تأثیر برندینگ در سئو چیست؟

تأثیر برندینگ در سئو چیست؟

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یک روش بازاریابی برای افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت از طریق موتورهای جستجو است که شامل تکنیک‌هایی در چهار حوزه کلیدی است: کلمات کلیدی و محتوا، سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارج از سایت. این چهار حوزه معمولاً چهار رکن سئو در نظر گرفته می‌شوند. آنها در ترکیب با هم به یک وب سایت کمک می‌کنند در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد. با این حال، ستون پنجمی وجود دارد که اگر نادیده گرفته شود، تلاش‌های این چهار رکن ممکن است بی‌اثر بوده و یا تأثیرگذاری مورد انتظار را نداشته باشد. برندینگ و آگاهی از برند رکن پنجم سئو به شمار می‌رود. برای اکثر ما نیز اتفاق افتاده است که به جای جستجو کردن مستقیم محصولاتی که نیاز داریم، «برند x» را در گوگل جستجو کرده‌ایم ! برندسازی می‌تواند پروسه سئو و دیده شدن شما را چند پله بالاتر ببرد. در این مطلب به بررسی دقیق‌تر تأثیر برندینگ به عنوان فاکتور پنجم سئو می‌پردازیم.

خدمات سئو سایت

برند چگونه بر رتبه سئوی شما تأثیر می‌گذارد؟

برند چگونه بر رتبه سئوی شما تاثیر می‌گذارد؟ این سوالی است که اغلب در انجمن سئو در مورد آن فکر می‌شود. شاید اکثر سئوکاران نتوانند بین این دو ارتباط برقرار کنند. هر وب‌مستری که از نحوه عملکرد الگوریتم‌ها و ایندکس‌سازی گوگل اطلاع داشته باشد، می‌داند که هیچ راهی برای سنجش محبوبیت یک برند وجود ندارد. با این حال، دائماً در مورد نام تجاری و ارتباط آن با رتبه بندی SEO صحبت می‌شود.

در حالی که سئو می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا بازدیدهای بیشتری به دست آورد، اما آنچه بعد از ورود مخاطب اتفاق می‌افتد از اهمیت بیشتری برخوردار است. موفقیت بازاریابی ما اغلب به تبدیل و درآمد بستگی دارد. اما اگر مخاطبان بسیاری را به وب‌سایت وارد کنیم ولی نرخ تبدیل پایین باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ چه چیزی شما را به عنوان یک مخاطب، ترغیب می‌کند یک سایت را دنبال کنید؟ به عنوان مثال اگر اطلاعاتی که می‌خوانید از سوی یک پزشک با ۳۰ سال تجربه نوشته شده باشد، به آن اعتماد خواهید کرد! اگر فرد متخصص است پس اطلاعات ارزشمندی به اشتراک می‌گذارد!  حالا بیایید به اهمیت برندینگ و ارتباط آن با رتبه‌بندی سئو نگاه کنیم.

نقش برندینگ در سئو

برند اعتماد را افزایش می‌دهد.

اول از همه می‌دانیم که الگوریتم‌های گوگل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وب‌مسترها را به سمت ایجاد محتوای کاربرمحور سوق دهند. یکی از چیزهایی که مردم به راحتی تشخیص می‌دهند، برند است. به عنوان مثال فرض کنید شما به دنبال اطلاعات مربوط به یک بیماری خاص هستید. موتور جستجوی گوگل چندین لینک به شما معرفی می‌کند. اگر اولین سایتی که معرفی می‌شود، مربوط به جزئیات بیماری باشد ولی شما تا به حال نام سایت را نشنیده باشید، از آن می‌گذرید و روی نتیجه دوم که متعلق به سازمان بهداشت جهانی است یا نتیجه سوم کلیک می‌کنید که وب‌سایت رسمی دکتر عبیدی است. دلیل آن روشن است:‌ شما به این دو برند و اطلاعات آن‌ها اعتماد دارید! این کاری است که برندینگ انجام می‌دهد.

چگونه اعتماد، رتبه سئو را افزایش می‌دهد؟

عملکرد موتور جستجو گوگل به نحوی است که رفتار کاربران را تشخیص داده و به وب‌سایت‌های معتبر، امتیاز بالاتری می‌دهد. در مثال بالا اگر مردم به طور مداوم لینک اول بدون برند را نادیده بگیرند، در نهایت گوگل به برندی که اغلب روی آن کلیک می‌شود،  رتبه بالاتری می‌دهد. به همین سادگی رتبه سئو شما افزایش یافته است. حتی اگر خزنده‌های گوگل مستقیما نام برند را تشخیص ندهند، رفتار کاربران در این زمینه گوگل را راهنمایی می‌کند. بنابراین جلب اعتماد کاربران تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد و تعریف برند در اینجا نقش اصلی در جلب اعتماد ایفا می‌کند.

اگر برند شما بتواند اعتماد خوانندگان را جلب کند، آن‌ها به احتمال زیاد صفحات شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و محتوای شما را در صفحات خود به اشتراک می‌گذارند. تأثیر شبکه‌های اجتماعی نه تنها ترافیک سایت را بالاتر می‌برد، بلکه بک لینک‌های باکیفیتی نیز دریافت می‌کنید که نقش پررنگی در رنکینگ پیج شما دارند.

