ویژگی‌ مشاور سئو چیست و چه نقشی در موفقیت سئو سایت دارد؟

ویژگی‌ مشاور سئو چیست و چه نقشی در موفقیت سئو سایت دارد؟

ویژگی‌ یک مشاور سئو چیست؟ و چگونه یک مشاور سئو حرفه‌ای را برای همکاری انتخاب کنیم؟ با توجه به توسعه‌ کسب‌ و‌ کارهای آنلاین و افزایش رقابت برای به‌ دست آوردن رتبه‌های برتر و بازدیدکننده بیشتر از طرف گوگل، استفاده از سئو (SEO) اهمیت دوچندانی یافته است. بنابراین اگر علاقه‌مند به حوزه تجارت الکترونیک و کسب‌و‌کارهای آنلاین و یا به دنبال استخدام یک سئوکار هستید، ممکن است به دنبال جواب این سوالات باشید تا بتوانید تصمیم بهتر و دقیق‌تری در این رابطه بگیرید. لذا در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و به نکات مهمی در مورد این تخصص و ویژگی‌هایی بوردازیم که یک سئوکار باید داشته باشد.

خدمات سئو سایت

جایگاه مشاور سئو در موفقیت وب‌سایت

قطعا تا به حال از موتور جست‌و‌جوی گوگل برای پیدا کردن محتوا، کالا و خدمات موردنظر خود استفاده کرده‌اید و در جواب، میلیون‌ها نتیجه را مشاهده کرده‌اید اما معمولا یکی از 10 نتیجه برتر، شما را به هدفتان می‌رساند. همین اتفاق برای کاربران دیگر هم کم‌ و‌ بیش می‌افتد و روی همین لینک‌ها کلیک می‌کنند. نتیجه این می‌شود که صاحبان این وبسایت‌های برتر، روز به روز موفق‌تر و ثروتمندتر می‌شوند.

یکی از مهمترین رازهای این مسئله اقدامات سئو است که باعث شده این وب‌سایت‌ها در بالاترین نتایج قرار گرفته و اکثر بازدیدکننده‌های هدف را به سمت خودشان جذب ‌کنند. بنابراین بهره‌‌گیری از یک مشاور سئو حرفه‌ای برای برنده شدن در این رقابت بسیار مهم است. در ادامه ویژگی‌های مشاور سئو را باهم بررسی خواهیم کرد.

اهمیت داشتم مشاور سئو

 

تعهد و تسلط فنی مشاور سئو

اولین و مهمترین فاکتور مهم برای استخدام هر نیرویی اطمینان از تعهد و تسلط وی برای انجام امور محوله محسوب می‌شود. این دو ویژگی باهم ذکر شده‌اند چرا که لازم و ملزوم همدیگر هستند و بدون هم، ممکن است نتیجه در بهترین حالت خود حاصل نشود. تا زمانی که یک مشاور با پایبندی به اصول اخلاقی و حرفه‌ای، انرژی و زمان خود را صادقانه برای یک پروژه صرف نکند، نمی‌توان انتظار خروجی چشم‌گیری از اقدامات وی داشت. از طرفی یک مشاور متعهد اما غیرمسلط و بی‌تجربه هم نتیجه مشابهی رقم خواهد زد. لذا  داشتن این دو ویژگی ضروری جزو اولین فاکتورهای انتخاب یک مشاور سئو هستند. به این منظور می‌توانید از ایشان درخواست گواهی حسن انجام کار توسط کارفرماهای قبلی و نمونه کارهای موفق و فعال سابق را درخواست کنید تا شناخت بیشتری در مورد این مسائل پیدا کنید.

آشنایی با اصول بازاریابی کسب‌و‌کار

هدف نهایی همه فعالان در فضای اینترنتی، در مرحله اول شناسایی و جلب توجه مخاطب است. تا این هدف محقق نشود تمام مراحل بعدی حتی با وجود هزینه‌های بسیار بی‌تاثیر خواهند بود. بنابراین یکی از ویژگی‌های مشاور سئو، اشراف به مسائل بازاریابی است. به این معنی که با دریافت اطلاعات از حوزه فعالیت کارفرما، بتواند مخاطبان هدف را شناسایی کرده و استراتژی‌های لازم را جهت پیدا کردن و جذب آن‌ها در فضای اینترنت، طراحی و به کار بگیرد. به علاوه می‌تواند توصیه‌های لازم مربوط به بازاریابی از جمله قیمت‌گذاری، معرفی محصول، انتخاب بازار هدف و … ارائه دهد چرا که در بعضی مواقع رفتار مصرف‌کنندگان در فضای واقعی و مجازی کمی متفاوت است. همان‌طور که اشاره شد این مسئله پیش نیاز تمام اقدامات بعدی است چون اگر مخاطب به درستی شناسایی و جذب نشود، وب‌سایت موردنظر به جمع میلیونی وب‌سایت‌های خارج از دور گوگل خواهد پیوست.

آشنایی با ابزارهای گوگل

واقعیت این است که با وجود پیچیدگی‌های فعلی به وجود آمده در طراحی وب‌سایت‌ها و دشواری فراهم آوردن بسترهایی برای انجام آنالیزهای مختلف، آشنایی و تسلط به ابزارهای جانبی مخصوص سئو از جمله گوگل آنالیتیکس و سایر سرویس‌های بین‌المللی موجود، امری اجتناب‌ناپذیر است چرا که به این ترتیب می‌توان در زمانی بسیار کوتاه حجم بالایی از داده‌های مفید را به دست آورد که می‌تواند نقاط قوت و ضعف استراتژی‌های بازاریابی و سئو را نمایان کند. بنابراین یکی از ویژگی‌های مشاور سئو، داشتن مهارت در استفاده از ابزارهای تخصصی این حوزه است و دانش تئوری به تنهایی نمی‌تواند در پیشرفت پروژه اثرگذار باشد. هر چقدر استخراج و پایش داده‌های به دست آمده بهتر و دقیق‌تر انجام شود، استراتژی‌های بازاریابی و تولید محتوا نیز موثرتر واقع می‌شوند.

