گوگل شما را برای لینک‌های اسپم مورد حمله قرار ندهد. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی اصلی شما « لینک‌سازی خودکار» باشد، می‌توانید از تنوع این کلمه کلیدی مانند «افزونه‌های ضروری» استفاده کنید و سپس از آن به عنوان انکتر تکست برای یک وبلاگ یا صفحه دیگر وب‌سایت استفاده کنید.

انکر تکست تصادفی

انکر تکست تصادفی یک عبارت نامشخص یا عمومی است که کلمه کلیدی هدف را پوشش نمی‌دهد. برخی از تحلیل‌های لینک، انکر تکست‌های تصادفی و عمومی را در یک دسته‌بندی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال «این مقاله» شما را به یک محتوای خاص از وبلاگ هدایت می‌کند بدون اینکه موضوع آن مشخص باشد.

انکر تکست عمومی

انکر عمومی شامل هیچ متنی نیست که کلمه کلیدی را تأیید کند. با این حال، خواننده با توجه به محتوا و جمله‌های قبل و بعد از انکر تکست، ایده‌ای از موضوع صفحه لینک داده شده، پیدا خواهد کرد. انکر تکست عمومی هرزنامه به نظر می‌رسد، اما همچنان قدرتمند است چرا که شامل یک CTA روشن است که توجه مستقیم را به لینک جلب می‌کند. به عنوان مثال عباراتی مانند «اینجا را کلیک کنید.»‌یا «بیشتر بخوانید» مثال‌های خوبی از این نوع انکر تکست به شمار می‌روند.

انواع انکر تکست

انکرتکست عریان

انکر تکست عریان دقیقا آدرس لینک است که کپی شده است! هیچ کلمه کلیدی یا عبارتی آن را پوشش نمی‌دهد. به عنوان مثال در انتهای مقاله می‌توانید لینک سایت‌هایی که به عنوان منبع استفاده کرده‌اید، اضافه کنید.

این نوع انکرتکست‌ها  به اندازه انواع دیگر در سئو موثر نیستند اما همچنان توجه گوگل را جلب می‌کنند.

انکرتکست طبیعی در مقابل انکر تکست غیر طبیعی

انکرتکست‌ها نیز مانند لینک‌ها به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می‌شوند:

انکر تکست طبیعی

هنگامی که وب‌سایت شما مورد بازدید قرار می‌گیرد، ممکن است انکرتکست‌های بدی از طرف مخاطبان خود دریافت کنید که به موضوع صفحه شما اشاره نمی‌کنند. به هرحال این انکر تکست‌ها مانند URL‌های عریان عمل می‌کنند و اجتناب‌ناپذیرند ولی تأثیر خاصی در جلب توجه موتورهای جستجو ندارند. اگر انکر تکست یک عبارت کلیدی درخواستی نباشد، آن را «طبیعی» می‌شناسیم. به عنوان مثال:‌

  • برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.
  • ادامه مطلب
  • درباره نویسنده
  • منبع
  • و ….

لیست بالا مجموعه‌ای از انکر تکست‌های طبیعی است که به هیچ عبارت کلیدی خاصی اشاره نمی‌کند.

همچنین بخوانید:

مزرعه لینک (Link Farm) چیست + تاثیر آن بر سئو

بک لینک PBN چیست؟ آیا بک لینک PBN پنالتی دارد؟

انکر تکست‌های غیر طبیعی

تشخیص انکر تکست‌های غیر طبیعی ساده است. هر لینکی که برای مدیریت رتبه صفحه یا رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجوی گوگل طراحی شده باشد، ممکن است به عنوان بخشی از اسکیما لینک و نقض دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل در نظر گرفته شود. برای به‌ دست آوردن انکر تکست‌های طبیعی در وب سایت خود، باید تولید محتوا خوب و غنی داشته باشید، که کمک کند لینک و انکر تکست آن به طور طبیعی ایجاد شود.

قیمت سئو سایت

جمع‌ بندی

انکر تکست‌ها، هایپرلینک‌هایی هستند که مخاطبان با کلیک کردن روی آن‌ها به صفحه‌ای دیگر منتقل می‌شوند. استفاده از انکر تکست‌ها مانند لینک‌های داخلی و خارجی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی سئو سایت داشته باشد. اما انتخاب درست انکر تکست و استفاده مناسب از آن می‌تواند ضریب توجه موتورهای جستجو را بالاتر ببرد. همچنین استفاده نادرست و یا انتخاب یک کلمه بی ارتباط به موضوع ممکن است فیلترهای هرزنامه گوگل را فعال کنید و به جای تأثیر مثبت، صفحه شما را به عنوان اسپم شناسایی کند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.