مشاوره سئو سایت

  جستجوهای بدون برند در مقابل جستجوهای برند

جستجوهای بدون برند چیست و چه تفاوتی با نام‌های معتبر دارد؟ جستجوهای برند‌ به جستجویی گفته می‌شود که مخاطب مستقیما برند مورد نظر خود را در عبارت وارد می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که شما به دنبال رزرو یک شب اقامت در یک هتل مشهور مانند هتل شاه عباس اصفهان هستید، به جای اینکه بهترین هتل اصفهان را سرچ کنید، مستقیما عبارت «رزرو هتل شاه عباس اصفهان» را به گوگل می‌دهید. این یک جستجوی برنددار است.

جستجوی بدون برند زمانی است که به دنبال اطلاعات عمومی هستند. به عنوان مثال «هتل‌های خوب اصفهان» را جستجو می‌کنید. در این جستجو شما اطلاعاتی از برند ندارید، بلکه به دنبال اطلاعاتی در مورد نوع محصول یا خدمات ارائه شده هستید. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان گفت ترافیک بالای برخی برندهای قدرتمند، تنها به خاطر جستجوهای برند است.  بر اساس آمارها، بیش از نیمی از ترافیک جستجوی وب سایت اپل، از جستجوهای این مارک تجاری است.

چرا جستجوی برند مهم است؟

ترافیک جستجوی برند نه تنها نشان‌دهنده سطح علاقه مخاطبان به یک برند خاص است، بلکه نرخ تبدیل بالاتری نیز در پی دارد. به طور کلی ترافیک جستجوی بدون برند، قسمت بالایی قیف بازاریابی را پر می‌کند و ترافیک جستجوی برند، قسمت پایین قیف را تغذیه می‌کند. یک کسب‌وکار برای باقی ماندن در فضای رقابتی بازار دیجیتال به هر دو نوع ترافیک نیاز دارد.

تاثیر سئو در برند

برندها سیگنال‌های رتبه‌بندی گوگل را تقویت می‌کنند.

بک‌لینک‌ها از حیاتی‌ترین سیگنال‌های رتبه‌بندی گوگل هستند. برند‌سازی می‌تواند بک‌لینک‌های با کیفیتی برای شما به ارمغان بیاورد. در واقع باعث ایجاد یک اثر موج‌دار می‌شود و چندین بک‌لینک طبیعی برای شما به دنبال دارد که برای گوگل بسیار ارزشمند است. فرض کنید شما یک مقاله سئو شده عالی ارسال کرده‌اید، اگر یک وب‌سایت معتبر که حجم زیادی از ترافیک گوگل را به خود اختصاص داده، به شما بک‌لینک بدهد، اما شما یک برند شناخته شده نباشید، مردم به اطلاعات شما اعتماد نخواهند کرد!  شاید اگر مدام از سوی وب‌سایت‌های معتبر بک‌لینک دریافت کنید، مخاطبان کنجکاو شوند که از سایت شما بازدید کنند، اما به دلیل عدم آشنایی با شما ارتباط برقرار نمی‌کنند. بنابراین چیزی که می‌توانست بک فرصت عالی باشد، صرفا به دلیل عدم شناخت مخاطب از دست می‌رود.

برند، آینده لینک‌سازی است.

شخصی به نام بیل اسلاوسکی یک حق اختراع گوگل را افشا کرده که به عنوان پتنت پاندا نیز شناخته می‌شود. او در این معرفی، به چند نکته جالب اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده اهمیت برندینگ در آینده سئو است. به طور خلاصه گوگل جستجوهای خاصی را که باعث هدایت کاربران به یک وب‌سایت خاص است تجزیه و تحلیل می‌کند و از این سنجش برای تشخیص محبوبیت برند، بررسی کیفیت محتوا و میزان ارتباط منابع استفاده خواهد کرد. یکی از جنبه‌های مهمی که باید به آن توجه کرد این است که گوگل، جستجوهای برنددار را ثبت و ذخیره می‌کند؛‌ و در آینده برای درخواست‌های قابل مقایسه بدون ذکر برند نیز  از این اطلاعات برای تولید نتایج مشابه استفاده خواهد کرد. این نکته نشان می‌دهد که گوگل در آینده نزدیک اهمیت بسیار زیادی به برندینگ و برندهای معتبر خواهد داد.

همچنین بخوانید:

اعتبار دامنه سایت (Domain Authority) چیست؟

تاثیر خرید بک لینک بر سئو؛ جهشی بزرگ در سایت شما

تقویت برند، تقویت چهار فاکتور دیگر

امروزه کاملا روشن است که بک‌لینک به تنهایی برای بهبود رتبه سئو کافی است. محبوبیت لینک‌ها بخش مهمی از نحوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها توسط گوگل است. تکنیک‌هایی مانند ارسال دایرکتوری، نظرات وبلاگ، ارسال مقاله و … قدیمی شده‌اند و جای خود را به دو اصلاح لینک‌دهی مشترک(co-citation) و هم‌رخدادی (co-occurrence) داده‌اند که به معنای بک‌لینک‌های با کیفیت است. بهترین روش برای لینک‌سازی، ساختن یک برند مستحکم همراه با کوسایتیشن و کوکورنس است.

قیمت سئو سایت

جمع‌ بندی

اگر بهترین شیوه‌های سئو را دنبال کنید، مطمئنا به صدر فهرست پیشنهادهای گوگل خواهید رسید. اما این کافی نیست! برای حفظ جایگاه خود نیازمند برندسازی هستید. زمانی می‌توانید جایگاه خود را در صفحه جستجوهای گوگل تثبیت کنید که مردم وب‌سایت شما را بشناسند، به آن اعتماد کنند، بک‌لینک‌های باکیفیت دریافت کنید و به طور خاص مخاطبان برند شما را جستجو کنند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.