مشاوره سئو سایت

توانایی بهینه‌سازی فنی

مشاور سئو پس از دریافت اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کار و طراحی استراتژی مناسب، باید به‌خوبی وب‌سایت را با ابزارهای مخصوص آنالیز کرده و نقاط ضعف آن را در بخش‌های مختلف شناسایی کند. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که گاهی وارد سایت‌های ضعیفی می‌شوید که در بارگذاری صفحات و محتواها، کند عمل می‌کنند، ظاهر خسته‌کننده و نامنظمی دارند و به‌طور کلی از ساختار و چیدمان منسجمی برخوردار نیستند. این وب‌سایت‌ها سرانجام کاربران خود را فراری خواهند داد که این اتفاق سیگنالی برای گوگل جهت حذف این وب‌سایت از نتایج برتر محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مشاور سئو ماهر، این است که هم در شناسایی نقاط ضعف و هم در ارائه راهکار جهت رفع آن‌ها، هوش و تخصص لازم را داشته باشد چراکه یکی از فاکتورهای گوگل برای اعتباردهی به وب‌سایت‌ها، بهینه بودن سایت از لحاظ فنی است. زمانی که پروژه بزرگ و کنترل این موارد توسط یک نفر دشوار باشد، تیمی تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال این وظایف را برعهده گرفته و بین خودشان تقسیم می‌کنند تا سرعت و دقت کارها افزایش یابد.

این بهینه‌سازی‌ها در نهایت باید باعث افزایش سرعت لود سایت، بارگذاری صفحات و محتواها، جذاب‌تر شدن رابط کاربری (UI) و فراهم آوردن محیطی کاربرپسند در تمامی قسمت‌های وب‌سایت شود تا نرخ ماندگاری کاربر در سایت افزایش و گوگل آن را به عنوان یک وب‌سایت مفید و معتبر شناسایی کند. این همان هدفی است که همه کسب‌و‌کارها برای رسیدن به آن باهم رقابت شدیدی دارند.

علاوه بر موارد فوق، توانایی بهینه‌سازی لینک‌‌های داخلی و خارجی و برطرف کردن مشکلات در این بخش نیز برای یک مشاور سئو ضروری است. لینک‌ها مبنای ارتباطات شبکه‌ای در فضای اینترنت محسوب می‌شوند که کاربر را از محتوایی به محتوای دیگر و از وب‌سایتی به وب‌سایت دیگر هدایت می‌کنند و هرجا نقص وجود داشته باشد این زنجیره از هم گسیخته شده و ممکن است کاربر راه خود را گم کرده و وارد مسیر رقبای شما کند.

نقش مشاور سئو

تعیین استراتژی تولید محتوا

هر هدفی که از راه‌اندازی وب‌سایت داشته باشید، تولید محتوا از ارکان اصلی موفقیت آن محسوب می‌شود. محتوای شما ممکن است متن‌هایی مانند مقالات، مصاحبه و نقد و بررسی کالا باشد یا شاید تصاویر، کلیپ‌های ویدیویی و پادکست. در هر صورت همگی باید از استراتژی‌های مشخص پیروی کرده و هدفمند تولید شده باشند. شناسایی کلمات کلیدی و تولید محتوا مطابق سلیقه و درخواست مخاطبان هدف وب‌سایت، همان چیزی است که پس از اولین ورود کاربر، اهمیت خود را نشان داده و باعث می‌شود احتمال و شانس مراجعه مجدد کاربر و یا خرید کالا و خدمات توسط وی افزایش یابد. این ویژگی مشاور سئو که همان تعیین استراتژی و نظارت بر تولید محتوا است، در موثر واقع شدن کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی نیز تاثیر مثبت و منفی مستقیم دارد چرا که در صورت به روز نبودن مشاور سئو در مورد الگوریتم‌های گوگل و عدم تطابق محتوا با آن‌ها، جرایم گوگل و تنزل رتبه در نتایج جست‌و‌جو دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین بخوانید:

چه زمانی به مشاوره در سئو نیاز است؟

چرا سئو سایت شرکتی یا خدماتی اهمیت دارد؟

 ارائه گزارش عملکرد وب‌سایت

یک مشاور سئو پس از انجام اقدامات لازم باید بتواند نتایج مربوطه در همه بخش‌‌ها را به صورت گزارش و مستند ارائه داده و پیشنهادات یا تغییرات مدنظر خود را نیز  پیوست کند. به این ترتیب کارفرما به‌سادگی میزان پیشرفت پروژه را بررسی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند. تعامل به این روش، شفاف‌سازی عملکرد را بالا برده و ارزشیابی تاثیر اقدامات مشاور سئو آسان‌تر خواهد شد.

قیمت سئو سایت

نتیجه گیری

حضور یک مشاور سئو حرفه‌ای در کنار پروژه به اندازه یک طراح سایت یا مدیر بازاریابی اهمیت دارد چرا که زبان کاربران در فضای مجازی و نحوه آنالیز رفتار آن‌ها را به‌خوبی می‌داند. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم ویژگی‌ مشاور سئو را بررسی کنیم تا اگر برای ورود به این حوزه علاقه دارید بدانید که چه ویژگی‌هایی را باید در خودتان ایجاد کنید و اگر هم صاحب کسب‌و‌کاری هستید، موارد ذکر شده را هنگام انتخاب یک سئوکار مدنظر قرار دهید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.