تأثیر تغییر هاست در سئو به چه صورت است؟

تأثیر تغییر هاست در سئو به چه صورت است؟

اگر شما هم تلاش بسیار زیادی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود کرده‌اید و حالا به دلایلی تصمیم به تغییر هاست گرفته‌اید، حتما این نگرانی را دارید که این تغییر، چه تأثیری بر رتبه‌بندی وب‌سایت شما در صفحه نتایج گوگل خواهد داشت؟ آیا ممکن است تمام زحمات شما از بین برود و گوگل صفحه شما را از لیست نتایج حذف کند؟ صادقانه باید در جریان باشید که تغییر هاست به هرحال روی سئو تأثیر خواهد گذاشت اما می‌توان با رعایت چند نکته میزان این تأثیر را به حداقل کاهش داد و جایگاه شما را در میان رقبا همچنان حفظ کرد. در این مطلب به تشریح نکات مهمی می‌پردازیم که برای حفظ سئو و سایت شما حیاتی است.

خدمات سئو سایت

تغییر هاست چیست؟

تغییر هاست روند پیچیده‌ای است که ممکن است فایل‌ها و تمام داده‌های حیاتی شما را در معرض خطر قرار دهد. باید به نحوی این تغییر را مدیریت کنید که با کمترین آسیب آن را پشت سر بگذارید. علاوه بر دقت در انتقال داده‌ها، باید از تأثیراتی که تغییر هاست روی وب‌سایت شما خواهد گذاشت، نیز مطلع باشید. برخی از این تأثیرات عبارتند از:‌

  • سرعت بارگذاری:‌ هرچه سرعت بالا آمدن وب‌سایت شما کوتاه‌تر باشد، از نظر گوگل امتیاز بالاتری خواهید داشت. علاوه بر جلب نظر گوگل، کاربران نیز بیشتر از چند ثانیه معطل بارگذاری سایت نخواهند شد و اگر سرعت وب‌سایت پایین باشد، صفحه شما را ترک می‌کنند. شرکت‌های معتبر در زمینه هاست ممکن است به دلیل افزایش تعداد کاربر، سرعت پایینی داشته باشند؛ پس تنها به اعتبار شرکت اکتفا نکنید.
  • توقف موقت سایت: تا زمانی که DNS جدید شما راه‌اندازی شود که احتمالا بین یک تا سه روز زمان نیاز دارد، ممکن است وب‌سایت از دسترس خارج شود. طبق عملکرد موتور جستجوی گوگل، این خاموش شدن موقت تأثیر بسیار منفی بر رتبه‌بندی سایت در پی دارد. بهتر است پیش از انتقال کامل، یک نسخه از وب‌سایت خود را روی هاست قدیمی نگه دارید.
  • تغییر نقشه سایت:‌ نقشه سایت یک فاکتور تأثیرگذار در رتبه‌بندی گوگل است. اگر با تغییر هاست، ساختار وب‌سایت نیز تغییر کند، خزنده‌های گوگل برای رنکینگ پیج با مشکل روبه‌رو می‌شوند و احتمال دارد وب‌سایت شما را به عنوان یک سایت جدید شناسایی کند.
  • موقعیت جغرافیایی سرور: گوگل پیشنهادات خود را برای ارائه به کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر دسته‌بندی می‌کند. اگر داخل ایران هستید و مخاطبان هدف شما نیز کاربران ایرانی هستند، در انتخاب سرور نیز باید از همین محدوده اقدام کنید.
  • کیفیت سرور: هرگز از هاست‌های اشتراکی استفاده نکنید. سرورهای شلوغ و اشتراکی، علاوه بر اینکه سرعت بارگذاری را کاهش می‌دهند، عملکرد سایت را نیز با مشکل روبه‌رو خواهند کرد.

رپورتاژ چیست و چه اهمیتی دارد

تغییر هاست با کمترین تأثیرگذاری بر سئو

انتقال وب‌سایت از یک سرور به سروری جدید، مشکلات زیادی در پی دارد که با یک برنامه‌ریزی درست و اجرای دقیق می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند. نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم به شما کمک می‌کند این تغییر را به راحتی پشت سر بگذارید.

مشاوره سئو سایت

بررسی دلایل تغییر هاست

همان‌طور که در بالا گفتیم، تغییر هاست به هر حال روی سئوی سایت شما تأثیر می‌گذارد؛ پس باید دلایل منطقی برای از دست دادن موقت رنکینگ خود در گوگل داشته باشید. ممکن است بازگشت به جایگاه فعلی شما در گوگل، که برای آن هزینه و زمان صرف کرده‌اید به آسانی امکان‌پذیر نباشد. پس پیش از تصمیم‌گیری مطمئن شوید که هیچ راه دیگری برای حل مشکلات سایت نبوده‌ و تغییر هاست آخرین راه‌ به شمار می‌رود.

انتخاب شرکت مناسب

اگر به این نتیجه رسیدید که باید سرور خود را تغییر دهید، باید یک شرکت خوب و معتبر انتخاب کنید که مشخصات فنی آن با نیازمندی‌های شما منطبق باشد. پهنای باند سرور، سیستم عامل، نسخه سیستم و …. از عواملی است که در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات هاست باید در نظر بگیرید .

انتخاب سرور محلی

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، موقعیت جغرافیایی کاربران و وب‌سایت‌ها برای گوگل یک فاکتور تعیین‌کننده است. تمام شرکت‌های ارائه دهنده سرور، امکان تعیین محل سرور را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و بهتر است از این مزیت استفاده کنید.

بک‌آپ از نسخه فعلی

قبل از اینکه دست به تغییر بزنید، از نسخه فعلی وب‌سایت خود یک کپی تهیه کنید. این نسخه پشتیبان به شما اجازه می‌دهد که اولا تا زمانی که سرور جدید راه‌اندازی نشده، هنوز به داده‌ها و اطلاعات خود دسترسی داشته باشید و علاوه بر آن، در صورتی که این انتقال با مشکل روبه‌رو شد، بتوانید نسخه اصلی را بارگذاری کنید.

مزایای انتشار رپورتاژ

مهاجرت به هاست جدید

در اکثر موارد شرکتی که برای میزبانی انتخاب می‌کنید، به صورت رایگان مسئولیت تغییر هاست را برعهده می‌گیرد و وب‌سایت شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرور جدید منتقل می‌کند. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید این انتقال را خودتان انجام دهید، می‌توانید از برخی افزونه‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای کمک بگیرید. به عنوان مثال برای انتقال سایت‌های ورود پرس، افزونه Duplicator  با یک راهنمای گام به گام به شما کمک می‌کند.

تست

پس از مهاجرت کامل به سرور جدید، باید تک تک صفحات و فایل‌های موجود را تست کنید و از عملکرد آن مطمئن شوید.

همچنین بخوانید:

اعتبار دامنه سایت (Domain Authority) چیست؟

سئو موبایل؛ جهش بزرگ را شروع کنید!

حفظ رتبه جستجو و یا بهبود آن

  • برای آنکه یک مهاجرت کامل و بی‌نقص داشته باشید، باید تلاش کنید کاربران وب‌سایت شما از تغییر هاست مطلع نشوند و در عین حال گوگل در جریان این تغییر قرار بگیرید. نکات زیر کمک می‌کند عملکرد بالقوه سایت شما در بلند مدت آسیب نبیند و همچنان در بالای فهرست جستجوهای گوگل قرار بگیرید.
  • دلیل اصلی تغییر رتبه‌بندی شما این است که ساختار URL تغییر می‌کند. موتورهای جستجو برای شناسایی محتوای شما به نقشه سایت قبلی مراجعه می‌کنند، اگر سایت‌های دیگر به شما لینک داده‌اند، احتمالا از URL قدیمی استفاده کرده‌اند. تغییر ناگهانی این ‌URL‌ها به اعتبار شما لطمه می‌زند. بنابراین در حالی که هنوز سایت قدیمی شما آن‌لاین است، ساختار URL سایت را در یک صفحه گسترده فهرست‌بندی کنید و پس از اینکه محتوا به سایت جدید منتقل شد، از 301 redirects برای تغییر مسیر استفاده کنید.
  • در صورت امکان، نام دامنه فعلی خود را حفظ کنید. به این ترتیب کاربران و موتورهای جستجو می‌توانند همچنان شما را پیدا کنند.
  • یک صفحه سفارشی خطای 404 ایجاد کنید. این ارور زمانی نشان داده می‌شود که بازدیدکنندگان یک URL غلط یا ناموجود را وارد کرده‌اند. شما با سفارشی کردن این صفحه، می‌توانید به بازدیدکنندگان خود اطلاع دهید که اخیرا پلتفرم خود را تغییر داده‌اید و یا راهنمایی‌های بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهید.
  • از ابزارهای جستجو استفاده کنید. پس از انتقال کامل محتوا و ایجاد تغییر مسیر برای URL‌های خود، می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب‌مستر بنیگ استفاده کنید و خطاهای وجود را شناسایی و برطرف کنید.

قیمت سئو سایت

جمع‌بندی

دنیای امروز، دنیای تغییرات سریع و اجتناب‌ناپذیری است. در جهانی که در هر ثانیه هزاران اتفاق می‌افتد، طبیعی است که یک کسب‌وکار به دلایلی تصمیم به تغییر هاست خود بگیرد. اما می‌دانیم که همه ما در هر حوزه‌ای که مشغول فعالیت باشیم،  زمان و هزینه زیادی برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل صرف کرده‌ایم که مسلما دوست نداریم با یک اشتباه، همه این زحمات را از ببین ببریم. تغییر هاست می‌تواند یک مهاجرت سودمند اما پرحاشیه از لحاظ رنکینگ گوگل باشد. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که ناگزیرید میزبانی وب‌سایت خود را تغییر دهید، نکاتی که در بالا مطرح شد به شما کمک می‌کند این مسیر را با کمترین آسیب طی کنید و نه تنها مخاطبان فعلی خود را از دست ندهید، بلکه به کمک یک شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی حرفه‌ای، به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی یابید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.